2018-02-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När galningar som mördaren OH och hans fru är döda så finns det ingen mördare att ställa inför rätta. Det finns inte någon annan medhjälpare eller tredje man som är direkt drabbade så att utredningen får ett allmänt intresse och går till åtal. Nu är detta ett internt brott inom en dysfunktionell familj.

Akilov ställs inför rätta för många olika gärningar, där det med högst straffvärde är 5 mord. Åtalet rör också otaliga mordförsök, i ett terrorbrott. Fupen är offentlig, och det mesta i den är underlag som åklagaren har i åtalet. Det finns i förundersökningen ett litet scoop i periferin om hur Akilov har levt och finansierat sin tid i Sverige genom bidrag och svartarbete hos fint folk på Gotland. Saker vi antagligen inte hade fått reda på om Akilov hade dött i sin vansinniga brottsorgie. Det rör information som en journalist fått fram genom att läsa en offentlig fup i ärendet. Information om brott, åklagaren struntat i, att väcka åtal om.

I en utredning om terrorbrott finns det säkert uppgifter om saker som är sekretessbelagda med hänsyn till rikes säkerhet. Inget vi behöver bekymra oss om då det inte har med rättsprocessen mot Akilov att göra

Hade Akilov inte levt, hade det inte blivit en rättegång. Därför är det bra att han lever så att vi får svar på olika frågor, och att det belyses vilka loosers alla dessa mördare är.

Hade OH levt så hade vi fått se hur ynklig har var. Också en looser som ser mord på två döttrar som en lösning på problem. Vi hade fått en fup om en mördare eller två, hade ställts inför rätta för mord på två barn. Jag undrar hur domstolen hade agerat i det fallet, med den vanliga sekretessen om saker som rör barn, om barnen är döda.

Jag menade inte Akilov utan självmordsbombaren - alltså han som sprängde sig själv. Blev den förundersökningen offentlig?
Citera
2018-02-16, 13:29
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
https://www.theguardian.com/society/2011/aug/21/chronic-fatigue-syndrome-myalgic-encephalomyelitis

Som sagt, varifrån kan föräldrarna ha fått att det skulle vara så hemskt och hopplöst med ME? Allt tyder på att man fått precis all hjälp som man begärt från barnens skola. Ingenstans finns det några belägg för att man till exempel bemötts illa i vårdkontakterna. Däremot finns det mängder av information på nätet och många exempel i denna tråd på hur ME-aktivisterna resonerar och formulerar sig (det är den värsta sjukdomen i världen, värre än att ha ebola och AIDS och spetälska och cancer samtidigt typ, det finns inget bot, man kan bara ligga i ett kolmörkt rum, hela läkarvetenskapen "är emot patienterna", ingen förstår...)

Här har vi uppenbarligen en familj där flera familjemedlemmar mått mycket, mycket dåligt psykiskt. De sjukdomar som det spekulerats kring är av typen "kronisk borrelia" och ME, "diagnoser" som (oavsett det säkert stora upplevda lidandet) verkar locka till sig diverse rättshaverister och personer som vägrar ta till sig att de lider av både somatiska och psykiatriska problem utan desperat vill att det skall vara något allvarligt fysiskt fel på dem, gärna orsakat av vaccin eller elektriska fält eller något annat som helt saknar vetenskapliga belägg.

Jag tänker även på reportaget om flickan Maja som någon länkade till ungefär tio gånger tidigare i tråden och som uppenbart hade SLE men där föräldrarna verkade vägra att acceptera denna diagnos utan var tvungna att hitta en syndabock (Gardasil i deras fall).

För mig handlar Bjärredsfallet inte alls om två kärleksfulla föräldrar med mycket otur utan om en familj med psykisk ohälsa som även delvis omfattat åtminstone ena barnet, där föräldrarna haft varsin uppsättning oförmågor som tyvärr inte uppmärksammats på grund av social status och där skolan inte borde ha "stöttat bättre" utan där någon i omgivningen borde vågat gå in och vara pushig och ifrågasättande. Till exempel om det stämmer att den äldsta flickan var så sjuk att hon knappt var fungerande, varför var hon inte på sjukhus?

Sedan kan man faktiskt både älska sina barn och vara en otillräcklig eller rent av helt inkapabel förälder på grund av egna problem. Jag vägrar att köpa förklaringen att det bara var en ovanligt tungrodd situation som ledde till det här familjeutplånandet (ursäkta men vilken slags människa hamstrar fentanyl för att avliva sina barn och spelar in långa filmer med förklaringar som de anhöriga skall behöva se? Får allt vara en depression av bibliska proportioner för det...)

Slutligen vill jag tillägga att jag själv har brottats med psykisk ohälsa och att jag vet mycket väl vad en depression och svår (hälso)ångest kan göra med en men att min erfarenhet är att det sista man behöver är en massa tangentbordsriddare som övertalar en att man lider av immunstörningar och aldrig kommer bli bra igen. Låt säga att man har ångest över sin egen eller sitt barns hälsa, om man då får höra av "välmenande" chattkompisar som man hittar på obskyra "akta dig för joner"-sidor att framtiden är nattsvart och att det vore bättre att ha leukemi, det är ju livsfarligt.
Så du menar att bara för att du varit psykiskt sjuk och haft somatiska symtom, så vet du hur det är att insjukna i ME ?
1. De flesta som får ME insjuknar med de somatiska symtomen först. Det blir en snabb och påtalad försämring i livskvalitén. Med svåra funktionsstörningar. Man har alltså kvar livsglädjen och mår inte psykiskt dålig när de första symtomen kommer.
2. Sedan blir man ofta deprimerad. Pga att hela livet har blivit förändrat. Och påverkat. Att vilja göra en massa saker men inte kan. Och önskar.
Här visar den här tråden tydligt på ett stort problem. Förmågan från en del andra att förstå vad det är för sjukdom. Därav att många drabbade och anhöriga försöker informera om den.
De som du kallar ME-aktivister.
Det har i den här tråden förekommit tal om nazister och deras synsätt. Vad jag vet så såg nazisterna på världen med speciella och vansinniga glasögon. De hade en oförmåga att känna empati för de som de tyckte inte passade in i deras världsbild. I deras oförmåga att ta till sig fakta. Som inte passade deras snäva synsätt.
En deprimerad person har tappat motiveringen till att vilja. Viktigt att hålla ordning på vad som kommer först.
Obs. Jag tycker att flickorna oavsett sjukdom mördats av hemska föräldrar.
Citera
2018-02-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Så du menar att bara för att du varit psykiskt sjuk och haft somatiska symtom, så vet du hur det är att insjukna i ME ?
1. De flesta som får ME insjuknar med de somatiska symtomen först. Det blir en snabb och påtalad försämring i livskvalitén. Med svåra funktionsstörningar. Man har alltså kvar livsglädjen och mår inte psykiskt dålig när de första symtomen kommer.
2. Sedan blir man ofta deprimerad. Pga att hela livet har blivit förändrat. Och påverkat. Att vilja göra en massa saker men inte kan. Och önskar.
Här visar den här tråden tydligt på ett stort problem. Förmågan från en del andra att förstå vad det är för sjukdom. Därav att många drabbade och anhöriga försöker informera om den.
Det har i den här tråden förekommit tal om nazister och deras synsätt. Vad jag vet så såg nazisterna på världen med speciella och vansinniga glasögon. De hade en oförmåga att känna empati för de som de tyckte inte passade in i deras världsbild. I deras oförmåga att ta till sig fakta. Som inte passade deras snäva synsätt.
En deprimerad person har tappat motiveringen till att vilja. Viktigt att hålla ordning på vad som kommer först.

Skulle du kunna sträcka dig så pass långt att det kan vara en viss andel av ME-drabbade där orsaken är psykologisk?

Hur förklarar du annars hur de som beskrevs i dokumentären hade blivit "botade"? De kanske bara lurades att de var sjuka från början eller?
Citera
2018-02-16, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det var ju det som var problemet, de kunde inte tänka sig tanken att lämna detta liv utan sina döttrar så därför blev döttrarna inkluderade i deras självmord.

De tänkte helt galet men när man inte vet fullt ut hur illa det var för döttrarna och HB så är det svårt att fullt ut bedöma deras handlande, i mina ögon har de gjort en vansinnig gärning både mot sig själva och sina döttrar men om det var en säker och långsam död som väntade dem så vete fan om deras agerande kan fördömas så hårt, jag personligen skulle aldrig kunna göra som OH och HB men jag har aldrig varit i deras sits så hur ska jag kunna döma dem.

Men vad jag undrar över är om samhället verkligen gav dem all hjälp de kunnat få eller om de inte ens försökte få den.

Myndiga människor i Sverige förväntas själva att söka hjälp om de behöver. Om de inte ber om hjälp eller tar emot hjälp när de blir erbjudna finns det ingen som tvingar sig på. Undantag från regeln är när en person på uppenbara grunder visar sig vara farlig för sig själv eller andra och blir omhändertagen enligt LPT el. LVM. Det handlar alltså då om att gå emot individens vilja, lagstiftningen är restriktiv och det krävs väldigt mycket för att detta ska ske.

Beträffande föräldrars myndighetsutövande över sina barn finns det fler kontrollmekanismer tex sjukvård, förskola och skola, men även anhöriga, vänner och grannar. Om någon av dessa misstänker att föräldrarna brister i omsorg, ska dessa anmäla misstanken till socialtjänsten som sedan har till uppgift att utreda. Man kan efter en sådan utredning erbjuda stöd om man ser behov, men om föräldrarna tackar nej är det ingenting man kan göra. Om man bedömer att omsorgsbristen är omfattande kan man omhänderta barnet men allra helst vill man stötta på frivillig basis. Omhändertagande handlar alltså om att gå emot föräldrarnas vilja, lagstiftningen är restriktiv och krävs väldigt mycket för att detta ska kunna genomföras.

Således, lagstiftningen ska i mesta möjliga mån värna om individens frihet. Därför kan vi göra en hel del fel, såväl som individer som föräldrar innan samhället går in och tar över myndighetsutövandet.

I fallet med Hanna och Oskar hade de en olycklig förmåga att se ut som de hade koll på läget samtidigt de hade en oförmåga att be om hjälp. Som jag ser det, en olycklig kombination som gjorde att varken skola, sjukvård, anhöriga eller grannar upptäckte faran och larmade.
Citera
2018-02-16, 13:48
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Skulle du kunna sträcka dig så pass långt att det kan vara en viss andel av ME-drabbade där orsaken är psykologisk?

Hur förklarar du annars hur de som beskrevs i dokumentären hade blivit "botade"? De kanske bara lurades att de var sjuka från början eller?
1. De kanske har fått fel diagnos från början.
2. De kan både vara deprimerade OCH få ME. Där depressionen gör att de blir mer påverkad av sin ME än vad de varit utan. När de blir bättre i sin depression och kan hantera sin ME bättre så orkar de göra mer saker.
Man måste komma ihåg att sjukdomen kan se väldigt olika ut för olika människor i vilken grad man orkar göra saker. En del kan också bli bättre efter en tid. Av sig själv. När kroppen har läkt. Och orka mer.
3. Det kan också vara så i några fall att patientens psykiska mående radikalt påverkat patientens tidigare dåliga immunsystem där anlag för ME funnits. Och en infektion. Och triggat igång sjukdomen. Efter att en tid gått och kroppen läkt, så kan patienten arbeta med sitt psykiska mående.
Citera
2018-02-16, 13:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Nu var det inte alls det jag skrev. Jag skrev att i den här familjen fanns det uppenbarligen psykisk sjukdom och att om man har ångest kring sin hälsa så är det väldigt farligt om man hamnar på sidor med kvasivetenskap där man får höra att man kanske har en sjukdom som är "värre än någon annan man kan drabbbas av, det finns ingen hjälp, ingen tror dig".

Och ja, just ME-aktivisterna verkar vara ett utmärkt exempel på en grupp som är både högljudda och extrema, se länken jag bifogade (bland annat).
Citera
2018-02-16, 13:55
Medlem
Citat:
1. De kanske har fått fel diagnos från början.
2. De kan både vara deprimerade OCH få ME. Där depressionen gör att de blir mer påverkad av sin ME än vad de varit utan. När de blir bättre i sin depression och kan hantera sin ME bättre så orkar de göra mer saker.
Man måste komma ihåg att sjukdomen kan se väldigt olika ut för olika människor i vilken grad man orkar göra saker. En del kan också bli bättre efter en tid. Av sig själv. När kroppen har läkt. Och orka mer.
3. Det kan också vara så i några fall att patientens psykiska mående radikalt påverkat patientens tidigare dåliga immunsystem där anlag för ME funnits. Och en infektion. Och triggat igång sjukdomen. Efter att en tid gått och kroppen läkt, så kan patienten arbeta med sitt psykiska mående.

Så någon som uppvisar snarlika symptom som ME, som inte kan diagnostiseras (förutom med uteslutning) kan alltså vara orsakad av psykiska orsaker menar du?

Kan ju vara värt att testa hade ju jag tyckt om jag hade haft sjukdomen. Kan ju inte bli värre eller?
Citera
2018-02-16, 13:56
Medlem
Citat:
Jag menade inte Akilov utan självmordsbombaren - alltså han som sprängde sig själv. Blev den förundersökningen offentlig?

Nej. Vi vet väldigt lite om honom. Det har knappt nämnts som terrorbrott. Hans familj har fått vara ifred, trots att de är spännande personer. Det vi vet nu är att drottninggatan är av intresse, och att de minst skickliga terroristerna är de som tog sig till Sverige.

När brott är ovanliga vet vi väldigt lite. Jag har aldrig hört talas om en karl med professorsambitioner som mördar sina döttrar för att han anser att de inte har livskvalitet. Jag tycker det finns likheter med morden Bärred och terroristbrotten, eftersom det är en brottslighet som är så obegriplig. Det alla dessa mördare har gemensamt att det vekar surra av motstridiga tankar i deras sjuka skallar, där de tror själva att deras motiv är rationella.

Akilov vill förklara varför andra människor ska dö. Han påstår sig kämpa för fina saker och tycker att det berättigar terrorism. Mördarna i Bjärred lämnar efter sig dokument som ska upphöja detta mördande till något ädelt.

Det värsta är att det finns folk som köper mördare och galningars tomma ord. Folk nappar, går mördrama till viljes, och diskuterar förtryckta muslimer, eller hemska sjukdomar som gör livet värdelöst för två barn.
Senast redigerad av Vresrosen 2018-02-16 kl. 13:59.
Citera
2018-02-16, 13:57
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nu var det inte alls det jag skrev. Jag skrev att i den här familjen fanns det uppenbarligen psykisk sjukdom och att om man har ångest kring sin hälsa så är det väldigt farligt om man hamnar på sidor med kvasivetenskap där man får höra att man kanske har en sjukdom som är "värre än någon annan man kan drabbbas av, det finns ingen hjälp, ingen tror dig".

Och ja, just ME-aktivisterna verkar vara ett utmärkt exempel på en grupp som är både högljudda och extrema, se länken jag bifogade (bland annat).
Du skrev att du haft psykisk ohälsa.
Jag har själv ME. Sedan år 2000. Fick diagnos 2007. Så jag vet en hel del om den sjukdomen. Hur den kan variera i tid. Och vad den gör med en människa. Galna människor finns inom alla sjukdomar. Vore märkligt om det inte fanns några med ME med. 😊
Citera
2018-02-16, 13:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag har funderat lite på det där....

För det första; Att allmänheten inte får ta del av innehållet av förundersökningen har jag förstått, men får man reda på NÄR den är klar?

För det andra: så har jag tänkt lite på den här självmordsbombaren i Stockholm. Fick man ta del av förundersökningen i det fallet? Media var ju i alla fall och grävde en hel del i den mannens förflutna och släktingar osv. Är det någon som har skillnaden i de två fallen klart för sig? Är det för att han var "terrorist" och fara för allmänheten. Är det för att det mindre illa att ha ihjäl sina egna barn än främlingar i julhandeln? Är det för att han var arab? Muslim kanske? Några idéer här?

Förundersökningen blir offentlig först då den är klar, innan dess är den ett arbetsmaterial, och inte en offentlig handling. Nu kompliceras saken av att (givet omständigheterna, begripligt) det inte blir ett åtal. Når åklagaren gör bedömningen att "det finns ingen anledning att åtala någon" kommer förundersökningen att läggas i arkiven och aldrig slutföras, dvs vara ett underlag för åtal. (Det förekommer relativt ofta att förundersökningar mynnar ut i att "brott kan ej styrkas" och då offentliggöres de inte. Med tanke på att FU har tillgång till i princip all sekretessbelagd information från soc, vården och (ibland) polisen själva kan det t o m vara vettigt.

När det gäller självmordsbombaren i Stockholm handlade det om något med ett mycket större allmänintresse och där det var mer befogat att berätta om händelserna och misstankarna, eftersom brottet inneburit stora risker för allmänheten. I Bjärredsfallet har vi inte samma allmänintresse, på långa vägar (det betyder inget i detta att vi är mycket nyfikna).
Citera
2018-02-16, 13:58
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Så någon som uppvisar snarlika symptom som ME, som inte kan diagnostiseras (förutom med uteslutning) kan alltså vara orsakad av psykiska orsaker menar du?

Kan ju vara värt att testa hade ju jag tyckt om jag hade haft sjukdomen. Kan ju inte bli värre eller?
Inte enbart psykiska orsaker.
Citera
2018-02-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nej. Vi vet väldigt lite om honom. Det har knappt nämnts som terrorbrott. Hans familj har fått vara ifred, trots att de är spännande personer. Det vi vet nu är att drottninggatan är av intresse, och att de minst skickliga terroristerna är de som tog sig till Sverige.

När brott är ovanliga vet vi väldigt lite. Jag har aldrig hört talas om en karl med professorsambitioner som mördar sina döttrar för att han anser att de inte har livskvalitet. Jag tycker det finns likheter med morden Bärred och terroristbrotten, eftersom det är en brottslighet som är så obegriplig. Det alla dessa mördare har gemensamt att det vekar surra av motstridiga tankar i deras sjuka skallar, där de tror själva att deras motiv är rationella.

Akilov vill förklara varför andra människor ska dö. Han påstår sig kämpa för fina saker och tycker att det berättigar terrorism. Mördarna i Bjärred lämnar efter sig dokument som ska upphöja detta mördande till något ädelt.

Det värsta är att det finns folk som köper mördare och galningars tomma ord. Folk nappar, går mördrama till viljes, och diskuterar förtryckta muslimer, eller hemska sjukdomar som gör livet värdelöst för två barn.

Jag bodde i England då det hände och brittisk media var väldigt detaljerad om hans liv och hans fru vill jag minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in