2018-02-21, 14:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här kommer kanske som en överraskning, men det finns rätt gott om folk som inte fläker ut sig på Internet. Att OH har "avvecklat alla konton" behöver inte ens vara sant.

Sedan (torrt konstaterat), den bild envar ger sin Internet-persona behöver inte vara särskilt sann. Den behöver inte ens vara lögnaktig, mer av en "alternativ sanning". Men att bygga en seriös bedömning på nätskvaller är vanskligt.

Båda är myndighetspersoner och förväntas vara återhållsamma vad gäller exponering av sitt privatliv för att bibehålla sin och myndighetens trovärdighet. Sen finns det väl en inställning att man bara gör sånt som tjänar den professionella och publika rollen och undviker sånt som kan riskera att undergräva den — och där finns det ju en del utrymme för individuell variation. Man exploaterar sina styrkor, inte sina mindre starka sidor.

Det finns ju folk som föredrar att jobba i radio framför att vara i tv, det är ju liksom inte konstigare än så. Tv-folk torde å andra sidan vara kortare än folk i allmänhet. Det kan man fundera på ett tag.
Citera
2018-02-21, 14:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Nej, du har fel i sak. Se polismyndighetens handbok för offentlighet och sekretess, här, sidan 45.
Det du citerar är sekretessbestämmelserna för utlämnande av allmän handling. Men ett ofärdigt förundersökningsprotokoll är, i vart fall till största delen, varken upprättat eller inkommet, och följaktligen ingen allmän handling, även om det förvaras hos polismyndigheten. Se punkt 2.2, sidan 7, i det dokument du själv länkar till.
Citera
2018-02-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det du citerar är sekretessbestämmelserna för utlämnande av allmän handling. Men ett ofärdigt förundersökningsprotokoll är, i vart fall till största delen, varken upprättat eller inkommet, och följaktligen ingen allmän handling, även om det förvaras hos polismyndigheten. Se punkt 2.2, sidan 7, i det dokument du själv länkar till.

Stämmer inte. Ett protokoll i en nedlagd förundersökning är en upprättad handling och därmed allmän.

EDIT: ok, läste på lite mer. Har förmodligen fel här
Senast redigerad av neiland123 2018-02-21 kl. 15:05.
Citera
2018-02-21, 15:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns inget som säger att de anhöriga skulle få någon fullständig bild heller. Jag har tidigare i tråden påpekat att inte ens offer för allvarliga brott har rätt till att ta del av förundersökningen i dess helhet om förövaren är avliden. Det kan diskuteras om de kvarvarande anhöriga öht i formell mening är att betrakta som målsägande.

Det måste ju kunna skilja sig från fall till fall. Av förklarliga skäl kan inte polisen lämna uppgifter om de är avhängiga en analys och en rättegång som inte kan äga rum, och där en misstänkt förövare inte kan höras. Alla uppgifter kan ju med en för polisen okänd förförståelse hos den anhörige ge den anhörige idéer om vad som verkligen skett, exv övertygelsen att någon annan i själva verket är den skyldige eller att den skyldige haft någon ssk motivering som är oerhört svår att bära för den anhörige, men som är mer av hörsägenkaraktär, formellt sett.

Men omvänt borde det finnas fall där sådana faror kan anses marginella eller obefintliga, och där borde anhöriga kunna få fler detaljer. För att det hjälper dem att kunna komma till ett avslut.

Som oberoende betraktare måste man ju ha ödmjukhet inför sådana skillnader.
Citera
2018-02-21, 15:09
Medlem
rubin22s avatar
[quote=Solglittret|63299167]
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Tack för din länk!
Väldigt intressant - och väldigt tråkigt att man behandlar mord på detta sätt från myndighetens sida.
Som om offren och anhöriga till offren är helt oviktiga om det inte går att lagföra någon för brottet.

Det ger en fingervisning om att rättegångar, domar etc inte alls är till för att ge offer och anhöriga avslut, information eller vid dom upprättelse, även om vi påstår så.
Allt handlar bara om fokus på förövaren, går vederbörande inte att fängsla eller bötfälla begraver vi hela händelsen i arkivet och fullkomligt skiter i anhörigas frågor eller skadeståndsanspråk. (Även det senare var en nyhet för mig.).

Då gör vi väl som vi brukar även i detta tragiska dubbelmord. Vi lägger det till handlingarna och försöker glömma att de unga offren ens existerat. Vi struntar i varför, hur och när och vänder blicken åt ett annat håll. Mördarna fick som de ville, familjen utsuddad, ingen funderar över om döttrarna behandlades rätt under sina korta liv och allt är belagt med sekretess.
Vila i frid stackars barn! Ni utsattes för det värsta svek två barn kan utsättas för - mördade av sin föräldrar.

Sekretessen skapas ju av hänsyn till de anhöriga och vänner till offret, men visst kan de delges om de vill, men det gör de alltså inte, utan blir sekretessbelagt, speciellt om delar av informationen är grymhet mot offret, så anses det vara av lidande för anhöriga, spelar ingen roll vad de själva vill, sjukt nog! De kan också välja att för anhöriga ge viss information, men i detta fall med dottern fick de alltså inte ens veta vilken dag dottern dog. Att de fick veta att det var ett knivmord, var nog en läcka från inblandad personal, polis, ambulans?
Självklart vill man veta vad som hänt, istället är det ju lätt att måla upp det värsta scenario. Sen är det ju konstigt att där gärningsmannen lever, då klarar plötsligt anhöriga att se all snaskig information på FUP! Känns mer som hänsyn tas till GM anhöriga vid dessa utökade självmord (mord)? Att mördaren redan har fått sitt straff, han är ju död!
Kvar är alla tankar på vad som hänt och fantasier byggs upp! Tycker så synd om anhöriga till dem i Bjärred om de inte får veta det polisen vet. Sekretess är som sagt väldigt hård och i detta fall är ju både mördare och offer till anhöriga, inblandade.

Sen att de inte bryr sig om att anhöriga får ut försäkringspengar, för att allt blir sekretess, är så dåligt gjort, rättssamhället sätts helt lagligt ur spel! Undrar hur det är i övriga världen?
Senast redigerad av rubin22 2018-02-21 kl. 15:13.
Citera
2018-02-21, 15:12
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=rubin22|63298502]
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Inte helt säkert att anhöriga får veta sanningen heller.

"En familj levde i tron att systern dog i en olycka. De fick inte veta polisens övertygelse, att hon dödats med stickvapen hemma. Mannen dog och förundersökningen lades ner."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/arkiv/article11803907.ab[/QUOTE Jag såg programmet för några månader sedan, det var helt sjukt! Föräldrarna har inte ens fått reda på vilket datum hon dog. De pratade med en jurist i slutet som skulle försöka hjälpa dem. Polisen i.fallet ville inte alls hjälpa med ens pytte lite information, precis som de skyddar någon? Hoppas de vet mer nu? Så alltså inte säkert anhöriga får veta så mycket mer än oss i detta fall?

Det går ju inte direkt eller indirekt peka ut en mördare i grannskapet — eller det medför ju uppenbara problem. Men frågan kan ju uppstå vem man då utsätter för fara
.
Citera
2018-02-21, 15:22
Medlem
rubin22s avatar
[quote=Lonnrot|63299680]
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Det går ju inte direkt eller indirekt peka ut en mördare i grannskapet — eller det medför ju uppenbara problem. Men frågan kan ju uppstå vem man då utsätter för fara
.

Förstår inte vad du menar?
Dottern/ systern bodde tillsammans med pojkvän.
Först hittades dottern/systern död i hemmet. Efter det hittades pojkvännen på en annan plats död genom självmord. Detta blev som sagt total sekretess på!
De visste inte ens att dottern blivit mördad i början utan trodde det var en olycka!
De fick inte ens dödsdatumet!
Alltså fallet las ner! Det betyder att gärningsmannen redan är död och som i detta fall så måste det ha varit pojkvännen!
Citera
2018-02-21, 15:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag delar din uppfattning om att det måste legat mer bakom, ett av bägge föräldrarna utfört familjecid, än sjukdom hos barnen, cancer hos modern och depression hos båda föräldrarna. Annars hade detta, med ett av föräldrar gemensamt familjecid, varit väldigt mycket vanligare fenomen än det unikum som det trots allt är idag.
Vad detta "mer bakom" är, behöver dock inte stå i avskedsbrevet.
Vad detta "mer bakom" är, kanske inte ens föräldrarna hade kännedom om.
Vad detta "mer bakom" är, kanske ingen hade, ingen har eller någonsin kommer att få någon kännedom om.
Inte, med den kunskapen vi har idag.
Inte, även om man släpper FUPen.
Inte, även om dokumentärer med öppenhjärtiga vänner, kollegor, skolpersonal, anhöriga, poliser och sjukvårdspersonal släpps.
Frågan man kanske bör ställa sig är om man kan leva med det. Om svaret är nej eller tveksamt börjar det kanske bli dags att ta sig en funderarare på hur det ska kunna bli ett ja.

Detta stämmer nog. Nyckeln som det ser ut borde ju då ligga nära en ev fysiskt frisk pappas motivation att "följa familjen i döden."

En formulering som kanske i sig själv avslöjar en viss typ av livshållning, eller dödslängtan, eller hur lång väg till vägs ände som föräldrarna/pappan hunnit vandra. Drömmen om ett alexanderhugg som till slut och en gång för alla ska lösa alla problem och skingra all tvetydighet.
Citera
2018-02-21, 15:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Förstår inte vad du menar?
Dottern/ systern bodde tillsammans med pojkvän.
Först hittades dottern/systern död i hemmet. Efter det hittades pojkvännen på en annan plats död genom självmord. Detta blev som sagt total sekretess på!
De visste inte ens att dottern blivit mördad i början utan trodde det var en olycka!
De fick inte ens dödsdatumet!
Alltså fallet las ner! Det betyder att gärningsmannen redan är död och som i detta fall så måste det ha varit pojkvännen!

Ja det jag skrev stämde nog inte in på ditt fall. Jag kan inte förklara det. Kanske någon annan kan.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-21 kl. 15:44.
Citera
2018-02-21, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Skulle inte tro det.
Har du nått på ditt hjärta, som du vill berätta till nån av oss ??

Typ funderingar... tar väl någon här istället.

Var det möjligen du som skrev någonstans att OH samlade olika sömnmedel (det stod t.o.m namn på läkemedlen) långt innan det vidriga hände ? Och har för mig att jag även i samma inlägg läste att OH och/eller frun funderat på det här länge. Isåfall, stämmer de ryktena, eller bara skvaller?

När jag läste det då, tänkte jag att ok om han hjälpte frun samla piller till ev. självmord OM cancern skulle komma tillbaka. Men sen slog det mig att det gissningsvis behövs VÄLDIGT mycket piller till en hel familj och då måste de ju börjat att hamstra långt innan och då var vad jag vet yngsta flickan frisk.
Det är en av pusselbitarna som stör mig. Hoppas någon kan ge en enkel förklaring, så kan jag lägga den biten åt sidan.

Någon här som vet hur mycket piller som behövs? Naturligtvis beror det på vad det är, men ändå. Det var fyra personer....
Jag har en äldre släkting som försökte med en burk sömnpiller för några år sen. Men trots hennes ålder och dåliga kondition lyckades de till hennes fasa få liv i henne igen. Jag fick då lära mig att det inte är så enkelt som man tror....

Nästa fundering. Alla är vi olika, men om mina barn har diagnos obotlig sjukdom och ingen hjälp att få, så skulle jag ju inte prioritera skolundervisning under deras antagligen få pigga timmar på dygnet. Men för den familjen kanske det var det viktigaste i livet! Inte vet jag, men förstår inte den biten heller.

Suck

Alltså, jag är 57 år och den här händelsen är det absolut det värsta jag hört talas om i mitt liv! Och det beror på att två vad som synes normala vuxna kan utföra en handling som förhoppningsvis de flesta i världen inte skulle gjort ens under pistolhot! Jag kvävs bara av tanken av vad som hände i det huset.

Omöjlig handling som har hänt!
Citera
2018-02-21, 15:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Typ funderingar... tar väl någon här istället.

Var det möjligen du som skrev någonstans att OH samlade olika sömnmedel (det stod t.o.m namn på läkemedlen) långt innan det vidriga hände ? Och har för mig att jag även i samma inlägg läste att OH och/eller frun funderat på det här länge. Isåfall, stämmer de ryktena, eller bara skvaller?

När jag läste det då, tänkte jag att ok om han hjälpte frun samla piller till ev. självmord OM cancern skulle komma tillbaka. Men sen slog det mig att det gissningsvis behövs VÄLDIGT mycket piller till en hel familj och då måste de ju börjat att hamstra långt innan och då var vad jag vet yngsta flickan frisk.
Det är en av pusselbitarna som stör mig. Hoppas någon kan ge en enkel förklaring, så kan jag lägga den biten åt sidan.

Någon här som vet hur mycket piller som behövs? Naturligtvis beror det på vad det är, men ändå. Det var fyra personer....
Jag har en äldre släkting som försökte med en burk sömnpiller för några år sen. Men trots hennes ålder och dåliga kondition lyckades de till hennes fasa få liv i henne igen. Jag fick då lära mig att det inte är så enkelt som man tror....

Nästa fundering. Alla är vi olika, men om mina barn har diagnos obotlig sjukdom och ingen hjälp att få, så skulle jag ju inte prioritera skolundervisning under deras antagligen få pigga timmar på dygnet. Men för den familjen kanske det var det viktigaste i livet! Inte vet jag, men förstår inte den biten heller.

Suck

Alltså, jag är 57 år och den här händelsen är det absolut det värsta jag hört talas om i mitt liv! Och det beror på att två vad som synes normala vuxna kan utföra en handling som förhoppningsvis de flesta i världen inte skulle gjort ens under pistolhot! Jag kvävs bara av tanken av vad som hände i det huset.

Omöjlig handling som har hänt!

Tack för inlägget. Du är läraktig (fortfarande ?). Det är, som du skriver inte så lätt att ända sitt eget liv för en amatör. I Bjärred var det fyra som skulle röstas bort från denna värld. Med hjälp och självhjälp. Med förmodat motstånd och tvång som ingrediens, såväl som någons längtan. Frågan är ju hur det gick till.
Citera
2018-02-21, 15:58
Medlem
Det här är min teori om morden i Bjärred.
OH har med järnhand kontrollerat och styrt sin familj under många år. Som den sanna psykopaten har han hela tiden enbart tänkt på sig själv.
HB får kliva åt sidan från sin karriär när barnen föds 2005 och 2007. Vid flytt till Bjärred förlorar både H och barnen kontakten/stödet med släkt och vänner = isolering.
Det var viktigt att de inte fick möjlighet att träffa utomstående och berätta om vad som pågick i hemmet. Berätta om pappans nattliga besök i döttrarnas rum (?). Om pappans sätt att behandla hela familjen. Förtrycket som påverkade familjen.
Citat:
Psychopathic parents do not love their children. They are not concerned about a child growing up to be healthy, productive members of society. They look at children as possessions, like a car or a flat-screen TV.
Some psychopaths neglect their children. Others engage in physical abuse and sexual molestation.

Citat:
But even if psychopaths don’t engage in outright physical abuse, they usually inflict psychological and emotional abuse. They lie to kids, break their promises, and keep changing the rules. The parent may say something, and then insist the words were never spoken, which distorts a child’s sense of reality.
The net result is that a child grows up in a very unstable environment. If the child has inherited the genes for psychopathy, chances are good that he or she will develop the disorder. If the child has not inherited the genes, he or she may develop other psychological issues, such as anxiety and depression.

Kan detta vara orsaken till att barnen mådde dåligt, var ”sjuka”? Och även H?

https://lovefraud.com/how-psychopathic-parents-affect-children/

Citat:
Humiliation – Your partner will criticize and humiliate you constantly with the intent to break down your self-esteem. Every now and then they will praise you for something, and then shoot you down with another insult. Again, these people enjoy feeling complete power over the feelings of another person.
Citat:
Isolation – Not only do psychopaths want to know what you are doing at every minute, they will eventually try to isolate you from your support system. Before long you will need their permission to call your parents or friends. Your life is now at their mercy, and the way they see it, it now belongs to them. You feel as if your life is now your room and they have the key.

Situationen blev ohållbar för Oskar när skolan aviserade om fler möten om hemundervisningen för A och M.
Han var på väg att förlora kontrollen. Kan det vara det som hände 3:e advent?
Citat:
Again, they are known to successfully trick even high profile professionals such as psychiatrists and therapists.

www.brainphysics.com/articles/spectrum-disorders/inside-the-mind-of-a-psychopath

Kollektivt självmord? Att barn som är 14 och 12 år skulle vara delaktiga i beslutet är säkert något som OH ensam skrivit i avskedsbrevet. Att Oskar raderat sin facebook och sin LinkedIn, men inte Hs, visar för mig att det är Oskar som regisserat morden.

3 mord och ett självmord, det är min teori.

Ynkryggen Oskar H var inte karl nog att stå för sina handlingar utan hängde sig själv.

Vila i frid Hanna, Agnes och Moa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in