2018-02-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Nämen! Sparpaket i december. Kan en åtgärd ha varit att dra in på hemundervisning? Det kan ju isf ha varit ett mycket tråkigt besked för familjen H-B

”I december kom sedan beskedet att ett stort sparpaket skulle sättas in. Vårens budget för läromedel halverades, alla skolresor är inställda och lärare som går på föräldraledighet eller i pension ersätts inte.”

Publicerat 15 dec: https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in

”Enligt skolans rektor *nn-Louise *aquette *erlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov.”
Senast redigerad av SintraartniS 2018-02-16 kl. 17:12. Anledning: Maskerar namn
Citera
2018-02-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Publicerat 15 dec: https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in

”Enligt skolans rektor Ann-Louise Raquette Berlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov.”

Finns mycket intressant i artikeln:

"Prognoser visade att barn- och utbildningsnämnden, Bun, skulle gå med ett totalt underskott för 2017 på drygt 7 miljoner kronor. När året nu är slut kan man slå fast att den siffran ligger på närmare 4,7 miljoner. Bjärehovskolan står för 4,3 miljoner av underskottet.

Men politikerna är fortfarande inte nöjda. L*na Wahlgr*n (M) är förste vice ordförande i Bun. Under det senaste nämndsammanträdet föreslog hon att förvaltningen ska genomföra en granskning av Bjärehovskolan med särskilt fokus på hur man klarar det nationella uppdraget, skolkulturen, ledningsprocessen och ekonomistyrningen. Förslaget röstades igenom.

– Jag vill veta varför Bjärehovskolan skiljer sig så pass mycket jämfört med många andra skolor i vår kommun, framförallt gällande ekonomin, säger L*na Wahlgr*n.

– Vi har diskuterat detta med förvaltningsledning och i nämnden ett flertal gånger men svaren som framkommit har i mitt tycke inte varit helt tillfredsställande. Alla spekulationer, påståenden och rykten som skett på sociala medier har gjort att jag beslutade mig för att begära den här utredningen."

Men läraren stod utanför familjens port och knackade på som vanligt 9 januari, så något sparbeting hade än så länge inte verkställts, eller ens beslutats.

Hur många fler familjer har kunnat plocka "russinen ur kakan" och låta sina barn endast läsa det som är nödvändigt för gymnasiet? Hur många fler "bored" barn finns det i Bjärred...?

Alla barn ska gå till skolan och om det försiggår mobbing som stöter ut och gör barn till hemmasittare, då är inte heller hemmaundervisning en lösning. Då är skolbyte ett bättre alternativ.

Rektorn kommer att bli genomlyst nu. Det är bra. Hon var alltför lätt att dupera.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-16 kl. 17:18.
Citera
2018-02-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Ingen betalväg där. Skolan skulle göra massiva besparingar med personalnedskärningar, inga vikarier etc. Kan det ha varit det som var den dåliga nyheten innan jul som tippade fatet, att privatundervisningen skulle dras in?

Läraren stod ju utanför dörren som avtalat 9 januari. Undrar hur den läraren mår i dag...

Hade lärarna full information om barnens diagnoser eller var det bara "jobba på som vanligt, fast hemma?"
Citera
2018-02-16, 17:22
Medlem
[quote=Vresrosen|63248369]
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Jag läser mycket nyheter och har cnn på jämt, då jag är intresserad av nyheter.

I övrigt, i relation till detta brott ser jag en åsiktsförskjutning som skrämmer mig, när brott förklaras som berättigade, med de mest hårresande förklaringar. Det beror på att det är många personer som inte kan, eller vill se enkelheten i ondska när den förpackas på ett utstuderat sätt.

Folks personliga erfarenheter av sjukdomar och olika diagnostiserade och odiagnosticerade åkommor och syndrom, har ingen bärighet på två flickors rätt till sina egna liv, oavsett hur defekta deras föräldrar upplever att de är.

Ett samhälle utan information, leder till spekulationer om att flickorna led av alla möjliga sjukdomar och syndrom som gjorde föräldrarnas agerande begripligt, och till och med försvarbart. OH har därmed lyckats med den manipulation som var syftet med hans efterlämnade förklaringar. Jag anser att OHs eftermäle är underordnat den rätt till information vi medborgare har om de brott som begås i Sverige.

Bara den omständigheten att det finns folk som kommer till slutsatsen att detta är en familjetragedi, kollektivt självmord, barmhärtighetsmord och allt annat vidrigt jag läst som förklaringsmodell, i denna tråd om livskvalité, innebär att det är finns inget gott i att inte rapportera om detta fall.

Tänk om någon lättledd idiot till tar till sig, att någon annan mördade sina defekta barn för att de inte hade livskvalité! Då kan det vara på sin plats att inte ge utrymme för sådana tankar och rapportera om hur galen OH var tills galenskapen eskalerade till en mordorgie.

Tack för detta inlägg. Jag ser det likadant. Att man anammar delar av gm sjuka synssätt och därmed tror att förstå dåden bättre, skrämmer mig också. Men det är också något positiv i detta – att tron på det goda i människan är stor. Det som är problemet med det är att offren, barnen, får ingen upprättelse. Och samhället/allmänheten lär sig noll.

Man antar heller att barnen är dödssjuka – själv om de inte är det – antar heller att detta (sjukdom) kan vara en förklaring att föräldrar kan döda barn – vilket är ganska absurd - än bara tänker för en sekund att föräldrarna ser kanske det störste hotet i att barnen faktiskt börja gå i skolan igen efter jul (det finns indikationer för det). Barnens självständighet som individ respekterades inte – och jag är rädd att detta skedde under längre tid.
Citera
2018-02-16, 17:22
Medlem
Det tycks råda enighet om att läkarintyg för båda barnen fanns. Beviljandet av hemundervisning skedde förmodligen på riktiga grunder? Därmed kanske man inte behöver ifrågasätta just denna del så mycket mer?

Men sedan då? När hemundervisningen väl satts igång, vad gällde då i fråga om uppföljningar, avstämningar, samtal med de berörda barnen, och så vidare? Hur ofta och under vilka former? Vem fick yttra sig?

Jag tänker mig att intyg och beslut borde vara färskvara - ständigt möjliga att förändra och omvärdera beroende på hur saker och ting utvecklade sig. Det allra viktigaste i sammanhanget borde ha varit barnens egna synpunkter, önskemål, drömmar och strävanden.
Citera
2018-02-16, 17:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det tycks råda enighet om att läkarintyg för båda barnen fanns. Beviljandet av hemundervisning skedde förmodligen på riktiga grunder? Därmed kanske man inte behöver ifrågasätta just denna del så mycket mer?

Men sedan då? När hemundervisningen väl satts igång, vad gällde då i fråga om uppföljningar, avstämningar, samtal med de berörda barnen, och så vidare? Hur ofta och under vilka former? Vem fick yttra sig?

Jag tänker mig att intyg och beslut borde vara färskvara - ständigt möjliga att förändra och omvärdera beroende på hur saker och ting utvecklade sig. Det allra viktigaste i sammanhanget borde ha varit barnens egna synpunkter, önskemål, drömmar och strävanden.

I höstas kunde man läsa den här artikeln.... hur läkare - gärna vill vara till hjälp.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6783283
Citera
2018-02-16, 17:40
Medlem
Gick flickorna i samma skola? Om inte, kan det vara så att skolorna inte visste om att båda barnen hölls hemma på samma grunder?
Citera
2018-02-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Hemundervisning och diagnosen "kronisk trötthet" är det som är avvikande utåt med den här familjen. Särskild när samma mönster upprepa sig med det andra barnet. Det är de signal som kunde ha uppfångats själv om det gick korrekt till att skolan litade på läkarintygen.

Men jag undrar egentligen vad ska man som skola lita på och inte lita på. Om ett barn ramlar ned trappan en gång, helt normal, två gånger kan hända, ofta – det är något som inte stämmer (bara för att jämföra, vill inte påstå att barnen i detta fall här blir misshandlad fysiskt). Magkänslan skulle ha sagt, detta här måste vi undersöka närmare och koppla in Bup eller så. Och då tror jag som många skrev här, hade detta skedd i en annan familj, med en annan bakgrund, så hade man reagerad.

Men man reagerar inte här, därför att det fungerar: lärarna får komma hem till barnen i en ganska stor omfattning och förmedlar inga varningssignaler till rektorn, barnen lär sig i de ämnen det de ska, så att man satsa på gymnasium, föräldrarna är nöjda. Så man såg hemundervisning som ett önskemål från föräldrarna att man vill det bästa för sina barn och INTE som varningssignal som man bör ha gjort.
Citera
2018-02-16, 17:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja det är frågan: hur kunde man ha fångat upp dem; jag vägrar att tro att inte försök gjorts även av de medicinska instanserna. Följdfråga blir i så fall hur mottagliga de var, om de förstod sina egna behov och om det fanns - nu vet jag inte hur jag ska förklara vad jag menar - tillräcklig skicklighet i försöken att nå dem. Ett visitkort räcker inte, det måste också åtföljas av en insäljning och det kräver sin finess.
Det finns nog lite fördomar om vad psykologer och kuratorer kan ge i sådana här sammanhang och beredskapen att ta emot är inte alltid så stor.

Förmodligen var de förblindade av sin egen bild om hur det skulle sluta för döttrarna, de var inte mottagliga för det som läkarna och andra berättade om döttrarnas situation och framtid.

Kort sagt, oavsett vad som sas så kunde inte föräldrarna ta in det utan deras bild av vad de ansåg vara sanningen blev det som fick gälla för dem.
Citera
2018-02-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
I höstas kunde man läsa den här artikeln.... hur läkare - gärna vill vara till hjälp.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6783283

Bland läkare är det så numera att man skriver symptom som man vet blir godkända, när de ser att någon behöver vara sjukskriven av diffus anledning, särskilt psykiska åkommor som är mycket svåra att diagnosticera. Det är tidsödande och kunskapen finns inte på vårdcentralerna.

Att mamman, enligt rykten, sökt stöd hos präst under hösten, kan förklaras med att det är dit sjukvården hänvisar patienter när de inte har tider att erbjuda hos psykolog. Det är standard nu. Problemet är att prästen, om det inte är en diakon, inte heller är sjukvårdskunnig.

Gräv i hur Hanna blev bemött av vården. Varför var hon tvungen att gå till präst? Hon hade troligen frågat efter psykolog, men fick ingen tid...
Citera
2018-02-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Förmodligen var de förblindade av sin egen bild om hur det skulle sluta för döttrarna, de var inte mottagliga för det som läkarna och andra berättade om döttrarnas situation och framtid.

Kort sagt, oavsett vad som sas så kunde inte föräldrarna ta in det utan deras bild av vad de ansåg vara sanningen blev det som fick gälla för dem.

Det kan vi inte veta. Vården stöter bort många patienter om de inte överdriver sitt hjälpbehov. Hanna gick hos en präst och pratade enligt en person i tråden som kände henne. Jag tror att hon kan ha sökt vård, men blivit hänvisad till präst. Det finns inga akuta tider hos psykolog om patienten inte är psykotisk eller självmordsbenägen. En psykolog hade kunnat remittera till psykiater. Båda föräldrarna hade behövt psykiatrisk vård.

Vad erbjuder öppenvården i Bjärred? Hur ser det ut för patienter som behöver psykiskt stöd om de vänder sig till vårdcentralen? Tycker man ska öppna upp för vilken vård Hanna sökt under hösten, det gäller även för OH. Lyssnade någon på dem?

De verkade ju vara kapabla... det tyckte säkert vården också! Om de vänt sig dit...

Enligt en person i tråden som kände Hanna användes sömnmedel som dödsdrog. Det borde vara starkare sömnmedicin då, för de svagare sorterna kan man väl inte dö av, eller?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-16 kl. 18:02.
Citera
2018-02-16, 17:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag håller såååå med dig i allt du skriver här ovan. Att orka lämna, och lämna barnen utan föräldrar fanns nog inte på kartan. Den sorgen flickorna skulle uppleva vill ju ingen förälder orsaka. Med det inte sagt att det var ok de gjorde.

Det blev helt enkelt för mycket för föräldrarna, de slutade helt enkelt att fungera som normala människor, jag tror ju att HB fick ett negativt besked om sin cancer och att det var droppen som till sist urholkade stenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in