2018-02-18, 11:41
Medlem
CardinalSins avatar
Att amortera är en sparform, förutsatt att det jag amorterat är värt något när det är betalt.

Om jag köper en bil på lån och betalar det på 20 år, och bilen efter 20 år är värd 0 nr så har jag inte sparat något, jag har konsumerat. Om jag köper ett hus för 3 miljoner med lån på 40 år och det efter 40 år är amorterat detta och huset nu är värt 4 miljoner så har jag sparat ihop 4 miljoner. Inte så annorlunda än om jag sparat på banken med ränta.

Hur svårt är det?
2018-02-18, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att du spar innebär alltså inte att du måste ha mer pengar efter att du har sparat.
Orwellskt nyspråk var det ja.

https://svenska.se/tre/?sok=Spara+&pz=1
Spara = lägga undan för kommande behov.
Spara = behålla (ngt) som resurs för fram*tida behov genom att av*stå från o*medelbar förbrukning
Spara = helt eller delvis av*stå från att an*vända eller förbruka

"Att spara innebär inte att man har mer pengar efter man sparat"
Hahhahahhaha tack för att du förgyller tråden din Chiquita
2018-02-18, 12:08
Medlem
Ojojoj vad regeringen har dödat bostadsmarknaden, med extra amortering m.m., helt i onödan. Marknaden skulle ändå sanera sig själv när räntorna börjar stiga. Glödhet arbetsmarknad som gör att folk skulle kunna betala för boendet. Miljardvärden upp i rök helt i onödan och tragedier för folk som satt sig i skiten.
2018-02-18, 12:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Ja, och jag har inte sett mycket argument från din sida annat än de nyss nämnda länkarna. Du kan ju gärna gå tillbaka till ditt egna "TV-exempel" och besvara mitt inlägg med dina egna argument.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Orwellskt nyspråk var det ja.

https://svenska.se/tre/?sok=Spara+&pz=1
Spara = lägga undan för kommande behov.
Spara = behålla (ngt) som resurs för fram*tida behov genom att av*stå från o*medelbar förbrukning
Spara = helt eller delvis av*stå från att an*vända eller förbruka

"Att spara innebär inte att man har mer pengar efter man sparat"
Hahhahahhaha tack för att du förgyller tråden din Chiquita

Sparande ökar din förmögenhet om allt annat är lika, men självklart kan du göra dumma affärer samtidigt som du sparar och därför totalt sett förlora pengar, det borde inte vara svårt att förstå.

Sparande är att avstå från konsumtion, dvs att inte konsumera upp hela sin lön. Detta är ekonomernas syn på saken och allt annat leder till konstigheter. Om du avstår från konsumtion så är det alltså sparande oavsett om du stoppar in pengarna på ett sparkonto eller amorterar.

sparande per definition inte är pengar ut ur din ekonomi som hamnar i någon annans ficka, utan det är ju pengar som flyttas till dina tillgångar. Det vill säga ditt sparande gör dig rikare.
https://support.balansekonomi.se/hc/sv/articles/200485283-Hur-redovisar-jag-ett-sparande-

Sparandet är den restpost av periodens produktion som finns kvar när perioden är slut.
http://www.qifo.se/sparande-s-och-investeringar-i/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-02-18 kl. 12:19.
2018-02-18, 12:13
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Ojojoj vad regeringen har dödat bostadsmarknaden, med extra amortering m.m., helt i onödan. Marknaden skulle ändå sanera sig själv när räntorna börjar stiga. Glödhet arbetsmarknad som gör att folk skulle kunna betala för boendet. Miljardvärden upp i rök helt i onödan och tragedier för folk som satt sig i skiten.
Kommer räntorna att stiga? Man har ju hört om dessa kommande räntehöjningar i säkert fem år nu och sedan när tiden är inne blir det "Men nästa år höjs dom".

Jag kan faktiskt inte tro på det längre.
2018-02-18, 12:16
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Har gått på visningar och följt hemnet maniskt i och runt min stad.Tidigare har det varit kaos på visningarna och skenande priser.
Nu är det stendött, kanske 10 talet objekt med budgivning varav enbart en har gått över utgångspris. Detta av över 250 bostäder ute. sen att samma objekt kommer ut igen i igen....

Har ev erbjudande på en kåk men fan nu börjar man bli lite skakig. Någon som har koll på marknaden utanför bubblan i fjolltrösk?
2018-02-18, 12:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Kommer räntorna att stiga? Man har ju hört om dessa kommande räntehöjningar i säkert fem år nu och sedan när tiden är inne blir det "Men nästa år höjs dom".

Du borde ha lyssnat på mig istället, jag har många gånger sagt att de bästa prognoserna om de framtida räntorna görs av marknaden och den har inte förutspått de högre räntorna som alla "experter" har talat om.

Tänk på att enskilda experter också många gånger har ett egenintresse av att lura dig, SBAB brukar t.ex. regelbundet säga att nu är sista chansen att binda räntorna för nu ska dem upp. Det de menar är förstås att du ska binda räntan eftersom de tjänar mer då samt att det blir dyrt för dig att byta bank.
2018-02-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Visst är det så, Lidingö hade väl en 20 % ökning av villapriserna 2016. Så att det hostar och hackar är naturligt.
Det konstiga är att folk är beredda att lägga 8-9-10-11–12 milj i utgångspris.
Sen är det ett gäng objekt som fått sänkta priser med 5-7-10 %.

Ja som köpare finns det ju inget att förlora, fungerar det inte att lägga sig under asking price får man väl följa med upp i budgivningen eller kolla på något annat, sedan kan det ju handla om att man verkligen anser sig ha hittat rätt, och då kan man ju vara beredda att betala en del för det, tycker att det börjar bli förhållandevis många bostäder som säljs innan visning nu här i GBG(kollar hemnet ibland), så då måste ju både köpare och säljare känna att priset är bra. Rätt boende kan ju vara något som inte kommer ut på marknaden speciellt ofta heller, i min förening är omsättningen i princip 0, jag köpte min lägenhet i början av 2014 då jag planerade att flytt hem den sommaren, och det är senaste lägenheten som sålts.

I mina föräldrars område säljs det kanske 2-3 hus per år när omsättningen är hög, och den totala bostadsstocken i området består av 443 småhus(120 m2 och uppåt).

En fåtal bostäder påverkas ju i princip inte av marknaden heller, priserna är ganska konstanta både i upp och nedgång.

Edit: 2-3 kanske var en underdrift, 3-4 är mer korrekt. Såg att en kåk låg ute nu i år men den drogs tillbaka, sista bud var 9,5 mkr, vilket var ett par 100k under asking price.

2016 omsattes det 4, vilket är ganska mycket.

Citat:
Maj 2016
Slutpris
10 800 000 kr

April 2016
Slutpris
7 675 000 kr

April 2016
Slutpris
8 520 000 kr

Februari 2016
Slutpris
10 235 000 kr

Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-18 kl. 13:01.
2018-02-18, 12:44
Medlem
Tulliuss avatar
Om man vill förstå hur marknaden kommer utvecklas och vill ha ETT objekt att analysera den närmaste framtiden så skall man titta på OPs Industriverken på bortre Kungsholmen i den kungliga huvudstaden och notera priserna vid försäljning av successions- och spekulationslägenheter. Projektet består av två bostadsrättsföreningar: Industriverken med 197 bostäder och Cigarrfabriken med 50 bostäder. Upplägget att dela upp projektet i två bostadsrättsföreningar gynnade OPs finansiering och risktagande på bekostnad av effektiv långsiktig förvaltning. Osäkert om de som bokade lägenheter förstod att upplägget var att dela fastigheterna på två föreningar med servitut mot varandra. Köpare verkar ju hur som helst inte studera prospekten djupare än att titta på bilderna i broschyrerna så det där var väl mest en retorisk fråga.

Det är litet klurigt att få ordning på alla objekt för många mäklare slår ihop boyta och biyta i annonserna, lägger på ett våningsplan och slarvar med den exakta adressen. Dessutom byter säljarna enligt känt manér mäklare när de inte får ut förväntat pris. Det är ju inte marknaden det är fel på utan mäklaren. Jag tror dock att jag rensat ut alla dubletter i min fil nu efter att ha dubbelkollat allt ännu en gång mot Hemnet, Booli och de ekonomiska planerna.

Spekulationsgrad:
Industriverken (uppgång 01, 02, 03 och 04 / Igeldammsgatan A & B + Svarvargatan 7-11): 38,8 % Cigarrfabriken (uppgång 05 och 06 / Igeldammsgatan D & E): 18 % Totalt: 33,5 %

Det intressanta är att hälften av spekulanterna fortfarande inte sålt sina objekt. Det finns lägenheter osålda även i den del som det var infyttning i kv.1 2017. Häromdagen verkar en av spekulanterna fått riktigt kalla fötter och sålt spekulationsobjektet med 635 000 kr i förlust. Det är det som gör detta projekt så intressant att analysera. Spekulanterna måste troligen göra något i närtid och då kan vi se hur stor efterfrågan det verkligen finns inom premiumsegementet efter det nya amorteringskravet.

Vissa av spekulanterna kan ju naturligtvis vara personer utan marginal som inte längre kan fullfölja köpet när de inte längre får ut lika mycket som de räknat med för sina gamla bostad och inte alls "spekulanter". Jag är medveten om spekulationsgradsmåttets begränsningar. Jag tjafsade med Alpha om detta redan i somras och kanske även med Svenne.

Ett utdrag av min pivottabell. Observera att försäljningarna enligt Booli nu i kv.1 till viss del beror på att spekulanter bytt mäklare och att de bud de inte var nöjda med i höstas nu visas som försäljning. Tror att en hel del av dem ångrar att de inte trots allt tog budet när det låg på bordet ...

HTML-kod:

2017				2018	
			Qtr1	Qtr2	Qtr3	Qtr4	Jan	Feb
Industriverken							
Hemnet			97,2	99,4	98,8	91,5	#	72,4
Antal försäljn.		4	6	6	2	0	1
Booli (ej H)		102,3	94,2	96,4	84,9	95,3	85,7
Antal försäljn.		2	5	3	3	2	1
Hemnet&Booli		98,9	97,0	98,0	87,5	95,3	79,0
Antal försäljn.		6	11	9	5	2	2

Journalister som vill ha upplägg för artiklar: Gå på visning av dessa spekulationsobjekt och intervjua mäklarna! Fråga dessutom de sleaziaste av stans mäklare hur mycket nyproduktion de köpt själva på spekulation och om de har lyckats sälja allt. Tror att många i "branschen" haft fingrarna rejält nere i syltburken.
Senast redigerad av Tullius 2018-02-18 kl. 13:09.
2018-02-18, 12:53
Medlem
Någon nedgång i Gbg verkar det inte vara. Visst, ökningarna i utropspris och budgivningsintensiteten kanske har mattats av något, men "prisfallet" verkar inte bara vara ett Sthlm-fenomen, utan även begränsat till spekulation i "överprissatta", nyproducerade "lyx"lägenheter i just Sthlm. Inget som drabbar kreti och pleti, men en och annan spekulant kanske bränner sig, eller får åtminstone inte ut så mkt vinst som förväntat, pga tillfälligt överutbud i det segmentet. Snackar vi "vanliga lägenheter", verkar inte mycket ha hänt mer än att "hetsen" avtagit något. Lägenheterna blir fortfarande sålda till höga priser.

Det ligger ute en "billig" 1 rok (25 kvm) i Gbg-förorten Kortedala för 1050000 kr, budgivningen är igång och den är uppe i 1360000 kr. Vet en som köpte en identisk lgh fär för ca 1,5 år sedan för 1 mkr jämnt. Hygglig utveckling för att vara liten lgh i förort. Prisfall? I think not. Iaf inte bland ej-spekulanter.

Vad räntorna beträffar, tror jag på en ökning men knappast tror jag vi får tillbaka 90-talsräntorna inom överskådlig framtid. Kanske att "normalräntan" hamnar runt 2-3%?
2018-02-18, 12:58
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

"Experter" säger att räntorna är på väg upp men marknaden säger det totalt motsatta och har gjort i 5 år. Det är först nu det sista halvåret som man faktiskt börjar märka med enormt stärkta siffror från USA att räntorna faktiskt är på väg upp med 10-åringen redan uppe och nosar på 3%.
2018-02-18, 13:03
Medlem
Som ett brev på posten:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpr1w/johan-kopte-nytt--far-inte-huset-salt

Har den varit uppe i tråden? Dessa snyftartiklar borde övergå i ännu mer snyft snart när brygglånen, mellanskillnader för bolagens förlust vid försäljning och allt vad det är ska in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in