Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Bra för er, därför att då har ni löst det för er och ni kan gå vidare med annat. Medan jag sitter fortsatt fast. Situationen ni beskriver är inte unikt, det kom fram hjärtskärande berättelser in den här tråden om sjukdomar i familjer - utan att en hel familj dör. Det som har skedd är mycket mer unikt än den situation ni beskriver. Om det kan vara en orsak, så hade vi sådana här fall flera gånger om året bara i Sverige.
Jag förstår precis vad du menar. Jag fastnade där också ett tag.
Självfallet finns det andra delar i dessa föräldrars fungerande som måste fallerat för att utgången skulle kunna bli som den blev. Detta är dock något som ingen av oss någonsin kommer att kunna få information om varför det är fruktlöst att söka efter dem. Ärligt talat tror jag inte att ens kollegor, skola, sjukvård, anhöriga eller vänner skulle kunna svara på det. Det var väl dolda. Kanske tom för Hanna och Oskar själva.
Så länge allt fungerade, lyckade utbildningar och karriärer, två välfungerande döttrar, kunde de hålla ihop sig bra och hålla underliggande destruktiva sårbarheter i schack. Men när krisen med barnen uppstod och "aldrig" tog slut, modern blev svårt sjuk och de båda blev deprimerade, så höll inte försvaren mot de patologiska sidorna längre. De anhöriga fanns på avstånd och de hade själva inte förmåga att söka adekvat hjälp. Stressorerna gick i topp och grumlade och förvrängde tankeverksamhet och känslor. Som ett resultat av detta blev andra - fruktansvärda - utvägar möjliga.
Och ja, det är extremt ovanligt, vi har hittat endast en handfull fall världen över. Den här gången råkade det hända i Bjärred. Möjligen döljer sig några fler bakom att man tolkat det som att det varit en ensam förälder.