2018-02-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag förstår precis vad du menar. Jag fastnade där också ett tag.

Självfallet finns det andra delar i dessa föräldrars fungerande som måste fallerat för att utgången skulle kunna bli som den blev. Detta är dock något som ingen av oss någonsin kommer att kunna få information om varför det är fruktlöst att söka efter dem. Ärligt talat tror jag inte att ens kollegor, skola, sjukvård, anhöriga eller vänner skulle kunna svara på det. Det var väl dolda. Kanske tom för Hanna och Oskar själva.

Så länge allt fungerade, lyckade utbildningar och karriärer, två välfungerande döttrar, kunde de hålla ihop sig bra och hålla underliggande destruktiva sårbarheter i schack. Men när krisen med barnen uppstod och "aldrig" tog slut, modern blev svårt sjuk och de båda blev deprimerade, så höll inte försvaren mot de patologiska sidorna längre. De anhöriga fanns på avstånd och de hade själva inte förmåga att söka adekvat hjälp. Stressorerna gick i topp och grumlade och förvrängde tankeverksamhet och känslor. Som ett resultat av detta blev andra - fruktansvärda - utvägar möjliga.

Och ja, det är extremt ovanligt, vi har hittat endast en handfull fall världen över. Den här gången råkade det hända i Bjärred. Möjligen döljer sig några fler bakom att man tolkat det som att det varit en ensam förälder.
Hur vet ni att föräldrarna led av depression?
Citera
2018-02-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Inget av det där leder ju till att man dödar sina ungar...då skulle vi ha många dödade barn i samhället.
Vet inte hur vissa tror att familjer har det, men mååånga har det tufft med än det ena än det andra!
"2 svårt sjuka barn"....ja det är väl ytterst tveksamt det. 2 riktigt sjuka föräldrar dock. Om de nu gjort detta ihop.

Exakt, jag tänker precis som dig. Om, och det är ett stort OM, det skulle vara grundat i någon slags förtvivlan så är det så extremt osannolikt.

Dels pga ekonomi, visst ingen blir lycklig av pengar, men det underlättar. När det är ett helvete kan man lägga in sig på ett spa några dar, hyra avlastning. Vilken ensamstående ”arbetar-förälder” med svårt handikappat/sjukt barn kan ens drömma om att ha råd att ta ut en halv semesterdag. Det låter som en småsak men det är sådana där småsaker som hjälper en att se saker i dess rätta perspektiv. Någonting som jag har förståelse för att man annars kan tappa.

Dels att, åtminstone Pappan, vad vi vet brann för något. Han älskade sin momsvärld där han var beundrad och respekterad. Där gjorde han något viktigt och han hade alla möjligheter att hämta energi från det och framförallt en anledning att leva vidare.

Dessa anledningar sammantaget gör dem till extremt osannolika kandidater för att kasta in handduken och bara ge upp efter, en som vi konstaterat, jämförelsevis liten ”livsutmaning”(i brist av mer lämpligt ordval) med många andra familjer som har det sjuhelvetes mycket värre.

Kan man verkligen vara så mentalt svag? Mamman vet vi inte mycket om, men min uppfattning om Pappan är inte alls sådan.
Citera
2018-02-15, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mkors
Hur vet ni att föräldrarna led av depression?

Båda ens barn som lider under lång tid utan möjlighet att kunna lindra deras plågor utan depression?
Att vara i en allvarlig kris och ett extremt stressfyllt tillstånd utan att känna att det finns utvägar utan depression?
En möjlig drömbefodran som utifrån rådande livsbetingelser blir omöjlig att tacka ja till utan depression?
Självmord utan depression?
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-15 kl. 23:40.
Citera
2018-02-15, 23:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag förstår precis vad du menar. Jag fastnade där också ett tag.

Självfallet finns det andra delar i dessa föräldrars fungerande som måste fallerat för att utgången skulle kunna bli som den blev. Detta är dock något som ingen av oss någonsin kommer att kunna få information om varför det är fruktlöst att söka efter dem. Ärligt talat tror jag inte att ens kollegor, skola, sjukvård, anhöriga eller vänner skulle kunna svara på det. Det var väl dolda. Kanske tom för Hanna och Oskar själva.

Så länge allt fungerade, lyckade utbildningar och karriärer, två välfungerande döttrar, kunde de hålla ihop sig bra och hålla underliggande destruktiva sårbarheter i schack. Men när krisen med barnen uppstod och "aldrig" tog slut, modern blev svårt sjuk och de båda blev deprimerade, så höll inte försvaren mot de patologiska sidorna längre. De anhöriga fanns på avstånd och de hade själva inte förmåga att söka adekvat hjälp. Stressorerna gick i topp och grumlade och förvrängde tankeverksamhet och känslor. Som ett resultat av detta blev andra - fruktansvärda - utvägar möjliga.

Och ja, det är extremt ovanligt, vi har hittat endast en handfull fall världen över. Den här gången råkade det hända i Bjärred. Möjligen döljer sig några fler bakom att man tolkat det som att det varit en ensam förälder.

Du börjar få till det...

En sökt professorstitel parallellt med utvecklingen framstår som mer än en tillfällighet. Det kan ha befordrat en något svartvit livssyn och en del vattentäta skott mot en ödmjukhet gentemot livet som andra får till sig tidigare och pö om pö. Och mot livsomställningsmöjligheter.

Att det är två flickor kan vara en faktor, om de upplevs som skyddslösa, beroende av varandras överlevnad och av föräldrarnas /mammans.

Avsaknad av "utvidgad" familj pga avstånd eller skröpplighet.

Somt av detta är svårt att kvantifiera och verifiera och kan höra till lite försvarsliknande reaktionsmönster hos paret, käpphästar mer än oöverstigliga svårigheter.

Kanske.
Citera
2018-02-15, 23:41
Medlem
Citat:
Båda ens barn som lider under lång tid utan möjlighet att kunna hjälpa dem utan depression?
Att vara i en allvarlig kris och ett extremt stressfyllt tillstånd utan att känna att det finns hjälp utan depression?
Självmord utan depression?
Det vet väl både du och jag att det finns många fler orsaker än endast depression som gör att människan begår självmord? Tycker mest att du/ni låter så tvärsäkra i er" diagnos". Var depressionen obehandlad eller medicinerade dem båda?
Citera
2018-02-15, 23:51
Bannlyst
Citat:
Det vet väl både du och jag att det finns många fler orsaker än endast depression som gör att människan begår självmord? Tycker mest att du/ni låter så tvärsäkra i er" diagnos". Var depressionen obehandlad eller medicinerade dem båda?

Nej, depression är nästan alltid en förutsättning för suicid. Dessutom fanns det väldigt mycket för föräldrarna att vara deprimerade över eftersom förlusterna de genomgick var stora, flerfaldiga och genomgripande.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-16 kl. 00:02.
Citera
2018-02-15, 23:56
Medlem
Citat:
Nej, depression är nästan alltid en förutsättning för suicid. Dessutom fanns det väldigt mycket för förädrarna att vara deprimerade över eftersom förlusterna de genomgick var stora, flerfaldiga och genomgripande.
Då säger vi att det var så då.
Citera
2018-02-16, 00:01
Bannlyst
Citat:
Då säger vi att det var så då.

Du får gärna presentera dina argument om du tycker att jag har fel.
Citera
2018-02-16, 00:11
Medlem
Citat:
Du får gärna presentera dina argument om du tycker att jag har fel.
Jag säger inte att ni har rätt men heller inte fel. Tycker att framställningen är så förenklad bara eller så är det mina funderingar som är för komplexa. Well well, fortsättning följer.
Citera
2018-02-16, 00:25
Bannlyst
Citat:
Jag säger inte att ni har rätt men heller inte fel. Tycker att framställningen är så förenklad bara eller så är det mina funderingar som är för komplexa. Well well, fortsättning följer.

Jag tycker inte att det är förenklat. Jag tycker möjligen det är avklätt från konspirationer.
Citera
2018-02-16, 00:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Har vi kommit till sammanfattningarnas kapitel nu?

Då börjar jag min (spek.)!

Börjar i Göteborgstrakten med två vuxna i karriären och två döttrar.

Som jag förstår drabbas HB häromkring av bröstcancer - stress.

Jag kan tänka mig att den lite mer introverta Agnes är väldigt rädd att förlora sin mor - stress.

Köper radhus 2010, barnen rycks upp med rötterna, byte av förskola, kompisar - stress.

OH pendlar mellan Göteborg - Lund. Paret har svårt att hitta tid för dem själva. Osämja om karriärer som arbetsbyte, oro för bröstcancern, flytt från släkt, omstart för barnen? - stress.

Säljer radhuset 2011. Mindre än ett år från köpet och precis när Agnes börjar/t första klass - stress.

Köper villa i Bjärred 2012. HB på nytt jobb i Malmö. OH redan etablerad i Lund. Ny skola, nya skolkamrater för Agnes. Ny förskola för Moa. Nu långtifrån släkt - stress.

Nya fritidsaktviteter påbörjas och avslutas för barnen, iaf för Agnes. OH närvarande. För höga prestationskrav eller sjukdom med sjuklig trötthet? - stress.

Agnes får problem med hälsan. Ständigt trött. Svårt att hänga med i skolan - stress.

Familjen blir alltmer osynlig, medan OH gör karriär. Det kostar på att ligga i topp på universitetet. Han känner av konkurrensen - stress.

OH och HB söker febrilt efter diagnos och behandling för dotterns egendomliga symtom - stress.

Hela familjen påverkas av stressen i hemmet och Agnes skolgång, samt OH:s arbetsinsatser och föredrag - stress.

Vem hämtar Agnes i skolan? Hon mår dåligt igen! - stress.

Lyssnar sjukvården på dem? Tycker vården att de låst sig för tidigt gällande diagnos? OH inriktar sig på den alternativa vården och han och Agnes åker utomlands för ljusbehandling - stress.

OH driver på skolan om hemundervisning 2016. Skolan ordnar istället möjligheter för Agnes att dra sig undan till ett vilrum när omgivningen blir för mycket - stress.

Familjen befinner sig i kris - stress.

OH lyckas till slut, efter mycket om och men, ordna med intyg för Agnes och efter ytterligare möte beslutas det om hemundervisning. Fick Agnes vara med i besluten? - stress.

OH avslutar abrupt Moas pianolektioner. Hon är sjuk, enligt OH. Frisk, enligt lärarinnan - stress.

Moa verkar ha haft en god relation med henne, som beskriver Moa som konstnär - harmoni.

OH får fram ytterligare intyg för hemundervisning, nu för Moa som uppvisar samma symtom som sin svårt sjuka syster - stress.

Flickorna tjoar och badar i poolen, enligt granne - harmoni.

OH färdigställer den 5 år gamla "Agnes, Moa och momsen". En saga om moms för nyfikna barn. Syftet med den lämnar frågetecken.

Hösten kommer och mörkret med den, men mest inne i den isolerade Bjärredsvillan - stress.

Lärare kommer och går under hösten, så förmodligen kan Agnes och Moa tillgodogöra sig undervisningen.

OH jobbar mer hemifrån och går ner 10% i tjänst för att kunna ta hand om sina sjuka döttrar, samtidigt som han lämnar in ansökan om professur. Han ska dessutom förbereda sig och text inför den stora konferensen han ansvarar för i januari - stress.

Något omvälvande sker i hemmet kring 3:e advent, enligt inlägg - stress.

Agnes är med på skolavslutningen inför jullovet och verkar inte ha påkallat någon större uppmärksamhet.

Moa går i affären med OH under mellandagarna.

9/1 ringer en lärare på dörren, men ingen öppnar. Får till sig att fortsätta ringa familjen.

9/1 är också dagen för konferensen OH ska hålla i. Han dyker inte upp och chefen försöker få kontakt med både OH och HB. På eftermiddagen ringer han polisen och anmäler hela familjen saknad.
Polisen upptäcker något utifrån inne i villan och slår sönder en ruta för att ta sig in. De finner fyra döda och ett självmordsbrev.

Vad som hänt däremellan, med ev. medicinering, läkarbesök mm. vet vi inte. Dock lär väl polisen nu veta hur familjen dött, av vad och fått klarhet i morden av flickorna. Men jag tror att stressen gjorde flickorna sjuka, iaf Agnes.

I länken nedan kan man läsa om 15 olika stressymtom och då ska man komma ihåg att stress är värre för barn då de är i beroendeställning och kan vara oförmögna att ändra sin livssituation, vilket påverkar dem alltmer.

"Vad händer då när vi är stressade? Jo, vi drabbas av en mängd fysiska reaktioner som ska skydda oss från faror – vare sig de är verkliga eller bara finns i våra tankar. Hjärnan ser helt enkelt till att kroppen kraftsamlar för att vi ska kunna fly eller försvara oss, enligt stenåldersmanér. När faran är över slås det parasympatiska systemet på, som lugnar ner kroppen och gör oss avslappnade.

Men i dag upplever vi oftast diffusa hot – som inte har ett naturligt slut – som tidsbrist, känslor av att inte räcka till, relationsproblem, oro för framtiden, sorg och saknad över förluster. Och får inte hjärnan signaler om att faran är över fortsätter den att hålla kroppen i akutberedskap. Med tiden kan det resultera i en mängd fysiska besvär."

https://www.mabra.com/varningslistan-15-vanliga-kroppsbesvar-vid-stress/
Citera
2018-02-16, 01:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Två föräldrar, två barn - en familj.
Äldsta dottern blir sjuk.
Jagar lösningar, bot och lindring.
Inget hjälper.
Hemundervisning börjar efter ett tag.
Modern får cancer.
Familjen utmattas alltmer.
Känner hopplöshet över dotterns tillstånd och mammans sjukdom.
En ökande deprimerande tillvaro.
Mamman tillfrisknar.
Det börjar kännas lite mer hoppfullt även om dottern fortfarande är sjuk.
Man återhämtar sig något men är fortfarande medtagen av allt lidande.
Då, förra våren, börjar även den yngre dottern att uppvisa samma symtom.
Symtom som under hösten diagnostiseras till samma sjukdom som den äldre dottern.
Även här är hemundervisning enda utväg.
Läget är förtvivlat.
Två barn med svåra sjukdomar.
Klarar inte av att gå igenom det här en gång till.
Den psykiska och fysiska tortyren har pågått under flera år nu.
Har kastats mellan hopp och förtvivlan och är helt utan kontroll på livet.
Bägge föräldrarna djupt deprimerade, utmattade och utan hopp om lösning.
Man har försökt allt, inget hjälper, hittar ingen utväg.
Föräldrarnas suicidtankar avlöser varandra.
Ingen av dem har på länge orkat vara den förälder till sina barn som de vill vara.
Tillsammans hittar de ett möjligt slut på lidandet som samtidigt innebär att de inte lämnar barnen åt sitt öde.
Under senhösten börjar de planera att släcka barnens liv och sedan begå självmord.
Länge våndas de över om vad som är rätt eller fel och i tillståndet de befinner sig i, tillsammans med att de varit under extrem fysisk och psykisk press under så lång tid, kommer de fram till att det är rätt beslut.
I början av 2018 utför de sin plan.
En familjs liv är utsläckt.

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det enda jag skulle vilja lägga till är ett möjligt recidiv av mammans cancer

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
samt att äldsta dottern försämrades kraftigt kring 3 dje advent

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Bra skrivet.
Ja det låter vettigt. Jag kan tillägga att barn vars föräldrar tagit livet av sig ser det som ett oförlåtligt svek.
Det som är unikt i det här fallet är väl att båda föräldrarna lämnar in. Och väljer att inte överge sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in