Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 22:16
  #16405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Den 3-e advent - Agnes sammanbrott och ev självmordsförsök. Flickornas gemensamma beslut att lämna livet - efter nyår. Jag frågade här tidigare om systrarna hade starka band till varandra men ingen svarade. Jag tror de hade det.


Polisen skriver mer svävande "avsluta sina och sina döttrars liv". Läs mer mellan raderna.
Jag kan inte spekulera om det exakta händelseförloppet. Men ponera att flickorna efter en katastrofal jul och nyår väljer att lämna. Fanns det chans till räddning när de hittade döttrarna? Det vet vi inte. Men föräldrarna ringer inte efter ambulans. Det kan man också tolka som acceptans och ett sätt att "avsluta sina döttrars liv".
Om allt detta nu verkligen har hänt, tror ni att föräldrarna i sitt avskedsbrev skulle bikta sig inför allmänheten och berätta att deras döttrar valde döden framför livet med sina engagerade och kärleksfulla föräldrar? Nej. Avskedsbrevet var säkert kort och koncist. De ville bara utesluta onödiga spekulationer om en utomstående gärningsman, lägga locket på och bli lämnade i fred.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Tänk om han är kristen, hur skulle det ändra på något?

om vittnen vore scientologer, och familjen, skulle de förstnämnda av lojalitet kunna ge osanna vittnesmål
Citera
2018-02-14, 22:17
  #16406
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Den första tanken som slår mig är att meddelandet är tillrättalagt / regisserat av EN person. Allt för att inte bli ihågkommen som den som mördade sin hustru och sina två små barn.
Det är möjligt att man i Sverige kan komma undan med det - om det nu skulle vara så. Beklämmande isof.

Med andra ord kan du tänka dej att det finns en video.
(Fast du tror att den är regisserad)
Men, du tror att den finns.
Eller ?
Menar du att brevet är regisserat ?
Citera
2018-02-14, 22:19
  #16407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Man behöver undersöka om beslutet om (och igångsättningen av ) hemundervisningen skedde på riktiga grunder.

Likaså behöver man få veta om hemundervisning kan pågå under så lång tidsperiod - om besluten kring det tagits på ett korrekt sätt.

Beträffande familjens mående så kan man väl vara säker på att ingen i familjen mådde psykiskt bra i januari 2018, oavsett vilket grundproblemet (upphovet till hemundervisningen) var. En tonåring som tillbringat all sin tid i hemmet under så lång tid - hon måste ju må dåligt av isoleringen, oavsett övrig sjukdomsbild.

En lillasyster som tvingas bort från skolan och får tillbringa dagarna tillsammans med en antagligen mycket deppig storasyster, kan inte heller må bra på grund av den livssituationen.

En mamma som ser sina barn olyckliga på grund av den onormala livsföringen kan inte alls må bra.

Och en pappa som försöker hålla igång sitt yrkesarbete och sin karriär, men lever som med tre olyckliga familjemedlemmar, kan självklart inte heller må bra.

Hemundervisningen var väl tänkt som en hjälp till familjen. Men man kan ju inte låta bli att fundera över vilka andra alternativ det skulle ha funnits, om man tänkt i andra banor.

Med tanke på att hemundervisning är så restriktiv i Sverige skall alla andra möjligheter att fullfölja skolplikten vara uttömda dvs obefintliga (icke-existerande).

Att hemundervisning beviljats innebär att det inte finns några alternativ.
__________________
Senast redigerad av Remark 2018-02-14 kl. 22:26.
Citera
2018-02-14, 22:20
  #16408
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Man behöver undersöka om beslutet om (och igångsättningen av ) hemundervisningen skedde på riktiga grunder.

Likaså behöver man få veta om hemundervisning kan pågå under så lång tidsperiod - om besluten kring det tagits på ett korrekt sätt.

Beträffande familjens mående så kan man väl vara säker på att ingen i familjen mådde psykiskt bra i januari 2018, oavsett vilket grundproblemet (upphovet till hemundervisningen) var. En tonåring som tillbringat all sin tid i hemmet under så lång tid - hon måste ju må dåligt av isoleringen, oavsett övrig sjukdomsbild.

En lillasyster som tvingas bort från skolan och får tillbringa dagarna tillsammans med en antagligen mycket deppig storasyster, kan inte heller må bra på grund av den livssituationen.

En mamma som ser sina barn olyckliga på grund av den onormala livsföringen kan inte alls må bra.

Och en pappa som försöker hålla igång sitt yrkesarbete och sin karriär, men lever som med tre olyckliga familjemedlemmar, kan självklart inte heller må bra.

Hemundervisningen var väl tänkt som en hjälp till familjen. Men man kan ju inte låta bli att fundera över vilka andra alternativ det skulle ha funnits, om man tänkt i andra banor.
Förmodligen fanns det inget annat alternativ om barnen var så sjuka som föräldrarna påstod att de var. Det anmärkningsvärda är att inte soc/ kommunen var informerade i familjens svåra situation.
Citera
2018-02-14, 22:22
  #16409
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Videon är ointressant eftersom den bara existerar som en trådsanning utan minsta förankring i verkligheten. Det är således en mycket svag och och meningslös uppgift. Enda orsaken att den fortfarande ältas är för att bevara några narcissistiska "detektivers" självkänsla och skeva antaganden.

Jag hade gärna sett att trådens skribenter försöker att förstå och undersöka vad som hänt istället för att frottera sig i gamla innehållslösa och oanvändbara uppgifter.

Det är lika sant som dina läkarintyg !
Varvör ältade du det?
Du måste vara narcisstiskt lagd.
Citera
2018-02-14, 22:22
  #16410
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Med andra ord kan du tänka dej att det finns en video.
(Fast du tror att den är regisserad)
Men, du tror att den finns.
Eller ?
Menar du att brevet är regisserat ?

Allt är möjligt i denna värld. Det är ju händelsen i sig ett makabert bevis på.
Om video, alternativt någon annan form av meddelande hittats så tror jag att budskapet är tillrättalagt, JA.
Att det på nåt sätt skulle te sig objektivt, förefaller mig vara osannolikt. Den som "lever får se".
Citera
2018-02-14, 22:26
  #16411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
om vittnen vore scientologer, och familjen, skulle de förstnämnda av lojalitet kunna ge osanna vittnesmål

Eller om en vältalig, imponerande jurist som kanske bidragit mer ekonomiskt till scientologkyrkan än en rektor, som därför hamnat längre ned i hierarkin? Kanske svårt att stå emot?
Citera
2018-02-14, 22:27
  #16412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Videon är ointressant eftersom den bara existerar som en trådsanning utan minsta förankring i verkligheten. Det är således en mycket svag och och meningslös uppgift. Enda orsaken att den fortfarande ältas är för att bevara några narcissistiska "detektivers" självkänsla och skeva antaganden.

Jag hade gärna sett att trådens skribenter försöker att förstå och undersöka vad som hänt istället för att frottera sig i gamla innehållslösa och oanvändbara uppgifter.
Oookej? Och ditt läkarintyg existerar som en trådsanning också. Det är bara du som påstått att det finns läkarintyg. Ingen annan har tvärsäkert sagt det och varför ska man tro på dig om du inte tror på nån annan? Ingen VET något egentligen - man kan bara lita på andra. Du kan uppenbarligen inte lita på nån annan, däremot anser du att alla ska lita på DITT ord? Ologiskt.
Vilken tråd detta blivit.
__________________
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-14 kl. 22:30.
Citera
2018-02-14, 22:35
  #16413
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det är lika sant som dina läkarintyg !
Varvör ältade du det?
Du måste vara narcisstiskt lagd.

Jag har berättat om det, sedan svarat på frågor några gånger för att till slut vänligt men bestämt hänvisat till mina tidigare inlägg. Jag har dessutom flera gånger skrivit att barnens diagnos är av underordnad betydelse. Knappast vad gemene man skulle kalla älta.

Utöver det har barnen beskrivits som sjuka av polis, media och skola. I brevet nämner även föräldrarna att barnen var sjuka. Barnen har fått hemundervisning med hänvisning till sjukdom. Expressen skrev om läkarintyg efter att ha läst protokoll från skola. En mängd medier har gått bananas över ME/CFS sedan morden.
Min uppgift om intygen kommer således knappast utan förankring i verkligheten.

Var det något annat du undrade över?
__________________
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-14 kl. 22:38.
Citera
2018-02-14, 22:48
  #16414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror inte du har nått att komma med.
Jag tro att du bara spelar Allan !
Om du haft något, så hade du skrivit om det.
Jag tror du bluffar !

Du är helt fri att bedöma sanningshalten i allas inlägg, det är upp till dig.
Det gäller att analysera och summera....

Har redan lämnat för mycket info redan, tolka det bara rätt så förstår du nog....

Jag i min tur håller det mycket osannolikt att du vet mer än vad du fått i PM pga dina PM till mig då du ber och bönar att jag skall berätta vad som hänt och måste få bekräftelse på om du är på rätt spår....

Ok, du är/var på rätt spår men svänger i olika riktningar med dina antaganden så vad som gäller just nu kan jag tyvärr inte svara på....
Att jag skulle berätta vad jag, låt oss säga TROR hände i huset är inte troligt med ren hänsyn till någon som KAN varit i huset och velat lätta hjärtat för någon annan än psykologerna på polishuset...
Många har ett liv/vänner även utanför jobbet.

Lite info... jag vet INTE allt som hänt.
Däremot KAN jag mycket väl veta saker som inte uppkommit genom spekulationer och konspirationsteorier i PM här inne.

En tanke : Om man kan anklaga någon för något som visar sig inte stämmer borde man vara lika snabb på att be om ursäkt om det visades sig vara fel?
Citera
2018-02-14, 22:51
  #16415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag har berättat om det, sedan svarat på frågor några gånger för att till slut vänligt men bestämt hänvisat till mina tidigare inlägg. Jag har dessutom flera gånger skrivit att barnens diagnos är av underordnad betydelse. Knappast vad gemene man skulle kalla älta.

Utöver det har barnen beskrivits som sjuka av polis, media och skola. I brevet nämner även föräldrarna att barnen var sjuka. Barnen har fått hemundervisning med hänvisning till sjukdom. Expressen skrev om läkarintyg efter att ha läst protokoll från skola. En mängd medier har gått bananas över ME/CFS sedan morden.
Min uppgift om intygen kommer således knappast utan förankring i verkligheten.

Var det något annat du undrade över?

Läkarintyg existerar, däremot har jag aldrig sett någon nämna någon fastställd diagnos.
Citera
2018-02-14, 22:59
  #16416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag har berättat om det, sedan svarat på frågor några gånger för att till slut vänligt men bestämt hänvisat till mina tidigare inlägg. Jag har dessutom flera gånger skrivit att barnens diagnos är av underordnad betydelse. Knappast vad gemene man skulle kalla älta.

Utöver det har barnen beskrivits som sjuka av polis, media och skola. I brevet nämner även föräldrarna att barnen var sjuka. Barnen har fått hemundervisning med hänvisning till sjukdom. Expressen skrev om läkarintyg efter att ha läst protokoll från skola. En mängd medier har gått bananas över ME/CFS sedan morden.
Min uppgift om intygen kommer således knappast utan förankring i verkligheten.

Var det något annat du undrade över?

Jag hade en fråga om det går bra?
Hur kommer det sig att hemmahållningen, heter det så? , var temporär enl. media (då barnen skulle återgå till skola) med sjukdomarna så kroniska/allvarliga att barnen inte längre hade ett värdigt liv och måste dödas?
Detta resonemang faller på sin egen orimlighet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback