2018-02-17, 21:16
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
om den påhittade staden i filmen ligger i östafrika borde inte skådespelarna vara ljusbruna ist för lilasvarta? riktigt mörka afrikaner brukar vara från syd och västafrika. eller är jag ute o cyklar

Wakanda ligger mellan Nigeria och Niger, så mörkt det blir. Men även östra afrika har en hög andel väldigt mörka hudfärger, det finns grafer och sånt du lätt kan hitta. Etiopien t ex är ganska svart.

EDIT: oj jag ser att andra kartor placerar landet vid väster om Etiopien. Nu minns jag inte var de placerades i filmen och det är förstås det som gäller men oavsett så är det ett svart område även där.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-02-17 kl. 21:19.
Citera
2018-02-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Wakanda ligger mellan Nigeria och Niger, så mörkt det blir. Men även östra afrika har en hög andel väldigt mörka hudfärger, det finns grafer och sånt du lätt kan hitta. Etiopien t ex är ganska svart.
nej etiopien och eritrea är de ljusaste bland afrikaner
Citera
2018-02-17, 21:22
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
nej etiopien och eritrea är de ljusaste bland afrikaner

Det varierar så klart men se här: https://penncurrent.upenn.edu/features/the-varying-skin-colors-of-africa-light-dark-and-all-in-between
Eller https://78.media.tumblr.com/22b0cccccc4ee90611ed071bcd30d4fb/tumblr_mhpc9h9AJW1rqpa8po1_500.jpg
Citera
2018-02-17, 22:24
Moderator
Popesizes avatar
Såg den nu under kvällen!
Bra film. Ger den en sjua på en tiogradig skala.
Killmonger var en intressant skurk. Önskade bara att det var lite mer koppling till övriga MCU med i filmen.

EDIT: Vann förresten en Black Panter-filmaffisch som de lottade ut.
Senast redigerad av Popesize 2018-02-17 kl. 22:31.
Citera
2018-02-17, 22:38
Medlem
InflatableBoppos avatar
Måste man ha sett captain america för att kunna se black panther?
Citera
2018-02-17, 22:40
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
Måste man ha sett captain america för att kunna se black panther?

Nej du behöver inte ha sett någon tidigare marvel film, black panther själv har ju varit med i en tidigare film men det är inget som du förutsätts ha sett.
Citera
2018-02-17, 22:47
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Killmonger var en intressant skurk. Önskade bara att det var lite mer koppling till övriga MCU med i filmen.

Jag håller med om att Killmonger var bra, nog den näst bästa skurken de har haft hitills (efter Vulture). Däremot önskar jag mindre koppling till det övriga universumet generellt. Jag tycker det alltid är det svagaste inslaget (och jag har inte sett några "after credits"-scener sedan den första avengers, jag tänker inte stanna 10 minuter för att få en teaser på 20 sekunder för en kommande film). Jag gillar MCU som det är men jag skulle föredra om man gick mer åt fristående filmer, nog för att deras formel fungerar och producerar god underhållning men.. Det är fox som gör de mest intressanta filmerna om marvelfigurer, inget i MCU är lika bra som Logan, Deadpool är kanske inte absoluta toppen men en juste film och dessutom R-rated vilket alltid är positivt. Kommande New Mutants, Deadpool 2 och Multiple Man (om den blir av) är mer exalterande än de flesta marvelfilmer, som jag ändå uppskattar.
Citera
2018-02-17, 23:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize

Jag frågar dig !

Hur är det.., är det mycket pk-fasoner och anti-Trump budskap i rullen. Som det antyds utav endel skribenter i tråden ?

(tack på förhand för svar !)

Citera
2018-02-17, 23:12
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Jag har funderat på Luke Cage, den anses ju inte vara dålig så som de andra exemplen jag gav, är det en seriös rekommendation så kan jag ge den en chans. Jag gillade Jessica Jones och Daredevil. (Fast ingen av de var lika bra som Legion, jag gillar också Marvel's Runaways men jag tror jag placerar den lite lägre på listan.)

Klart sevärd... För mig var mycket av stilismen en stor del av behållningen. Framförallt då jag tycker att den "svarta problematiken" är ett socialt konstruerat "closed case" och en "no brainer" som folk borde ha transcenderat.

Ragnarök sög bigtime som rulle och det enda positiva jag fick med från den var förvisso också den stundtals vassa stilismen. I jämförelse tycker jag att Luke Cage gav mer.

Serierna är dock dåliga produktioner överlag. Som person pysslar jag med väldigt mycket pojkaktigt spännande "lek". En utav DC-serierna ligger helt rätt i enl. med en av mina starka talanger. Men den känns helt innehålslös och tom, precis som om produktionsteamen saknar intresse för att fylla serien.
Citera
2018-02-17, 23:20
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Klart sevärd... För mig var mycket av stilismen en stor del av behållningen. Framförallt då jag tycker att den "svarta problematiken" är ett socialt konstruerat "closed case" och en "no brainer" som folk borde ha transcenderat.

Ragnarök sög bigtime som rulle och det enda positiva jag fick med från den var förvisso också den stundtals vassa stilismen. I jämförelse tycker jag att Luke Cage gav mer.

Serierna är dock dåliga produktioner överlag. Som person pysslar jag med väldigt mycket pojkaktigt spännande "lek". En utav DC-serierna ligger helt rätt i enl. med en av mina starka talanger. Men den känns helt innehålslös och tom, precis som om produktionsteamen saknar intresse för att fylla serien.

Stilism är viktigt, jag ser Ragnarok som en av de bättre moderna marvelfilmerna, kanske så bra som topp 5, och en stor del av det är hur den ser ut. Vår smak är nog överlag väldigt olik men vem vet, jag kanske ger Luke Cage en chans en dag.
Citera
2018-02-17, 23:30
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag frågar dig !

Hur är det.., är det mycket pk-fasoner och anti-Trump budskap i rullen. Som det antyds utav endel skribenter i tråden ?

(tack på förhand för svar !)

Fanns det ett anti-Trump budskap i filmen så gick det helt förbi mig.
Så nej, jag skulle inte påstå att filmen var PK. Jag tror du kan se filmen utan att sitta och ta dig för pannan.
Citera
2018-02-18, 15:10
Medlem
Citat:
Tro mig, jag vet av erfarenhet hur meningslöst det är att svara på den där mannen. Du kanske ser mig som en extremist på den motsatta sidan av den här killen men om du fortsätter svara honom kommer du se likadan ut. Det finns inget att vinna. Det är som man säger dumt att sänka sig till nivån att diskutera med idioter där de vinner på grund av erfarenhet.

Jag är som du verkar vara ett gammalt marvelfan, läser serietidningar, fortfarande, och ser alla marvelfilmatiseringar på bio, det enda jag har skippat är de mindre lyckade serierna: inhumans, luke cage (va? en svart huvudroll och jag gav serien inte ens en chans? hur går det här ihop med muh xenos bild av mig?), iron fist & defenders (och jag gav upp agents of shield efter drygt en säsong, det var ganska trist och standard). Om du fortsätter kommer du förmodligen ge samma intryck som jag gjort efter att jag lät mig provoceras alldeles för lätt.
Du kan karaktärsmörda mig hur mycket du vill, det ändrar inte filmens manus ochvad den står för.
Filmen står för etnisk stolthet, du är en marxist som har kämpat emot svensk etnisk stolthet i åratal och har förespråkat mångfald och rasblindhet i så väl Hollywood som svensk film.
Hur mycket du än försöker karaktärsmörda mig så förändrar det inte det faktum att denna film går emot allt du står för politiskt.
Du är ju även queerfeminist, det är ju knappast en vild gissning att om/när Marvel introducerrar HBTQ-karaktärer så kommer Black panther-filmerna vara dem som är mest skonade från HBTQ, liksom denna var mest skonad från mångfald, på grund av svarta nationalisters och svarta konservativas syn på HBTQ, den publik man uppenbarligen försöker flörta med.
Måste säga att jag uppskattar ändå vilka feta elefanter i rummet hypen kring denna film skapar, allt ifrån stenkastarvänstern som hyllar filmen som den feta elefanten inom Disney som har förespråkat mångfald och rasblindhet i 180 åtminstone de senaste tio åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in