2018-02-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En betydande resursindragning i dec som kan ha inneburit ett negativt besked för familjen. Ett uppföljningsmöte var också inplanerat i början av våren för en av flickorna.
Denna termin skulle den äldsta flickan vistas i skolan alltmer, fast ytterligare åtgärder kan ha vidtagits för att dra ner på kostnaderna.
Japp!
Det tror jag varit en ganska viktig bit i bakgrunden till det som följde sedan.
Man kan hypotetiskt tänka sig att det gav upphov till slitningar mellan föräldrarna.
Hur som helst blev det ytterligare ett irritationsmoment.
Citera
2018-02-18, 01:15
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ok. Då ber jag om ursäkt. För jag tolkade ditt inlägg som om det var min kropp som avsågs.

Det är lugnt! Det jag menar att det ibland ger mer att googla symtomen världen över, än sjukdomen. Min räddning hittade jag i en blogg, skriven av en man i USA.

Givetvis önskar jag dig detsamma!
Citera
2018-02-18, 01:18
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag är en av de troende.
Mitt problem är bara att det kommit en så stor mängd både falsk och troligt-sann info, att jag blir förvirrad när jag ska sovra. Dessutom är det klart att det finns två falanger här, men jag skulle vilja beskriva dem på annat sätt än som foliehattar/gråtrunkare resp. ME-/mördarkramare. Det tjafset gör det inte lättare att hålla diskussionen i styr. Med tiden har personligheterna nästan blivit intressantare än fallet.
En falang har tydliga problem med förhållandet mellan karta och terräng; stämmer inte terrängen så är det kartan som gäller - helst den karta man själv plitat ihop - och så blir man till slut smått monoman.
Den andra inser att diskrepanserna är så stora att en rejäl revision är av nöden och pysslar ned sig bland träden och försöker pilla in minsta sly i kartbilden.
Ingen skulle bli gladare än jag om man kunde börja om från början, med den scheeles redogörelse som du just refererat.
Har du bra förslag på vilken tåt man borde dra i först?

Jag är inte säker på vad du menar, en beskrivning av området måste ju komma från människor på plats.

Jag tycker inte att man behöver vara Freud för att förstå att det var ett stort antal stressorer på familjen och motståndskraften var inte tillräckligt hög, liksom inte hjälpen var tillräcklig.

Om mamman var suicidal skulle hon ha lagts in. Familjen skulle fått hemtjänst som avlastade pappan. LSS går det inte att få med den sjukdomen.
Knappast för någon snart.

Välfärden är raserad. Ingen fick tillräcklig hjälp i den familjen.
Citera
2018-02-18, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Med Schelles inlägg som grund kan vi ju fylla på men risken är väl att någon sinnes sabbar.

* Agnes äldsta flickan svårt sjuk i ME (minst 3 källor) blev allt sämre
*Moa blev också sjuk dock lindrigare
* Mamman svårt sjuk i cancer fått besked om metastaser. Deprimerad självmordsbenägen
* Pappan alltmer sliten och tärd.

*Båda föräldrarna hade fått psykofarmaka, mamman fick träffa en kurator.

* Det finns fysiska bevis i lägenheten där föräldrarna beskriver varför detta har hänt. Film och brev
Filmen beskriver varför de dödat barnen.
Brevet?

* Barnen dog först, sedan mamman sist pappan, de första har fått cocktails, pappan både tabletter och hängd.

* Press och skola säger: Barnen svårt sjuka

*Mycket omtyckta föräldrar med stora yrkesskickligheter

*Hemundervisning för båda barnen 2ggr i veckan. Det får man inte om barnen inte är allvarligt sjuka.

Fyll på ni som är seriösa tomtarna kan gå och runka.

En perfekt sammanfattning i stora drag.
Tack.
Citera
2018-02-18, 01:30
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på vad du menar, en beskrivning av området måste ju komma från människor på plats.

Jag tycker inte att man behöver vara Freud för att förstå att det var ett stort antal stressorer på familjen och motståndskraften var inte tillräckligt hög, liksom inte hjälpen var tillräcklig.

Om mamman var suicidal skulle hon ha lagts in. Familjen skulle fått hemtjänst som avlastade pappan. LSS går det inte att få med den sjukdomen.

Jag håller med dig på varenda punkt. Och är ledsen att jag aldrig blir tillräckligt klart formulerad när jag skriver spontant.
Det räcker med att vara vanlig människa för att förstå att familjen var stressad och att den sakta bröts ned.
Det här med mammans belägenhet förundrar mig lite. Jag är säker på att cancerpatienter erbjuds psykologiskt stöd och det är bekymmersamt att tänka sig att hennes familjesituation inte blivit synlig där? Å andra sidan blev kanske flickorna dåliga mellan hennes första behandlingsomgång och recidiv.
Förresten vet vi inte om hon faktiskt fick ett recidiv? Är det kanske en trådsanning?
I skrivande stund vet vi inte ens hur det förhåller sig med flickornas ME. Jag tror båda sagespersonernas uppgifter om att det fanns intyg och att OHs familj inte hade en aning om det problemet.
Ja, vård och omsorg avrustas och barnen kommer i kläm.
Citera
2018-02-18, 01:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är mer troligt att han hoppades att det var kronisk borelia.
Är det sant att Agnes hade haft en infektion och blivit sjuk i samband med denna, kan det vara anledningen till att de först misstänkte Borrelia. Fast egentligen spelar väl den medicinska diagnosen ingen större roll, det måste röra sig om något helt annat som driver dessa föräldrar till att genomföra morden.
Citat:
Tyskarna har en större helhetssyn på sjukdomar.
Visst stämmer det. Kraven på vetenskaplig evidens är inte lika stora.
Citera
2018-02-18, 01:34
Medlem
Gertrud1s avatar
Lade till själv

*Moa blev också sjuk dock lindrigare
* Mamman svårt sjuk i cancer fått besked om metastaser. Deprimerad självmordsbenägen
* Pappan alltmer sliten och tärd.

*Båda föräldrarna hade fått psykofarmaka, mamman fick träffa en kurator.

* Det finns fysiska bevis i lägenheten där föräldrarna beskriver varför detta har hänt. Film och brev
Filmen beskriver varför de dödat barnen. Och spelas in när barnen är döda.

Brevet?

* Barnen dog först, sedan mamman sist pappan, de första har fått cocktails, pappan både tabletter och hängd.

* Press och skola säger: Barnen svårt sjuka

*Mycket omtyckta föräldrar med stora yrkesskickligheter

*Hemundervisning för båda barnen 2ggr i veckan. Det får man inte om barnen inte är allvarligt sjuka.
Citera
2018-02-18, 01:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är det sant att Agnes hade haft en infektion och blivit sjuk i samband med denna, kan det vara anledningen till att de först misstänkte Borrelia. Fast egentligen spelar väl den medicinska diagnosen ingen större roll, det måste röra sig om något helt annat som driver dessa föräldrar till att genomföra morden.
.

Det måste det inte alls, många bäckar små, fyller till slut en stor å.

Scheele skrev förut att föräldrar har (i deras ögon) rationella skäl att döda sina barn när det så sker.

Om mamman vill ge upp för egen del och pappan inte förmår hålla henne kvar i livet och inte vill leva utan henne, eller överge barnen så leder det ena till det andra.

Man säger att man aldrig skall fatta beslut under stress, för de blir felaktiga, vilket vi kan se här.
Citera
2018-02-18, 01:38
Bannlyst
Citat:

Jag undrar dock om föräldrarna gav välfärden en chans eller "ville" klara det själva.
Hade de förmåga att be om hjälp eller ta emot hjälp som erbjöds dem?
Citera
2018-02-18, 01:41
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
...

Det är 3 språkrör här men kan vara samma källa.
Citera
2018-02-18, 01:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag undrar dock om föräldrarna gav välfärden en chans eller "ville" klara det själva.
Hade de förmåga att be om hjälp eller ta emot hjälp som erbjöds dem?

Mamman talade med en kurator - det är en soctant som tycker om att "hjälpa" Om den här kuratorn var som andra soc-tanter och inte insatt i ME så var det inte så mycket att luta sig mot.

Hon hade behövt en psykolog som rätt kunde bedöma hennes emotionella tillstånd.
Citera
2018-02-18, 01:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det är 3 språkrör här men kan vara samma källa.

jag har 3 olika källor, gå och runka med dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in