2018-02-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Det var det första jag också sa när jag prata med en kompis idag.
Förstår inte riktigt mäklarens syfte med att göra det. Nästan som att gnugga in det i ansiktet på dom att massa pengar gått förlorade.
Kan syftet varit att någon skulle få panik och vilja sälja igen för att mäklaren ska håva in arvode?

Är Fastighetsbyrån deras mäklare? Efter att jag köpte en lägenhet för några år sedan där Fastighetsbyrån agerade mäklare så har jag fått regelbundna mail med lägenhetens uppräknade värde.
Troligen är det automatutskick som de skickar iväg för att hoppas att några ska bli sugna att sälja när det ser hur mycket lägenheten har stigit i värde. Det kanske inte får samma effekt nu när priserna har gått ner istället 😜.
2018-02-15, 20:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det gjorde jag inte, uppenbarligen har inte din läsförståelse förbättras genom åren.

Jo här säger du kategoriskt att priserna sjunka enbart pga att amorteringskraven skärptes utan att ange något annat än din tro:

Citat:
Att priserna började sjunka berodde på amorteringskraven skärptes under 2017.

Men här räknar flera andra faktorer:

Citat:
Tidigare sjönk lånekostnader, skatter och högkonjukturen accelererade med undantag för 2008/2009, byggandet hade varit historiskt lågt.
Nu sjunker inte lånekostnaderna annat än marginellt i väntan på stigande räntor, högkonjukturen går mot sitt slut och skatterna stiger stadigt.
Nu har byggandet varit högt och det vräks ut nya bostäder.

Det är inte tro, det är lätt verifierbara fakta.

Du får bestämma dig för vad du tror, berodde allt endast på en faktor eller kan det möjligen finna flera faktorer som kan ha påverkat. Och självklart är det alltid så att det finns många faktorer och inte endast en även om ni bubbelbabblare har extremt svårt att se mer en en sak.
2018-02-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCN
Är Fastighetsbyrån deras mäklare? Efter att jag köpte en lägenhet för några år sedan där Fastighetsbyrån agerade mäklare så har jag fått regelbundna mail med lägenhetens uppräknade värde.
Troligen är det automatutskick som de skickar iväg för att hoppas att några ska bli sugna att sälja när det ser hur mycket lägenheten har stigit i värde. Det kanske inte får samma effekt nu när priserna har gått ner istället 😜.

Inte fastighetsbyrån. Jag hade likadant som du med mail om värdet fram tills jag sålde. 2 av de 3 har Länsförsäkringar.
Fattar inte riktigt syftet att med SMS påtala en nedgång och minskat värde.
2018-02-15, 21:53
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Inte fastighetsbyrån. Jag hade likadant som du med mail om värdet fram tills jag sålde. 2 av de 3 har Länsförsäkringar.

Är ju inte omöjligt att Länsförsäkringar har en liknande lösning om uppgiften kom via SMS. Men som sagts, det har nog inte avsedd effekt nu när priserna vänder. Tror de flesta blundar hårt, håller tummarna och hoppas på uppgång.
2018-02-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Är ju inte omöjligt att Länsförsäkringar har en liknande lösning om uppgiften kom via SMS. Men som sagts, det har nog inte avsedd effekt nu när priserna vänder. Tror de flesta blundar hårt, håller tummarna och hoppas på uppgång.

Det konstiga är att ingen fått något SMS från att dom köpte. Inget om att lägenheterna gått upp i värde.
Tror som du, de flesta blundar nog hårt och hoppas på uppgång. Jag har dock väldigt svårt att se någon uppgång när amorteringskravet satt sig.
2018-02-16, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Utan att spjälka upp det.

Nej, det får inte omedelbara effekter för bankerna har redan strypt kreditkranen. Jag är inte insatt i hur mycket men det får definitivt inte full effekt i den grad du påstår. 3 månader? Så du menar att priserna inte sjunkit alls sedan dess eller menar du att priserna har sjunkit mycket mer än 15%? I så fall är jag nyfiken på hur mycket.
Nej, amorteringskravet träder i kraft 1a mars. Innan dess gäller gamla reglerna. Kreditkranen är definitivt inte strypt och dessutom behöver folk i sthlm än så länge inte amortera för lån 4,5x årsinkomst.
2018-02-16, 01:52
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Det är för att kommande säljare på bostadsmarknaden skall ställa om psykologiskt redan nu att deras lägenheter inte är lika mycket värda som förut.

Inte för att mäklarna vill få ännu mer på sitt bord där dom i dagsläget ändå inte kan få sålt utan för att underlätta deras arbete då det uppenbart är säljarna som fortfarande står för långt ifrån köparna, mäklarna inser det men säljarna förstår fortfarande inte och det är därför det är så många objekt med "budgivning pågår" och så många objekt på marknaden rent allmänt just nu.

Hade säljare och köpare legat på samma prisnivå så hade det även bara varit ett par tusen objekt ute i Stockholm just nu.
2018-02-16, 05:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Nej, amorteringskravet träder i kraft 1a mars. Innan dess gäller gamla reglerna. Kreditkranen är definitivt inte strypt och dessutom behöver folk i sthlm än så länge inte amortera för lån 4,5x årsinkomst.

Det stämmer inte:

Vilka regler gäller i dag?

Amortering är det belopp som man ska betala tillbaka på sitt lån varje månad. Det nuvarande amorteringskravet innebär att den som lånat mer än 70 procent av bostadens värde ska amortera 2 procent av lånet varje år.

Den som har en belåning på mellan 50 och 70 procent av bostadens värde ska amortera 1 procent av lånet varje år. Har man en belåning på under 50 procent krävs ingen amortering. Dessa regler gäller sedan 1 juni 2016.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-paverkas-du-av-tuffare-amorteringskrav

Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Hade säljare och köpare legat på samma prisnivå så hade det även bara varit ett par tusen objekt ute i Stockholm just nu.

Inte ens det, när köpare och säljare ligger på samma nivå sker affär och därefter ligger inte köpare och säljare längre på samma nivå.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-02-16 kl. 05:19.
2018-02-16, 06:42
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte ens det, när köpare och säljare ligger på samma nivå sker affär och därefter ligger inte köpare och säljare längre på samma nivå.

Nja, hårklyverier. Man kan iofs påstå att köpare och säljare endast ligger på samma nivå den sekund kontraktet skrivs på. Därefter är affären klar och de ligger inte på någon nivå alls. Men detta är ju bara trams.

När antalet lägenheter till försäljning ökar trots att antalet potentiella köpare är detsamma, och tiden de ligger ute ökar, så är det givetvis ett utmärkt mått på att köpare och säljare har olika förväntningar.
2018-02-16, 09:28
Medlem
Husmasken visar oförändrade priser jan 18 - feb 18.

Januari var alltså en säsongseffekt(säsongsrensat föll priserna i januari).

Februari kommer visa svagt fallande priser. Vilket är uppseväckande med tanke på nya amorteringskravet 1 mars.

Mars och framgent lär visa prisfall på 1-2 % månatligen.
2018-02-16, 09:32
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Vet inte om det går att googla fram. Hört flera säga det i alla fall inkl. mäklare. Tro på det om du vill.

Man måste förstå att mäklare varken kan eller vill säga något relevant i frågan. De pratar för varan, inget annat. De kommer att säga att priserna ska vända upp, oavsett vad som händer, lite som Bagdad Bob. Det är deras jobb, vackert så, så länge man förstår att deras ord som regel inte innehåller någon form av användbar information.

Eftersom hushållens låneökningstakt inte har minskat nämnvärt, den ligger fortfarande runt 7% i årstakt, så kan vi nog utesluta att bankerna har börjat ta ansvar. Det skulle ju innebära att de självmant avstått från att göra vinster. Så, amorteringskravet kommer att påverka ungefär 30% av alla nya lån i Stockholm, 15% av alla i riket. Det innebär högre boendeutgifter (tvångssparande, kalla det vad ni vill, det går inte att köpa bilar eller betala hantverkare med tillgångar) vilket betyder att priserna kommer att falla.
2018-02-16, 09:44
Medlem
Metallharrys avatar
Nu kom första snyftartikeln på aftonbladet. Johan 25 år skrev på kontrakt för nyproduktion. Det befintliga radhuset verkar han inte få sålt för dom hutlösa summorna han vill ha, så nu verkar han inte kunna finansiera nya lägenheten. Vem han skyller på? Amorteringskravet förstås.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpr1w/johan-kopte-nytt--far-inte-huset-salt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in