2018-02-16, 18:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Vad anser du/ni?
Vad tycker du är bäst, 40år av rent helvete eller 20 bra år och sen dö av prostatacancer?

För mig är valet enkelt, man ska leva inte bara överleva så jag ser riskerna som acceptabla.
Citera
2018-02-17, 03:03
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad tycker du är bäst, 40år av rent helvete eller 20 bra år och sen dö av prostatacancer?

För mig är valet enkelt, man ska leva inte bara överleva så jag ser riskerna som acceptabla.

Sant. Är väl mer en fråga om framtida infertilitet men helt klart. Dag fyra nu. Fick bara sex timmars sömn. I vanliga fall hade jag haft frossa, varit allmänt tjurskallig och jävlig att ha och göra med, men studsade fan ur sängen med ett leende. Kan inte vara placebo. Har varit på för tunga grejer tidigare för att känna att det inte är placebo.

Tack för svar.
Citera
2018-02-17, 08:34
Medlem
Ang psykisk ohälsa.min maka har ätit ssri i halva sitt liv. och efter lite efterforskning från min sida lyckades vi få komplett koll av hormon status. visade sig att hon var i stort sätt nollad på dom tre könshormonerna. hon får idag östrogen plåster och testorex samt tillsätter progesteron. äter inga ssri och är en helt annan person .märker direkt.på hennes humör om hon missar en/två doser.
om du googlar lite om progesteronbrist och psykisk sjukdom så blir du förvånad att detta hormon inte kollas upp inom vården vid psykisk sjukdom. progesteron har även en avgörande roll vid balansen av ö och t på receptor nivå ,dvs hur din kropp reagerar på dina t/ö värden . ett vanligt senario vid brist av prog är östrogen domenans ,även vid normala ö värden då receptorerna "läser fel".
Citera
2018-02-17, 08:40
Medlem

kan även sticka ut hakan och påstå att den ökande uppkomsten av prostatit och prostatacanser.
uppkommer utav nedreglering av progesteron vid exogent tillfört testo. en av progesteronet uppgifter är att "skydda"prostatan mot effekterna av ,tror det hette ,metyltestosteron som är en av bi produkterna vid nedbrytning av testosteron.
Citera
2018-02-17, 09:27
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Ang psykisk ohälsa.min maka har ätit ssri i halva sitt liv. och efter lite efterforskning från min sida lyckades vi få komplett koll av hormon status. visade sig att hon var i stort sätt nollad på dom tre könshormonerna. hon får idag östrogen plåster och testorex samt tillsätter progesteron. äter inga ssri och är en helt annan person .märker direkt.på hennes humör om hon missar en/två doser.
om du googlar lite om progesteronbrist och psykisk sjukdom så blir du förvånad att detta hormon inte kollas upp inom vården vid psykisk sjukdom. progesteron har även en avgörande roll vid balansen av ö och t på receptor nivå ,dvs hur din kropp reagerar på dina t/ö värden . ett vanligt senario vid brist av prog är östrogen domenans ,även vid normala ö värden då receptorerna "läser fel".

Otroligt stort tack för input. Läste lite om TestoRex och har testat lite liknande metoder för att försöka kicka igång min naturliga produktion. Ingenting hade någon direkt effekt på libido men sexlust ökade till en viss del.

Progesteronbrist kan mycket väl vara en orsak men då jag är man så blir ju frågan till dig: Tycker du att jag ska fortsätta med exogent testo men även lägga till progesterone i förebyggande syfte? Eller tycker du att jag ska göra som makan din och helt enkelt enbart testa med progesteron samt ev testorex (östrogren är ju inte att tala om för mig som är man). Tack!
Citera
2018-02-17, 10:36
Medlem
Jag tycker att du ska söka privat. få hela hormon spegeln testad. och kolla upp vilka värden som innebär optimal balans.då vårdens riktvärden är minst sagt grova. utgå därifrån. sen med det sagt så enbart testosterone har en otrolig inverkan på välmående så länge det inte konverterar till E i för stor utsträckning.
men med din psykiska ohälsa skulle progesterone brist kunna vara en del. är du hygglig i engelska ta dig tid . sök och traggla igenom lite modern forskning kring hormonbristers inverkan på psykisk hälsa.
Citera
2018-02-17, 10:49
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Jag tycker att du ska söka privat. få hela hormon spegeln testad. och kolla upp vilka värden som innebär optimal balans.då vårdens riktvärden är minst sagt grova. utgå därifrån. sen med det sagt så enbart testosterone har en otrolig inverkan på välmående så länge det inte konverterar till E i för stor utsträckning.
men med din psykiska ohälsa skulle progesterone brist kunna vara en del. är du hygglig i engelska ta dig tid . sök och traggla igenom lite modern forskning kring hormonbristers inverkan på psykisk hälsa.

Tack.

Går redan hos privatläkare, dock inom psykiatri så det bästa vore kanske att söka till en endokrinolog eller liknande då de antagligen har möjligheter att se och tolka provsvar ur ett annat perspektiv än en psykiatriker.

Fortsätter mitt välmående i den här riktningen då bara efter några dagar av exogent testo så tänker jag inte lägga ner det iaf. Däremot så kan det ju som du säger vara en bra idé att få hela spektrat analyserat och sedan vidta eventuella åtgärder efter det. Är ju trots allt inte helt riskfritt så att få lite mer insyn vore ju bara bra. Tack för svar.
Citera
2018-02-17, 20:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
kan även sticka ut hakan och påstå att den ökande uppkomsten av prostatit och prostatacanser.
uppkommer utav nedreglering av progesteron vid exogent tillfört testo. en av progesteronet uppgifter är att "skydda"prostatan mot effekterna av ,tror det hette ,metyltestosteron som är en av bi produkterna vid nedbrytning av testosteron.
Teoriseras om att progesteronbrist går hand i hand med överkänslighet för östradiol, dels att progesteron har en skyddande effekt dels att progesteron kan "normalisera" högt östradiol....jag har under en kort period provat progesteronkräm och tyckte det fick behandlingen med nebido att fungera bättre.

På tal om prostatit så har jag träffat män som blivit av med prostabesvär när de provat progesteronkräm, en amerikansk läkare upptäckte detta redan på 90-talet efter att några patienter oförklarligt blivit bättre senare framkom det att männen hjälpte frugan att smörja in sig med progesteronkräm och därför fick in progesteron via händerna.

Citat:
Progesteronbrist kan mycket väl vara en orsak men då jag är man så blir ju frågan till dig: Tycker du att jag ska fortsätta med exogent testo men även lägga till progesterone i förebyggande syfte?
Skulle rekommendera att du i första hand provar pregnenolon som kroppen omvandlar till progesteron efter behov, att medicinera progesteron är inte det enklaste för det är i regel kräm man får använda och då lagras progesteronet i huden vilket gör det lätt att överdosera och i mer extrema fall kan det ta över 1år innan inlagringen försvinner.
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-02-17 kl. 20:54.
Citera
2018-02-18, 08:01
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Skulle rekommendera att du i första hand provar pregnenolon som kroppen omvandlar till progesteron efter behov, att medicinera progesteron är inte det enklaste för det är i regel kräm man får använda och då lagras progesteronet i huden vilket gör det lätt att överdosera och i mer extrema fall kan det ta över 1år innan inlagringen försvinner.

Tack. Har ju som sagt barn så det optimala är ju då inte krämer eller geler utan oralt/injecerbara substanser. Ska ta ett snack med läkaren om han kan skriva ut något. Fick testo för en månad i pillerform men tänker be om intramuskulärt nästa gång, och då ta upp frågan om eventuella progesteron/pregnenolonalternativ.

Stort tack till er båda!
Citera
2018-02-18, 08:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Tack. Har ju som sagt barn så det optimala är ju då inte krämer eller geler utan oralt/injecerbara substanser. Ska ta ett snack med läkaren om han kan skriva ut något. Fick testo för en månad i pillerform men tänker be om intramuskulärt nästa gång, och då ta upp frågan om eventuella progesteron/pregnenolonalternativ.

Stort tack till er båda!
Pregnenolon, progesteron måste du beställa över internet, dhea kan fås på recept men det är överlag sällsynt att det skrivs ut kan inte minnas jag sett någon man få det pga testosteronbrist.

Preg, prog och dhea kostar småpengar att köpa, prog finns bara som kräm men preg och dhea finns bla som tabletter och smälttabletter.
Citera
2018-02-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrispyToes
Skulle vara kul om man fick ytterligare en update om hur du påverkas av testosteronet
Positiva/negativa effekter, hur mycket testosteron du ska stoppa i dig, vad det är för form osv.
Har länge funderat på att själv testa mig men aldrig fått arslet ur vagnen.

Hej! Finns inga negativa effekter förutom finnar, Jag känner mig som mig själv igen, det kan vara placebo och det kan vara testot. Jag mår allmänt bra! Men att gå från ingenting till något gör en stor skillnad för mig iallafall. Om man har en normal nivå så vet jag inte om det märks. På gymmet märks det inte iallafall men det gör inget. Det kommer nog att märkas över en längre period såklart men hittills så är det bara min lust, mitt självförtroende och mitt allmäna mående som förbättrats och det var det jag ville. Tror tiden är rätt kort att avgöra hur egentligen hur det fungerar men ja ska återkomma.
Jag använder en kräm som jag smörjer in med, Det är lite omständigt för jag får duscha varje morgon (gillar inte att duscha morgon) men det blir väll bättre.
Jag vet inte hur en sån här kräm fungerar efter att den applicerats, Hur mycket som går till spillo, upptagningstid etc. Men jag hamnar nog över snittet med denna krämen. Vet inte hur du får tag i den. Via apoteket får jag betala typ 500 kr för det.
Citera
2018-02-18, 14:28
Medlem
Vad är en bra strategi för att sänka testosteron innan blodprovstagning?
Tror det kommer ingå lite olika prover som hormonprofil som prolaktin, testosteron men även blodsocker, så kanske syns om jag äter socker eller ett mål en timme före?.

Tänkte göra detta,
-Äta väldigt lite, endast kolhydrater 2 -3 dagar innan och dra ner på protein o fett helt.
-Dricka några starköl dagen före, endast sova ett par timmar (sover ändå dåligt)
-Dricka 1-2 burkar coca cola ett par timmar innan så blodsockret hinner sjunka så de inte misstänker att jag struntat i att fasta.
-Dricka flera koppar te på pepparmynta innan (ska tydligen sänka testosteronet)
-Ta Inderal, betablockerare ska tydligen även sänka testosteron en aning.

Något mer man bör göra? Vill hamna under 7 nmol, legat på 6,5 till 9.0 på tidigare prov men då har jag inte medvetet försökt att sänka det innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in