2018-02-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Anders Jallais nya bok Spionerna på Säpo pekar ut Tors Forsberg som rysk spion men också Hans Holmér som rysk illegalist (!). Detta senare påstående är nytt. Ligger det något i det eller försöker Jallai blanda bort korten?

Hans Holmér skulle alltså inte bara jobba för ryssarna, utan även vara ryss.

Uppenbart är ju att några som t ex ett gäng från gamla IB (inkl Donald) och en avpolleterad Säpochef (OF) såg Sovjeter överallt som stod i begrepp att förråda landet där påståendena haglade friskt och gör så än idag. Även Ebbe/Holmer var då med på tåget med samma pådrivare som de som idag hävdar att Diplomatbyggningen indikerar att Sovjeterna offrar "sina egna" inkl OP.

Som av en händelse dyker samma galleri upp dock i Holmers Kurdjakt och i jakten på CP och som medaktörer i Ebbeaffären och nu när det gäller scenariot att OP var Sovjetlakej men att Kreml på något sätt valde att offra honom. Ganska snart finns väl inte långt borta när det börjar krypa fram fakta kring fejken av bevis kring CP att de finns i faggorna där också.

Lägg till det att man slutit upp bakom andra spår (som när Tommy Turbo tvingades erkänna att CP-spåret var kört och gjorde ett halvhjärtat försök att stödja "den store Dansken") och att de aktivt suddat bort övervakningen och aktiva aktioner kring mordplatsen som är identiska med denna som varit kända sedan start.

Hela tiden i bakgrunden samma krafter. Krafter som med eftertryck men helt utan konkreta bevis hävdar att OP var en landsförrädare och mer... Vilket frånsett ev personliga motiv är det enda presenterade politiska motivet som förklarar varför OP var så central och bara han måste bort och det snabbt.

Klassiskt det där att man känner tvång att i efterskott rättfärdiga sina handlingar genom att "avslöja" motivet.
Senast redigerad av boboslacke 2018-02-18 kl. 19:32.
Citera
2018-02-18, 19:30
Medlem
Tommy Lindström verkar nöjd med utredningen.
Kanske var det viktigaste att " sätta dit någon", skyldig eller inte skyldig blev mindre viktigt.

Tommy Lindström uttalar sig om Palmemordet

https://www.youtube.com/watch?v=lOlP1zhGVvs&t=3s
Citera
2018-02-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Den intressantaste punkten i boken tycker jag var frågan om vilka som hade
kunnat placera Bergling i viktiga positioner.

Med illegalist menas väl underrättelseofficer utan diplomatisk immunitet.
Kan då en svensk medborgare vara illegalist? Om en person anskaffar
och lämnar över hemliga handlingar är det spioneri. Om personen
sprider information enligt direktiv från främmande makt så är det
frågan om en inflytandeagent. Eftersom yttrandefrihet råder och
personens privata åsikt kan sammanfalla med främmande makts
åsikt så är detta ett närmast obevisbart brott.

Det krävs nog en jurist för att reda ut detta.
Med illegalist menas i just detta fall att Holmér skulle vara född i Ryssland, men ha placerats in i det svenska samhället som barn. Därför pratar han perfekt svenska, är svensk medborgare och uppfattas av alla som helsvensk, vilket han i någon mening också är. Han har dock ett uppdrag från främmande makt vilket han också fullföljer som vuxen.

Termen illegalist kan vara bredare än så, vilket du är inne på. En illegalist kan vara en betydligt mindre spännande person, som har kommit till landet som vuxen, kanske i egenskap av invandrare. Då märker alla att personen härstammar från ett annat land. Personen pratar svenska med brytning till exempel.

Av dessa två kategorier skulle Hans Holmér höra till den första, om nu påståendet överhuvudtaget har någon bäring på verkligheten.
Citera
2018-02-18, 19:49
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Med illegalist menas i just detta fall att Holmér skulle vara född i Ryssland, men ha placerats in i det svenska samhället som barn. Därför pratar han perfekt svenska, är svensk medborgare och uppfattas av alla som helsvensk, vilket han i någon mening också är. Han har dock ett uppdrag från främmande makt vilket han också fullföljer som vuxen.

Termen illegalist kan vara bredare än så, vilket du är inne på. En illegalist kan vara en betydligt mindre spännande person, som har kommit till landet som vuxen, kanske i egenskap av invandrare. Då märker alla att personen härstammar från ett annat land. Personen pratar svenska med brytning till exempel.

Av dessa två kategorier skulle Hans Holmér höra till den första, om nu påståendet överhuvudtaget har någon bäring på verkligheten.

Holmérs ursprung verkar vara helsvenskt.

"Hans Holmér föddes på Rörstrandsgatan 40 tre trappor upp i Stockholm som det tredje barnet[1] till riksidrottsinstruktör Gösta Holmér och Aslög Roos."
Citera
2018-02-18, 20:09
Medlem
Jag vill ställa en till fråga: Det har skrivits en del i tråden om de hemliga tunnlarna i Stockholm, som bl.a. passerar Skandiahuset. Kartor har laddats upp över tunnelsträckningar. Jallai har i sina böcker skrivit om "Skandiabaren" som en hemlig underjordisk ledningscentral, vilket också diskuterats här. Senast jag läste om detta i tråden var nog ett år sedan. Har det kommit fram någon ny spännande och intressant information tro? När var sista gången detta diskuterades? Länka gärna.

Citat:
Holmérs ursprung verkar vara helsvenskt.

"Hans Holmér föddes på Rörstrandsgatan 40 tre trappor upp i Stockholm som det tredje barnet[1] till riksidrottsinstruktör Gösta Holmér och Aslög Roos."
Ja, så är det självklart, enligt vad som är allmänt känt alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
I veckan gick SVT ut med följande beskrivning av den serie som Uppdrag granskning gjort av Christer Pettersson:

I över ett decennium låg Christer Petterssons tillhörigheter orörda i hans gamla källarförråd. 35 sopsäckar vars innehåller inte ens polisen känt till. Säckarna leder Uppdrag granskning rakt in i Palmegruppens hjärta och till ett avslöjande som helt förändrar bilden av fallet Christer Pettersson. I biblar, kalendrar och på kassettband har Christer Pettersson sparat sina tankar. Fram träder bilden av en kluven person. Å ena sidan en hetlevrad missbrukare, å andra sidan en tänkare. När Uppdrag gransknings Bo-Göran Bodin och Axel Gordh Humlesjö går igenom de kvarlämnade tillhörigheterna tillsammans med två filmare, Emilio Di Stefano och Fabian Sigurd, händer något oväntat, som leder dem rakt in i Palmegruppen och avslöjar uppgifter som tidigare varit helt okända för allmänheten. Se granskningen i SVT Play från och med onsdag 21 februari klockan 06.00 - en specialgjord serie i sex delar. Granskningen sänds också på ordinarie sändningstid kl 20.00 onsdagen den 21 och 28 februari.
Hittar inga referenser till detta någonstans. Var är citatet ifrån? Kan du länka till SVT?
Citera
2018-02-18, 20:16
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Hittar inga referenser till detta någonstans. Var är citatet ifrån? Kan du länka till SVT?

Det kommer från ett mejlutskick som SVT Pressrummet skickade ut i fredags.
Citera
2018-02-18, 20:47
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Den intressantaste punkten i boken tycker jag var frågan om vilka som hade
kunnat placera Bergling i viktiga positioner.

Med illegalist menas väl underrättelseofficer utan diplomatisk immunitet.
Kan då en svensk medborgare vara illegalist? Om en person anskaffar
och lämnar över hemliga handlingar är det spioneri. Om personen
sprider information enligt direktiv från främmande makt så är det
frågan om en inflytandeagent. Eftersom yttrandefrihet råder och
personens privata åsikt kan sammanfalla med främmande makts
åsikt så är detta ett närmast obevisbart brott.

Det krävs nog en jurist för att reda ut detta.

En illegalist är en (rysk) spion som kapar en (tex) svensk persons identitet och lever som svensk med perfekt svenska och på alla sätt svensk, ingen kan ana att personen kanske levde fram till kanske 25 års ålder i Ryssland och och enbart pratade ryska. Needless to say : det kräver en väldigt omfattande selekteringsprocess och utbildningsprocess för att lyckas med detta. Det sägs att främst ryssland lyckats med denna utmanande verksamhet. Det låter otroligt men dessa personer har funnits.

Det amerikanska NOC (no official cover) är något annat, det är en person som är spion i ett land utan att ha diplomatiskt immunitet (vilket annars är det vanliga).
Valerie Plame var en väldigt snygg NOC i bla Bryssel. Visst utnyttjade hon sitt utseende i jobbet.

Edit: såg att någon svarat något liknande.
Senast redigerad av heheho 2018-02-18 kl. 20:55.
Citera
2018-02-18, 21:10
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En illegalist är en (rysk) spion som kapar en (tex) svensk persons identitet och lever som svensk med perfekt svenska och på alla sätt svensk, ingen kan ana att personen kanske levde fram till kanske 25 års ålder i Ryssland och och enbart pratade ryska. Needless to say : det kräver en väldigt omfattande selekteringsprocess och utbildningsprocess för att lyckas med detta. Det sägs att främst ryssland lyckats med denna utmanande verksamhet. Det låter otroligt men dessa personer har funnits.

Det amerikanska NOC (no official cover) är något annat, det är en person som är spion i ett land utan att ha diplomatiskt immunitet (vilket annars är det vanliga).
Valerie Plame var en väldigt snygg NOC i bla Bryssel. Visst utnyttjade hon sitt utseende i jobbet.

Edit: såg att någon svarat något liknande.

Agrell har skrivit om den omständliga konstruktionen av en s.k. legend
för illegalisten. Har för mig att ett exempel var en ridåhalare på
Operan i Stockholm. En illegalist ska väl också vara "inbäddad"
i samhället för att aktiveras vid behov. Personer vid t.ex.
Cameco var inte inbäddade och var därmed inte renodlade
illegalister.
Citera
2018-02-18, 21:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Agrell har skrivit om den omständliga konstruktionen av en s.k. legend
för illegalisten. Har för mig att ett exempel var en ridåhalare på
Operan i Stockholm. En illegalist ska väl också vara "inbäddad"
i samhället för att aktiveras vid behov. Personer vid t.ex.
Cameco var inte inbäddade och var därmed inte renodlade
illegalister.

Ja det stämmer, svårt med illegalister i vårt datoriserade personnummers-samhälle, men säkert inte omöjligt. Betydligt lättare i tex USA.
Citera
2018-02-18, 22:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Herregud vilka knasbollsteorier som kommer fram. Hans Holmers pappa Gösse Holmer var en kändis när hans föddes. OS-brons i tiokamp under solskensolympiaden i Stockholm 1912 och under 30/40 och 50 talen rkkstränare i friidrott med både Gunder hägg och Arne Andersson hemma på fika i lägenheten på Rörstrandsgatan.

Menar den som kommit på teorin att HHs båda äldre syskon också skulle vara hittebarn som ryssarna placerat hos en av Sveriges mest kända idrottstränare under mellankrigstiden .

HHs mamma var en sträng finlandssvenska född Aslög Roos. Lille Hasse växte upp under strama tyglar och fick till skillnad från idrottsstjärnorna aldrig dua sina föräldrar. Att hans dåligt dolda självhävdelsebegär kom från brist på bekräftelse från barndomen kan även en amatörpsykolog räkna ut. Men att han skulle vara inplanterad från Sovjet var nog det stolligaste jag hört på flera år.
Citera
2018-02-18, 22:31
Medlem
hehehos avatar
Ung polis som heter K.P. som varit i sydafrika och en lite äldre säpo-man som heter D.B
några förslag?
(från boken devil incarnate)
Citera
2018-02-18, 23:32
Medlem
riskybizzys avatar
Hittade ett annat inlägg från Russel Selmer på Youtube. Intressant om det stämmer att Anders L var dubbelagent.

"Russel Selmer
för 5 månader sedan

Det jag tycker är intressant är att Demokratisk Allians lokaliteter låg 200 meter från mordplatsen. Brunnsgatan 4 och Appelbergsgatan "56"likaså.När jag som ung dum tonåring deltog jag i DAs aktiviteter. Försäljning av Sverige Amerika märken Strax nedanför Konserthuset invid nedgången till Hötorgshallen via Sergelarkaden. DA innehöll flera olika grupperingar. När det gäller poliser och militärer så höll de för sig själva. En av de viktigare poliserna minns jag inte namnet på, men han var var polischef på Söder.

Jag blev bekant med Anders Larsson som då var sekreterare i organisationen. Vi visste redan då i mitten på 70 talet att han var en viktig person inom högerkretsar runt om i Europa, men framförallt i Skandinavien. Vi hörde ganska ofta organisationens namn WACLE nämnas. Några av de yngre ungdomarna som då var aktiva bildade senare BSS. Jag blev själv förvånad över att just de gjorde det därför att det inte fanns någon som helst tendens till att de skulle ta ett sådant extremt steg. Jag kände dem innan ganska bra och vi var s.a.s USA frälsta utan någon djupare substans. Jag lämnade DA efter att rökgranat attentatet ägde rum då en, vad jag fick veta, en nazistinfiltratör blev utesluten ur DA. Den som skadades i attacken var polischefen från Söder.

Jag fick dessutom veta att Anders Larson varit dubbelagent och därför inte längre var välkommen till amerikanska ambassaden. Och att det fanns en restaurang vägg i vägg med Norrmalmspolisen, vilken hade anknytning till DA medlemmar vid mordtillfället eller strax därefter. Det kan vara intressant att veta att jag tidigt i mordutredningen påpekat att Anders Larsson och DA medlemmar bör ses över. Och därefter har jag blivit pistol hotad av min granne som arbetade som polis. Och att jag tidigt blivit hotad på telefon. Jag har heller ingen kriminell bakgrund."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in