2018-02-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Fast det har ju Thor också, så varför skulle det vara fel att porträttera ett hel-vitt Asgard?
Mångfald är en styrka och skandinavisk mytologi tillhör folket och är inte skandinaviskt kulturarv, så hette det då, men inte nu helt plötsligt.
Hade du försvarat ett hel-vitt Asgard med samma näbbar och klor?

Jag har aldrig förstått varför Heimdal legat för länge i solariet?
Citera
2018-02-17, 16:20
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Märkligt hur du tror dig veta mer om vad jag tänker innan jag skriver än jag själv! Ge dig.

Tro mig, jag vet av erfarenhet hur meningslöst det är att svara på den där mannen. Du kanske ser mig som en extremist på den motsatta sidan av den här killen men om du fortsätter svara honom kommer du se likadan ut. Det finns inget att vinna. Det är som man säger dumt att sänka sig till nivån att diskutera med idioter där de vinner på grund av erfarenhet.

Jag är som du verkar vara ett gammalt marvelfan, läser serietidningar, fortfarande, och ser alla marvelfilmatiseringar på bio, det enda jag har skippat är de mindre lyckade serierna: inhumans, luke cage (va? en svart huvudroll och jag gav serien inte ens en chans? hur går det här ihop med muh xenos bild av mig?), iron fist & defenders (och jag gav upp agents of shield efter drygt en säsong, det var ganska trist och standard). Om du fortsätter kommer du förmodligen ge samma intryck som jag gjort efter att jag lät mig provoceras alldeles för lätt.
Citera
2018-02-17, 17:01
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag har aldrig förstått varför Heimdal legat för länge i solariet?

För att någon/några kände för att casta Idris Elba i rollen. Vet inte vad hudfärgen har för betydelse, dock. Marvels Asgard är ju en planetoid från en annan dimension, så det konstiga är väl snarare varför Asgards invånare ser ut som människor över huvud taget (men det verkar "alla" aliens i Marvels universum göra, precis som Superman och hans gelikar i DC Comics).
Citera
2018-02-17, 17:43
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Tro mig, jag vet av erfarenhet hur meningslöst det är att svara på den där mannen. Du kanske ser mig som en extremist på den motsatta sidan av den här killen men om du fortsätter svara honom kommer du se likadan ut. Det finns inget att vinna. Det är som man säger dumt att sänka sig till nivån att diskutera med idioter där de vinner på grund av erfarenhet.

Jag är som du verkar vara ett gammalt marvelfan, läser serietidningar, fortfarande, och ser alla marvelfilmatiseringar på bio, det enda jag har skippat är de mindre lyckade serierna: inhumans, luke cage (va? en svart huvudroll och jag gav serien inte ens en chans? hur går det här ihop med muh xenos bild av mig?), iron fist & defenders (och jag gav upp agents of shield efter drygt en säsong, det var ganska trist och standard). Om du fortsätter kommer du förmodligen ge samma intryck som jag gjort efter att jag lät mig provoceras alldeles för lätt.

Luke Cage rekommenderas stark... Negerserie rakt igenom, om förorten som aldrig funnits mm.
Att få höra edits av klassiker som t.ex. "oh lawd", kören och beatmattan. Snygg stilism.

För övrigt har den poänger som är livsviktiga för svarta som behöver bryta sig loss och bli fria på riktigt. Transcendens.
Något andra etniska grupper i USA redan har och ändå har de varit med om värre i modern historia mm.

Men det är klart. Vill man att svarta skall vara ens negrer, då är "we wuz kangs"-kulturen överlägset bättre som socialt instrument
Citera
2018-02-17, 17:48
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Luke Cage rekommenderas stark... Negerserie rakt igenom, om förorten som aldrig funnits mm.
Att få höra edits av klassiker som t.ex. "oh lawd", kören och beatmattan. Snygg stilism.

För övrigt har den poänger som är livsviktiga för svarta som behöver bryta sig loss och bli fria på riktigt. Transcendens.
Något andra etniska grupper i USA redan har och ändå har de varit med om värre i modern historia mm.

Men det är klart. Vill man att svarta skall vara ens negrer, då är "we wuz kangs"-kulturen överlägset bättre som socialt instrument

Jag har funderat på Luke Cage, den anses ju inte vara dålig så som de andra exemplen jag gav, är det en seriös rekommendation så kan jag ge den en chans. Jag gillade Jessica Jones och Daredevil. (Fast ingen av de var lika bra som Legion, jag gillar också Marvel's Runaways men jag tror jag placerar den lite lägre på listan.)
Citera
2018-02-17, 17:57
Medlem
Korders avatar
Citat:
Jag har funderat på Luke Cage, den anses ju inte vara dålig så som de andra exemplen jag gav, är det en seriös rekommendation så kan jag ge den en chans. Jag gillade Jessica Jones och Daredevil. (Fast ingen av de var lika bra som Legion, jag gillar också Marvel's Runaways men jag tror jag placerar den lite lägre på listan.)

Det var inte ett seriöst förslag och Tangentinkontinens inlägg dröp av sarkasm.

Luke Cage är i mina ögon en skitserie, men om du gillade Jessica Jones kan den säkert vara något. Tycker de är väldigt lika, på gott och (mestadels) ont.
Citera
2018-02-17, 18:11
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Det var inte ett seriöst förslag och Tangentinkontinens inlägg dröp av sarkasm.

Luke Cage är i mina ögon en skitserie, men om du gillade Jessica Jones kan den säkert vara något. Tycker de är väldigt lika, på gott och (mestadels) ont.

Åh jag missade inte tonen, jag är medveten om hur den där personen resonerar, men eftersom Luke Cage inte är lika sågad som Iron Fist eller i något mindre utsträckning Defenders så är jag inte säker på att den är dålig, det är mest något som aldrig intresserat mig. Men ok, jag tror att den är dålig om jag ska vara ärlig.

Jag säger att jag gillade Jessica Jones och det är sant, samtidigt gillade jag den inte tillräckligt för att ha sett färdigt säsong 1 (såg 8-10 avsnitt av 13) och det är flera månader sedan jag senast tittade på den, men jag har planerat att se färdigt den innan säsong 2 kommer, ifall att den skulle visa sig vara lovande.
Citera
2018-02-17, 19:14
Medlem
PrinceMeandors avatar
Jag tycker inte att man kan kalla Marvel PK för att EN av 18 filmer har en majoritet svarta skådespelare. Men det kanske bara är jag
Citera
2018-02-17, 19:22
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Jag tycker inte att man kan kalla Marvel PK för att EN av 18 filmer har en majoritet svarta skådespelare. Men det kanske bara är jag

Det är inte bara du men har du missat hur begreppet PK har urvattnats den senaste tiden? En film som inte uttryckligen beskriver den vita rasen som genetiskt och moraliskt överlägsen alla andra är SJW PK cuck soyboy hollywood judisk feminizasim som ämnar att förstöra civilisationen.
Citera
2018-02-17, 19:26
Medlem
Korders avatar
Citat:
Det är inte bara du men har du missat hur begreppet PK har urvattnats den senaste tiden? En film som inte uttryckligen beskriver den vita rasen som genetiskt och moraliskt överlägsen alla andra är SJW PK cuck soyboy hollywood judisk feminizasim som ämnar att förstöra civilisationen.

Det irriterande med Black Panther är ju inte filmen i sig utan den kampanj som pågått kring filmens marknadsföring och som även återspeglas i dess recensioner (även här i Sverige), där man lägger ett jävla fokus på hudfärg och etnicitet utan att begripa den grundläggande principen att det är genom att just fokusera på sån menlös skit som rasism uppkommer.
Citera
2018-02-17, 20:49
Medlem
Såg den igår, mycket imponerad av den.
Fantastiska skådespelarinsatser, ett väl avvägt manus, snygg action och vackra miljöer.

Ett extra plus är den resa som karaktärerna gör, något jag ser många har bråkat om i kommentarerna här i tråden. Visst, absolut, filmen ger en rättfärdigad känga åt kolonisationen och det förtryck som sker mot svarta världen över, men budskapet som filmen sänder går bortom det.

Den första halvan av filmen förstår man nästan Killmongers motivation bättre än T'challa, vilket inte alltid är vanligt för dessa filmer. De sociala orättvisorna måste bekämpas, varför man undrar varför T'challa inte öppnar upp Wakanda. När filmen har nått det stadium då det är dags att öppna upp för klimaxet, så bygger man snyggt upp hur både T'challa och publiken inser att Killmonger har blivit en av de kolonisatörer som han vill bekämpa, och T'challa själv inser hur fel Wakanda har gjort i att blunda mot världen.

Så budskapet i slutänden är att vi alla har ett ansvar gentemot varandra, oavsett tillhörighet och från vilket perspektiv vi ser det ifrån. Nu kanske jag är sen till partyt och med en "no shit"-recension, men det är en viktig film, en välgjord film, och en väldigt bra film.

4/5
Citera
2018-02-17, 21:09
Medlem
om den påhittade staden i filmen ligger i östafrika borde inte skådespelarna vara ljusbruna ist för lilasvarta? riktigt mörka afrikaner brukar vara från syd och västafrika. eller är jag ute o cyklar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in