Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Så kan man resonera om man inte förstår den bakomliggande fysiken.
Om man förstår den så inser man att, att uppskatta hur jordens medeltemperatur påverkas på sikt när växthuseffekten förstärks är i normalfallet betydligt enklare än att göra en väderprognos för 10 dagar.
Äntligen någon som påstår sig veta vilken fysik som ligger bakom växthuseffekten.
Kan du ge en källa som visar data från experiment där kall koldioxid värms upp av en värmekälla, och koldioxiden vid låg temperatur orsakar en temperaturstegring hos värmekällan?
Det bör vara upplagt som andra experiment på värme och koldioxid, att man mäter temperatur utan co2, med co2 och även t.ex. vanlig luft. Alla rapporter jag läst visar att koldioxid vid låg temperatur gör värmekällan kallare, så jag är mycket intresserad av hur koldioxid kan öka mängden energi utan att tillföra energi.
Du bör ju ha ett antal rapporter att luta dig på när du säger att du förstår fysiken som gör att kall gas värmer upp en varm solid värmekälla, eller?
Citat:
Glöm inte bort att vi redan har en hel del detaljerade historiska data om sambandet mellan hur CO2-ökningen varit sedan 1959 och hur den globala medeltemperaturen har utvecklats under motsvarande tid.
Korrelation kan ju vara intressant. Men man måste ju bekräfta ett påstående om korrelation med upprepade kontrollerade experiment som visar att koldioxid höjer temperatur på sin värmekälla.
Citat:
Det är något helt annat att förkasta och smutskasta all strävan efter att beräkna hur klimatet förändras som en följd av CO2-utsläpp. Gör man det så har man IMHO en högst tvivelaktig agenda.
–
Ja, absolut. När man har bekräftat att koldioxid kan höja temperatur på sin värmekälla, trots att koldioxiden är mycket kallare, då ska man inte förkasta denna makalösa förmåga hos koldioxid, som är unik för växthuseffekten och står i motsats till alla experiment som gjorts.
Att förkasta upprepade bekräftningar i mätdata från experiment är verkligen tveksamt. Så, nu när du har visat korrelation, så vill jag se rapporter från labb som visar att mängden energi i en värmekälla ökar över den nivå som tillförs värmekällan genom att man tillför koldioxid.