Citat:
Ursprungligen postat av
Sympatisoren
Jag lånar 100 potatisar i mars.
Jag har vid lånet åtagit mig att lämna tillbaka 11 potatisar varje månad från april och 10 månader framöver.
Av de 11 potatisar jag lämnar tillbaka varje månad kan 1 potatis ses som ränta, men de övriga 10 kan min ingenjörshjärna inte se som ett sparande.
Dessa 10 potatisar är avbetalning av skuld eller amortering i min värld.
Det är som att säga att en lax inte kan vara en fisk eftersom det är en lax.
En lax är en fisk och därför är det både en fisk och en lax.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sympatisoren
Om jag gör en tidigare avbetalning så att jag lämnat tillbaka 100 potatisar (exklusive räntepotatisen) redan efter 8 månader så kan jag möjligtvis se att jag ”sparat” två räntepotatisar.
Kan någon upplysa mig om jag gör en tankevurpa någonstans här???
Om man kan få amorteringen/avbetalningen att ses som ett sparande så låter det som en ekonomisk konstruktion som jag behöver få förklarad på ett begripligt sätt.
Okej om du har svårt att förstå att sparande är lön som du inte konsumerar kan du tänka att sparande är att öka sin förmögenhet istället. Om du har lånat 100 kr så är ditt saldo -100 kr. Om du sedan spar 100 kr ökar det från -100 till 0 kr. Fortsätter du och spar 100 kr till hamnar du på +100 kr.
Det skedde inget magiskt när du passerade nollstrecket, samma handling, att spara, fortsatte att öka din förmögenhet.
Att du samtidigt som du spar kan ha andra tillgångar som minskar i värde, t.ex. en bil, motsäger inte att ditt sparande är sparande, även om din totala förmögenhet kan sjunka pga att dina övriga tillgångar faller i värde.