2018-02-16, 01:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Två föräldrar, två barn - en familj.
Äldsta dottern blir sjuk.
Jagar lösningar, bot och lindring.
Inget hjälper.
Hemundervisning börjar efter ett tag.
Modern får cancer.
Familjen utmattas alltmer.
Känner hopplöshet över dotterns tillstånd och mammans sjukdom.
En ökande deprimerande tillvaro.
Redan här borde familjen ha haft kontakt med psykolog, kurator, alternativt själasörjare. De kan också ha haft det.
Från att ha befunnit sig i en bekymmerslös tillvaro med karriärer och familjeliv som flyter på, ställs nu denna familj inför bekymmer som de förmodligen aldrig ens har varit i närheten av tidigare. Från att tillvaron har varit kontroller- och förutsägbar, förvandlas den på kort tid till att bli kaotisk, ostrukturerad och oförutsägbar.

Det är lätt att få intrycket att OH är den som har varit öppen för alternativa behandlingsmetoder, i och med att han är den som har rest utomlands med äldsta dottern. När i tid HB insjuknade sägs inget om och om både hon och dottern insjuknar samtidigt är det så klart naturligt att OH får stå för läkarbesöken och vistelserna utomlands.
Är det någon som har anklagat partnern för tillåtelse av vaccinering av flickorna, gissar jag med anledning av ovanstående på OH.
Citat:
Mamman tillfrisknar.
Det börjar kännas lite mer hoppfullt även om dottern fortfarande är sjuk.
Man återhämtar sig något men är fortfarande medtagen av allt lidande.
Då, förra våren, börjar även den yngre dottern att uppvisa samma symtom.
Symtom som under hösten diagnostiseras till samma sjukdom som den äldre dottern.
Även här är hemundervisning enda utväg.
Läget är förtvivlat.
Två barn med svåra sjukdomar.
Klarar inte av att gå igenom det här en gång till.
Har vare sig OH eller HB bearbetat familjehändelserna vid den här tidpunkten, kommer de heller inte att kunna plocka fram inre strategier, för att möta och hantera ännu en oväntad förändring. Det sker här en pålagring av en tidigare, obearbetad livskris.
Citat:
Den psykiska och fysiska tortyren har pågått under flera år nu.
Har kastats mellan hopp och förtvivlan och är helt utan kontroll på livet.
Bägge föräldrarna djupt deprimerade, utmattade och utan hopp om lösning.
Man har försökt allt, inget hjälper, hittar ingen utväg.
Föräldrarnas suicidtankar avlöser varandra.
Ingen av dem har på länge orkat vara den förälder till sina barn som de vill vara.
Tillsammans hittar de ett möjligt slut på lidandet som samtidigt innebär att de inte lämnar barnen åt sitt öde.
Känslan av bristande kontroll med åtföljande ångest och en oförmåga att mentalt anpassa sig till nya livsomständigheter hos den ena eller bägge föräldrarna kan vara vad som får dessa att fastna i snäva, fyrkantiga tankegångar. Nu blir det än nödvändigare att upprätthålla försvarsmekanismerna.

Beskrivningen av OH´s personlighet där ord som stringens, noggrannhet och högpresterande nämns, beskriver kort och gott en perfektionist. Hans stora behov av såväl inre som yttre kontroll torde ha varit tydliga även utanför arbetet, tänker närmast på pianolärarinnans berättelse (hur stora nypor salt som ska tas ang. uppgifter och vittnesmål är förstås knepigt att avgöra).

OH identifierade sig otvivelaktigt med sitt intellekt och han kan uppfattas som en typisk "presterare" där det var allt eller inget som gällde. I samtliga sammanhang. I smått som stort. Som högpresterande personlighetstyp med starka kontrollbehov som besvärlig medföljare och en detaljfixering utöver det vanliga, kan just förändrade livssituationer och förutsättningar bli ett stort bekymmer. En allt eller inget - attityd kan minska förmågan till flexibilitet och anpassning. Att ta dagen som den kommer (vara i nuet), finna sig i vad livet har att erbjuda och inse att ingenting kan tas för givet kan, för perfektionisten och den extreme högpresteraren som har sitt sikte inställt på framtiden, vara svårsmält föda.

Min uppfattning är att kärnan till det makabra och känslodistanserade beslutet står att finna i OH´s eller båda föräldrarnas extremistiska personligheter.

En vecka innan jul anförtrodde sig OH till en kollega att han hade svårt att hålla ansiktet ovanför vattenytan och att han skulle behöva gå ner i tid fast det var inget han ville, då han bedömde att han då skulle må ännu sämre (ett desperat rop på hjälp från OH´s sida som, kan man tycka, borde ha uppmärksammats och följts upp av kollegan).
Här kommer högpresteraren in på ett väldigt tydligt sätt; vad han uttrycker är en depression där han knappt orkar med tillvaron längre. Hans förnuft säger till honom att ta hand om familjen och gå ner i arbetstid. En annan röst, den självdestruktiva karriäristen och materialisten i honom, lurar honom här och menar på att det skulle få honom att må sämre. Alltså finns ingen utväg - redan här beräknar hans kyligt kalkylerande och utbrända hjärna ut att samtliga dörrar är stängda.
Han lyckas övertyga sig själv att morden på barnen i själva verket handlar om att skona flickorna från en framtid med livslång fysisk sjukdom utan möjlighet till ett framgångsrikt yrkesliv. Naturligtvis spelar hans hjärna honom ett spratt och en längre tids kontakt med psykiatriker eller psykolog, hade med säkerhet kunnat hjälpa honom att se sig själv och de värderingar han hade byggt upp sitt liv på.
OH stretade med näbbar klor emot en förändring och acceptans att livet inte blev som han hade planerat och förväntat sig. De inre verktygen var och förblev otillräckliga och det rådde bristande kommunikation mellan känsla och förnuft.

Att han var djupt deprimerad i slutet är inget jag betvivlar.

Hur det var med hustrun går förstås inte alls att uttala sig om med så knapphändiga uppgifter om hennes person.
Citat:
Under senhösten börjar de planera att släcka barnens liv och sedan begå självmord.
Länge våndas de över om vad som är rätt eller fel och i tillståndet de befinner sig i, tillsammans med att de varit under extrem fysisk och psykisk press under så lång tid, kommer de fram till att det är rätt beslut.
I början av 2018 utför de sin plan.
En familjs liv är utsläckt.
Finns en uppgift i tråden som säger att HB besökte en präst vid några tillfällen i november 2017. Är det sant att familjen fick ett tråkigt besked strax innan jul, kan det vara en cancer som hade spridit sig. Fast det är ju bara en spekulation. Liksom det övriga.
Citera
2018-02-16, 01:08
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Här: https://vimeo.com/233673345
Alternativare påstår att de kam bota vad som helst i inklusive cancer. Det finns hur mycket forskning som helst på ME som visar att det är en autoimmun sjukdom.

Men det är klart att det är roligare att tro på en film som gör reklam för en metod som kostar en förmögenhet och helt saknar evidens.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-16 kl. 01:11.
Citera
2018-02-16, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En "ofattbar" sjukdom:

Video:
https://vimeo.com/233673345
(ej från G-kliniken...)
Det där är kvalificerad smörja!
Det skulle inte förvåna mig om det är ett av scientologernas geschäft och i jämförelse med det är Gottfries absolut hederlig, han säger åtminstone rent ut att han inte har en aning om varför hans behandling fungerar som den gör. Gottfries ger inga löften om att bota, bara att lindra.
Googla själva på Lighting Process och si! Parker, upphovsmannen som är osteopat, har alla neurologiska förklaringar.
Titta på filmen! Vad ser det ut som om inte annat än en smetig frälsningsfilm? Garanterat riskfritt, för om det inte lyckas så är det patientens fel. Eller föräldrarnas.

"The Lightning Process" heter metoden och det skulle inte förvåna mig om det var något sådant familjen försökte sig på i Tyskland - i all sin desperation.
Har scientologerna kanske någon utbildning till sådan coach (observera deras ordval!) på gång i bjärredstrakten?

Självklart kan jag ha fel, så är det med mina funderingar ...
Citera
2018-02-16, 06:52
Medlem
afKnollentotts avatar
Det finns paralleller till tidigare fall som detta. Det finns förklaringsmodeller.....
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article15883994.ab
(FB) 13-åriga Hannah Bennet mördad i Täby 2012-09-01
https://www.youtube.com/watch?v=clGkxerUwHc

OH fick helt enkelt hjärnbrand. Han mördade sin hustru och sina två barn - as simple as that.....
Citera
2018-02-16, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det skulle inte förvåna mig om det är ett av scientologernas geschäft och i jämförelse med det är Gottfries absolut hederlig, han säger åtminstone rent ut att han inte har en aning om varför hans behandling fungerar som den gör. Gottfries ger inga löften om att bota, bara att lindra.
Googla själva på Lighting Process och si! Parker, upphovsmannen som är osteopat, har alla neurologiska förklaringar.
Titta på filmen! Vad ser det ut som om inte annat än en smetig frälsningsfilm? Garanterat riskfritt, för om det inte lyckas så är det patientens fel. Eller föräldrarnas.

"The Lightning Process" heter metoden och det skulle inte förvåna mig om det var något sådant familjen försökte sig på i Tyskland - i all sin desperation.
Har scientologerna kanske någon utbildning till sådan coach (observera deras ordval!) på gång i bjärredstrakten?

Det är väldigt förståligt att man som offer för en sjukdom hänfaller till mumbo jumbo när den offentliga sjukvården upppvisar oförmåga att kunna lindra eller bota. Man är beredd att göra vad som helst för att få ett slut på lidandet och söker sig i takt med den traditionella skolmedicinens misslyckande alltmer ut i tassemarkerna.

Att som utomstående, icke drabbad, göra detsamma tyder bara på dålig omdömesförmåga och en ohälsosam öppenhet till charlatanism.
Citera
2018-02-16, 08:31
Medlem
Citat:
Det är väldigt förståligt att man som offer för en sjukdom hänfaller till mumbo jumbo när den offentliga sjukvården upppvisar oförmåga att kunna lindra eller bota. Man är beredd att göra vad som helst för att få ett slut på lidandet och söker sig i takt med den traditionella skolmedicinens misslyckande alltmer ut i tassemarkerna.

Att som utomstående, icke drabbad, göra detsamma tyder bara på dålig omdömesförmåga och en ohälsosam öppenhet till charlatanism.
Jo, det var så jag tänkte med min lite futtiga formulering "i all sin desperation".
Jag har ingen aning om huruvida det finns någon mätbar korrelation mellan desperation och hopp/förväntningar.
Jag vet inte heller hur diffust fältet för diverse psykologiska, psykosomatiska eller neuropsykologiska funktionshinder är, men spännvidden tycks vara stor - från "deppig" till total världsfrånvaro till ME. Säkert platsar även en kur typ"lyft dig i kragen!" där, liksom elchocker, iskalla bad, 5 km löpning om dagen och jag vet inte vad.

Efterfrågan, dvs marknaden för sådana här kurer är enorm.
Behovet av bot för sjukdomar/syndrom av typ ME anar vi inte.
Utbudet är stort och man kan visst förstå och sympatisera med förtvivlade försök att hitta rätt.

Hur denna familj försökte manövrera sig igenom allt detta vet vi ju inte. Lika lite som vi vet vad de faktiskt var drabbade av, i medicinskt-klinisk mening.

Lägger till: jag vill alltså inte lasta familjen för att ha sökt okonventionell bot - om de har gjort det
Senast redigerad av tantigheter 2018-02-16 kl. 08:45. Anledning: tillägg
Citera
2018-02-16, 08:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo, det var så jag tänkte med min lite futtiga formulering "i all sin desperation".
Jag har ingen aning om huruvida det finns någon mätbar korrelation mellan desperation och hopp/förväntningar.
Jag vet inte heller hur diffust fältet för diverse psykologiska, psykosomatiska eller neuropsykologiska funktionshinder är, men spännvidden tycks vara stor - från "deppig" till total världsfrånvaro till ME. Säkert platsar även en kur typ"lyft dig i kragen!" där, liksom elchocker, iskalla bad, 5 km löpning om dagen och jag vet inte vad.

Utbudet är stort och man kan visst förstå och sympatisera med förtvivlade försök att hitta rätt.

Hur denna familj försökte manövrera sig igenom allt detta vet vi ju inte. Lika lite som vi vet vad de faktiskt var drabbade av, i medicinskt-klinisk mening.

Visst var de desperata i sin jakt på bot och lindring och när det sista hoppet hade släckts så fanns det i deras ögon endast en lösning på deras situation, helt galet men logiskt för dem.

Men hade de inte tagit med sina barn i sina planer utan endast tagit sin egna liv hade vi fått en "Romeo och Julia" historia att grubbla över.

Ett par som inte kunde tänka sig tanken att leva sina liv utan varandra.
Citera
2018-02-16, 08:48
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:

Citat:

Jag tror nog att Larsingvarsfru och Frank Enstein sammanfattar det hela bra.
Men jag kan inte heller släppa att det finns något religiöst inblandat i detta fall/mord.
Det och just avsaknaden av diagnos på A,M och HB som ställer till det för mig.
Citera
2018-02-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst var de desperata i sin jakt på bot och lindring och när det sista hoppet hade släckts så fanns det i deras ögon endast en lösning på deras situation, helt galet men logiskt för dem.

Men hade de inte tagit med sina barn i sina planer utan endast tagit sin egna liv hade vi fått en "Romeo och Julia" historia att grubbla över.

Ett par som inte kunde tänka sig tanken att leva sina liv utan varandra.

Ja, men hade de velat göra barnen föräldralösa? Hade de kunnat övertyga barnen om att det var en välgärning att straffa sig själva?
"och så levde de lyckliga ..."?
Citera
2018-02-16, 08:53
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Du får gärna presentera dina argument om du tycker att jag har fel.
Det är dock inte vanligt att depression leder till att man dödar andra. Brukar vara sig själv man ger sig på.
Citera
2018-02-16, 09:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, men hade de velat göra barnen föräldralösa? Hade de kunnat övertyga barnen om att det var en välgärning att straffa sig själva?
"och så levde de lyckliga ..."?

Nej, det var ju det som var problemet, de kunde inte tänka sig tanken att lämna detta liv utan sina döttrar så därför blev döttrarna inkluderade i deras självmord.

De tänkte helt galet men när man inte vet fullt ut hur illa det var för döttrarna och HB så är det svårt att fullt ut bedöma deras handlande, i mina ögon har de gjort en vansinnig gärning både mot sig själva och sina döttrar men om det var en säker och långsam död som väntade dem så vete fan om deras agerande kan fördömas så hårt, jag personligen skulle aldrig kunna göra som OH och HB men jag har aldrig varit i deras sits så hur ska jag kunna döma dem.

Men vad jag undrar över är om samhället verkligen gav dem all hjälp de kunnat få eller om de inte ens försökte få den.
Citera
2018-02-16, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Det är dock inte vanligt att depression leder till att man dödar andra. Brukar vara sig själv man ger sig på.

Inte vanligt är en extrem underdrift, särskilt i relation till om de var ett gemensamt beslut.
Men det var inte det jag svarade på heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in