Citat:
Ursprungligen postat av
SintraartniS
Publicerat 15 dec:
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in
”Enligt skolans rektor Ann-Louise Raquette Berlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov.”
Finns mycket intressant i artikeln:
"Prognoser visade att barn- och utbildningsnämnden, Bun, skulle gå med ett totalt underskott för 2017 på drygt 7 miljoner kronor. När året nu är slut kan man slå fast att den siffran ligger på närmare 4,7 miljoner. Bjärehovskolan står för 4,3 miljoner av underskottet.
Men politikerna är fortfarande inte nöjda. L*na Wahlgr*n (M) är förste vice ordförande i Bun. Under det senaste nämndsammanträdet föreslog hon att förvaltningen ska genomföra en granskning av Bjärehovskolan med särskilt fokus på hur man klarar det nationella uppdraget, skolkulturen, ledningsprocessen och ekonomistyrningen. Förslaget röstades igenom.
– Jag vill veta varför Bjärehovskolan skiljer sig så pass mycket jämfört med många andra skolor i vår kommun, framförallt gällande ekonomin, säger L*na Wahlgr*n.
– Vi har diskuterat detta med förvaltningsledning och i nämnden ett flertal gånger men svaren som framkommit har i mitt tycke inte varit helt tillfredsställande. Alla spekulationer, påståenden och rykten som skett på sociala medier har gjort att jag beslutade mig för att begära den här utredningen."
Men läraren stod utanför familjens port och knackade på som vanligt 9 januari, så något sparbeting hade än så länge inte verkställts, eller ens beslutats.
Hur många fler familjer har kunnat plocka "russinen ur kakan" och låta sina barn endast läsa det som är nödvändigt för gymnasiet? Hur många fler "bored" barn finns det i Bjärred...?
Alla barn ska gå till skolan och om det försiggår mobbing som stöter ut och gör barn till hemmasittare, då är inte heller hemmaundervisning en lösning. Då är skolbyte ett bättre alternativ.
Rektorn kommer att bli genomlyst nu. Det är bra. Hon var alltför lätt att dupera.