2018-02-15, 20:45
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Du har rätt! Jag har vid närmare eftertanke kommit fram till att jag är en dålig människa Jag ska tillsammans med min sambo (som också är vegan) prata ut om hur fel vi egentligen haft hela tiden. Och våra kommande barn ska bli matade med allt tänkbart kött eftersom vi är allätare (vi har ju tänder som kan slita kött i stycken). Sen ska vi, trots att vi läst spaltmeter av filosofi och litteratur genast ta till oss att veganism och sociopati går hand i hand. Ack så fel R.D Lang hade om sociopati och förmodligen om schizofreni också Han forskade om det i 30 år, men efter några inlägg här på Flashback, skrivna av den begåvade köttreserven så ska vi givetvis, i sann kollektiv anda också repellera Langs teorier eftersom det är viktigt att rätta sig i ledet och mest av allt, vara trevlig - för vi är ju ändå här tillsammans *ler*.

Nu glömmer vi genast våra tidigare meningsskiljaktigheter (eftersom dom är historia) och rättar oss i ledet tillsammans med alla friska och sunda människor som äter kött och dricker mjölk. Att sticka ut stinker så unket och är otrevligt. Det är bättre att vara trevlig oavsett om ens filosofier krackelerar på sin egna grund Huvudsaken är att man är trevlig så att alla kan känna sig gulliga och tillfreds för vi vill ju inte att någon ska ta illa vid sig, för det vore ju fruktansvärt. Tänk om man inte fick känna sig permanent söt hela tiden, särskilt inte när det kommer en såndär veganjävel och ska smeta upp sin sörja i ansiktet på en, usch fy för för det Gullighet och socker åt ALLA förutom djuren då. Dem har vi ju gemensamt bestämt att vi kan göra som vi vill med.

Nu glömmer vi veganismen och går hand i hand till köttdisken och njuter av hur gott karré faktiskt är. Kött är gott och kött ger smak Det är livet det! Och gärna bärs på det (från Systemet)

Givetvis har alla människor samma moral. Det som uppfattas subjektivt av en själv är det som är sant. Hur i hela friden kunde jag tidigare tro att solipsism byggde på ondsinta grunder? Det är ju moraliskt förkastligt att ens påstå något annat än absolut subjektivitet. Mina djupaste ursäkter till alla drabbade.

Jösses. Detta inlägg får Basil Fawlty att framstå som flegmatisk i jämförelse.
Lugna ner dig. Låt dina barn käka en ostmacka då och då. Det mår de bara bra av.
Och överdriven konsumtion av mjölk är säkert inte bra. Vad är det du har överdoserat?
Citera
2018-02-15, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jösses. Detta inlägg får Basil Fawlty att framstå som flegmatisk i jämförelse.
Lugna ner dig. Låt dina barn käka en ostmacka då och då. Det mår de bara bra av.
Och överdriven konsumtion av mjölk är säkert inte bra. Vad är det du har överdoserat?

Ajjemen! Barn mår bäst av att äta allt! Och vuxna också! Våra barn har inte kommit än. Men vi längtar till när den dagen kommer Jag talade nyss med min sambo och hon har redan åkt iväg till butiken för att köpa en osthyvel

Jag ser fram emot alla föräldrarmöten när barnen växer upp, med trevliga samtal, en kopp kaffe och givetvis en ostmacka med smör Det är tryggt och skönt att vara en i gänget igen. Vilka mörka tvärvägar livet kan föra en in på, jösses
Citera
2018-02-15, 21:04
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ajjemen! Barn mår bäst av att äta allt! Och vuxna också! Våra barn har inte kommit än. Men vi längtar till när den dagen kommer Jag talade nyss med min sambo och hon har redan åkt iväg till butiken för att köpa en osthyvel

Jag ser fram emot alla föräldrarmöten när barnen växer upp, med trevliga samtal, en kopp kaffe och givetvis en ostmacka med smör Det är tryggt och skönt att vara en i gänget igen. Vilka mörka tvärvägar livet kan föra en in på, jösses

Nu verkar du i alla fall ha lugnat ner dig lite. Uppväxande barn i synnerhet behöver protein. Man kan, som jag, vara allergisk mot många baljväxter, som väl är den främsta proteinkällan från växtriket. Om man har moraliska betänkligheter mot att döda djur är isåfall mejeriprodukter det enda vettiga alternativet.
Citera
2018-02-15, 21:16
Avslutad
Citat:
Nu verkar du i alla fall ha lugnat ner dig lite. Uppväxande barn i synnerhet behöver protein. Man kan, som jag, vara allergisk mot många baljväxter, som väl är den främsta proteinkällan från växtriket. Om man har moraliska betänkligheter mot att döda djur är isåfall mejeriprodukter det enda vettiga alternativet.

Ja, man kan ju låta barnen bestämma vilket kött som passar deras smaklökar bäst. Vissa föredrar får, andra ko, kamel eller häst. Men vanligast är gris. Dessutom är det lika bra att låta dem äta alla sorters kött så att de inte blir mobbade i skolan. Dessutom lär dom ju bli influerade av alla andra barn och skulle förmodligen känna sig konstiga, udda och utanför. Vi har ju en Jantelag som klipper vingarna på folk som inte är som alla andra, och som inte tycker som alla andra. För det är ju fult.

Jag tycker att allergiperspektivet som du framför, som är ett udda fall, fullt ut berättigar alla att äta kött som är gott. Detta, eftersom logiken, att om ett undantag finns så blir det tillämpart på alla som inte ens är drabbade av undantaget.

Risprotein är djävulens påfund. Marknaden (utbud) är vad marknaden är. Den går inte att påverka.
Citera
2018-02-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEAEL4/ga-inte-pa-bluffen-att-mjolk-ar-nyttigt

Skrivet av: David Stenholtz, biträdande överläkare onkologi och ordförande Läkare för framtiden. Samt Camilla Björkbom, ordförande Djurens Rätt.

Har vi blivit lurade? Är mjölk verkligen så farligt? Varför tillåts vi konsumera mjölk om det är så farligt för hälsan?

Moderator får gärna flytta tråden om den är placerad i fel kategori.
Som det redan har skrivits så beror det ju på dosen men även vad man äter i övrigt. För att ta upp kalcium så behöver man ju D vitamin som exempel. Mjölk på morgonen med säg ett par ägg eller makrill i tomatsås så har man en bra måltid. Såg en dokumentär om mat ganska nyligen där man åt mkt ost och yoghurt samt annan mat förstås som var närodlade. Befolkningen i området vart ovanlig gamla. I yoghurten hade man i bra bakterier mm som är bra för magen och tarmsystemet samt gör att lättare bryter ner och tar upp mera näring. Så jag kan tänka mig att vanlig mjölk inte är optimalt om man vill tillgodose näringsämnena.

Holländare är längst i Europa båda kvinnor och män, där äter man ovanligt mycket ost
Citera
2018-02-15, 21:27
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ja, man kan ju låta barnen bestämma vilket kött som passar deras smaklökar bäst. Vissa föredrar får, andra ko, kamel eller häst. Men vanligast är gris. Dessutom är det lika bra att låta dem äta alla sorters kött så att de inte blir mobbade i skolan. Dessutom lär dom ju bli influerade av alla andra barn och skulle förmodligen känna sig konstiga, udda och utanför. Vi har ju en Jantelag som klipper vingarna på folk som inte är som alla andra, och som inte tycker som alla andra. För det är ju fult.

Jag tycker att allergiperspektivet som du framför, som är ett udda fall, fullt ut berättigar alla att äta kött som är gott. Detta, eftersom logiken, att om ett undantag finns så blir det tillämpart på alla som inte ens är drabbade av undantaget.

Risprotein är djävulens påfund. Marknaden (utbud) är vad marknaden är. Den går inte att påverka.

Vad bra att du kommer att låta dina barn prova sig fram till vilket slags kött de gillar!
Valfrihet när den är som bäst.
Har du riktigt tur kanske de ratar alla.
Citera
2018-02-15, 21:30
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Holländare är längst i Europa båda kvinnor och män, där äter man ovanligt mycket ost

En smula OT, men är inte befolkningen i Monte Negro längst i Europa? Bara en fundering, inget att fästa vikt vid.
Citera
2018-02-15, 21:35
Avslutad
Citat:
Vad bra att du kommer att låta dina barn prova sig fram till vilket slags kött de gillar!
Valfrihet när den är som bäst.
Har du riktigt tur kanske de ratar alla.

Nej, jag ska tvinga i dem kött. Det ska inte bli några veganer av våra barn. Kött innehåller protein och kött är gott.
Citera
2018-02-15, 21:41
Medlem
Proras avatar
Citat:
Nej, jag ska tvinga i dem kött. Det ska inte bli några veganer av våra barn. Kött innehåller protein och kött är gott.

"Kött innehåller protein och kött är gott." Så långt är vi överens. Men att tvinga barn att äta kött är inhumant och ett brott mot svensk lag. Skärp dig!
Citera
2018-02-15, 22:12
Avslutad
Citat:
"Kött innehåller protein och kött är gott." Så långt är vi överens. Men att tvinga barn att äta kött är inhumant och ett brott mot svensk lag. Skärp dig!

Är det ett brott mot svensk lag?
100% av föräldrar har tvingat sina barn att smaka på mat och då förmodligen kött.
Citera
2018-02-15, 22:20
Medlem
Citat:
En smula OT, men är inte befolkningen i Monte Negro längst i Europa? Bara en fundering, inget att fästa vikt vid.
Nederländerna vad jag kan se iaf om man räknar med båda könen. Väldigt små skillader dock... Att norrmännen är längre än svenskarna kan nog bero på att de äter mer fisk och får i sig mera D vitamin eller att de har mindre invandare eller både och.
Citera
2018-02-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Är det ett brott mot svensk lag?
100% av föräldrar har tvingat sina barn att smaka på mat och då förmodligen kött.
Beror ju på hur långt man drar det... Att små barn ska smaka på mat är ju en självklarhet. Men går de så långt att att barnen äter dåligt eller att man använder en tratt för att tvinga i ungarna maten så är man långt ute på hal is...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in