2018-02-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man har ett barn med misstänkt "ME" diagnos är man väl beredd att prova alla typer av erbjudna behandlingar - även psykiatriska. Vi vet inte om föräldrarna gjorde det, men det vore totalt absurt om de låtit bli.

Att fördömma ev psykiatrisk hjälp och behandling för att denna har "sämre status" än somatisk behandlingar - i ens egna ögon, är så vansinnigt. Allra helst om det gäller ens barn.
Det finna mycket bra psykiatriska behandlingsmodeller idag
Att någon av dessa skulle innefatta hemundervisning på heltid och att skolan då också skulle poängterat att barnen hade en "medicinsk åkomma", verkar inte så sannolikt.

Håller med. Eftersom det hos oss människor inte alltid förekommer en strikt åtskillnad mellan somatiska och psykiska besvär, kan man inte alltid välja att behandla enbart utifrån en "renodlad" somatisk utgångspunkt. Det kan behövas både och.

Någon nämnde KBT-behandling. I en sådan behandling lär man sig ofta att förstå sitt eget tänkande och att bli medveten om hur ens tänkandet påverkar det egna måendet. Det kanske hade varit till nytta för föräldrarna att få sådan hjälp. Ja, för barnen också.

Kropp och själ hör som bekant ihop. Jag håller med "Solglittret" om att att en psykiatrisk behandlingsmodell sannolikt inte skulle innefatta hemundervisning på heltid. Även i om kroppen är väldigt trött så far själen illa av isolering.
Citera
2018-02-17, 21:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Nej. Jag har inte sådana tankar som föräldrarna hade. Vilken anklagelse. Att anklagas för att vara en mördare. Att ha en mördares tankar. Där blir jag mörkrädd. Du säger ju trots allt att du är läkare. 😬
Nu ska jag berätta hur ett toalettbesök för en ME-sjuk person kan se ut. Mig själv. Inte varje gång. Men ändå för ofta. Från att jag känner att jag behöver gå. Så kan det ta en timme innan jag samlat ihop energi att från liggande i soffan ta mig upp och gå till toaletten. Väl på toaletten så börjar jag kallsvettas. Bli illamående. Känner att jag måste kräkas. Har alltid en påse på toaletten. Sitter ner och kräks samtidigt som jag försöker göra det andra. För jag är hård i magen. Men jag måste göra det jag måste.
Svetten forsar. Öronen susar. Och ögonen börjar flimra. Känner att ett blodtrycksfall är på väg. Och svimmar snart. Med envishet och en enorm styrka torkar jag mig. Och försöker ta mig till soffan. Nu ser jag inget. Det är svart. Och susar i öronen. Väl på soffan fortsätter det med att svetten bara forsar. Hjärtat slår tungt. Och varje andetag känns. Är enormt utmattad. Det tillståndet pågår i en timma. Och i detta skede finns det inte en chans att jag skulle klara att ta mig upp ur soffan. Blir liggande i soffan i fyra timmar efter. Menar du att jag skulle kunna tänka bort det här mycket fysiska tillståndet? Att det är psykiskt. 😬

Det du beskriver är väldigt likt en panikångestattack. Svettningar, öronsus, ögonflimmer, hjärtklappning, svimningskänsla - allt urtypiska symptom på panikångest.
Att man blir hård i magen av sängliggande är också typiskt.

Det du beskriver är absolut typiska kardinalsymptom på en panikångestattack med ökat adrenalinpåslag.
Det är en jättehemskt upplevelse för alla som har haft det, hemskt obehagligt och inget man själv kan styra över från början. Men orsaken finns inte varken i öronen som susar, i ögonen som flimrar, i hjärtat som slår hårt eller i svettkörtlarna eller balanssinnet. Orsaken är psykosomatisk och behandlas med bland annat med mediciner och KBT-terapi.

Att någon läkare på det du beskriver skulle diagnosticera dig med något annat än panikångest är inte så troligt. Att man blir helt utslagen av upprepade panikångestattacker är också helt rimligt.

Om tjejerna i Bjärred hade ett flertal av denna typ av panikångestattacker dagligen, hade de sannolikt väldigt hemska dagar och dålig livskvalitet. Men de hade då också kunnat få hjälp av psykiatrin.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-17 kl. 21:10.
Citera
2018-02-17, 21:08
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Om man som du beskriver det som att "vi vill bli botade" och därför inte vill ha psykiatrisk behandling - även om "vi ligger nedbäddade i våra sängar".
Det mest naturliga vore väl om man tog emot all upptänklig godkänd behandling som expertisen kan erbjuda? Varför välja att ligga kvar i sängen hellre än att försöka en psykiatriskt behandlingsmetod?

Problemet är att "ME" lobbyn bara vill att det ska forskas med utgångspunkt från en kroppslig åkomma - som ingen kan hitta ett enda biologiskt fynd på. Att forska på bakomliggande psykologiska eller psykiatriska orsaker ses inte med lika blida ögon.

Jag hoppas att ingen "ME" sjuk person får en enda krona från försäkringskassan för sjukskrivning eller assistanshjälp - så länge någon vägrar att ta emot hjälp av alla godkända svenska behandlingsmetoder inklusive psykiatrisk behandling
Det är många ME-sjuka som tar livet av sig pga av att de till slut blivit deprimerade av sin livssituation. Är många som gör självmordsförsök. De här personerna är det viktigt att fånga upp. Så de får rätt behandling. Det ör väldigt många ME-sjuka som får medicinsk behandling för sin depression. En depression som kommit EFTER att de insjuknat i ME.
Citera
2018-02-17, 21:14
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Det du beskriver är väldigt likt en panikångestattack. Svettningar, öronsus, ögonflimmer, hjärtklappning, svimningskänsla - allt urtypiska symptom på panikångesta.

Det du beskriver är absolut typiska kardinalsymptom på en panikångestattack med ökat adrenalinpåslag.
Det är en jättehemskt upplevelse för alla som har haft det, hemskt obehagligt och inget man själv kan styra över från början. Men orsaken finns inte varken i öronen som susar, i ögonen som flimrar, i hjärtat som slår hårt eller i svettkörtlarna eller balanssinnet. Orsaken är psykosomatisk och behandlas med bland annat med mediciner och KBT-terapi.

Att någon läkare på det du beskriver skulle diagnosticera dig med något annat än panikångest är inte så troligt. Att man blir helt utslagen av upprepade panikångestattacker är också helt rimligt.

Om tjejerna i Bjärred hade ett flertal av denna typ av panikångestattacker dagligen, hade de sannolikt väldigt hemska dagar och dålig livskvalitet. Men de hade då också kunnat få hjälp av psykiatrin.
Du är helt otrolig. Nej, jag har inte panikångest. Misstänkte att du skulle få det till det när jag förklarar hur en så simpel sak som att gå på toaletten kan vara en enorm ansträngning när man har ME. Att man kan få blodtrycksfall av det. Du måste vara en urusel läkare till att ställa diagnoser.
Citera
2018-02-17, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
112-personal har tystadsplikt om det gått dig förbi. Läcker man då begår man allvarligt tjänstefel. Så nej, det har inte med GM:s kön att göra. Och nej, H har ej hängt O. Antingen har de båda skyldiga eller bara han.

Skärp dej 1 !
Klart att vi ALLA vet att 112 har tystnadsplikt.
Men, ett par av dom har inte kunnat hålla käft.
Och, då har dom såklart gjort tjänstefel.
Ingen har påstått nått annant !

Skärp dej 2 !
NEJ, Hanna har inte hängt Oskar, och ingen har påstått det.
Men, hon har varit drivande till detta hemska dåd......
Och dom två har till slut gemensamt fattat detta hemska beslut.

Jag har aldrig påstått nått annat.

Vad håller du på med ?
Citera
2018-02-17, 21:16
Bannlyst
Citat:
Det du beskriver är väldigt likt en panikångestattack. Svettningar, öronsus, ögonflimmer, hjärtklappning, svimningskänsla - allt urtypiska symptom på panikångest.

Om du är läkare är du nu mycket långt ifrån din lagstiftade yrkesetik och skulle om du blev identifierad få en kraftig varning för att på så lösa grunder sätta diagnos och föreslå behandling.
Citera
2018-02-17, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det finns inte en chans på denna jord att våra feministiska reportrar skulle ha missat att det fanns en "Josef Fritzl-kopia" i Bjärred som drev och dödade sin familj, det skulle ha varit krigsrubriker i samtliga tidningar i Sverige och Kerstin Weigl och de andra mediafeministerna skulle ha frossat i krönikor om män och deras förtryckande.

Deras problem blev att det inte fanns något "monster under sängen".

Exakt.
Det här med psykfall och förtryck hade aldrig passerat om det varit på det sättet.
Inte i dessa tider.
Citera
2018-02-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
SVBK (sveda värk och bränn-kärring) som ofta skrevs i journaler förr om kvinnor där läkare misslyckades med sitt bot- eller lindringsuppdrag. En efter en i takt med forskningsframsteg har kvinnorna fått rätt och läkarna stå i skamvrån. Samma sak gäller magsår, yrselsjukdomar, autism, adhd mm mm.
Men vid varje diagnos har det stått folk och kastat tomater efter den sjuke och skrikit Psykosomatiker!, Inbillningssjuk! osv.

Såklart finns dessa fenomen men att som du med så lite info döma ut denna familj och denna diagnos är grundlöst och omdömeslöst.

Sant. Det fanns en tid när omväxlande varma och kalla bad var universalmedicinen mot allt. Lobotomering, elchocker och Vipeholmskola. Forskningen går tack och lov framåt.
Citera
2018-02-17, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Exakt.
Det här med psykfall och förtryck hade aldrig passerat om det varit på det sättet.
Inte i dessa tider.
Det är möjligt men är knappast att föredra.
Citera
2018-02-17, 21:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det är många ME-sjuka som tar livet av sig pga av att de till slut blivit deprimerade av sin livssituation. Är många som gör självmordsförsök. De här personerna är det viktigt att fånga upp. Så de får rätt behandling. Det ör väldigt många ME-sjuka som får medicinsk behandling för sin depression. En depression som kommit EFTER att de insjuknat i ME.

Du beskriver det som helt säkert vad som kom först - kroppslig sjukdom och därefter sjuk i själen.
Men tänk om det är tvärt om - först mår själen så dåligt att kroppen slår bakut?

Varför skulle det ena på något sätt vara mindre "godkänt" eller mindre "fint" än det andra.

Det är i bägge fallen två sjukdomsorsaker som ingen frivilligt väljer att bli drabbad av. Varför är det ett så jäklar rött skynke för "ME-lobbyn" att orsaken kan vara psykosomatisk.
Och varför så viktigt att framhålla hur hemskt sjukdomen kan vara för vissa?

Aplicera motsvarande på ex föreningar för barn med Downs syndrom eller med diabetes. Tror inte att de ens skulle komma på tanken att försöka gå ut med de allra svåraste sjuka fallen och beskriva en tillvaro av ständigt lidande. Tvärt om försöker de lobba för att dessa personer inkluderas i samhället och har god livskvalitet.

Jag hyser mina alldeles privata misstankar att "ME" lobbyn har haft inflytande över Bjärredsfamiljens liv och uppfattning av sjukdomen - om det nu var "ME". Då har denna lobby onekligen en moralisk skuld till föräldrarnas uppfattning om obefintlig livskvalitet. Och indirekt skuld till utgången. Rätt nära samma fel som en läkare som felaktigt ger någon 2 månader kvar att leva på ett felaktikt tolkat cancerprov.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-17 kl. 21:31.
Citera
2018-02-17, 21:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Om du är läkare är du nu mycket långt ifrån din lagstiftade yrkesetik och skulle om du blev identifierad få en kraftig varning för att på så lösa grunder sätta diagnos och föreslå behandling.

Du är tydligen inte medicinskt utbildad - då skulle du veta vad att ställa en diagnos innebär. Ingen ställer diagnoser i en tråd på FB. Skärp dig!
Citera
2018-02-17, 21:32
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Du beskriver det som helt säkert vad som kom först - kroppslig sjukdom och därefter sjuk i själen.
Men tänk om det är tvärt om - först mår själen så dåligt att kroppen slår bakut?

Varför skulle det ena på något sätt vara mindre "godkän" eller mindre "fint" än det andra.

Det är i bägge fallen två sjukdomsirsaker som ingen frivilligt väljer att bli drabbad av. Varför är det ett så jäklar rött skynke för "ME-lobbyn" att orsaken kan vara psykosomatisk.
Och varför så viktigt att framhålla hur hemskt sjukdomen kan vara för vissa?

Aplicera motsvarande på ex föreningar för barn med Downs syndrom eller med diabetes. Tror inte att de ens skulle komma på tanken att försöka gå ut med de allra svåraste sjuka fallen och beskriva en tillvaro av ständigt lidande. Tvärt om försöker de lobba för att dessa personer inkluderas i samhället och har god livskvalitet.

Jag hyser mina alldeles privata misstankar att "ME" lobbyn har haft inflytande över Bjärredsfamiljens liv och uppfattning av sjukdomen - om det nu var "ME". Då har denna lobby onekligen en moralisk skuld till föräldrarnas uppfattning om obefintlig livskvalitet. Och indirekt skuld till utgången. Precis som en läkare som felaktigt ger någon 2 månader kvar att leva på ett felaktiskt tolkat cancerprov.
Du är föräldrarnas fel att de mördade sina barn. Om det var ”ME-lobbyns” fel skulle vi se tusentals mord pga att en anhörig har ME. ”ME-lobbyn” har ju sådan makt enligt dig. Vet du vad. Jag tror inte alls på att du är någon läkare. 😱
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in