2018-02-17, 16:42
Medlem
Vad händer med sådant som kommer direkt i lådan? Hur tas avgiften ut?
Citera
2018-02-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fireline
Jag tyckte att jag läste någonstans att om man tar frakten med DHL (och ev andra olika fraktbolag) så slinker man igenom och slipper PN och tull och allt?
Stämmer detta eller är det fredagens spritångor som sitter i och jag har drömt alltihop?
Klart dyrare frakt iofs, men på lite dyrare köp så kan det ju löna sig ändå.
DHL tull- och momsfria, stämmer troligtvis inte:

Notera "utläggsersättning för vår hantering".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-17 kl. 16:50.
Citera
2018-02-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Jag beställer en del från eBay och tänkte att jag skulle vara smart och beställa från eBay uk för att slippa de nya avgifterna, insåg dock sen att Storbritannien ju gått ur EU, så min fråga är: gäller samma avgifter om man beställer därifrån som från Kina?

Storbritannien ska lämna EU den 29 mars 2019 klockan 23.00

t
Citera
2018-02-17, 17:26
Medlem
Firelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
DHL tull- och momsfria, stämmer troligtvis inte:

Notera "utläggsersättning för vår hantering".

Ok, då har jag drömt alltså 🤔
Men om man ändå får betala fläsk så är det ju värt att ta frakten genom vilka som helst bara för att slippa PN och deras lotteribetonade sirapssega posthantering!
Citera
2018-02-17, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
Storbritannien ska lämna EU den 29 mars 2019 klockan 23.00

t

Jaså ja men vad bra då hinner jag ju beställa en del tills dess!
Citera
2018-02-17, 17:58
Medlem
Vet inte om det vart uppe förut i tråden men är det bara jag som reagerar på att detta nya förslag är att likställa med en stöld från mig som privatperson..

Jag har betalt en vara som är på väg till mig men den blir "kidnappad" på vägen och jag måste betala en lösensumma för att få ut det som jag en gång redan betalt..

Tror Staten på riktigt att detta kommer stoppa handel från utlandet? blir ju bara så att många kommer välja att antingen skriva gåva på paketet eller skicka via spanien eller Gb innan dom går ut..
Citera
2018-02-17, 18:05
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druss
Vet inte om det vart uppe förut i tråden men är det bara jag som reagerar på att detta nya förslag är att likställa med en stöld från mig som privatperson..

Jag har betalt en vara som är på väg till mig men den blir "kidnappad" på vägen och jag måste betala en lösensumma för att få ut det som jag en gång redan betalt..

Tror Staten på riktigt att detta kommer stoppa handel från utlandet? blir ju bara så att många kommer välja att antingen skriva gåva på paketet eller skicka via spanien eller Gb innan dom går ut..

Jag håller med dig helt och hållet.
Statens långa fingrar är återigen där och straffar en för att de själva inte hänger med i hur konsumenterna vill ha det.

Jag hoppas innerligt att det här är något som aliexpress/wish kan komma att kringgå.
Citera
2018-02-17, 18:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druss
När du beställer något från Kina så har du dock i inte betalat moms, något som nu PostNord tar ut.
Citera
2018-02-17, 18:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Alla försändelser scannas ju in i en dator, annars skulle ingen försändelse hitta fram till en mottagare.
Så det var med datorns intåg i mitten av nittonhundratalet vi kunde börja skicka post till varandra?
Citat:
Det svenska postverket skapades 1636
https://sv.wikipedia.org/wiki/Posten
Citera
2018-02-17, 18:27
Medlem
Gubbens avatar
Blir det någon avgift på kinesiska "brev" dvs små paket som kommer direkt hem i brevlådan.?
Citera
2018-02-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Blir det någon avgift på kinesiska "brev" dvs små paket som kommer direkt hem i brevlådan.?

Ja för 50000 gången...
Citera
2018-02-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När du beställer något från Kina så har du dock i inte betalat moms, något som nu PostNord tar ut.
De är inte momsen i sig som folk vänder sig emot utan "transaktionskostnaden" för att ta ut momsen. Det är sannolikt därför att de flesta stater har ett fribelopp för import av varor utanför det egna territoriet.

Transaktionskostnaden är inte rimlig i förhållande till mompengen när det gäller import för småbelopp.

Det blir därför absurt att ta ut moms på småbeställningar - kostnaden för att ta ut momsen (transaktionskostnaden) blir allt för hög.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-17 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in