2018-02-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det blev helt enkelt för mycket för föräldrarna, de slutade helt enkelt att fungera som normala människor, jag tror ju att HB fick ett negativt besked om sin cancer och att det var droppen som till sist urholkade stenen.

Då är inte förstaalternativet att begå självmord och döda sina barn, aldrig. Du måste vara sjuk, psykiskt sjuk, eller ond för att åstadkomma en sådan handling. Var Hanna sjuk eller ond? Vad tror du?

En psykiskt frisk och god förälder vill att barnen ska leva vidare.

Båda föräldrarna gick under radarn. Kanske sökte de hjälp, men blev nekade på grund av resursbrist. Jag undrar verkligen hur de blev bemötta av vården.
Citera
2018-02-16, 18:09
Medlem
Föräldrarna förklarade att det var kaos och kris för många:
Rektorn.
En präst.
En kollega.

Vilka fler visste?

Yttre symptom: OH magrade. Uteblev från många viktiga möten. "Jobbade" hemifrån. Arbetsgivaren gjorde inget.

För en vuxen person är arbetsgivaren ett viktigt skyddsnät. Om en medarbetare uteblir, magrar och håller sig hemma ska man larma företagshälsan. Gjordes det? Eller var det låt-gå-attityd? Undersök... två barn miste livet...
Citera
2018-02-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Finns mycket intressant i artikeln:

"Prognoser visade att barn- och utbildningsnämnden, Bun, skulle gå med ett totalt underskott för 2017 på drygt 7 miljoner kronor. När året nu är slut kan man slå fast att den siffran ligger på närmare 4,7 miljoner. Bjärehovskolan står för 4,3 miljoner av underskottet.

Men politikerna är fortfarande inte nöjda. L*na Wahlgr*n (M) är förste vice ordförande i Bun. Under det senaste nämndsammanträdet föreslog hon att förvaltningen ska genomföra en granskning av Bjärehovskolan med särskilt fokus på hur man klarar det nationella uppdraget, skolkulturen, ledningsprocessen och ekonomistyrningen. Förslaget röstades igenom.

– Jag vill veta varför Bjärehovskolan skiljer sig så pass mycket jämfört med många andra skolor i vår kommun, framförallt gällande ekonomin, säger L*na Wahlgr*n.

– Vi har diskuterat detta med förvaltningsledning och i nämnden ett flertal gånger men svaren som framkommit har i mitt tycke inte varit helt tillfredsställande. Alla spekulationer, påståenden och rykten som skett på sociala medier har gjort att jag beslutade mig för att begära den här utredningen."

Men läraren stod utanför familjens port och knackade på som vanligt 9 januari, så något sparbeting hade än så länge inte verkställts, eller ens beslutats.

Hur många fler familjer har kunnat plocka "russinen ur kakan" och låta sina barn endast läsa det som är nödvändigt för gymnasiet? Hur många fler "bored" barn finns det i Bjärred...?

Alla barn ska gå till skolan och om det försiggår mobbing som stöter ut och gör barn till hemmasittare, då är inte heller hemmaundervisning en lösning. Då är skolbyte ett bättre alternativ.

Rektorn kommer att bli genomlyst nu. Det är bra. Hon var alltför lätt att dupera.

I slutändan så har medborgarna rätt till information om vad som pågår inom de olika förvaltningarna, då det handlar om den skatt som fördelas till olika ändamål, i dessa spartiden.

Kostnader på hemundervisning tar medel från annan verksamhet. I detta fall är det uppenbart att OH visste hur en ansökan ska formuleras och genomdrivas med envishet och hot. När myndigheter har med personer att göra, som kan proceduren, kan överklaga, hänsynslöst dränerar folks energi, och kan göra livet surt rent allmänt för en tjänsteman, blir det felaktiga beslut.

Det handlar om otyg som intyg och diagnoser där en personlighetstyp som OH får sin vilja igenom. Jag ser det som otur när man kommer i beröring med folk som OH. Att säga emot leder till anklagelser och anmälningar, så jag förstår de berörda som var OH till lags.

Av vad som framgått kunde flickorna förflytta sig på egna ben. De hade inte inlärningssvårigheter. Det enda jag tycker de kan ha fått hjälp med är transport till skolan om föräldrarna inte kunde lämna och hämta.
Citera
2018-02-16, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag kan nu bekräfta från helt säkra källor att sjukdomen som flickorna led av var ME/CFS.

Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
läkarna hade inte fastställt någon diagnos på barnen innan dom dog, men tjejernas vaccination mot livmoderhalscancer kunde ligga till grund för deras "sjukdomar"

(inlägg 13734)

Vad ska man säga om detta?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-16 kl. 18:24.
Citera
2018-02-16, 18:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
(inlägg 13734)

"Frank" kanske har fått se en glimt av videon som spelades in som ett komplement till morden. Det är möjligt, ja ganska troligt att det i den framgår, hur och vilka intyg som ligger till grund för familjemorden.
Citera
2018-02-16, 18:57
Bannlyst
Citat:
(inlägg 13734)

Att du är undermålig på bevisvärdering?
Citera
2018-02-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hemundervisning och diagnosen "kronisk trötthet" är det som är avvikande utåt med den här familjen. Särskild när samma mönster upprepa sig med det andra barnet. Det är de signal som kunde ha uppfångats själv om det gick korrekt till att skolan litade på läkarintygen.

Men jag undrar egentligen vad ska man som skola lita på och inte lita på. Om ett barn ramlar ned trappan en gång, helt normal, två gånger kan hända, ofta – det är något som inte stämmer (bara för att jämföra, vill inte påstå att barnen i detta fall här blir misshandlad fysiskt). Magkänslan skulle ha sagt, detta här måste vi undersöka närmare och koppla in Bup eller så. Och då tror jag som många skrev här, hade detta skedd i en annan familj, med en annan bakgrund, så hade man reagerad.

Men man reagerar inte här, därför att det fungerar: lärarna får komma hem till barnen i en ganska stor omfattning och förmedlar inga varningssignaler till rektorn, barnen lär sig i de ämnen det de ska, så att man satsa på gymnasium, föräldrarna är nöjda. Så man såg hemundervisning som ett önskemål från föräldrarna att man vill det bästa för sina barn och INTE som varningssignal som man bör ha gjort.

Ja, visst är det så! Att ETT barn i en familj, av föräldrarna anses behöva hemundervisning, är en varningsklocka. Att sedan YTTERLIGARE ett barn i samma familj påstås behöva hemundervisning är en mycket starkare varningsklocka. Behöver man se över regelverket kring hemundervisning? (hur det nu ser ut idag?).

Hur många personer med skolanknytning var involverade i beslut, genomförande, utvärdering och uppföljning av hemundervisningen? Ett par rektorer, ett par skolsköterskor, några specialpedagoger, ett antal lärare, kanske skolkurator....Att inte en enda av alla dessa personer ska ha känt tvivel, upplevt farhågor, frustration, bedrövelse och misstankar är osannolikt. Den viktiga frågan blir: varför reagerade ingen? (så vitt vi vet - det kan ju ha förekommit reaktioner). Vad var det som fick alla att vara tysta, att inte larma, att "spela med"....?

Skolors ruiner, regler, arbetssätt och så vidare, måste kanske ses över ordentligt? Kan man bygga in "kontrollmekanismer" som gör att det inte är möjligt för alla att vara "tysta" när man arbetar nära barn som inte verkar ha det bra i sina liv?

Att skolanställda har laglig skyldighet att anmäla när man känner oro för barn, det känner givetvis alla anställda till. Men vad är det som gör att man inte utnyttjar sin möjlighet att anmäla? I skolor brukar det vara vanligt med "värdegrundsdiskussioner." Här finns det ett diskussionsämne som kan räcka till många, många diskussionstillfällen.

"Vi såg inte att detta skulle hända" (eller någonting liknande) yttrade en rektor. Nej, givetvis inte - ingen kunde förutse den extrema händelse som inträffade. Men man behöver inte befara det allra värsta för att göra en orosanmälan. En orosanmälan innebär ju just precis det som namnet "orosanmälan" betyder : det vill säga, man känner ORO. Denna oro kan få vara ganska vag, icke formulerad, ospecifik, osv.Man behöver inte kunna redogöra KONKRET för vad man tror ska hända! Det kan räcka med en känsla av att "någonting i denna situation känns fel." Är man på allvar orolig så ska man anmäla sin oro till de som har till uppgift att undersöka huruvida det finns fog för oron.
Citera
2018-02-16, 19:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Myndiga människor i Sverige förväntas själva att söka hjälp om de behöver. Om de inte ber om hjälp eller tar emot hjälp när de blir erbjudna finns det ingen som tvingar sig på. Undantag från regeln är när en person på uppenbara grunder visar sig vara farlig för sig själv eller andra och blir omhändertagen enligt LPT el. LVM. Det handlar alltså då om att gå emot individens vilja, lagstiftningen är restriktiv och det krävs väldigt mycket för att detta ska ske.

Beträffande föräldrars myndighetsutövande över sina barn finns det fler kontrollmekanismer tex sjukvård, förskola och skola, men även anhöriga, vänner och grannar. Om någon av dessa misstänker att föräldrarna brister i omsorg, ska dessa anmäla misstanken till socialtjänsten som sedan har till uppgift att utreda. Man kan efter en sådan utredning erbjuda stöd om man ser behov, men om föräldrarna tackar nej är det ingenting man kan göra. Om man bedömer att omsorgsbristen är omfattande kan man omhänderta barnet men allra helst vill man stötta på frivillig basis. Omhändertagande handlar alltså om att gå emot föräldrarnas vilja, lagstiftningen är restriktiv och krävs väldigt mycket för att detta ska kunna genomföras.

Således, lagstiftningen ska i mesta möjliga mån värna om individens frihet. Därför kan vi göra en hel del fel, såväl som individer som föräldrar innan samhället går in och tar över myndighetsutövandet.

I fallet med Hanna och Oskar hade de en olycklig förmåga att se ut som de hade koll på läget samtidigt de hade en oförmåga att be om hjälp. Som jag ser det, en olycklig kombination som gjorde att varken skola, sjukvård, anhöriga eller grannar upptäckte faran och larmade.

Visst var det en olycklig kombination som gjorde att alla de som visste något om hur illa det var i familjen med sjukdomar och annat elände inte kunde agera, de är ju liksom vi som skriver i tråden helt förundrade över hur det är möjligt att agera som OH och HB gjorde, alla som kommit i kontakt med paret har uppenbarligen blivit tagna på sängen så att säga, att det var illa fattade nog alla men hur illa det var gick dem förbi.

Signalerna som sändes ut av föräldrarna tolkades inte på rätt sätt och jag kan inte klandra dem som tolkade fel, inte ens i min vildaste fantasi kan jag få till något som ska hända som genererar det utfall som blev i Bjärred.

En kärlek som gick alldeles fel enligt min åsikt.
Citera
2018-02-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst var det en olycklig kombination som gjorde att alla de som visste något om hur illa det var i familjen med sjukdomar och annat elände inte kunde agera, de är ju liksom vi som skriver i tråden helt förundrade över hur det är möjligt att agera som OH och HB gjorde, alla som kommit i kontakt med paret har uppenbarligen blivit tagna på sängen så att säga, att det var illa fattade nog alla men hur illa det var gick dem förbi.

Signalerna som sändes ut av föräldrarna tolkades inte på rätt sätt och jag kan inte klandra dem som tolkade fel, inte ens i min vildaste fantasi kan jag få till något som ska hända som genererar det utfall som blev i Bjärred.

En kärlek som gick alldeles fel enligt min åsikt.

I min värld finns där än så länge ingenting som tyder på att dom hyste nån kärlek till sina barn, jag upprepar - ingenting!
Citera
2018-02-16, 19:38
Medlem
Geggamojas avatar
Här är en artikel om ett föräldrapar på Manhattan som valde att begå självmord, men lät sina barn fortsätta sina liv.
https://www.google.se/amp/hollywoodlife.com/2017/08/05/manhattan-suicide-couple-funeral-son-joseph-scarpelli/amp/
Dessa föräldrar var inga narcissister som tänkte att barnen inte skulle klara sig utan dem. Förvisso var dessa barn äldre än A och M, men det händer även att föräldrar dör i olyckor och sjukdomar när barnen är små.
Citera
2018-02-16, 19:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag bodde i England då det hände och brittisk media var väldigt detaljerad om hans liv och hans fru vill jag minnas.

Brittisk press är känd för sin ihärdighet. För att få en indikation på hur det kunnat vara om den sortens pressetik hade gällt här, kan man tänka sig att...

1. OH var anställd på Lunds Universitet. Då hade det cirkulerat reportrar som frågat alla de träffat på på EHL om de var kollegor med OH, man hade frågat studenter om de haft OH som lärare och sedan presenterat mer eller mindre sanningsenliga extrapolationer av det som de får höra. Låser man dörren för obehöriga står de utanför.

2. Samma gäller för hustrun. Anställda på skattemyndigheten hade fått samma frågor, på samma sätt.

3. Barnen går på (dvs, lärarna kommer från) en lätt identifierbar skola. Man kan räkna med att de berörda lärarna haft reportrar och fotografer i trädgården/trappuppgången, och påringningar på telefon eller ytterdörr för att "tala ut" och "berätta sin historia".

4. Pianolärarinnan (som ju refererats av "hjältereportern") hade kunnat sälja sin historia (vad jag vet kan detta redan ha inträffat).

5. Skulle arbetsgivare och myndigheter täta till saken hade de slaskigaste tabloiderna gått på skolkamrater (fd) och föräldrar, och grannarna till familjen skall vi inte tala om.

Det går att fundera på om det är ett idealiskt förhållande.
Citera
2018-02-16, 19:50
Medlem
Har någon dödsorsak framkommit ännu??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här