Om man vill förstå hur marknaden kommer utvecklas och vill ha ETT objekt att analysera den närmaste framtiden så skall man titta på OPs Industriverken på bortre Kungsholmen i den kungliga huvudstaden och notera priserna vid försäljning av successions- och spekulationslägenheter. Projektet består av två bostadsrättsföreningar: Industriverken med 197 bostäder och Cigarrfabriken med 50 bostäder. Upplägget att dela upp projektet i två bostadsrättsföreningar gynnade OPs finansiering och risktagande på bekostnad av effektiv långsiktig förvaltning. Osäkert om de som bokade lägenheter förstod att upplägget var att dela fastigheterna på två föreningar med servitut mot varandra. Köpare verkar ju hur som helst inte studera prospekten djupare än att titta på bilderna i broschyrerna så det där var väl mest en retorisk fråga.
Det är litet klurigt att få ordning på alla objekt för många mäklare slår ihop boyta och biyta i annonserna, lägger på ett våningsplan och slarvar med den exakta adressen. Dessutom byter säljarna enligt känt manér mäklare när de inte får ut förväntat pris. Det är ju inte marknaden det är fel på utan mäklaren. Jag tror dock att jag rensat ut alla dubletter i min fil nu efter att ha dubbelkollat allt ännu en gång mot Hemnet, Booli och de ekonomiska planerna.
Spekulationsgrad:
Industriverken (uppgång 01, 02, 03 och 04 / Igeldammsgatan A & B + Svarvargatan 7-11): 38,8 % Cigarrfabriken (uppgång 05 och 06 / Igeldammsgatan D & E): 18 % Totalt: 33,5 %
Det intressanta är att hälften av spekulanterna fortfarande inte sålt sina objekt. Det finns lägenheter osålda även i den del som det var infyttning i kv.1 2017. Häromdagen verkar en av spekulanterna fått riktigt kalla fötter och sålt spekulationsobjektet med 635 000 kr i förlust. Det är det som gör detta projekt så intressant att analysera. Spekulanterna måste troligen göra något i närtid och då kan vi se hur stor efterfrågan det verkligen finns inom premiumsegementet efter det nya amorteringskravet.
Vissa av spekulanterna kan ju naturligtvis vara personer utan marginal som inte längre kan fullfölja köpet när de inte längre får ut lika mycket som de räknat med för sina gamla bostad och inte alls "spekulanter". Jag är medveten om spekulationsgradsmåttets begränsningar. Jag tjafsade med Alpha om detta redan i somras och kanske även med Svenne.
Ett utdrag av min pivottabell. Observera att försäljningarna enligt Booli nu i kv.1 till viss del beror på att spekulanter bytt mäklare och att de bud de inte var nöjda med i höstas nu visas som försäljning. Tror att en hel del av dem ångrar att de inte trots allt tog budet när det låg på bordet ...
HTML-kod:
2017 2018
Qtr1 Qtr2 Qtr3 Qtr4 Jan Feb
Industriverken
Hemnet 97,2 99,4 98,8 91,5 # 72,4
Antal försäljn. 4 6 6 2 0 1
Booli (ej H) 102,3 94,2 96,4 84,9 95,3 85,7
Antal försäljn. 2 5 3 3 2 1
Hemnet&Booli 98,9 97,0 98,0 87,5 95,3 79,0
Antal försäljn. 6 11 9 5 2 2
Journalister som vill ha upplägg för artiklar: Gå på visning av dessa spekulationsobjekt och intervjua mäklarna! Fråga dessutom de sleaziaste av stans mäklare hur mycket nyproduktion de köpt själva på spekulation och om de har lyckats sälja allt. Tror att många i "branschen" haft fingrarna rejält nere i syltburken.