2018-02-16, 14:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Lavrov säger att USA:s plan i Syrien är att stycka av en del av landet, där de skall ha militär för alltid och det skall ske med hjälp av kurderna.
Det strider förstås mot internationell rätt och FN:s Syrien-resolution, som USA har lovat att följa.
Supermakten gör som de vill.

https://sputniknews.com/middleeast/201802161061731183-lavrov-syria-us-military/
Japp, ganska väntat. Och av en händelse blir det efter överenskommelse med Turkiet öster om Eufrat där oljan finns.
Citera
2018-02-16, 14:53
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ja, för att Barzani fick hybris och fick för sig att förklara självständighet och annektera Kirkuk. Innan var relationerna bra.

PKK rensat från Hassan Kalkawi och Kamresh nära Rajo i Afrin på morgonen.

https://twitter.com/worldonalert/status/964467991810371584

Nej!

Antingen så har du inte fattat ett skit om vad som hände eller så ljuger du bara.

Man förklarade inte någon självständighet!
Man gjorde en folkomröstning om vad folket ville, man förklarade inte självständighet eller utropade något sånt, det är stor skillnad.
Citera
2018-02-16, 15:30
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Mitt fokus låg på allehanda islamistgrupper, grenar av Al-Qaida, och ISIS.
Huruvida de sponsras av gulfstater, USA, eller Israel är av sekundärt intresse. De sker med USA:s goda minne, och man hade kunnat avsluta det sorgliga kapitlet genom påtryckningar på gulfstaterna. Det har man inte gjort, helt enkelt därför att det inte var en del i det geopolitiska pusslet.

Återigen visar det sig att diskussioner om Assads demokratiska status är helt ovidkommande. Folkrätt är bara en chimär när insatserna ligger på den nivån de ligger i Mellanöstern.
IS kom under krigets gång. al-Qaida byggde sitt nätverk inom oppositionen. Denna opposition kom till stånd som en konsekvens av upproren mot regimen. USA skulle således inte kunna sponsra militanta grupper om något uppror hade skett. Ditt exempel gav uttryck för en situation där en stat, redan innan något uppror funnits, sponsrade grupper.
Citera
2018-02-16, 15:34
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
När du rättfärdigar du kriget och västliga försök att störta Assad med ovan angivna argument, och med folkrätten i ryggen, måste du rimligen tycka att länder som Saudiarabien och Kina skall utsättas för samma behandling. Saudiarabien förtrycker shia, och Kina Uigurer.

Alla lika inför lagen?
Jag anser inte att det som har hänt i Syrien kan rimligtvis jämföras med det som sker i Kina och Saudiarabien. Min huvudsakliga kritik mot Assad består utav hans krigsmetoder som jag anser bör bestraffas genom att han dels avsätts, dels åtalas. En diktatur har förlorat när dess befolkning går i uppror. Regenten kan välja med att antingen krossa alla demonstrationer och därmed bli måltavla för olika interventioner från olika länder, eller så väljer han att avgå utan att landet hamnar i katastrofläge.
Citera
2018-02-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Absolut inte oväntat, Iran är ingen allierad till Ryssland, Iran är bara ett verktyg för Ryssland.

Ryssland och islamism är som vatten och olja.

Börjar bli mer och mer imponerad av Ryssland, där man lyssnar på alla parter och har ett flygplansperspektiv.
En dålig relation med Israel gynnar ingen.

Fast samtidigt så ska man ha klart för sig att Ryssland aldrig skulle tilllåta en invasion av Iran då ryssen besitter ganska saftiga investeringar där, enorma summer gick förlorade i Libyen.
Så länge Iran inte går full retard och förklarar krig själva förstås.
Citera
2018-02-16, 15:44
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
En folkrättsprofessor kan liksom en domare i tingsrätten döma annorlunda än hans kollega i en anna stad gör. Märk väl att alla parter åberopar sina egna experter. Du hänvisar till en svensk folkrättsprofessor, för att det ger stöd åt din ståndpunkt. Ryssland hänvisar med all sannolikhet till sina professorer, osv, osv.
När Dagens Nyheter gräver efter sanning, eller vidarebefodrar den utan citationstecken, gör man det från vänsterliberala källor som NY Times, Washington Post, och CNN. Man gör så för att det tjänar deras syften. Därför lägger jag ingen större vikt vad en anonym för mig svensk folkrättsprofessor säger och tycker.

FN är en byråkratisk jätteapparat för avdankade statstjänstemän, en förlängning av karriären. Utan att gå in på hur säkerhetsrådet fungerar, svarar jag direkt på din fråga vem annars om inte FN ska avgöra hur folkrätten efterlevs.

Libyen. Var fanns FN då? Det skall tilläggas att Ryssland naivt nog trodde på FN, och avstod från att lägga in sitt veto. En allians av bestående av västländer samt Qatar går in i Libyen under förevändning att upprätta flygskyddszoner åt civilbefolkningen. Man flygbombar, hjälper "rebeller" att tillfångata Libyens ledare, som senare dödas. Resultatet är ett kaos med påföljande upprättande av ett islamiskt kalifat.

Kriget i Rwanda. Ohyggligt brutalt krig där civila mördades. USA kontaktade alla europeiska ambassader för att förvissa sig om att inget land använde termen folkmord. Det hade tvingat FN att agera, vilket man uppenbarligen inte ville.

Därför tycker jag att FN är ett skämt, en organisation för obskyra mutkolvar och en sorglig ursäkt för folkrätten.
Jag har nämnt Ove Bring eftersom att denne är svensk och brukar representera den allmänna ståndpunkten inom folkrätt. Det finns folkrättsprofessorer som har andra åsikter, men jag tar hänsyn till den allmänt vedertagna.

Jag har svårt att se hur du kan jämföra Rysslands folkrättsprofessorer med de svenska med tanke på att det är mycket svårare för de ryska professorerna att uttrycka sina åsikter mot den ryska regimen utan att hamna i kläm med dom.

FN består mer utav fem länder. När du skriver FN måste du skilja mellan dess beslutande organ och dess utredande organ. Din kritik är huvudsakligen riktad mot det beslutande organet i vilket jag helt är överens med. Men de utredande organen är en annan. Det är som att jämföra myndigheter med regeringen/riksdagen.

Men du kan ju jämföra Libyen med Syrien nu. Syrien befinner sig i betydligt sämre situation än Libyen, trots att man inte ingrep som man gjorde i Libyen.
Citera
2018-02-16, 16:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Nej den är relevant då han är ledaren.
Vi vet inte vad samtalen handlade om.
Troligtvis det som man fortfarande debatterar idag. Att Syrien ska distansera sig från Iran, Hezbollah erkänna Israel etc.

Man gjorde ett försök till diplomati. Utgången ser vi idag.
Jag bryr mig inte om samtalen. Det är av sekundärt intresse, om ens något. Det vi vet är att Obamaadministrationen tog konkreta steg till att förbättra relationen med Damaskus.

Vad Bashar gjorde ÄR irrelevant eftersom min poäng är att USA tog steg för att bättra relationerna. Vad har det för betydelse vad Assad gjorde för val då?
Citera
2018-02-16, 17:05
Medlem
Varför vill turken att kurderna ska försvinna från väster om floden Eufrat? Men verkar ej bry sig om östra delen av floden?
Citera
2018-02-16, 17:33
Medlem
arbetets avatar
Här är det officiella uttalandet efter Tillersons möte i Turkiet:

Citat:

Joint Statement on Turkey-U.S. Strategic Partnership

Media Note
Office of the Spokesperson
Washington, DC
February 16, 2018

The Republic of Turkey and the United States, as allies and strategic partners, reaffirm their mutual and unequivocal commitment to each other’s security and defense.

As Allies within NATO and strategic partners for over 65 years, both nations consider their relations as vital to furthering their shared goals and interests, as well as to the promotion of democracy, rule of law and individual freedoms throughout the world.

The United States condemns the heinous coup attempt that took place in Turkey on July 15, 2016 and stands in full solidarity with the democratically elected Government of Turkey and the Turkish people.

In the spirit of our longstanding alliance, we reaffirm our commitment to resolving outstanding issues in the bilateral relationship. The two sides agreed to establish a results-oriented mechanism for this purpose. This mechanism will be activated no later than mid-March.

We reaffirm that our common agenda is a global one, which includes many critical issues ranging from the fight against terrorism, countering proliferation of weapons of mass destruction, bringing lasting peace and stability to the Middle East including in Syria and Iraq, ensuring energy security and combatting radicalism, violent extremism and Islamophobia.

The Republic of Turkey and the United States, as longstanding Allies, reaffirm their determination to jointly combat terrorism in all its forms and manifestations. Turkey and the United States reiterate their resolve to fight against DAESH, PKK, Al Qaeda, and all other terrorist organizations and their extensions. We recognize the right to self-defense of our countries against terrorist threats directly targeting our nations.

Turkey and the United States reaffirm their commitment to the preservation of the territorial integrity and national unity of Syria. To this end, we will decisively stand against all attempts to create faits accomplis and demographic changes within Syria, and are dedicated to coordination on transition and stabilization of Syria.

Recognizing the fact that there can only be a political solution to the Syrian crisis, and that it requires a viable political transition, Turkey and the United States agree to intensify their cooperation to bring about this result within the framework of established parameters, namely the UNSC Resolution 2254, and through the Geneva process.

https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2018/02/278388.htm

Har märkt för det jag tycker är viktigt och vad som behöver analyseras vidare.
Citera
2018-02-16, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag bryr mig inte om samtalen. Det är av sekundärt intresse, om ens något. Det vi vet är att Obamaadministrationen tog konkreta steg till att förbättra relationen med Damaskus.

Vad Bashar gjorde ÄR irrelevant eftersom min poäng är att USA tog steg för att bättra relationerna. Vad har det för betydelse vad Assad gjorde för val då?

Du tror inte man ställde några krav? Var det helt förutsättningslöst?
Kanske åkte Kerry dit på en weekendresa för vattenpipa och samkväm?
Citera
2018-02-16, 17:38
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenRasigArie
Varför vill turken att kurderna ska försvinna från väster om floden Eufrat? Men verkar ej bry sig om östra delen av floden?
Man tar det i olika steg. Först Afrin, sedan Manbij, Raqqa och Hasakah etc. Hasakah är viktigare, tar man den provinsen så hugger man av förbindelsen mellan syriska och irakiska kurder.
Citera
2018-02-16, 17:55
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Man tar det i olika steg. Först Afrin, sedan Manbij, Raqqa och Hasakah etc. Hasakah är viktigare, tar man den provinsen så hugger man av förbindelsen mellan syriska och irakiska kurder.

Ja, men Afrin är dock riktigt PKK-näste. Det är därifrån flest terrorister rekryteras. Dessutom används den som Qandil när det gäller att smuggla in sprängämnen till Turkiet, är även startpositionen för många terrorister som verkar öster om Malatya-området i Turkiet. Bra att Afrin rensas först..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in