2018-02-15, 19:42
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Senaste månaden har ett antal (3st) vänner till mig som köpt lägenhet inom 2år fått sms från deras mäklare att priset på deras bostäder har sjunkit i spannet 150-350k.

Menar du att mäklare sitter och går igenom kundregister på avslutade affärer de senaste åren, kollar vad bostäderna de sålt värderas till nu och kontaktar f.d. köpare för att gnugga in i ansiktet på dem att de gjorde en dålig affär?

Varför då?
2018-02-15, 20:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså du glömde att ange källa på det men det låter exkluderar Sverige och håller med om att här brukar det inte bete sig så. Vi låter alltså överenens om att detta inte är normalt i Sverige, alltid något.

Det uppfyller inte kriteriet 1-2 procent per månad som jag påstod inte är något normalt för en nedgång, speciellt inte om vi fokuserar på Stockholm BR och detta har det fokuserats mest på eftersom fallet varit större där, övriga landet kommer följa efter har det låtit.

Detta lilla stycke från dig bjuder däremot på flera lustigheter som är så vanligt från dig. Du pekar på en faktor, amorteringskravet, och drar från det slutsatsen att inget i fundamenta talar för uthålligt stigande priser framöver. Det är klart det finns massor av faktorer som pekar åt olika håll som alltid, den som säger att alla faktorer däremot pekar åt samma håll tar på sig dumstruten och ett par kraftigt färgade glasögon. Dessutom har just amorteringskravet drivit upp priserna tidigare.

Att du också vi eventuellt har en svagare uppgång i januari visar också hur svårt du har att acceptera positiva signaler, du vill inte riktigt erkänna dessa trots att du har de svart på vitt. Du skulle utgöra ett mycket intressant objekt att studera för de som vill tränga djupare in i den mänskliga psykologin och studera förnekelseprocesser.

Haha, du leder i alla fall som komiker, ska jag göra ett nytt citat av alla dina prognoser i tråden, du var mindre munter senast jag gjorde det men vi andra hade kul. Det kanske jämnar ut sig?
Att priserna började sjunka berodde på amorteringskraven skärptes under 2017. Ingenting annat förändrades än att skatterna började stiga. Tycker du det indikerar en stark underliggande efterfrågan?
2018 så skärps kraven ytterligare, samtidigt fortsätter skatterna att stiga.
Kommuner och landsting är på väg mot ett prognostiserat rekordunderskott åren efter valet, om de inte höjer sina skatter och avgifter eller skär hårt i sin service.
Den inflyttning som du och andra kreditkramare så desperat brukar gapa om, består av bidragsturister till 90-95 %.

Utbudet av bostäder i Sthlmsområdet ökar stadigt, det kommer leda till att proppen går ur förr eller senare.
Det enda som förhindrar en snabb kollaps av priserna är högkonjunkturen, dock är den i sin slutfas.

Vi kan se "fram" emot fortsatt sjunkande priser efter Mars.
2018-02-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Menar du att mäklare sitter och går igenom kundregister på avslutade affärer de senaste åren, kollar vad bostäderna de sålt värderas till nu och kontaktar f.d. köpare för att gnugga in i ansiktet på dem att de gjorde en dålig affär?

Varför då?

Det var det första jag också sa när jag prata med en kompis idag.
Förstår inte riktigt mäklarens syfte med att göra det. Nästan som att gnugga in det i ansiktet på dom att massa pengar gått förlorade.
Kan syftet varit att någon skulle få panik och vilja sälja igen för att mäklaren ska håva in arvode?
2018-02-15, 20:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att priserna började sjunka berodde på amorteringskraven skärptes under 2017. Ingenting annat förändrades än att skatterna började stiga. Tycker du det indikerar en stark underliggande efterfrågan?

Det är din teori som kan stämma helt, delvis eller vara helt fel. Du har inte underlag för annat än att tro här. Givetvis finns det alltid en mängd olika faktorer som kan spela in så man bör akta sig för att bara fokusera på den faktorn som man först får upp ögonen för eller den som bäst överensstämmer med sin förutfattade slutsats.

Citat:
Utbudet av bostäder i Sthlmsområdet ökar stadigt, det kommer leda till att proppen går ur förr eller senare.
Det enda som förhindrar en snabb kollaps av priserna är högkonjunkturen, dock är den i sin slutfas.

Vi kan se "fram" emot fortsatt sjunkande priser efter Mars.

Det kommer snarare leda till att utbudet slutar öka om det inte möts av tillräcklig efterfrågan.
2018-02-15, 20:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är din teori som kan stämma helt, delvis eller vara helt fel. Du har inte underlag för annat än att tro här. Givetvis finns det alltid en mängd olika faktorer som kan spela in så man bör akta sig för att bara fokusera på den faktorn som man först får upp ögonen för eller den som bäst överensstämmer med sin förutfattade slutsats.

Det kommer snarare leda till att utbudet slutar öka om det inte möts av tillräcklig efterfrågan.
Intressant att du aldrig har några egentliga motargument att komma med, du klämmer ur dig flosker i bästa fall.
Tidigare sjönk lånekostnader, skatter och högkonjukturen accelererade med undantag för 2008/2009, byggandet hade varit historiskt lågt.
Nu sjunker inte lånekostnaderna annat än marginellt i väntan på stigande räntor, högkonjukturen går mot sitt slut och skatterna stiger stadigt.
Nu har byggandet varit högt och det vräks ut nya bostäder.

Det är inte tro, det är lätt verifierbara fakta.
2018-02-15, 20:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Intressant att du aldrig har några egentliga motargument att komma med, du klämmer ur dig flosker i bästa fall.

Du presenterar din tro och påstår att det är fakta men istället för att ens försöka belägga det du påstår försöker du vända det mot mig. Det är du som bör belägga det du hävdar.

Citat:
Tidigare sjönk lånekostnader, skatter och högkonjukturen accelererade med undantag för 2008/2009, byggandet hade varit historiskt lågt.
Nu sjunker inte lånekostnaderna annat än marginellt i väntan på stigande räntor, högkonjukturen går mot sitt slut och skatterna stiger stadigt.
Nu har byggandet varit högt och det vräks ut nya bostäder.

Det är inte tro, det är lätt verifierbara fakta.

Se där, nu räknar du upp flera faktorer trots att du nyss hävdade att det bara fanns en faktor. Du förkastar det du nyss skrev!
2018-02-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Nu snackar du endast om sthlm och kanske dom andra största städerna. Men hyresrätter jag har bott i har kostat mellan 5-6k för en 2a mellan 55-65 m2. 100k invånare i staden, så ingen håla heller.
Så 20-30k extra om året för HR låter lite rimligare, måste ju bara vara andrahandskontrakt som kommer upp i 100k extra per år.

Då måste du hyra via allmännyttan eller bo i skitområden. Ingen nyproduktion är så billig. Bor du i en stad med 100k invånare kostar kanske en mellanstor tvåa 1 milj (1,5 milj i centrum), så hela tråden är ett icke-problem.
2018-02-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag har ju någon slags förhoppning om att inte Sverige och svensk exportindustri skall gå under. Hur dyrt det blir att åka till Thailand struntar jag helt i. Mitt svar skall ju även ses i kontexten av vad Svenne skrev...

Ja, exporten klarar sig men knappast importen. Såldes blir det dyrt att tillverka saker även i Sverige pga att det är dyrt att importera råvaror/komponenter.

(Jag förstår. Det var mest en instickare.)
2018-02-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Onödigt av dig att bli känslosam. Det jag kommer med är fakta och något du istället kan försöka kapitalisera på likt jag gjort.

Självfallet är inget av det du nämner inprisat, det som är inprisat är att spekulanter lämnat marknaden. Men nu pratar vi om konkret kapitalstrypning där man stryper tillflödet av pengar till marknaden. Det får omedelbara effekter och vi kan räkna med -10% första 3 månaderna fram till juni/juli.

Det tog inte 6 månader att sjunka. Det tog 3 månader i höstas att sjunka 15%...

Utan att spjälka upp det.

Nej, det får inte omedelbara effekter för bankerna har redan strypt kreditkranen. Jag är inte insatt i hur mycket men det får definitivt inte full effekt i den grad du påstår. 3 månader? Så du menar att priserna inte sjunkit alls sedan dess eller menar du att priserna har sjunkit mycket mer än 15%? I så fall är jag nyfiken på hur mycket.
2018-02-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Belägg?

Vet inte om det går att googla fram. Hört flera säga det i alla fall inkl. mäklare. Tro på det om du vill.
2018-02-15, 20:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du presenterar din tro och påstår att det är fakta men istället för att ens försöka belägga det du påstår försöker du vända det mot mig. Det är du som bör belägga det du hävdar.

Se där, nu räknar du upp flera faktorer trots att du nyss hävdade att det bara fanns en faktor. Du förkastar det du nyss skrev!
Nej det gjorde jag inte, uppenbarligen har inte din läsförståelse förbättras genom åren.
2018-02-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Manuellt härlett från booli.se

Tvåor, kkr/m2, median

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,2
jan: 82,0
feb: 85,2 (senaste veckan: 86,9)

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,5
jan: 79,9
feb: 80,6 (senaste veckan: 83,4)

Vasastan
aug: 100,0
sep: 97,7
okt: 91,8
nov: 90,1
dec: 85,2
jan: 91,3
feb: 91,6 (senaste veckan: 92,5)

Östermalm
aug: 112,7
sep: 110,4
okt: 102,5
nov: 98,4
dec: 96,2
jan: 100,4
feb: 103,7

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 52,4
feb: 55,5

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 34,6
feb: 34,3

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 45,8
feb: 49,8

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 26,5
feb: 27,5

=>
Amorteringskravsrally pågår. Hela Stockholms innerstad tenderar uppåt de senaste två veckorna. De sista genierna/idioterna ska tydligen dras in innan luckan slår igen.

Ska vi gissa att SBAB är största utlånare på marknaden nu...

bull trap?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in