2018-02-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Såna som skriver "Källa på det tack," "källa på det tack "källa på det tack"! Ignorerar jag oftast.
Jag förstår det, det blir ju enklare så.
Citera
2018-02-18, 15:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det är ME-lobbyns fel!

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nej, det är skolans fel. Alltid. Jag är besviken över att de ännu inte har sytt in rektorn för anstiftan till mord och uppmuntran till självmord! Och för säkerhets skull ska de arrestera samhället också ... vem det nu är ... för det är samhället fel, också.
Människor söker alltid syndabockar.

Lite märkligt när skulden redan är klarlagd. Men de söker väl sin rening ändå.
Man kan ju ha ihjäl några till så känns det bättre.

Synd bara att det skrämmer bort förnuftigt folk från tråden. Och tragiskt för de angöriga.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-18 kl. 15:53.
Citera
2018-02-18, 15:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är ju klarlagt för tusentals sidor sedan att föräldrarna var deprimerade. Vilket är en sjukdom.
Det har också länkats statistik om filicid.
Jag vet inte varför du slår in öppna dörrar med kanonskott?

Det som diskuteras är vad som gjort föräldrarna deprimerade inte vad som orsakat mordet. Förstår du inte det?

Eller tar du bara varje chans att upprätta din heder?

Har du verkligen inte förstått att många depressioner har endogena - inre - orsaker?
Det finns då ingen rationell yttre omständighet som gör personen deprimerad. Det är en kemisk obalans i hjärnan.
Tänk på de vanligt förekommande förlossningsdepressionerna där ingen utomstående kan förstå hur en nybliven mamma kan sitta och gråta och se allt i svart bredvid sitt friska underbara barn.
Det är en kemisk obalans - och den behandlas med kemikalier.

Det kanske är svårt att förstå för någon som vill ha kroppsliga förklaringar till allt som ex "ME" och reser ragg vid minsta antydan om supraclaviculära själsliga orsaker. Men kropp och psyke hänger helt enkelt ihop.
Och du - utmattningsdepression är inte enbart en "slaskdiagnos" som du så nedsättande beskriver det som. Det drabbar många högpresterande och det finns god, om än tidskrävande, behandling.
Men de flesta av patienterna med utmattningsdepression är klara över att problemet sitter i deras eget huvud och psyke och inte kommer av "vaccin", "spirocheter" eller vitaminbrist.

Nej Bjärredsföräldrarna var inte enbart deprimerade, då hade de möjligen försökt avsluta sina egna liv. De hade ytterliga psykisk sjukdomspålagring som gjorde att de såg ett behov att utplåna även unga med framtiden framför sig.
Citera
2018-02-18, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Vet du, jag har principen att inte behöva skriva en uppsats eller doktorera bara för att jag skriver, på det på källor, mest kåta skribenter i något social media. Min tid är för värdefull att hålla på och leta upp gamla skriverier och böcker osv.

Såna som skriver "Källa på det tack," "källa på det tack "källa på det tack"! Ignorerar jag oftast.

Även fast jag gillar dina inlägg, och vi står pa samma sida så måste jag tyvärr tillrättavisa dig.
Käfta inte emot Hamilkar. Han har mer på fötterna än du och jag. Mvh.P
Citera
2018-02-18, 16:01
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag förstår det, det blir ju enklare så.
Ja, gymnasieungdomar som börjar lära sig att man ska styrka det man har med källa.

Det är mycket man kan diskutera, och när jag träffar mina vänner så kräver vi lite mer av varandra, den som inte har en källa, han åker ut, först nubben och sen hen, med huvet före för att han ska skämmas.

Men här...?
Citera
2018-02-18, 16:03
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ja, jag menar det.
Denna info har kommit från flera håll, men aldrig riktigt bitit sig fast.
Min okunnighet till trotts, men narkolepsi skulle väll kunna vara ett starkt kort ?
Narkolepsi ger inte smärta.
Tröttheten vid ME är ganska lik hypersomni men det är fler symptom än det ökade sömnbehovet och tröttheten i vaket tillstånd.
Diagnosen ME sätts när man först uteslutit andra sjukdomar. Förmodligen skulle flickan till en sömnklinik för att utreda alla sömnrelaterade sjukdomar. Man brukar ha den gången för säkerhets skull så man inte råkar missa något behandlingsbart. Man tar alla möjliga blodprov och genomgår även neurologisk utredning innan diagnosen ME ställs
Citera
2018-02-18, 16:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Härifrån har dom hämtat sina grundläggande teorier.... i en framstående, medicinsk tidskrift, vem kunde tro nåt sånt.
https://www.expressen.se/halsoliv/kolla-sjalv-om-du-har-me/

Tack för den länken. Ja det gör en onekligen både betryckt och mörkrädd att någon kanske tar till sig detta och med kryss efter kryss till slut ställer sin egen - eller sina barns - diagnos. En diagnos som kan ställas på 95% av befolkningen varje dag utan att de är det minsta sjuka.
Tycker att den journalisten - AB "medicinska" reporter - borde gjort en kritisk granskning av texten innan hon lät den publiceras.

Satt Bjärredsföräldrarna själva med sådana krysskustor är det inte så konstigt om de tappade fattningen.
Citera
2018-02-18, 16:09
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Har du verkligen inte förstått att många depressioner har endogena - inre - orsaker?
Det finns då ingen rationell yttre omständighet som gör personen deprimerad. Det är en kemisk obalans i hjärnan.
Tänk på de vanligt förekommande förlossningsdepressionerna där ingen utomstående kan förstå hur en nybliven mamma kan sitta och gråta och se allt i svart bredvid sitt friska underbara barn.
Det är en kemisk obalans - och den behandlas med kemikalier.

Det kanske är svårt att förstå för någon som vill ha kroppsliga förklaringar till allt som ex "ME" och reser ragg vid minsta antydan om supraclaviculära själsliga orsaker. Men kropp och psyke hänger helt enkelt ihop.
Och du - utmattningsdepression är inte enbart en "slaskdiagnos" som du så nedsättande beskriver det som. Det drabbar många högpresterande och det finns god, om än tidskrävande, behandling.
Men de flesta av patienterna med utmattningsdepression är klara över att problemet sitter i deras eget huvud och psyke och inte kommer av "vaccin", "spirocheter" eller vitaminbrist.

Nej Bjärredsföräldrarna var inte enbart deprimerade, då hade de möjligen försökt avsluta sina egna liv. De hade ytterliga psykisk sjukdomspålagring som gjorde att de såg ett behov att utplåna även unga med framtiden framför sig.
Du verkar ha svårt att tänka och är mer intresserad av att projicera din egen galenskap än att se på statistik.

Att något är en slaskdiagnos innebär inte att den är lätt att ta till. Det innebär inte att den är giltig i vissa fall.

Anyways vad har du för teorier om diagnostik på föräldrarna?

Angående depressioner har mycket hänt på den fronten som du kanske borde läsa in dig på.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-18 kl. 16:17.
Citera
2018-02-18, 16:10
Bannlyst
Citat:
Narkolepsi ger inte smärta.
Tröttheten vid ME är ganska lik hypersomni men det är fler symptom än det ökade sömnbehovet och tröttheten i vaket tillstånd.
Diagnosen ME sätts när man först uteslutit andra sjukdomar. Förmodligen skulle flickan till en sömnklinik för att utreda alla sömnrelaterade sjukdomar. Man brukar ha den gången för säkerhets skull så man inte råkar missa något behandlingsbart. Man tar alla möjliga blodprov och genomgår även neurologisk utredning innan diagnosen ME ställs

Tack för info.
Som sagt är jag kass på sjukdomar.
Min kunskap sträcker sig till blåmärken, hosta, och ränn-skita.
Citera
2018-02-18, 16:12
Medlem
Citat:
Nu går det kanske att fejka sig till en fibrodiagnos. Inte när man såg patienter sim SVBK.
Där är ME idag som du ser av tråden.

Det faktum att de fått hemskolning talar sitt tydliga språk.

Den förstnämnda är uppkommet pga trafikolycka i grund och botten, whiplash, och har utretts grundligt av flera läkare samt försäkringsbolagens egna.
Denna person är frisk och har inte ont.
Tycker att det är jobbigt att jobba...
Enl. mig bidragsparasit

Den andra personen har en ganska advancerad diagnos, denne har gått hos bl.a. psykolog mfl under flera år för att få läkarintyg.
Skärpt, intelligent och väldigt duktig på att spela roller. Personen är fullt frisk men vill ha detta intyg....
Så det är inget vanligt enkelt intyg för skolgympan...
Jag vet fler exempel.
Jag har givetvis förtroende för läkare men det finns givetvis läkare med olika moral.
Citera
2018-02-18, 16:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Den förstnämnda är uppkommet pga trafikolycka i grund och botten, whiplash, och har utretts grundligt av flera läkare samt försäkringsbolagens egna.
Denna person är frisk och har inte ont.
Tycker att det är jobbigt att jobba...
Enl. mig bidragsparasit

Den andra personen har en ganska advancerad diagnos, denne har gått hos bl.a. psykolog mfl under flera år för att få läkarintyg.
Skärpt, intelligent och väldigt duktig på att spela roller. Personen är fullt frisk men vill ha detta intyg....
Så det är inget vanligt enkelt intyg för skolgympan...
Jag vet fler exempel.
Jag har givetvis förtroende för läkare men det finns givetvis läkare med olika moral.
Psykopater kan lura till sig det mesta. Men anekdoter har ingen bäring här. Föräldrarna var akademiker de gillar att anstränga sig.
Citera
2018-02-18, 16:21
Medlem
Citat:
Psykopater kan lura till sig det mesta. Men anekdoter har ingen bäring här. Föräldrarna var akademiker de gillar att anstränga sig.

Ansträngt sig har dom uppenbarligen gjort och man är enl. dig ingen psykopat om man tar livet av sina egna barn??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in