2018-02-15, 17:21
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Polska senatens talman uppmanar i utlandet bosatta polacker att rapportera om de hör landsmän göra "antipolska" uttalanden. Hur är det, rex144 - har du lagt märke till sådant i Szwecja?

Rapportera det här. Polen borde inte existera. En misslyckad statsbildning som endast tillkom på grund av fransmännens rädsla för Tyskland och för att binda upp tysk trupp vid den tyska östgränsen..
Citera
2018-02-15, 23:48
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Polska senatens talman uppmanar i utlandet bosatta polacker att rapportera om de hör landsmän göra "antipolska" uttalanden. Hur är det, rex144 - har du lagt märke till sådant i Szwecja?

Poles told to denounce 'anti-Polish' compatriots following Holocaust law
http://www.dw.com/en/poles-told-to-denounce-anti-polish-compatriots-following-holocaust-law/a-42595490

Antipolska uttalanden i Sverige görs mest av polska judar som av sina partikamrater tvingades lämna Polen i mars 1968, de tillhörde eliten i det kommunistiska Polen, det var judiska åklagare och judiska domare som med falska bevis dömt polska antikommunister till dödsstraff eller långa fängelsestraff. Majoriteten av chefer inom säkerhetspolisen var judar. Men det fanns också judar som hade höga positioner inom administrationen, det var professorer, direktörer, journalister, etc. alla givetvis medlemmar i det kommunistiska partiet,

och efter beslut i Moskva tvingades de lämna Polen och spydde galla över Polen, de berättade om hur hemskt de hade det i Polen

Det var den amerikanske presidenten Woodrow Wilson som förstod att denna orättvisa kan inte pågå längre. Polen måste åter ta sin rättmätiga plats bland europas stater.

Polacker har jo bidragit stort i det amerikanska frihetskriget, polska generaler åkte dit och spelade en avgörande roll med sina kunskaper vad gäller modern krigföring.

http://www.thenews.pl/1/10/Artykul/343203,Former-US-President-Woodrow-Wilson-commemorated-in-Warsaw

http://culture.pl/en/article/plac-wilsona-metro-station-in-cnn-top-12
Senast redigerad av rex144 2018-02-15 kl. 23:56.
Citera
2018-02-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Är du helt blåst i huvudet?

Artikel beskriver visserligen att många miljökämpar i Polen vill skydda urskogen, men den beskriver också den pågående skövlingen som den nuvarande polska regeringen står bakom, mot EU:s vilja.

Som vanligt så kör radikalnationalisterna med sin egen alternativa sk. "fakta".

Det verkar alltså som att Ryssland och Polen allt mera närmar sig varandra ideologiskt sett.

Detta bådar inte gott för Polens långsiktiga överlevnadschanser som en suverän nationalstat. Men det är de polska radikalnationalisterna för blåsta i skallen för att fatta!

Jag sa inget om den nuvarande skövlingen bara att Polen har lyckats skydda urskogen. Jag vet helt enkelt inte tillräckligt mycket om det är så att det är parasiter som förökar sig på grund av att det blivit varmare eller att dem vill tjäna pengar på träd.

Men jag tror skogen kommer överleva i vilket fall som helst. Vilket man inte kan säga om tyskarnas Hambach skog. Varför ska man lyssna på länder som inte har någon urskog och den unika dem har utrotar dem just nu.

Ja suvären var ordet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hambach_surface_mine
Citera
2018-02-16, 12:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Jag sa inget om den nuvarande skövlingen bara att Polen har lyckats skydda urskogen. Jag vet helt enkelt inte tillräckligt mycket om det är så att det är parasiter som förökar sig på grund av att det blivit varmare eller att dem vill tjäna pengar på träd.

Men jag tror skogen kommer överleva i vilket fall som helst. Vilket man inte kan säga om tyskarnas Hambach skog. Varför ska man lyssna på länder som inte har någon urskog och den unika dem har utrotar dem just nu.

Ja suvären var ordet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hambach_surface_mine

Jo, vi har t.ex bara 85000 hektar urskog kvar av en total skogsbestånd på 22,5 miljoner hektar. Den kommersiellt utnyttjade skogen sköts dock väl: fler träd planteras än vad det avverkas. De flesta svenskar har aldrig vandrat i någon urskog. Det har dock jag: I Tyresta nationalpark och i skärgården.

Polackerna bör dock vara rädda om den urskog de har kvar: Det kan bli en enorm turistmagnet.
Citera
2018-02-16, 13:28
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, vi har t.ex bara 85000 hektar urskog kvar av en total skogsbestånd på 22,5 miljoner hektar. Den kommersiellt utnyttjade skogen sköts dock väl: fler träd planteras än vad det avverkas. De flesta svenskar har aldrig vandrat i någon urskog. Det har dock jag: I Tyresta nationalpark och i skärgården.

Polackerna bör dock vara rädda om den urskog de har kvar: Det kan bli en enorm turistmagnet.

TheSmoker syftade på Tyskland. Hur mycket urskog har vi i Sverige?
Citat:
Puszcza Bialowieska är ett (relativt) orört och i europeisk skala unikt urskogsområde. På polsk sida omfattar denna urskog ca 550 km2 och på vitrysk sida kanske ytterligare 1 700 km2. Området betecknas som den sista ursprungliga skogen på den europeiska kontinenten och har en stor population av vilda djur, en unik flora och åtskilliga rödlistade fågelarter.
http://bulletinen.org/Bulletinen/web-content/Miljo/Bialowieza.html

Citat:
Det finns 85 000 hektar av skog som betecknas som urskog i Sverige.
https://www.skogssverige.se/hur-stor-del-av-sveriges-skog-ar-sa-kallad-urskog-och-var-finns-den-nagonstans

85 000 hektar = 850 km2
Senast redigerad av CommieHunter1 2018-02-16 kl. 13:31.
Citera
2018-02-16, 14:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
TheSmoker syftade på Tyskland. Hur mycket urskog har vi i Sverige?

85 000 hektar = 850 km2

Ja just det: Jag tog upp Sverige. Tyskland kan jag inte uttala mig om, annat än att en skogskunnig som jag tågluffade med för länge sedan genom bl.a Tyskland ansåg att tyskarna inte skötte om sin skog på rätt sätt.
Citera
2018-03-01, 17:47
Medlem
rex144s avatar
2017 var ett formidabelt kycklingår i Polen , kycklingexporten bringade in nästan 20 miljarder kronor, därmed stärkte Polen sin position som den största producenten av fjäderfä i europa!

Polens ekonomi fortsätter växa, byggsektorn slår nya rekord, 2/3 av alla nya industrijobb i EU förra året skapades i Polen.
Just nu växer mest banksektorn, bilinduistrin, IT, tågtillverkning, byggmaterial, möbelindustrin,

Vi kan förvänta oss över 5% tillväxt
Citera
2018-03-01, 21:05
Medlem
Direkt pinsamt med inlägg i en tråd man själv skapat bara gör att hålla den vid liv. Konstgjord andning. Utan dina inlägg hade tråden självdött för länge sedan.

Men konstgjord andning och Polen hänger ihop på nått sätt...
Citera
2018-03-02, 00:02
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Direkt pinsamt med inlägg i en tråd man själv skapat bara gör att hålla den vid liv. Konstgjord andning. Utan dina inlägg hade tråden självdött för länge sedan.

Trådens rubrik kan verka fantasifull, men dina inlägg är minst lika galna. Har du någon relation till Polen eller rex144? Ni verkar ju gilla varandra.
Citera
2018-03-02, 01:07
Medlem
Jag har egentligen inget emot vare sig rex144 eller Polen.

Polackerna slogs tappert mot både nazister och kommunister och hade inte Rosevelt varit så naiv vid Jalta och trott på det Stalin sa, hade kanske Polen inte hade hamnat under Sovjetunionens ok efter kriget.

Det som är tråkigt nu är att Polen inte kan stå upp och säga, "Vi skiter i EU nu och från och med denna stund kommer vi inte heller ta emot nått EU-bidrag."
Citera
2018-03-02, 01:45
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:

Polackerna slogs tappert mot både nazister och kommunister och hade inte Rosevelt varit så naiv vid Jalta och trott på det Stalin sa, hade kanske Polen inte hade hamnat under Sovjetunionens ok efter kriget.
Jaha, för att med tanke på dina märkliga inlägg i tråden trodde jag nästan att du hatade Polen av någon outgrundlig anledning.

Citat:
Rapportera det här. Polen borde inte existera. En misslyckad statsbildning
Citat:
Citat:
Rätt bisarrt att ett skitland som Polen fått ta upp mer än 180 sidor av FB:s utrymme.
För att stilla mitt genuina intresse måste jag fråga - varför borde inte Polen existera? Du skriver själv att de kämpade tappert för sitt land, både mot kommunister såväl som nazister. Kluven?

Citat:
Det som är tråkigt nu är att Polen inte kan stå upp och säga, "Vi skiter i EU nu och från och med denna stund kommer vi inte heller ta emot nått EU-bidrag."
Varför skulle inte Polen ta emot EU-stöd? Helt obegripligt. Alla medlemstater har förhandlat och fått en deal. Vissa har förhandlat till sig mer än andra. Så är det alltid. Men varför ska man ge upp det man förhandlat fram?
Citera
2018-03-02, 01:54
Medlem
Westerners avatar
Citat:

Varför skulle man göra det? Är det inte bättre för landet att skita i EU och samtidigt ta emot pengarna från sammanhållnings och strukturfonderna?

Oroa dig inte. Med tanke på landets snabba ekonomiska utveckling (4,5% 2017 och med en prognos på 4,2% för 2018) så kommer man inte längre att ha rätt till dessa pengar antingen från och med nästa budgetperiod (2021) eller den efter det (2027).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in