Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Förstår du att 0 är mer än minus 10,000? Om du amorterar ett lån på 10,000 så har du mer pengar efter det.
Nej. Krediterna skapas vid utlåning och krediterna försvinner när man amorterat klart. Alltså är det mindre pengar när man amorterat färdigt, inte mer.
---- Alternativt
Jag tar ett konsumtionslån idag på 10k för att köpa och få direkt tillgång till en Alpha 101-tums TV (b-märke men vad gör man inte för svensk industri).
Jag amorterar klart lånet på tre månader med hjälp av min lön.
Dvs jag använder min lön för att betala min TV-konsumtion.
Exakt vart sparar jag när jag amorterar på min konsumtion?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Okey för att fortsätta med ditt exempel. Du har nu -10000 kr p.g.a. Du har lånat för att konsumera rysk kaviar och champagne. Du sätter därefter in 1000kr på kontot. Du har nu -10000+1000=-9000kr. Vi jämför med att betala av 1000kr på lånet. -10000+1000=-9000kr. Jag hävdar att i båda fallen har du konsumerat 10000kr därefter sparat 1000kr. Vari ligger skillnaden? Eller menar du att sparande inträffar när du ligger på plus?
I ena fallet så har amortering skett och i andra fallet så har sparande skett. Det är inte likadan situation.
Först sparar man 1000kr och man har därför tillgång till 1000kr.
Om man sedan väljer att amortera så amorterar man och pengarna/krediterna försvinner och man har inte tillgång till 1000kr.
Det är kvalitativt olika saker, dvs sparande är sparande och amortering är amortering.
Kallar ni även er bättre hälft för er mamma?
Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Detta är också en riktig raket från Motormännen, en devalveringsbomb.
Motormännen - Dagslåneräntan
Bra skit.
Vår tids främsta budord; tillväxt, sysselsättning, inkomst, välfärd.