2018-02-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Videon var sevärd. Den bekräftar det stora psykiatriska inslaget i ME. Du kan bli bra, med rätt stöttning.
Alla resurser finns i dig, men omgivningen istället förstärker( matar, släcker ner, passiviserar) sånökar sjukdomsvinsten.
Tack bra sammanfattning!
Ni som undrar varför lillasyster plötsligt och blott 11år drabbas av samma symtom som storasyster:
S J U K D O M S V I N S T.
Och för er som inte vet vad det är, googla!
Citera
2018-02-15, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bra för er, därför att då har ni löst det för er och ni kan gå vidare med annat. Medan jag sitter fortsatt fast. Situationen ni beskriver är inte unikt, det kom fram hjärtskärande berättelser in den här tråden om sjukdomar i familjer - utan att en hel familj dör. Det som har skedd är mycket mer unikt än den situation ni beskriver. Om det kan vara en orsak, så hade vi sådana här fall flera gånger om året bara i Sverige.

Filmen är jag glad att jag har sett, mycket tänkvärd.

Det stämmer det du skriver.
För mej (och några till, såklart) så stämmer det med vår teori.
Många andra här har helt andra tankegångar och alternativa teorier.
Men det finns säkert meningar i den texten som kan stärka även dom teorierna.
Det bästa var att Frankie Boy, släppte något som går att spinna vidare på för oss alla.

Tänkte se filmen ikväll.
Citera
2018-02-15, 21:27
Medlem
Citat:
Bra för er, därför att då har ni löst det för er och ni kan gå vidare med annat. Medan jag sitter fortsatt fast. Situationen ni beskriver är inte unikt, det kom fram hjärtskärande berättelser in den här tråden om sjukdomar i familjer - utan att en hel familj dör. Det som har skedd är mycket mer unikt än den situation ni beskriver. Om det kan vara en orsak, så hade vi sådana här fall flera gånger om året bara i Sverige.

Filmen är jag glad att jag har sett, mycket tänkvärd.
Men snälla!
Man kan sammanfatta på olika sätt.
Exvis har Avd.9 gjort en fin sammanfattning av vad vi vet om själva händelsen.
Vi andra har spekulerat i varför och nu har Frank. Einstein gjort en sammanfattning av vad vi vet om förhistorien.
Allt i akt och mening att just förstå varför de, av alla som har och har haft det svårt, har kraschat.
Ingen har såvitt jag förstår gjort anspråk på att ens kunna lösa fallet.
Sedan går funderandet vidare ... Att något gått snett mentalt är helt klart. Men vad? Jag kallar det i brist på bättre en mental härdsmälta, andra kan kalla det för något annat. Somliga väljer galenskap kort och gott.
Här spelar vi nog alla på samma planhalva, men med olika infallsvinklar.
Citera
2018-02-15, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men snälla!
Man kan sammanfatta på olika sätt.
Exvis har Avd.9 gjort en fin sammanfattning av vad vi vet om själva händelsen.
Vi andra har spekulerat i varför och nu har Frank. Einstein gjort en sammanfattning av vad vi vet om förhistorien.
Allt i akt och mening att just förstå varför de, av alla som har och har haft det svårt, har kraschat.
Ingen har såvitt jag förstår gjort anspråk på att ens kunna lösa fallet.
Sedan går funderandet vidare ... Att något gått snett mentalt är helt klart. Men vad? Jag kallar det i brist på bättre en mental härdsmälta, andra kan kalla det för något annat. Somliga väljer galenskap kort och gott.
Här spelar vi nog alla på samma planhalva, men med olika infallsvinklar.

Bra skrivet.
Citera
2018-02-15, 21:46
Medlem
meiis avatar
Men guuuud 😫 finns det inte nåååågon som bara kan komma in i denna tråden nu och skriva ner sanningen, någon som VET. Orkar inte med fler spekulationer nu 😩😤
Citera
2018-02-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Men guuuud 😫 finns det inte nåååågon som bara kan komma in i denna tråden nu och skriva ner sanningen, någon som VET. Orkar inte med fler spekulationer nu 😩😤
Ja man får väl snart pausa och titta in igen om nån vecka för att se om nåt har tillkommit. Har trampats vatten lääääänge nu....
Citera
2018-02-15, 22:04
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ja man får väl snart pausa och titta in igen om nån vecka för att se om nåt har tillkommit. Har trampats vatten lääääänge nu....

Ja men precis!!!
Citera
2018-02-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag med.
Fast nu är vi nere på detalj-info.
Detta är en jättebra sammanfattning, i stora drag om hur detta fruktansvärda kunde hända.
Verkar vara rätt. Inga konspirationer. Enbart förtvivlan.
Citera
2018-02-15, 22:24
Medlem
Citat:
Jag med.
Fast nu är vi nere på detalj-info.
Detta är en jättebra sammanfattning, i stora drag om hur detta fruktansvärda kunde hända.

Ja, det börjar likna något.
Citera
2018-02-15, 22:32
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Vart kom det här ifrån ?
För första gången skriver du nått riktigt intressant !
Detta är klockrent !
Bra !
Det trodde jag aldrig skulle komma från dej...
Tack, för en bra sammanfattning !
Inget av det där leder ju till att man dödar sina ungar...då skulle vi ha många dödade barn i samhället.
Vet inte hur vissa tror att familjer har det, men mååånga har det tufft med än det ena än det andra!
"2 svårt sjuka barn"....ja det är väl ytterst tveksamt det. 2 riktigt sjuka föräldrar dock. Om de nu gjort detta ihop.
Citera
2018-02-15, 22:37
Medlem
Det finns ju hur mycket som helst att läsa om ME om man googlar. Ibland framställs ME som en psykisk sjukdom och ibland inte. Själv läste jag nyss denna artikel:

http://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/1485/1253

Det är föräldrar till barn med ME som berättar om hur det är att leva med den sjukdomen i familjen.
En föräldrar skriver att det är ett heltidsarbete att hjälpa det ME-sjuka barnet. En annan förälder skriver att det absolut viktigaste är att hjälpa barnet att få ha någon form av social samvaro med andra (med kompisar) och att skolan kommer i sista hand.

Tänkvärt.

Blir det dålig livskvalitet om man måste ägna all sin tid åt att ta hand om sitt eller sina ME-sjuka barn?
Citera
2018-02-15, 22:40
Bannlyst
Citat:

Jag förstår precis vad du menar. Jag fastnade där också ett tag.

Självfallet finns det andra delar i dessa föräldrars fungerande som måste fallerat för att utgången skulle kunna bli som den blev. Detta är dock något som ingen av oss någonsin kommer att kunna få information om varför det är fruktlöst att söka efter dem. Ärligt talat tror jag inte att ens kollegor, skola, sjukvård, anhöriga eller vänner skulle kunna svara på det. Det var väl dolda. Kanske tom för Hanna och Oskar själva.

Så länge allt fungerade, lyckade utbildningar och karriärer, två välfungerande döttrar, kunde de hålla ihop sig bra och hålla underliggande destruktiva sårbarheter i schack. Men när krisen med barnen uppstod och "aldrig" tog slut, modern blev svårt sjuk och de båda blev deprimerade, så höll inte försvaren mot de patologiska sidorna längre. De anhöriga fanns på avstånd och de hade själva inte förmåga att söka adekvat hjälp. Stressorerna gick i topp och grumlade och förvrängde tankeverksamhet och känslor. Som ett resultat av detta blev andra - fruktansvärda - utvägar möjliga.

Och ja, det är extremt ovanligt, vi har hittat endast en handfull fall världen över. Den här gången råkade det hända i Bjärred. Möjligen döljer sig några fler bakom att man tolkat det som att det varit en ensam förälder.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-15 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in