Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Och då är det konstigt att dom spelar in en video och skriver ett brev för att.............??
Det som gör "video" osannolikt är vad vi lägger i föreställningen om vad en sådan skulle innehålla: att föräldrarna sitter och berättar om sitt beslut och sedan vinkar adjö. Det är osannolikt. Vare sig det gäller 12 sekunder eller 45 minuter. För den som inte förstår så skulle jag rekommendera att göra ett seriöst försök, riktat till sina föräldrar och syskon (men håll för all del reda på filmen sen...). Som hint kan jag ju säga att jag skulle valt att meddela mig på andra sätt själv.
Men visst kan man tänka sig att signeringen av ett gemensamt avskedsbrev avfilmas på ett sådant sätt att det framgår att båda är lika delaktiga, och godvilligt -- som andra varit inne på. Observera att det vore en legal handling, alltså juridiskt verksam. Och därmed ett erkännande.
Att det skulle ligga ett medium på köksbordet direkt igenkännligt eller uttydbart som "en video" "riktad till anhöriga" är inte osannolikt, men frågan kvarstår ju vad detta då exakt innehöll. Och varför.
Det kan väl finnas en halv ocean saker som man vill inte ska förkomma i en sådan situation och som man kunde lägga på kökssbordet påskrivet "till anhöriga". Och som kanske måst konverteras till annat format för att kunna ses av anhörig. Nån stackare måste väl reda ut deras finanser och bankaffärer, och det kan ju uppfattas som mindre oförskämt av självmördare om de sammanställer lite uppgifter som underlättar somt.
Det är alltså inte bara gripet ur luften att debattera en "video" utan dubbelt upp att glatt antyda vad denna skulle bestå i, när det i själva verket är "kittlingen" av ordet "video" som ni går igång på. Det är troligen excelfiler med skatteavdrag till deklarationen eller familjebilder från i julas. Eller en obruten säsong av Billions på DVD, som skulle bytts i mellandagarna.
Hursom så är det en icke-sak, ett icke-ting, i det wow-faktoravseende som vill antydas. Så länge den inte går för fullt på youtube och är allmän handling.
Ett medium är en grej man registrerar och sparar saker på, som i en pärm eller ett album eller på ett ark papper.
Ett "avskedsbrev" blir det först när det finns ett sålunda begripligt meddelande från någon och till någon på detta medium, och "signerat", på ett uppfattat tillförlitligt och trovärdigt och igenkännligt sätt.
Ett "avskedsbrev" (i detta fall) är inte att jämställa till genren med vykort eller jul- och nyårshälsningar eller kärleksbrev mellan tonåringar. Eller skypessamtal eller föreläsningar till studenter eller tal till den samlade akademin. Eller Facebook-klipp från senaste Oktoberfesten.
Det är formen och "signaturen" som är det viktiga, inte mediet. Eller "budskapet". Och därmed är ingenting av detta av intresse eller angelägenhet för oss.
Om något är en angelägenhet för oss så är det ett brev ställt till myndigheterna. Varför inte inspelat som duett till melodin av Änglahund? Ja, varför inte? Tar man ett par solo och ett rejält medley mot slutet så går det väl få upp det i 17 minuter? Kunde Deep Purple så kan väl fam. H? "Child in Time?" Det vore väl för fan ett sätt att gå...
Skulle jag säga.