2018-02-16, 23:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du tog säkert del av filmen där en kille med "ME" matats av sin gamla mamma i flera år. Han omhändertogs av en psykolog (?) som tassade in i hans mörka rum. Rätt som det var kunde han äta och vara uppe utan några problem. Från vrak till normal utan några större problem. Han var inte direkt avmagrad heller.
Det har inte hänt i Sverige.
Länka gärna filmen.

Det är otroligt svårt att få hemundervisning i Sverige. I det här fallet är det inte en förälder som påstår någonting. Det är en samstämmig bild och anhöriga som pekar på ME oavsett vad dina rädslor säger.
Citera
2018-02-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Länka gärna filmen.

Det är otroligt svårt att få hemundervisning i Sverige. I det här fallet är det inte en förälder som påstår någonting. Det är en samstämmig bild och anhöriga som pekar på ME oavsett vad dina rädslor säger.

Rädd? ME-lobbyn beter sig som narcissister generellt. Hört om begreppet gaslightning? Man gör omgivningen sjuk eller försöker göra det, genom att insinuera och påstå saker. Jag är inte i ditt våld. Tack och lov.
Citera
2018-02-16, 23:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Du tog säkert del av filmen där en kille med "ME" matats av sin gamla mamma i flera år. Han omhändertogs av en psykolog (?) som tassade in i hans mörka rum. Rätt som det var kunde han äta och vara uppe utan några problem. Från vrak till normal utan några större problem. Han var inte direkt avmagrad heller.

Det festliga med ME-lobbyn är att den är lika kameolontisk som "sjukdomen" är. Det handlar om, som någon skrev, sjukdomsvinst. Komplicerat psykologiskt spel.

Ponera att föräldrarna är krävande och kontrollerande som i Agnes fall. Då är det lättare att göra sig sjuk och få stöd än att uthärda ett liv där varje steg du tar kontrolleras.
Nu är jag utbildad i psykologi och ME är ingen psykiatrisk diagnos.
Citera
2018-02-16, 23:59
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Länka gärna filmen.

Filmen: https://vimeo.com/233673345
Citera
2018-02-17, 00:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
De behöver psykologhjälp och kanske flytta till annat boende. Som vi alla kunnat se nu så är vissa föräldrar inte kapabla att ta hand om sina barn på ett säkert sätt. Mordskandalen kanske kan leda till att man drar undan mattan för ME-lobbyn för gott. Nu är skandalkliniken utestängd från stöd och det är bara första steget. Bort med diffusa diagnoser och inför sunt förnuft i vården. Ingen kan bli frisk i nedsläckt rum. INGEN!

Agnes kunde närvara på avslutningen. Sen blev hon mördad. Logiskt? Nej, pappan var inte riktigt klok. Köra ett barn till "ljusklinik" i Tyskland? Var det verkligen vad han gjorde?! Eller ett rykte?

Fantastiskt att Agnes fixade det så långt, men hon överlevde inte till vuxen ålder i händerna på dessa föräldrar.
Det är mer troligt att han hoppades att det var kronisk borelia.

Tyskarna har en större helhetssyn på sjukdomar. Svenska läkare är ganska ouppdaterade.

Det verkar som du inte förstår att man kan ha förståelse för alla inblandade i detta.
Det verkar också som du har ett behov av att fördömma människor.

Det verkar också som du inte förstår att alla tycker det är fel att döda sina barn.
Citera
2018-02-17, 00:00
Medlem
Citat:

ME borde vara en psykiatrisk diagnos med tanke på hur människor i nedsläckta rum återfår livet om en duglig psykolog gör entré i deras miserabla rum.
Citera
2018-02-17, 00:02
Medlem
Citat:
Det är mer troligt att han hoppades att det var kronisk borelia.

Tyskarna har en större helhetssyn på sjukdomar. Svenska läkare är ganska ouppdaterade.

Det verkar som du inte förstår att man kan ha förståelse för alla inblandade i detta.
Det verkar också som du har ett behov av att fördömma människor.

Det verkar också som du inte förstår att alla tycker det är fel att döda sina barn.

Jag har prövat många olika synsätt och landar på att man ska fördöma detta. Allt annat är fel, ur alla aspekter. Barnen har ingen skuld. Morden är OH skyldig till. Hans gärning ska fördömas.

Jag bryr mig inte om vad han trodde, för det har jag inte någon aning om. Jag konstaterar att två barn dog för att samhället inte har tydliga regelverk kring hemundervisning och med insikter om att psykiatri och psykologi är bedömningssporter. I fel händer kan människor bli sjukare än vad de är. I rätt händer blir människor friska. Det gäller att träffa rätt läkare. Den här familjen gjorde inte det. Finns väldigt många som utgår från att människor är sjuka för resten av livet och då förblir de kroniker.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-17 kl. 00:06.
Citera
2018-02-17, 00:02
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Rädd? ME-lobbyn beter sig som narcissister generellt. Hört om begreppet gaslightning? Man gör omgivningen sjuk eller försöker göra det, genom att insinuera och påstå saker. Jag är inte i ditt våld. Tack och lov.
Jag har hört talas om gas lightning men uppenbart inte du.

Varför är det vintigt för dig att göra detta till ett Hollywooddrama a la psycho istället för att använda occams razor?
Citera
2018-02-17, 00:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag har prövat många olika synsätt och landar på att man ska fördöma detta. Allt annat är fel, ur alla aspekter. Barnen har ingen skuld. Morden är OH skyldig till. Hans gärning ska fördömas.
Det är väl ingen som säger emot det?

Vissa vill väl ta reda på vad som ledde fram till den gärningen för att hindra att den upprepas.
Citera
2018-02-17, 00:05
Medlem
Citat:
Precis. Tror knappast 40 000 frivilligt skulle sitta med munchausen i Sverige.

När man talar om livskvalitet så ligger ME i botten eftersom det handlar om så långa tidsrymder och inte som i andra fall där man går igenom en hård period tex en operation och sen kommer tillbaks.

https://www.meaction.net/2015/08/01/me-patients-have-among-the-poorest-quality-of-life/
Citera
2018-02-17, 00:06
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Filmen: https://vimeo.com/233673345
Det där är en reklamfilm för en svindyr alternativ behandling som saknar evidens.

Det är inte trovärdigt någonstans

Det har inget stöd hos vetenskapen
Citera
2018-02-17, 00:07
Medlem
Citat:
De behöver psykologhjälp och kanske flytta till annat boende. Som vi alla kunnat se nu så är vissa föräldrar inte kapabla att ta hand om sina barn på ett säkert sätt. Mordskandalen kanske kan leda till att man drar undan mattan för ME-lobbyn för gott. Nu är skandalkliniken utestängd från stöd och det är bara första steget. Bort med diffusa diagnoser och inför sunt förnuft i vården. Ingen kan bli frisk i nedsläckt rum. INGEN!

Agnes kunde närvara på avslutningen. Sen blev hon mördad. Logiskt? Nej, pappan var inte riktigt klok. Köra ett barn till "ljusklinik" i Tyskland? Var det verkligen vad han gjorde?! Eller ett rykte?

Fantastiskt att Agnes fixade det så långt, men hon överlevde inte till vuxen ålder i händerna på dessa föräldrar.

Skandalkliniken som du kallar den har inte haft något avtal på ett år så det beslutet har ingenting med detta fallet att göra. Det finns ingen som hävdar att barnen blir friska i nedsläckta rum men dom blir det inte heller av att deras sjukdom förringas av idioter. Det behövs forskning och vetenskap, inte häxprocesser av självutnämnda experter inom sjukvård, utbildning och allt annat i hela världen. Det skrivs om pappans narcissism men dom största narcissisterna och självutnämnda experterna finns i denna tråden och du är en av dom. Du låtsas visa omtanke om döttrarna men samtidigt så avskriver du deras och alla andra sjuka människors upplevelse som något påhittat hjärnspöke. Det är den sortens känslolöshet som gör att man speglar över sina egna psykopatiska drag på andra människor. Ordspråket ”genom sig själv känner man andra” har aldrig varit så relevant som i denna tråden.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-02-17 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in