Citat:
Ursprungligen postat av
ad
Tillsätter du externt testosteron konverteras i princip inte längre kolesetrol till pregnenolon då det minskar mängden LH (luteiniserande hormon), som genom enzym P450scc är ansvarig för att konverteringen däremellan och således faller hela kedjan.
Vad man känner till idag så stimuleras enzymet av lh, fsh och acth, hos majoriteten räcker acth till men inte för alla, språkat med en amerikansk läkare osm kommentera att ungefär 30% av hans patienter som tar testosteroninjektioner upptäcks ha eller utvecklar hormonbrister.
I usa är det poppis att bakfylla med pregnenolon och/eller dhea för att kompensera för bortfallet men resultatet av det är varierande, provat det själv med nebido och fick en sjuhelvets effekt första veckorna men sen klinga det snabbt av.
Citat:
Därför är många svenska TRT-behandlingar misslyckade, då det blir svårt att må bra när så många viktiga hormoner förutom just testosteron i det närmaste är på noll. Vill man inte använda HCG eller dylikt eller kanske inte får det utskrivet så skulle jag komplettera med pregnenolon som är ett kosttillskott, för att fylla på hela kedjan igen bakifrån. Nackdelen är att nivåerna inte blir särskilt jämna vid tillsättning externt.
Nebido funkar inte särskilt bra ens när man bakfyller eller lägger till pregnyl, hade hormonerna i det närmaste varit på noll hade man varit död flera gånger om kortisol till exempel är livsviktigt.
Som jag skrivit tidigare så tror jag ett problem med nebido är att man tar en stor injektion vilket kan ge väldigt stora variationer över tid, finns dom som peaker över 50 och sen dalvärde 15-20 även läst teorier om att ricinoljan som finns i nebido kan ha negativ effekt på både kropp och mående.