2018-02-16, 19:51
Medlem
Hur länge hade mamman varit sjuk? Ungarna blivit sympatisjuka till följd av att se morsan plågas?
Citera
2018-02-16, 19:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Brittisk press är känd för sin ihärdighet. För att få en indikation på hur det kunnat vara om den sortens pressetik hade gällt här, kan man tänka sig att...

1. OH var anställd på Lunds Universitet. Då hade det cirkulerat reportrar som frågat alla de träffat på på EHL om de var kollegor med OH, man hade frågat studenter om de haft OH som lärare och sedan presenterat mer eller mindre sanningsenliga extrapolationer av det som de får höra. Låser man dörren för obehöriga står de utanför.

2. Samma gäller för hustrun. Anställda på skattemyndigheten hade fått samma frågor, på samma sätt.

3. Barnen går på (dvs, lärarna kommer från) en lätt identifierbar skola. Man kan räkna med att de berörda lärarna haft reportrar och fotografer i trädgården/trappuppgången, och påringningar på telefon eller ytterdörr för att "tala ut" och "berätta sin historia".

4. Pianolärarinnan (som ju refererats av "hjältereportern") hade kunnat sälja sin historia (vad jag vet kan detta redan ha inträffat).

5. Skulle arbetsgivare och myndigheter täta till saken hade de slaskigaste tabloiderna gått på skolkamrater (fd) och föräldrar, och grannarna till familjen skall vi inte tala om.

Det går att fundera på om det är ett idealiskt förhållande.

Det vore ärligt talat ingen drömsituation för någon, det är illa nog med skvallret från pianolärarinnan och mer skvaller från nyfikna grannar och människor som inte kände paret närmare ger knappast svar på några frågor.

England är ju till viss del känt för sin skandalpress som kan vara riktigt grisig emellanåt, inget som jag tycker att svensk media ska ta efter.
Citera
2018-02-16, 20:08
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
(inlägg 13734)

Vad ska man säga om detta?
Att Snuttan inte är trovärdig.

Vaccinationer kan trigga sjykdomar i enskilda fall men inget som går att leda i bevis.

Jag har också källa på att det var ME annars hade jag inte skrivit det i tråden. Och heller inte protestera mot all desinformation om sjukdomen.
Citera
2018-02-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det vore ärligt talat ingen drömsituation för någon, det är illa nog med skvallret från pianolärarinnan och mer skvaller från nyfikna grannar och människor som inte kände paret närmare ger knappast svar på några frågor.

England är ju till viss del känt för sin skandalpress som kan vara riktigt grisig emellanåt, inget som jag tycker att svensk media ska ta efter.

Nej, det kan jag väl delvis hålla med om men något slags mellanting hade varit att föredra. Nu är det ju uppenbart att någon som har lagt locket på. Ganska obehagligt det också. Det finns fortfarande de som inbillar sig att vi har en fri media i Sverige.
Citera
2018-02-16, 20:09
Bannlyst
Citat:
Visst var det en olycklig kombination som gjorde att alla de som visste något om hur illa det var i familjen med sjukdomar och annat elände inte kunde agera, de är ju liksom vi som skriver i tråden helt förundrade över hur det är möjligt att agera som OH och HB gjorde, alla som kommit i kontakt med paret har uppenbarligen blivit tagna på sängen så att säga, att det var illa fattade nog alla men hur illa det var gick dem förbi.

Signalerna som sändes ut av föräldrarna tolkades inte på rätt sätt och jag kan inte klandra dem som tolkade fel, inte ens i min vildaste fantasi kan jag få till något som ska hända som genererar det utfall som blev i Bjärred.

En kärlek som gick alldeles fel enligt min åsikt.

Klockent inlägg!
Vem i din närhet förväntar du ska med berått mod ska mörda sina barn? Sätt igång att rädda dem alla!
Citera
2018-02-16, 20:13
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Förmodligen var de förblindade av sin egen bild om hur det skulle sluta för döttrarna, de var inte mottagliga för det som läkarna och andra berättade om döttrarnas situation och framtid.

Kort sagt, oavsett vad som sas så kunde inte föräldrarna ta in det utan deras bild av vad de ansåg vara sanningen blev det som fick gälla för dem.

Och vad inbillar du dig att läkarna kunde säga om döttrarnas framtid. En medicinskt utbildad säger aldrig något om denne inte är tvärsäker. Prognosen för ME är dyster. Dock är sjukdomen vare sig progressiv rent generellt, eller dödlig.
Citera
2018-02-16, 20:37
Medlem
Citat:

En kärlek som gick alldeles fel enligt min åsikt.

Yes, ”Toxisk Love”.

Och så kom jag in på en sida om psykopati och då står som sista mening:

”Psykopaten tar över alla delar av deras partners upplevelse av verkligheten.”
Detta kunde eventuell förklara för mig att man handlar i samförstånd - om det skulle nu vara samförstånd.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-02-16 kl. 20:41.
Citera
2018-02-16, 20:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Finns mycket intressant i artikeln:

"Prognoser visade att barn- och utbildningsnämnden, Bun, skulle gå med ett totalt underskott för 2017 på drygt 7 miljoner kronor. När året nu är slut kan man slå fast att den siffran ligger på närmare 4,7 miljoner. Bjärehovskolan står för 4,3 miljoner av underskottet.

Men politikerna är fortfarande inte nöjda. L*na Wahlgr*n (M) är förste vice ordförande i Bun. Under det senaste nämndsammanträdet föreslog hon att förvaltningen ska genomföra en granskning av Bjärehovskolan med särskilt fokus på hur man klarar det nationella uppdraget, skolkulturen, ledningsprocessen och ekonomistyrningen. Förslaget röstades igenom.

– Jag vill veta varför Bjärehovskolan skiljer sig så pass mycket jämfört med många andra skolor i vår kommun, framförallt gällande ekonomin, säger L*na Wahlgr*n.

– Vi har diskuterat detta med förvaltningsledning och i nämnden ett flertal gånger men svaren som framkommit har i mitt tycke inte varit helt tillfredsställande. Alla spekulationer, påståenden och rykten som skett på sociala medier har gjort att jag beslutade mig för att begära den här utredningen."

Men läraren stod utanför familjens port och knackade på som vanligt 9 januari, så något sparbeting hade än så länge inte verkställts, eller ens beslutats.

Hur många fler familjer har kunnat plocka "russinen ur kakan" och låta sina barn endast läsa det som är nödvändigt för gymnasiet? Hur många fler "bored" barn finns det i Bjärred...?

Alla barn ska gå till skolan och om det försiggår mobbing som stöter ut och gör barn till hemmasittare, då är inte heller hemmaundervisning en lösning. Då är skolbyte ett bättre alternativ.

Rektorn kommer att bli genomlyst nu. Det är bra. Hon var alltför lätt att dupera.

Mycket intressesant artikel du citerar. Bjärehovskolan, som flickorna tillhördes på hög respektive mellanstadiet, antar jag, gick med 4,3 miljoner i underskott.

De hade totalt 4+3 dagars undervisning per vecka. Enligt tidigare uttalanden från rektorn var detta heltidsdagar. Det innebär att de hade totalt 7 heltidsundervisningsdagar per vecka.
En lärare har väl omkring 20-25 lektioner per vecka. Till det ska räknas transporttiden fram och tillbaka till flickornas hem. Det torde då krävas 3, kanske 4 lärartjänster för att undervisa flickorna. En lärare kostar med sociala avgifter, fortbildning, sjukersättning, semesterersättning (lärarna har högst sjuktal bland utbildade i Sverige idag) 7-800.000 kr per år.

Kostnaden för att undervisa Bjärredsflickorna hemma torde ligga kring 3 miljoner per år.
En väldigt stor andel av skolans sammantagna underskott på 4,3 miljoner för 2017 även om Moa bara hade hemundervisning under höstterminen.

Det är nog en väldig tur att inte fler vältaliga föräldrar kräver hemundervisning.
Två tjänstemäns agerande i hemundervisningen borde synas:

- läkaren som skriv intygen - det torde vara väldigt ovanligt att en barnläkare skriver intyg om en så lång period med hemundervisning. Det är helt enkelt inte en bra lösning för ett barn. Det hämmar barnets utveckligen och förstör för framtiden. Hur lätt blir det att börja på gymnasiet om du suttit hemma sista åren?

-rektorn som kanske skulle tagit in expertis utifrån. Kanske skulle den läkare som skrev intyget och var ansvarig behandlande läkare, också deltagit i möten med rektorn och skolan? Skolpsykologen/skolläkaren borde avgett sitt yttrande.
Regelbunden utvärdering hur flickan A mådde varannan månad - träffade hon skolpsykologen? Kuratorn för framtiden? Eller var det bara OH/HB som tyckte till?
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-16 kl. 20:52.
Citera
2018-02-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Yes, ”Toxisk Love”.

Och så kom jag in på en sida om psykopati och då står som sista mening:

”Psykopaten tar över alla delar av deras partners upplevelse av verkligheten.”
Detta kunde eventuell förklara för mig att man handlar i samförstånd - om det skulle nu vara samförstånd.

Värsta sortens psykopat som har lyckats dölja det i 50 år och sen plötsligt bli massmördare.
Citera
2018-02-16, 21:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Har någon dödsorsak framkommit ännu??
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hur länge hade mamman varit sjuk? Ungarna blivit sympatisjuka till följd av att se morsan plågas?
Det vet vi inte. Vi vet bara att det var länge sedan mamman var sjuk.

Föräldrar mördar bara inte sina barn. När de väl gör det, sker det i samband med sinnesförvirring, akut psykist störning eller då ena föräldern av hämnd vill utsätta den andra för det värsta straff man kan komma på.
Att två välfungerade, högpresterande föräldrar i samförstånd gör det finns inte på kartan, om det inte ligger något annat, typ en djupt skamfylld hemlighet, bakom. "Barmhärtighetsmord" på barn som inte är sjuka, sker helt enkelt inte. Kom ihåg att de tjoade i poolen i somras, att Agnes deltog på skolavslutningen strax före jul och att Moa syntes springa i affärer under mellandagsrean!

Det har framkommit i tråden att föräldrarna var väldigt kontrollerande gentemot sina barn redan i Göteborg när de var små. De fick inte leka med andra barn eller gå på kalas o.s.v. Kontrollbehovet (som alltså fortsatt) bekräftas både av pianolärarinnan och av det faktum att föräldrarna var drivande i att barnen skulle hemundervisas.
En skribent tidigt i tråden nämnde att något särskilt hänt i Göteborg. Det var någon incident rörande barnen, kanske i skolan, som stack ut på något sätt. Denna händelse kan faktiskt vara just orsaken till att de flyttade till Bjärred, till villan bakom den höga häcken och det höga staketet.
Har barnen synts leka i sitt nya bostadsområde? Eller åkt och badat vid den härliga badstranden vid havet i närheten? Ingen som vet. Ingen som vittnat om detta. Allt tyder på att de varit totalt isolerade redan långt innan de blev "sjuka".
Barn litar på sina föräldrar. Mor och far är som gudar för sina barn tills de kommer upp lite i ålder, runt 11-12 år börjar barn få en första känsla av självständighet. Just den ålder då dessa flickor tvingats till hemundervisning, utan att själva få komma till tals.
Indoktrinering är ett lika känt som välfungerande instrument att få sina barn att tänka i särskilda önskvärda banor, något som är svårt att hitta ut ur för dem som aldrig möter världen utanför. Att barnen skulle opponera sig mot föräldrarna genom att ta upp sådan problem med de hembesökande lärarna, är något som de mördarkramande elementen i denna tråd bara kan drömma om.
Det fungerar inte så. Givetvis har flickorna itutats att de inte ska störa lärarna och deras dyrbara undervisning, "som ni ska vara så tacksamma för", med oväsentligt prat.
De enda ledtrådarna vi har, återigen, är den något äldre flickans fragment till uttalanden på instagram: "Agnes is bored" och "A girl has nothing to say". Dessa ord tyder inte på någon som helst sjukdom hos henne. Däremot på en väldigt sjuk familjesituation.

Hotet att hemundervisningen skulle dras in tillsammans med att döttrarnas sjukdomar skulle utredas ordentligt kan då vara utlösande faktorer. Hemligheterna gick inte att dölja längre, därför måste alla dö.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-02-16 kl. 21:04.
Citera
2018-02-16, 21:30
Medlem
Toxisk kärlek till barn:
Föräldern har en osäker personlighet och en brist på självförtroende i grunden.
Barn ses som ett sätt att kompensera detta.
Barnen ska formas och kontrolleras för att kompensera egna brister.

Att se barn att blev självständig orsakar en stor ångest.
Detta resulterar i ett stor kontrollbehov. Gränser respekteras inte.
Det som komplicerar är att föräldern tror att hen gör något positiv för barnen.
Kontroll som rättfärdigas genom kärlek är mycket problematisk.

Var uppmärksam när du känner dig manipulerad – särskild när din förälder ser sig själv som offer när det är du som skadas.

Ursäkta torftig sammanfattning/översättning, kanske Google translate är bättre för den intresserade. Jag ser aspekter här som kan passa in i Bjärred fallet. Texten handlar främst om mödrar, men man inkluderar också andra familjemedlemmar som möjliga. Jag tänker här på OH och inte HB, andra kan tänka annorlunda eller så klart tycker att det är helt olämplig att tänka i dessa banor överhuvudtaget.

https://gedankenwelt.de/wenn-die-erziehung-schadet-toxische-muetter/
Citera
2018-02-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Toxisk kärlek till barn:
Föräldern har en osäker personlighet och en brist på självförtroende i grunden.
Barn ses som ett sätt att kompensera detta.
Barnen ska formas och kontrolleras för att kompensera egna brister.

Att se barn att blev självständig orsakar en stor ångest.
Detta resulterar i ett stor kontrollbehov. Gränser respekteras inte.
Det som komplicerar är att föräldern tror att hen gör något positiv för barnen.
Kontroll som rättfärdigas genom kärlek är mycket problematisk.

Var uppmärksam när du känner dig manipulerad – särskild när din förälder ser sig själv som offer när det är du som skadas.

Ursäkta torftig sammanfattning/översättning, kanske Google translate är bättre för den intresserade. Jag ser aspekter här som kan passa in i Bjärred fallet. Texten handlar främst om mödrar, men man inkluderar också andra familjemedlemmar som möjliga. Jag tänker här på OH och inte HB, andra kan tänka annorlunda eller så klart tycker att det är helt olämplig att tänka i dessa banor överhuvudtaget.

https://gedankenwelt.de/wenn-die-erziehung-schadet-toxische-muetter/

Du är nåt på spåren, man måste ha väldigt osäker personlighet och brist på självförtroende om man är högavlönad skattejurist eller ledande expert på moms inom EU. Det är typiska kännetecken på osäkra personer men dåligt självförtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in