Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 23:55
  #92917
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Den intressantaste punkten i boken tycker jag var frågan om vilka som hade
kunnat placera Bergling i viktiga positioner.

Med illegalist menas väl underrättelseofficer utan diplomatisk immunitet.
Kan då en svensk medborgare vara illegalist? Om en person anskaffar
och lämnar över hemliga handlingar är det spioneri. Om personen
sprider information enligt direktiv från främmande makt så är det
frågan om en inflytandeagent. Eftersom yttrandefrihet råder och
personens privata åsikt kan sammanfalla med främmande makts
åsikt så är detta ett närmast obevisbart brott.

Det krävs nog en jurist för att reda ut detta.

En kommissarie på SÄPO lämnade in en ett PM 1968 där han varnade för att anställa Bergling där. Det PM:et försvann.....

Om det försvann innan Hans Holmer hunnit tillträda som SÄPO-chef har aldrig klarlagts Men Isf är risken för en mullvad på SÄPO före 1970 alarmerande.
klarlagt är att PM:et inte eftersöktes f ö r e han tillträdde.

Bergling börjar på Byrå B, under Olle Frånstedt.

-71 personalkontrollerades Bergling för en skyddsklass(2-kontroll), men skyddsklassen motsvarande INTE den faktiska visavi befattningen. 1-kontrollen -72 visade att det fanns inget på Bergling.

Efter det att Bergling spöat sin dåvarande fästmö tipsar utredarna SÄPO om det, men inget händer.

-77 höjs vitsorden från en 3:a till en 4:a(!).

Det var HH som tog emot Jan Mosanders PM som han skrivit efter samtal m Otto Kumenius. HH skickar den till SÄPO. Först -78 börjar SÄPO att avlyssna Bergling. KG Svensson är den som tar beslut om att anhålla Bergling.

Gällande sjukhusspionen ska det inte köpas rakt av att det bara var IB som var inblandade. SÄPO hade både ett finger och en hel hand med i den grytan.
Citera
2018-02-19, 05:19
  #92918
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hittade ett annat inlägg från Russel Selmer på Youtube. Intressant om det stämmer att Anders L var dubbelagent.

"Russel Selmer
för 5 månader sedan

Det jag tycker är intressant är att Demokratisk Allians lokaliteter låg 200 meter från mordplatsen. Brunnsgatan 4 och Appelbergsgatan "56"likaså.När jag som ung dum tonåring deltog jag i DAs aktiviteter. Försäljning av Sverige Amerika märken Strax nedanför Konserthuset invid nedgången till Hötorgshallen via Sergelarkaden. DA innehöll flera olika grupperingar. När det gäller poliser och militärer så höll de för sig själva. En av de viktigare poliserna minns jag inte namnet på, men han var var polischef på Söder. (...)"
Har också fastnat för en del av hans inlägg. När han skriver om sin ungdom inom DA skriver han lite osammanhängande, verkar det som. I andra inlägg har han bättre flyt:

(FB) Tråden om Christer Pettersson

Jag misstänker att ryktet om AL som dubbelspion uppkom efter MOP, vilket väl antyds i inlägget nedan:
Hej Jag har läst en hel del angående Palmemordet. Jag har fasnat för Polisspåret och Gunnar Walls böcker. Men någonting jag hela tiden återkommer till är att ingen har nämt att Demokratisk allians " en starkt USA och Israelvänlig högerorganisation" som på 70- talet hade sina lokaler på Brunnsgatan 4 och Appelbergsgatan 56 legat 250 meter från mordplatsen. I de här högerorganisationerna fanns en stor grupp balter, några poliser och några militärer. Någon av militärerna hade tjänsgjort som FN soldat i Libanon. Här fanns också en skara tonåringar där jag var en del. Vi tyckte att USA var balt och att FNL var dåliga, men mera på "lek". Vi promenerade oftast från Brunnsgatan ned mot tunnelgatan då vi skulle sälja USA märken strax nedaför konserhuset i höjd med Hötorgshallen. Den centrala figuren i DA var skåningen Anders Larsson. Anders Larsson var trevlig mot oss ungdomar men samtidigt hemlig. Jag kom väl ihåg att Ander inte vill vara orförande för organisationen, eftersom han inte ville synas utåt. Därför var han ständigt sekreterare för DA. Vi visste alla att AL hade ett brett kontaktnät av högerorganisationer runt om i Europa, men speciellt i Skandinavien. Detta var ngen hemlighet för någon. Jag befann mig på lokalen då Jane Fonda hade fått rödfärg i skallen av en kvinnlig medlem i DA. Vi tyckte å att det var roligt, ungefär. Detta ske då DA flyttat till Appelbergsvägen 56. Lite senare, tror jag, kastades en rökbomb in i lokalen så att en hög polischef från södermanna polisen blev skadad. Jag var på lokalen dagen efter och fick veta att det handlade om en intern uppgörelse som handlade om en uteslutning av en medlem. Jag deltog ungefär i 2 år och drog mig undan då jag började förstå att det verkade vara farligt och att jag inte egentligen hade deras åsikter trots allt. Under den här tiden hade jag blivit instruerd av att använda molotov koktailbomber, vilket jag inte lyckats med. Och att jag utanför lokalen blev beordrad av att gå ned och hämta en låda böcker av en man nedre på gatan. Jag gick ned och mötte där en kort och fetlagd 40 årig man med en låda böcker i händerna. Han stirrade förvirrat på mig och lämnade lite motviligt lådan till mig. När jag kom upp på lokalen igen öppnade vi lådan. Där låg en avlång märkligt röd färg på permen. Där stod det "Vänstervridningen i Sverige" skriven av Christofer Julin. Och det var han personligen hade lämnat böckerna. Långt senare i slutet på 70-talet hade jag åkt ned till Israel och rest runtomkring där. Men det stämde inte riktigt med vad jag hade lärt mig och blev väldigt deprimerad över det. Jag sökt upp Anders Larsson för att berätta för honom hur jag hade upplevt resan där. Då hade DA flyttat in till Baltiska kommitee´n som låg på Arsenalsgatan framför det stora auktionsverket, på tredje våningen. Han tog imot mig i ett stort rum som såg ut som en gammal skolsal. Vi talades vid och jag sa vad jag egentligen tyckte om Israel och det jag sett. Han var vänlig och lyssnade noga. Det som slog mig var att han kändes hemlighetsfull och analyserande. Senare fick jag veta att A Larsson blivit portad på den amerikanska ambasaden, därför att han hade bytt sida, eller någonting i den stilen. Därefter vill jag inte ha någon kontakt över huvud taget. Jag vill nämna det här, därför att A Larsson är aktuell i Palmeutredningen, efterom han försökte förvarna O.Palme en vecka före mordet. I min föreställningsvärld skulle det vara farligt om A Larsson hade kontakt med O Palme därför att han hade alla uppgifter om högerkrafterna i Skandinavien och i Europa. Skulle det vara en delförklaring?
Inlägget verkar vara skrivet för 7 månader sedan eller så. Ingenstans framgår att han vet att AL är död.
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-02-19 kl. 05:32.
Citera
2018-02-19, 07:22
  #92919
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En kommissarie på SÄPO lämnade in en ett PM 1968 där han varnade för att anställa Bergling där. Det PM:et försvann.....

Om det försvann innan Hans Holmer hunnit tillträda som SÄPO-chef har aldrig klarlagts Men Isf är risken för en mullvad på SÄPO före 1970 alarmerande.
klarlagt är att PM:et inte eftersöktes f ö r e han tillträdde.

Bergling börjar på Byrå B, under Olle Frånstedt.

-71 personalkontrollerades Bergling för en skyddsklass(2-kontroll), men skyddsklassen motsvarande INTE den faktiska visavi befattningen. 1-kontrollen -72 visade att det fanns inget på Bergling.

Efter det att Bergling spöat sin dåvarande fästmö tipsar utredarna SÄPO om det, men inget händer.

-77 höjs vitsorden från en 3:a till en 4:a(!).

Det var HH som tog emot Jan Mosanders PM som han skrivit efter samtal m Otto Kumenius. HH skickar den till SÄPO. Först -78 börjar SÄPO att avlyssna Bergling. KG Svensson är den som tar beslut om att anhålla Bergling.

Gällande sjukhusspionen ska det inte köpas rakt av att det bara var IB som var inblandade. SÄPO hade både ett finger och en hel hand med i den grytan.


Bergling stationerades 1968 på Cypern som militärpolischef. Hans agerande
väckte misstankar och rapporterades och det var kanske denna rapport
som försvann. Det hela beskrivs i en TV-dokumentär om Bergling.
__________________
Senast redigerad av ben-varfor 2018-02-19 kl. 07:25.
Citera
2018-02-19, 07:27
  #92920
Medlem
hehehos avatar
Mördaren väntade i en lägenhet på en parallellgata till adolf fredriks kyrkogata enligt Devil Inc (IPA ,Kammakargatan 36 ???).
Man hade bestämt sig för att mörda antingen Palme eller i andra hand Mårten under sin vistelse i sverige. Man tänke som plan A ta OP i ett hotell efter ANC-konf men hindrades av en dörr som inte skulle vara låst( till hotelllobbyn). Så det blev plan B och Mårten. 28:e var man alltså egentligen ute efter Mårten då OP dök upp och planerna ändrades.

Vet inte vad jag skall tro om denna detaljerade beskrivning av mordet, en säpoman D.B. som varit med om planeringen styckmördas i hans sommarstuga efter mordet. Då man var rädd att han inte var att lita på. Något förslag på en säpo-gubbe som försvann runt mordet?
__________________
Senast redigerad av heheho 2018-02-19 kl. 07:38.
Citera
2018-02-19, 10:07
  #92921
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Om det Anna Hage påstår har hänt är sant så kan man undra vad som har skett i andra vittnens fall. Lisbeth? IM? AB? med flera. Anna Hage har ju egentligen inte några uppgifter som är avgörande så sett. Förutom att Lisbeth var hysterisk men det kanske också vidimeras på annat håll.

Legitim frågeställning. Av det som finns att tillgå offentligt är Hages uppgifter långt ifrån de mest uppseendeväckande. Svårt att föreställa sig att enbart ett vittne skulle ha uppsökts i syfte för påverkan.
Citera
2018-02-19, 10:56
  #92922
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hittade ett annat inlägg från Russel Selmer på Youtube. Intressant om det stämmer att Anders L var dubbelagent.

"Russel Selmer
för 5 månader sedan
(...)
Jag blev bekant med Anders Larsson som då var sekreterare i organisationen. Vi visste redan då i mitten på 70 talet att han var en viktig person inom högerkretsar runt om i Europa, men framförallt i Skandinavien. Vi hörde ganska ofta organisationens namn WACLE nämnas. Några av de yngre ungdomarna som då var aktiva bildade senare BSS. Jag blev själv förvånad över att just de gjorde det därför att det inte fanns någon som helst tendens till att de skulle ta ett sådant extremt steg. Jag kände dem innan ganska bra och vi var s.a.s USA frälsta utan någon djupare substans. Jag lämnade DA efter att rökgranat attentatet ägde rum då en, vad jag fick veta, en nazistinfiltratör blev utesluten ur DA. Den som skadades i attacken var polischefen från Söder.
(...)"
Intressant att han uppfattade det som att BSS växte fram inom DA. Det är logiskt eftersom de enda synliga politiska högerorganisationerna på den tiden var M, MUF, DA och NRP. Lite osynligt fanns också SNF.

Ser på Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevara_Sverige_Svenskt att det fanns personkopplingar men att BSS bildades formellt först 1979, vilket inte stämmer riktigt med hans berättelser...
Citera
2018-02-19, 17:36
  #92923
Medlem
hehehos avatar
Här är sidorna ur "Devil Incarnate" som beskriver MOP. Lägre filnummer=lägre sidnummer:

https://drive.google.com/drive/folde...lU?usp=sharing
Citera
2018-02-19, 19:03
  #92924
Medlem
hehehos avatar
Så här skriver en "Nigel Bernett" amazon om MOP-beskrivningen ovan:

The description of the assassination of Olof Palme given in this book is pure fiction and contains numerous obvious mistakes. No person by the name of Athol Visser was known as a South African assassin at the time but there is of course the possibility that 'Visser' is an assumed name. More likely, this is a work of fiction written by a person with reasonably good knowledge about South African spies and assassins
Citera
2018-02-20, 17:31
  #92925
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Han måste bort!
Det var vad hans överordnade hade meddelat.
Borde bli enkelt tänkte han, har ju gjort det förut. Måste få med honom till en avskärmad plats, skytteträning borde funka. Skott bakifrån, ryggraden, det funkade förra gången, fast då var det inte han som skulle ha skjutit. Eino hade frusit i steget när han skulle genomföra dådet.
...
Bang! Bang! Fan, han föll inte. Paniken stegrade sig. Kniven, tänkte han, kniven. Fort nu.
Citera
2018-02-20, 18:35
  #92926
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Jag har inte hittat någon annan post om detta ännu i tråden, så jag dristar mig till att anmäla en nyutkommen bok av relevans för MOP. Om jag är pucktvåa så ber jag om ursäkt för spam.

Från tid till annan dyker fortfarande EAP upp i tråden. Som bekant hyser jag ett starkt intresse för den gruppen och de aktivisterna, och då inte minst för de vietnamdesertörer som ingick i ursprungskadern och som länge fanns med i den svenska verksamhetens hårda kärna. Och även om jag på senare år har kommit att tvivla på det mesta när det gäller MOP, anser jag fortfarande att EAP borde ha granskats hårdare i samband med mordet.

Den brittiske journalisten Matthew Sweet har nu äntligen kommit ut med sin bok Operation Chaos: The Vietnam Deserters Who Fought the CIA, the Brainwashers, and Each Other som handlar om de vietnamdesertörer som kom till Sverige i slutet av 1960-talet och om hur deras kopplingar till Larouche/EAP så småningom växte fram. Även ni som går igång på CIA kommer att få ert lystmäte i den här boken! Operation Chaos var nämligen namnet på den CIA-operation som pågick mellan 1967 och 1974 mot bakgrund av misstanken om utländsk inblandning i landets sociala och politiska oro; denna operation kom att ha internationella förgreningar och i boken blir Sverigekopplingen belyst.

Följ länken så kan ni läsa de 40 första sidorna på Googles preview. Här finns många goda karameller! Jag önskar er alla god läsning!
Citera
2018-02-20, 22:26
  #92927
Medlem
hehehos avatar
Imorgon kl 6.00 släpps uppdrag granskning dok på svt-play om bla CPs dagböcker, om någon nu missat det.
Citera
2018-02-20, 22:51
  #92928
Medlem
"Maak die jakkals dood" - (Kill the fox) var en Sydafrikansk operation, bestånde av 4 Legoknektar och 2 tidigare Rhodesiska underrättelseagenter. Alla från Executive Outcomes, med uppdrag ifrån CCB. Syftet var att kartlägga Palme i detalj och hans vanor, för att vid bästa tillfälle slå till. Man hade hyrt 2 lägenheter precis utanför stadskärnan. Gruppen bestod av 5 män och 1 kvinna, som under ca:5 månader hade spanat och kartlagt Palme i detalj. Man hade en insider nära Palme, som förmedlade väsentlig information. Underättelseagenterna kom till Sverige som påhittade turister och affärsmän. De hade förfalskade pass ifrån helt andra länder. Det bodde 3 agenter i varje lägenhet och man turades om väldigt flitigt med bevakningen. Agenterna använde ofta rekvesita, för att maskera sig. Walkie-Talkie användes diskret, mest för att positionera sig rätt. Mycket arbete lades ner både långt innan, under tiden och efter mordet med desinformation. Tex lurades 33-åringen, att tro att E.O/CCB var ifrån CIA. Revolvern var en Ruger 357. Magnum, som smugglades med diplomatpost till och ifrån Sydafrika.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback