2018-05-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja om du läser första meningen och struntar i resten...

Tullverket har själva beräknat det totala momsbortfallet vad gäller postförsändelser till mellan 500 och 1 000 miljoner kronor men andra bedömare menar att det är i underkant. Om man antar ett genomsnittligt momsvärde per försändelse på 50 kronor (varuvärde 200 kronor) för 130 000 varor dagligen under 250 vardagar landar det på drygt 1,6 miljarder kronor.

Nu djävlar. Varuvärde 200 kr per paket. och 130.000 paket per dygn.

Nyss var det det ju mobilskal, pärlor och smink för 5-10 kr i paketen, det innebär ju att man överskattat hur mycket man missar med en faktor 20 ggr ju.

Alltså 1,6 miljarder / 20 dvs 80 miljoner är närmare sanningen, en spottsyver alltså.

Sen försvann ju 9 av 10 paket i.o.m nya avgiften så 130.000 kan man ju se sig i stjärnona efter, nu är vi nere på 1/10-del av trafiken så av 80 miljoner ... blev det 8 miljoner kvar av uppkattade 1,6 miljarder.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-05-06 kl. 22:29.
Citera
2018-05-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Vad jag avser är ett sätt att "rösta med plånboken/fötterna". Inte att drabba andra.

Tanken skulle vara att protestera likt franska bönder med stake gör. Om post Nord drabbas av merarbete för att dom ålagts att ta avgifter av oss så finns det vägar att protestera på.
Jodå, jag förstår vad du menar.
Citat:
Men ok, du verkar tycka avgiften är ok, det är ditt val och dina pengar.
Då fattar du fel, jag har inte skrivit något om att avgiften är okej.
Citat:
Synd att du inte förstått grejen...att vi köper prylar för typ 10 spänn som vi oftast inte hade köpt annars. Att stoppa det är nog lika svårt som att stoppa fildelning i längden.
Visst fattar jag grejen. Jag har själv nyttjat den subventionerade tjänsten under flera år och insett att det inte bär sina egna kostnader (Även om den nya avgiften inte har med transporten att göra, utan momsning.)
Jag vet också att Posten jobbar på en billigare lösning för momsinbetalning, som jag bland annat skrivit om i detta inlägg:
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket utanför EU/Red Mod
Citat:
Jag klarar att avvara t ex 20 produkter á 5 spänn. Om några tusen gör samma sak så kanske man kan vända åsikterna hos tullverket etc...
Uppfattat från första början. Men hoppas att du fattar vilka som får betala det, nämligen de som löser ut sina paket, eftersom en del av hanteringsavgiften är avsedd att betala återtransporten för ej utlösta paket.
Citera
2018-05-07, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nu djävlar. Varuvärde 200 kr per paket. och 130.000 paket per dygn.

Nyss var det det ju mobilskal, pärlor och smink för 5-10 kr i paketen, det innebär ju att man överskattat hur mycket man missar med en faktor 20 ggr ju.

Alltså 1,6 miljarder / 20 dvs 80 miljoner är närmare sanningen, en spottsyver alltså.

Sen försvann ju 9 av 10 paket i.o.m nya avgiften så 130.000 kan man ju se sig i stjärnona efter, nu är vi nere på 1/10-del av trafiken så av 80 miljoner ... blev det 8 miljoner kvar av uppkattade 1,6 miljarder.
Det är få som bryr sig om Örebrofiaskot då nya transportrutter till Sverige från Kina redan håller på att etablera sig.
Citera
2018-05-07, 07:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Det är få som bryr sig om Örebrofiaskot då nya transportrutter till Sverige från Kina redan håller på att etablera sig.
Ja senast 2022 kommer vi få gemensamma regler i EU för Kina importen, det kommer då att bli mycket enklare att få in varor till Sverige utan att behöva betala avgiften till PostNord.
Citera
2018-05-07, 07:41
Medlem
Citat:
Ja senast 2022 kommer vi få gemensamma regler i EU för Kina importen, det kommer då att bli mycket enklare att få in varor till Sverige utan att behöva betala avgiften till PostNord.
Vi får väl se, de' e' mycke' nu.
Citera
2018-05-07, 12:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag vet inte det, det var mycket för en månad sedan... I Örebro flyter det på bra alla ankommande paket skickas iväg inom någon dagar och folk verkar ha tagit till sig avgiften och betalar nu nästan omgående.
Citera
2018-05-07, 13:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte det, det var mycket för en månad sedan... I Örebro flyter det på bra alla ankommande paket skickas iväg inom någon dagar och folk verkar ha tagit till sig avgiften och betalar nu nästan omgående.

Ja, efter att 90% av kunder och försändelser har försvunnit vore det ju skam om Postnord inte skulle kunna hantera de få paket som kommer nuförtiden..
Citera
2018-05-07, 13:57
Medlem
Citat:
Fick mina fotokromatiska glasögon (-2,5) i brevlådan nu, snabb leverans via Belgien. 158 kr. Inga avgifter, precis som förut innan Magdalena :-)
Senast redigerad av gold-teeth 2018-05-07 kl. 14:00.
Citera
2018-05-07, 14:27
Medlem
Citat:
Fick mina fotokromatiska glasögon (-2,5) i brevlådan nu, snabb leverans via Belgien. 158 kr. Inga avgifter, precis som förut innan Magdalena :-)
Jag försökte skicka PM till dig, men det gick inte. Så nu får jag skriva det här istället.

Hej!
Såg att du hade beställt billiga fotokromatiska glasögon. Får jag vara lite nyfiken och fråga var någonstans beställde du? Jag vill också ha! (Jag har -8,25, så det blir INTE billigt här i Sverige!)
Citera
2018-05-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Jag försökte skicka PM till dig, men det gick inte. Så nu får jag skriva det här istället.

Hej!
Såg att du hade beställt billiga fotokromatiska glasögon. Får jag vara lite nyfiken och fråga var någonstans beställde du? Jag vill också ha! (Jag har -8,25, så det blir INTE billigt här i Sverige!)
På aliexpress.
Citera
2018-05-07, 15:44
Medlem
brianmolkos avatar
Jag har fått båda mina paket från USA och Japan nu iaf. Så inget har skickats i retur
Citera
2018-05-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv

Hej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in