2018-02-17, 09:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Centern ökar i dagen Sifo till 10.5, kan det vara möjligt? Eller bara brus?

https://www.flashback.org/sp63249236

Det är nog bara är "brus". En höjning med 1,7% är förvisso rätt mycket, men SIFO fick nog bara tag på lite färre centerpartister förra mätningen och lite fler denna mätning. För egen del vill jag avvakta och se om fler o.u. visar på samma sak innan jag drar några större växlar på detta.
2018-02-17, 10:08
Medlem
storraps avatar
Ligger man obetydligt över 3 och ofta under 3% så borde lusten att stöd rösta på KD bland M-väljarna vara rätt svag...
Så KD känns körda medan MP är mera oklart..
2018-02-17, 10:13
Medlem
Steff83s avatar
Alliansen ägnar sig åt bedrägeri. Dom kan fortfarande inte förklara hur dom ska få ihop en eventuell regering som är beroende av SD stöd och där det kommer bli ett enormt svek på många håll.

Jag kan inte se något annat alternativ än en S-ledd regering i någon form.
2018-02-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är nog bara är "brus". En höjning med 1,7% är förvisso rätt mycket, men SIFO fick nog bara tag på lite färre centerpartister förra mätningen och lite fler denna mätning. För egen del vill jag avvakta och se om fler o.u. visar på samma sak innan jag drar några större växlar på detta.
När det kommer till kritan, Centern är bara ett gäng omogna och halvkorkade populister. När de varken vinner opinion eller godhetspoäng från kvinnor med medelklassångest för sina ”modiga” ställningstaganden kommer de vända på en femöring, så länge de kan göra der utan att framstå som de omogna populister de är utåt.

Ett lackmustest är om hur de ställer i frågan om amnestin för de ensamkommande afghanerna. Röstar de med regeringen försvinner hoppet om att de hinner tillfriskna till valet. Mitt tips är ändå att de inte gör det. Jag tror att de, till skillnad mot MP, om än fortfarande svårt anfrätta av kultirmarxistviruset, letar en väg ut. De är trots allt inte lika aktivistiska i sin grundsyn som Miljöpartiet, där finns det ju inget hopp om någon förbättring någonsin. (Liksom för de andra borgerliga partierna ska vi förstås aldrig låta dem få glömma vilken skuld de har i att Sverige utvecklats så katastrofalt som det gjort)
Senast redigerad av Fnysington 2018-02-17 kl. 10:24.
2018-02-17, 11:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Ligger man obetydligt över 3 och ofta under 3% så borde lusten att stöd rösta på KD bland M-väljarna vara rätt svag...
Så KD känns körda medan MP är mera oklart..

I valet 2014 kom det en ny o.u. nästan varje dag från mitten av augusti fram till valdagen. Jag skulle inte bli förvånad om vi får se samma sak detta val. Jag misstänker att dessa o.u. kommer vara helt avgörande för de som överväger att stödrösta på KD (eller något annat parti). Får KD siffror som t.ex. i denna o.u. (2,8%) tror jag flertalet som överväger att stödrösta på dem kommer att avstå, men vid t.ex. 3,8% lär det bli klart enklare att få stödröster, dessutom behövs det ju inte så många stödröster heller för att klara 4%-spärren.

KD har ett halvår på sig, frågan är vad de tänker göra? För helt klart måste de göra något som ger dem uppmärksamhet. De måste chansa nu, de har inget att förlora. Hade jag varit i EBTs skor hade jag varit väldigt orolig och samlat partiledningen till möte för att lägga upp planer. Jag hade förespråkat utspel om möjligheter till samarbeten mellan KD, M och SD efter valet. Många M-väljare önskar det, dessutom kan det kanske också locka enstaka stödröster från SD? Alternativet är att finna frågor ingen annan driver och KD blir helt ensamma om, vilket kan bli svårt.
2018-02-17, 12:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Centern ökar i dagen Sifo till 10.5, kan det vara möjligt? Eller bara brus?

https://www.flashback.org/sp63249236

Om moderatväljarna flydde Batra bara för att hon skulle snacka med Sd så är det märkligt att det inte flyr Kristersson som tar delar av Sd;s politik. Jag tycker att utvecklingen är rimlig men effekten tyder på en statistisk eftersläpning. Väljarna borde reagerat långt tidigare. Kan det bero på institutens metoder?
2018-02-17, 12:10
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Alliansen ägnar sig åt bedrägeri. Dom kan fortfarande inte förklara hur dom ska få ihop en eventuell regering som är beroende av SD stöd och där det kommer bli ett enormt svek på många håll.

Jag kan inte se något annat alternativ än en S-ledd regering i någon form.

Tur att bara du ser S som det enda alternativet. Jag tror att många är hjärtligt trötta på S + Mp med starkt V inflytande.
2018-02-17, 12:26
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ett lackmustest är om hur de ställer i frågan om amnestin för de ensamkommande afghanerna. Röstar de med regeringen försvinner hoppet om att de hinner tillfriskna till valet. Mitt tips är ändå att de inte gör det. Jag tror att de, till skillnad mot MP, om än fortfarande svårt anfrätta av kultirmarxistviruset, letar en väg ut. De är trots allt inte lika aktivistiska i sin grundsyn som Miljöpartiet, där finns det ju inget hopp om någon förbättring någonsin. (Liksom för de andra borgerliga partierna ska vi förstås aldrig låta dem få glömma vilken skuld de har i att Sverige utvecklats så katastrofalt som det gjort)

Ursäkta OT men nu har Migrationsverket i sitt remissyttrande sågat förslaget till afghanamnesti. Rättsosäkert och svårtillämpat säger dom. Det skulle inte förvåna mig om det är ett beställningsjobb från Löfvén som helst vill slippa lägga fram förslaget. Då räddar han även C ur knipan.
2018-02-17, 12:29
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tur att bara du ser S som det enda alternativet. Jag tror att många är hjärtligt trötta på S + Mp med starkt V inflytande.
Vem har sagt att MP och skall ha stort inflytande?

Alliansen har inget realistiskt alternativ.
2018-02-17, 13:12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
När det kommer till kritan, Centern är bara ett gäng omogna och halvkorkade populister. När de varken vinner opinion eller godhetspoäng från kvinnor med medelklassångest för sina ”modiga” ställningstaganden kommer de vända på en femöring, så länge de kan göra der utan att framstå som de omogna populister de är utåt.

När Centern (Bondeförbundet) bildades för ca hundra år sedan (1913) var det främst för att värna böndernas situation. I o.m. att allt färre arbetade i jordbruket kom fokus allt mer att flyttas till glesbygdsbefolkningen i allmänhet. C har i decennier desperat försökt vinna sympatisörer i städerna. Efter att A.L. m.fl. flyttat till Sthlm har de lärt känna nya människor och försökt forma sin politik därefter. Men det ju inget som säger att hennes nya bekantskapskrets är representativa för stadsbefolkningen. Likväl ska nog A.L. försök till en mer nyliberal approach främst ses från den bakgrunden. Men Centerns ökning i oppinionen sammanfaller främst med Ms tillbakagång under AKB och till viss del även med MPs ras.

Jag slötittade lite på senaste Center-stämman (månadsskiftet Sept/Okt-17) och fann det rätt tydligt att de ej var så enade i invandrings- och integrations-politiken som man annars oftast uppfattar det. Det var t.ex. en het diskussion inför en omröstning om att stoppa utvisningar (minns tyvärr ej till vilket land) som t.ex. partiledningen förespråkade fortsatta utvisningar till. Detta kan ha att göra med flera orsaker, t.ex. att de tyckte det, de bedömde att detta skulle gynna dem i oppinionen, eller att det skulle försvåra samarbetet med de andra partierna i Alliansen.

M.a.o. tror jag du har helt rätt, C kan nog ändra sig i denna fråga utan några större problem om det skulle krävas.
2018-02-17, 13:23
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Det är ganska stor sannolikhet att MP inte ens klarar av spärret

MP
Januari 2006 - 4.9% i snitt
Val 2010 ------ 5.2% (+0.3 pe)
Januari 2010 - 10.7% i snitt
Val 2010 ------ 8.4% (-2.3 pe)
Januari 2014 - 9.4% i snitt
Val 2010 ------ 6.9% (-2.5 pe)

Januari 2018 - 4.0% i snitt
Val 2018 ???

Frågan om dessa "fejk"-väljare är nu hos C?
2018-02-17, 13:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

MP har stor inflytande över S politik Ääven V har stor inflytande men något av dem i regeringen bär det av åt fel håll. Dessutom har de inte en majoritet av folket bakom sig. Någon ny decemberövernskommelse kommer det inte att bli. Väljarna är hjärtligt trötta på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in