2018-02-17, 21:32
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Nej. Jag har inte sådana tankar som föräldrarna hade. Vilken anklagelse. Att anklagas för att vara en mördare. Att ha en mördares tankar. Där blir jag mörkrädd. Du säger ju trots allt att du är läkare. 😬
Nu ska jag berätta hur ett toalettbesök för en ME-sjuk person kan se ut. Mig själv. Inte varje gång. Men ändå för ofta. Från att jag känner att jag behöver gå. Så kan det ta en timme innan jag samlat ihop energi att från liggande i soffan ta mig upp och gå till toaletten. Väl på toaletten så börjar jag kallsvettas. Bli illamående. Känner att jag måste kräkas. Har alltid en påse på toaletten. Sitter ner och kräks samtidigt som jag försöker göra det andra. För jag är hård i magen. Men jag måste göra det jag måste.
Svetten forsar. Öronen susar. Och ögonen börjar flimra. Känner att ett blodtrycksfall är på väg. Och svimmar snart. Med envishet och en enorm styrka torkar jag mig. Och försöker ta mig till soffan. Nu ser jag inget. Det är svart. Och susar i öronen. Väl på soffan fortsätter det med att svetten bara forsar. Hjärtat slår tungt. Och varje andetag känns. Är enormt utmattad. Det tillståndet pågår i en timma. Och i detta skede finns det inte en chans att jag skulle klara att ta mig upp ur soffan. Blir liggande i soffan i fyra timmar efter. Menar du att jag skulle kunna tänka bort det här mycket fysiska tillståndet? Att det är psykiskt. 😬

För det första vill jag säga att jag verkligen beklagar din situation (även om du kanske inte tror mig) och att jag hoppas att man kommer hitta sätt att hjälpa dig och andra med samma besvär. Jag tror inte heller att du "inbillar dig" eller att det i ditt fall rör sig om att det sitter i huvudet.

Däremot måste jag ändå påpeka att inget i det du beskriver skiljer sig från mina svåraste ångestattacker jag hade när jag var som sjukast, förutom att mina inte hände vid toalettbesök. Alla de kroppsliga symtom du beskriver har jag haft på grund av svår ångest, i inklusive utmattningen efteråt.

Påstår alltså inte att du har ångest men man kan må så dåligt som du beskriver av ångest.
Citera
2018-02-17, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Glöm inte hyenorna som saknar alla smaskiga detaljer. Gråtrunkarna är också en viktig grupp i tråden. De som ständigt påminner oss andra om att det är fel att mörda barn och att vi är okänsliga som inte förstår det.

Dessa fyra grupper - foliehattarna, konspirationsteoretikerna, hyenorna och gråtrunkarna - har fortfarande mycket att hämta i föreliggande tråd. Grupperna är ganska olika men har i alla fall en sak gemensam; de kommer aldrig bli mätta hur mycket man än ger dem.

Ha ha ha ha
Fan, vad du har börjat imponera !
Detta är 2:a gången.
Snälla, go on !
Citera
2018-02-17, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du är tydligen inte medicinskt utbildad - då skulle du veta vad att ställa en diagnos innebär. Ingen ställer diagnoser i en tråd på FB. Skärp dig!

Att som du tvärsäkert berätta för en skribent vad denne lider av och vilken behandling den behöver utan att ha tagit anamnes, ställt en mängd frågor, tagit prover och gjort en allmän hälsobesiktning går långt utanför en läkares yrkesetik och är anmälningsbart. Är du läkare vet du det.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-17 kl. 21:37.
Citera
2018-02-17, 21:39
Medlem
Citat:
Du är tydligen inte medicinskt utbildad - då skulle du veta vad att ställa en diagnos innebär. Ingen ställer diagnoser i en tråd på FB. Skärp dig!

Du gjorde precis det. Diagnos inklusive behandling.

Citat:
Det du beskriver är absolut typiska kardinalsymptom på en panikångestattack med ökat adrenalinpåslag.
Det är en jättehemskt upplevelse för alla som har haft det, hemskt obehagligt och inget man själv kan styra över från början. Men orsaken finns inte varken i öronen som susar, i ögonen som flimrar, i hjärtat som slår hårt eller i svettkörtlarna eller balanssinnet. Orsaken är psykosomatisk och behandlas med bland annat med mediciner och KBT-terapi.
Citera
2018-02-17, 21:42
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
För det första vill jag säga att jag verkligen beklagar din situation (även om du kanske inte tror mig) och att jag hoppas att man kommer hitta sätt att hjälpa dig och andra med samma besvär. Jag tror inte heller att du "inbillar dig" eller att det i ditt fall rör sig om att det sitter i huvudet.

Däremot måste jag ändå påpeka att inget i det du beskriver skiljer sig från mina svåraste ångestattacker jag hade när jag var som sjukast, förutom att mina inte hände vid toalettbesök. Alla de kroppsliga symtom du beskriver har jag haft på grund av svår ångest, i inklusive utmattningen efteråt.

Påstår alltså inte att du har ångest men man kan må så dåligt som du beskriver av ångest.
Förstår dig. Det måste vara fruktansvärt att få en panikångestattack. Men det jag får är blodtrycksfall. Vasovagal reaktion pga ansträngningen av att tömma tarmen. Vilket kan vara farligt. Och anledningen till att jag berättade det var för att försöka förklara för vissa tjockskallar. Hur vardagen kan påverkas.
Citera
2018-02-17, 21:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är många ME-sjuka som tar livet av sig pga av att de till slut blivit deprimerade av sin livssituation. Är många som gör självmordsförsök.

Citat:
Om det var ”ME-lobbyns” fel skulle vi se tusentals mord pga att en anhörig har ME.

Alla kanske inte får sådana skygglappar som OH/HB och inte heller är så mordiska som de var.
Men du beskriver ju själv hur illa folk har det i sin livssituation. Inte mår väl en sådan person bättre av att "MR-lobbyn" så kraftfullt vill framhålla vilket helvete det är och hur dålig prognosen är?

Framhåll de fall som blir bra, som mår bättre - och ge katten i att det måste vara en somatiska sjukdom och somatisk behandling som hjälper. Om psykoterapi eller psykofarmaka kan hjälpa är det väl utmärkt?
Citera
2018-02-17, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Som jag tidigare påpekat så vågar många läkare inte sätta G93.3 utan väljer de luddigare.
Neutasteni är en lämplig diagnos på föräldrarna.

Diagnosen var vanlig runt förra sekelskiftet hos den kvinnliga överklassen aom inte klarade av livet. Dessa skickades på vilohen.

Den äldsta var den sjukaste?

Japp
Agnes hade varit sjuk i flera år.
Hon blev mycket sämre just runt 3:e advent.
Moa hade börjat visa samma sympom, strax innan sommaren -17.
Så Moa var ganska ok,
Citera
2018-02-17, 21:56
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Alla kanske inte får sådana skygglappar som OH/HB och inte heller är så mordiska som de var.
Men du beskriver ju själv hur illa folk har det i sin livssituation. Inte mår väl en sådan person bättre av att "MR-lobbyn" så kraftfullt vill framhålla vilket helvete det är och hur dålig prognosen är?

Framhåll de fall som blir bra, som mår bättre - och ge katten i att det måste vara en somatiska sjukdom och somatisk behandling som hjälper. Om psykoterapi eller psykofarmaka kan hjälpa är det väl utmärkt?
Den enda anledningen till att ”ME-lobbyn” envist inte ger upp. Är att det fortfarande finns tjockskallar. Som gång på gång kräver bevis för sjukdomens existens. ”ME-lobbyn” vill ha vård och omhändertagande. Och att forskning ska bedrivas. Inte att få anhöriga att begå mord.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-17 kl. 22:00. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-17, 21:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Att som du tvärsäkert berätta för en skribent vad denne lider av och vilken behandling den behöver utan att ha tagit anamnes, ställt en mängd frågor, tagit prover och gjort en allmän hälsobesiktning går långt utanför en läkares yrkesetik och är anmälningsbart. Är du läkare vet du det.

Du har antagligen aldrig ställt en enda diagnos i ditt liv - eftersom du inte får.
Att ställa en diagnos är inte samma sak som att man talar om för någon att de symptom denne just då räknar upp kan motsvara en viss sjukdom. Att sätta diagnoser är något helt annat och inget man gör på bara ett par uppräknade besvär.
Däremot kan man tala om att de (fåtal) besvär vederbörande räknar upp inte är typiska för en viss sjukdom utan mer typiska för en annan, mycket vanligare och mer lättbehandlade sjukdom. Men därifrån till att ställa en diagnos är steget långt.

Om du var medicinskt utbildad skulle du också veta att anmälningsmöjligheten av läkare och annan legitimerade personal försvann vid årskiftet och reprimander som "varningar" och "erinringar" är helt borttaget sedan flera år.

Vilken diagnos någon däremot har ställt på lillflickan i Bjärred är något som är väldigt märkligt. Den läkaren som har kunnat ställa diagnosen "ME" på en 10-11 åring på 1/2-1 års besvärstid borde inte existera.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-17 kl. 22:14.
Citera
2018-02-17, 22:02
Medlem
Citat:
Bägge barnen hade intyg på diagnos ME/CFS utfärdade av läkare från svensk offentlig sjukvård.
Var det verkligen så svårt att tolka mitt inlägg 🤔 På varje intyg som skrivs så finns det en liten ruta där man skriver in diagnoskoden.
Töserna var INTE diagnostiserade med ME
Information från anhörig på OH sida.
Så du menar att du vet mer en anhöriga ??
Citera
2018-02-17, 22:03
Medlem
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/901294-morden-i-bjarred-nu-analyseras-familjens-moten-med-skolan

I ovanstående länkade artikel står bland annat (de numera så välkända orden) "enligt pappan ska den äldsta dottern varit 'nyfiken på lärandet' och båda döttrarna ska inte haft andra svårigheter än den kroniska tröttheten."

Med "andra svårigheter" menas väl här att de inte led av några andra (diagnosticerade) sjukdomstillstånd. Varför var det viktigt att framhålla detta? Kanske för att ingen skulle tro att det "var nåt psykiskt?"

Men svårigheter hade de ju. Barn som drabbas av sjukdom och isoleras i hemmet under flera år får givetvis svårigheter: de blir ledsna, de halkar efter i den psykosociala utvecklingen när de inte får umgås med andra barn, de får problem med självbilden eftersom de identifieras utifrån sin sjukdom, de sörjer hela det barn- och tonårsliv som de stängts ute ifrån, osv. Och allt detta kommer alltså utanpå den ursprungliga sjukdomen som var upphov till isoleringen i hemmet. Om det nu gick att göra en strikt åtskillnad mellan "grundsjukdomen" och de övriga problemen.
Citera
2018-02-17, 22:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Var det verkligen så svårt att tolka mitt inlägg 🤔 På varje intyg som skrivs så finns det en liten ruta där man skriver in diagnoskoden.
Töserna var INTE diagnostiserade med ME
Information från anhörig på OH sida.
Så du menar att du vet mer en anhöriga ??

Tack för den informationen!
Tror på det du skriver. Då föll - äntligen - några bitar på plats.
"Kronisk trötthet" eller utredning av detta är fullt rimligt att skriva på ett sjukintyg till ett barn.
Men inte "ME" - framförallt inte på ett intyg till 11-åriga Moa efter 1/2-1 års symptom på någonting.
Skönt att det visade sig att "Frank.Einstein" bara fabulerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in