2019-08-27, 22:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixerstaven
Har ni märkt någon skillnad mellan beyer och orifarm nebido? Har fått orifarm hittills och det sticket var näst intill smärtfritt. Men dom importerar väl bara läkemedel lite här och var.. Beyer gör ju det själva.

Antar att det inte är någon skillnad öht.
Bör inte vara någon direkt skillnad min erfarenhet är att dt är otroligt viktigt att den som fixar injektionen är kompetent och gör det långsamt typ 4minuter för 4ml.

Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag tror dig
Blev lite förvånad men att jag föreslog något längre intervall än jag har idag kanske påverkade, 4ml/8veckor->2ml/4½ vecka.
Citera
2019-08-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Blev lite förvånad men att jag föreslog något längre intervall än jag har idag kanske påverkade, 4ml/8veckor->2ml/4½ vecka.

Varför inte injicera varje vecka? Dom har ju ingen koll på vad du gör med din Nebido när du hämtat ut den på apoteket, injicera i axeln med HCG sprutan, det har jag gjort en gång, gick rätt smidigt
Citera
2019-08-28, 00:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Varför inte injicera varje vecka? Dom har ju ingen koll på vad du gör med din Nebido när du hämtat ut den på apoteket, injicera i axeln med HCG sprutan, det har jag gjort en gång, gick rätt smidigt
Till en början så får vårdcentralen fixa det primära för förskrivande mottagning är rätt kontrollerande, första injektionerna fick inte ens vårdcentralen ge utan jag skulle åka tvärs igenom stan så att just dom satte injektionen.

Kan tilläggas att vårdcentralen har dropin så behöver inte strula med bokade tider, går in anmäler mig och sen väntar jag ett par minuter så kommer sköterskan.
Citera
2019-08-28, 00:42
Medlem
Citat:
Till en början så får vårdcentralen fixa det primära för förskrivande mottagning är rätt kontrollerande, första injektionerna fick inte ens vårdcentralen ge utan jag skulle åka tvärs igenom stan så att just dom satte injektionen.

Kan tilläggas att vårdcentralen har dropin så behöver inte strula med bokade tider, går in anmäler mig och sen väntar jag ett par minuter så kommer sköterskan.

Men går vårdcentralen med på att dela upp dosen? Jag antar att du får två Nebido utskrivet, och att dom kasserar den andra halvan så att säga. Min vårdcentral vägrade att sticka nålen i en begagnad Nebido flaska. Tanten menade på att det kommer att bli värsta bakteriehärden, vilket såklart är nonsens
Citera
2019-08-28, 00:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men går vårdcentralen med på att dela upp dosen? Jag antar att du får två Nebido utskrivet, och att dom kasserar den andra halvan så att säga. Min vårdcentral vägrade att sticka nålen i en begagnad Nebido flaska. Tanten menade på att det kommer att bli värsta bakteriehärden, vilket såklart är nonsens
Jag har inte pratat med vårdcentralen än, bakterieproblem har jag inte ens hört talas om med nebido i ampull som delats upp i flera sprutor som sen legat några veckor på bokhyllan typ.
Citera
2019-08-28, 11:12
Medlem
Är kanske lite pga att dom inte vet säkert om du stoppat något annat i flaskan när du kommer med din halvfulla vial. Om du förvarar den hemma alltså.

Får man sätta nebido på sig själv tillslut om man vill eller är det big no no.
Citera
2019-08-28, 13:40
Medlem
Citat:
Är kanske lite pga att dom inte vet säkert om du stoppat något annat i flaskan när du kommer med din halvfulla vial. Om du förvarar den hemma alltså.

Jo man förstår dom på ett sätt, skulle man ha i nåt annat i flaskan eller om det mot förmodan skulle hända nåt, så kommer dom att hållas ansvariga.

På apoteket berättade jag när jag köpte sprutor att mamma satte sprutorna åt mig och att hon jobbat som sjuksköterska, annars vill dom inte sälja sprutor. Men läkarna vet inget såklart.

Ja det här med sprutor. Jag brukar få gå in på apoteket i omgångar och prova olika anställda, vissa säger bestämt nej och att på det här apoteket säljer vi aldrig sprutor om man inte har det på recept, medans andra anställda säger att det är inga problem alls.

Sprutor är inte receptbelagt, så det borde i teorin gå att köpa hur mycket man vill på vilket apotek man vill, men så är det tyvärr inte.
Citera
2019-08-28, 20:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Som patient är det "big no no"

Citat:
Sprutor är inte receptbelagt, så det borde i teorin gå att köpa hur mycket man vill på vilket apotek man vill, men så är det tyvärr inte.
Har du testat att beställa över internet så det finns färdigt paket att hämta ut?
Citera
2019-08-28, 21:02
Medlem
Citat:
Har du testat att beställa över internet så det finns färdigt paket att hämta ut?

Nä, där sa du nåt! har du testat?
Citera
2019-08-28, 21:14
Medlem
Loafees avatar
Citat:
Som patient är det "big no no"

Vad jag förstår är vårdapparaten mer okej med SubQ medan IM är, som du säger, i princip uteslutet?
Citera
2019-08-28, 21:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loafee
Vad jag förstår är vårdapparaten mer okej med SubQ medan IM är, som du säger, i princip uteslutet?
Rent generellt så är sjukvården ovilliga till att man gör nånting själv är min erfarenhet, knappt ens så jag får ta blodtrycket själv.

Citat:
Nä, där sa du nåt! har du testat?
Bara rumsrena produkter och allt är inslaget i en blå påse av kraftigare material, kassörskan får upp en lista på innehållet när påsen registreras men utöver det syns inte vad som finns i.
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-08-28 kl. 21:21.
Citera
2019-08-28, 22:56
Medlem
Det går inte att beställa sprutor och nålar online via apoteket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in