2018-02-16, 19:11
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Angående diskussionen ovan om andel spekulanter i Stockholm, så säger jag som tidigare, att den som köper en etta två-tre år före färdigställandet per definition måste vara att betrakta som en spekulant. I princip ingen människa kan veta med sig att man "behöver" en etta om två-tre år. Ingen ensamstående vet att man är ensamstående om två-tre år. Möjligtvis kan en eller annan far köpa en etta åt sin dotter som han "tror" ska börja plugga i en viss stad och som han "hoppas" kommer att va ensamstående då. Möjligen kan en och annan blivande ensamstående pensionär förutse ett behov av en etta om några år.

Annars har nog en mycket stor del av köpandet av smålägenheter, som färdigställs om flera år, varit ren och skär spekulation i vår nuvarande lågränte-/easy money-värld.

"Spekulant" kallar jag då varje köpare som inte själv också är den självklare slutkonsumenten av boendet han köper.

Fine!

Jag tycker dock att det finns ett värde att särskilja de som köper nyproduktion med den uttryckliga intentionen att sälja vidare i "samband" med inflyttning. De kommer bete sig annorlunda än de "andra spekulanterna" och därmed driva marknaden åt ett visst håll när de får panik.

Don't mess with my "spekulationsgrad" guys! Jag har haft en jobbig vecka på jobbet...
2018-02-16, 19:15
Avslutad
Antal lägenheter till salu enligt räknaren på hemsidan.

Bonava

9 januari

Totalt Sverige: 900
Stockholm: 675
Göteborg: 58
Uppsala: 154

30 januari

Totalt Sverige: 898
Stockholm: 676
Göteborg: 57
Uppsala: 150

16 februari

Totalt Sverige: 895
Stockholm: 673
Göteborg: 55

Under första kvartalet 2017 sålde Bonava Sverige 155 bostäder. Under första kvartalet 2016 sålde man 249 bostäder.

www.bonava.se

Vad tror ni, har man sålt 10 lägenheter under första halvan av Q1? Detta är på väg mot katastrof. JM och PEAB sitter i samma båt vad gäller Stockholm.

Och nu har dessa bolag färdigställda tomma objekt. Vilken är då försäljningen av lägenheter som KANSKE BÖRJAR byggas nästa år (som i fallet Atrium Ljungberg) tror ni...
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-16 kl. 19:31.
2018-02-16, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Don't mess with my "spekulationsgrad" guys! Jag har haft en jobbig vecka på jobbet...
Absolut, den är ett alldeles utmärkt mått, eller rättare sagt, den är det enda vi har som kan kallas ett mått. Övrigt är tyckande.
2018-02-16, 19:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo här säger du kategoriskt att priserna sjunka enbart pga att amorteringskraven skärptes utan att ange något annat än din tro:

Men här räknar flera andra faktorer:

Du får bestämma dig för vad du tror, berodde allt endast på en faktor eller kan det möjligen finna flera faktorer som kan ha påverkat. Och självklart är det alltid så att det finns många faktorer och inte endast en även om ni bubbelbabblare har extremt svårt att se mer en en sak.
Jag gav en förklaring till vad som fick priserna att börja sjunka. Sen ger jag exempel på faktorer som tyder på fortsatt sjunkande priser.
Vad i texterna är det som du inte förstår?
2018-02-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Antal lägenheter till salu enligt räknaren på hemsidan.

Bonava

9 januari

Totalt Sverige: 900
Stockholm: 675
Göteborg: 58
Uppsala: 154

30 januari

Totalt Sverige: 898
Stockholm: 676
Göteborg: 57

16 februari

Totalt Sverige: 895
Stockholm: 673
Göteborg: 55

Under första kvartalet 2017 sålde Bonava Sverige 155 bostäder. Under första kvartalet 2016 sålde man 249 bostäder.

www.bonava.se

Vad tror ni, har man sålt 10 lägenheter under första halvan av Q1? Detta är på väg mot katastrof.
Sänker de priserna på projekt som inte sålt klart så måste de också sänka priserna på nästan slutsålda projekt. Jag antar att det är så de resonerar. Dvs de vill mjölka det sista av bubblan och få de som redan skrivit upp sig att fullfölja köp i så stor grad som möjligt.

När den första stora bostadsutvecklaren sänker så kommer de andra följa efter.
2018-02-16, 20:08
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Sänker de priserna på projekt som inte sålt klart så måste de också sänka priserna på nästan slutsålda projekt. Jag antar att det är så de resonerar. Dvs de vill mjölka det sista av bubblan och få de som redan skrivit upp sig att fullfölja köp i så stor grad som möjligt.

När den första stora bostadsutvecklaren sänker så kommer de andra följa efter.

Fast JM har ju redan sänkt på flertalet ställen.

Är vi säkra på att inte Bonava sänkt åxå?
2018-02-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Fast JM har ju redan sänkt på flertalet ställen.

Är vi säkra på att inte Bonava sänkt åxå?

Med "sänka" i sammanhanget menar jag så lågt pris att allting säljs ut.

Lite har man väl sett flera bolag sänka? Vet inte om Bonava gjort det.
2018-02-16, 20:13
Medlem
Tulliuss avatar
Försäljningspriser på successionsmarknaden av OPs projekt i Sthlm. Jag lägger till projekt vartefter. Nu är Chokladfabriken med också. Den får samsas med Industriverken under Kungsholmen.

HTML-kod:
Average of PrisPerKvm							
		2015	2016	2017				2018
				Qtr1	Qtr2	Qtr3	Qtr4	Qtr1
Gärdet		#	#	#	#	#	84,3	92,9
Hagastaden	#	#	#	#	106,0	112,3	109,3
Kungsholmen	92,4	96,1	97,1	99,3	98,8	85,6	72,4
Kvarnholmen	#	#	#	77,9	80,4	#	67,5
Nacka Strand	#	#	#	#	#	52,2	57,1

Jag återupprepar: jag har inget emot OP, de gör grymt snygga projekt, men de är perfekta som analysproxy.
2018-02-16, 20:17
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Med "sänka" i sammanhanget menar jag så lågt pris att allting säljs ut.

Lite har man väl sett flera bolag sänka? Vet inte om Bonava gjort det.

Ah ok, ja det är ju skillnad på det och 5-15% på från början väldigt höga priser.

Veidekke körde ju sin blackfriday-rea... sen var det något som postade längre bak i tråden med öppet köp i hammarby sjöstad på projektet The View. :-)
2018-02-16, 21:06
Avslutad
VemBudar

Fick du några email-svar av bostadsutvecklarna/mäklarna? :-)

Du ska i alla fall ha en extrapoäng i tråden för att du tog dig mödan.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-16 kl. 21:08.
2018-02-16, 21:20
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Detta tror jag kan vara relevant för denna tråd. Jag är osäker på om länken postats tidigare, och om sådant är fallet så ber jag om ursäkt.

http://www.visualcapitalist.com/real-estate-bubbles-8-global-cities-risk/

"According to UBS, certain cities have seen prices rise at rates that are potentially not sustainable – and eight of these financial centers are at risk of having real estate bubbles that could eventually deflate."

Artikeln nämner aldrig Stockholm i texten, men å andra sidan så befinner vi oss på andra plats för vad man skulle kunna formulera som "städerna som är mest benägna att ha en bostadsbubbla". Toronto i Kanada kniper förstaplatsen.

Kan någon lite mer insatt förklara vad dessa indexvärden (+2.01 i Stockholms fall) innebär?

Källa: UBS (finansiell tjänst som verkar syssla med statistik och finansiell rådgivning).
2018-02-16, 21:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenskapspojken
Detta tror jag kan vara relevant för denna tråd. Jag är osäker på om länken postats tidigare, och om sådant är fallet så ber jag om ursäkt.

http://www.visualcapitalist.com/real-estate-bubbles-8-global-cities-risk/

"According to UBS, certain cities have seen prices rise at rates that are potentially not sustainable – and eight of these financial centers are at risk of having real estate bubbles that could eventually deflate."

Artikeln nämner aldrig Stockholm i texten, men å andra sidan så befinner vi oss på andra plats för vad man skulle kunna formulera som "städerna som är mest benägna att ha en bostadsbubbla". Toronto i Kanada kniper förstaplatsen.

Kan någon lite mer insatt förklara vad dessa indexvärden (+2.01 i Stockholms fall) innebär?

Källa: UBS (finansiell tjänst som verkar syssla med statistik och finansiell rådgivning).

UBS är en schweizisk investmentbank (som även har en gren som erbjuder vanliga bankkonton åt privatpersoner). Det går att hitta hela rapporten som artikeln du länkat handlar om här.

I PDF:en ges lite mer detaljer kring hur man har räknat med start på sidan 21, men det ges inte uttryckliga formler för indexet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in