• 1
  • 2
2018-02-14, 18:19
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Psykakuten behandlar ingen som är direkt påverkad. Vare sig det gäller alkohol, tabletter eller något annat. Är du en fara för dig själv blir du omhändertagen tills du är i balans för ett samtal. Fyllerister brukar bli hämtade av polisen för tillnyktring i cell. Efter det är man välkommen för avgiftning.
Jag kom in till psykakuten i Helsingborg efter att jag proppat i mig tabletter, vad jag minns, en karta Imovane, typ 20 mg Iktorivil, o 25 mg Haldol, samt druckit en massa sprit. Står i journalen att jag blåste 0,98 promille. Men jag blev inlagd som vanligt, fick direkt en säng o sova i. Ingen fyllecell eller så.
Citera
2018-02-14, 21:52
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag dök upp på akutenheten för exakt ett år sedan och hade druckit rejält. Jag fick ett rum att sova i, det var som vid tidigare tillfällen. Det gällde på den så kallade psykakuten. Minst två gånger, tror jag bestämt, har jag blivit inlagd på "vanlig" avdelning, då fick jag inte lämna rummet innan jag blåste noll. Fick in maten på en bricka.
Citera
2018-02-14, 23:04
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Jag har googlat min fråga en del men inte riktgt fått svar. Behöver hjälpa en bekant.

Vad händer om man kommer in till psykakuten drogpåverkad? Blir man hemskickad eller vad gör dom?

Och om man kommer in ej påverkad men har droger kvar. Får man möjlighet till hjälp ändå?

Tacksam för snabbt svar

Du blir inte hemskickad. Förhoppningsvis får du adekvat och bra hjälp där och då men sedan för mer långsiktig hjälp är det andra premisser.

När det gäller droganvändning är det prio 1 att först få bukt med det. Du kommer att få hjälp med de problem du har men samtidigt som du behandlas för ditt droganvändande.
Terapi eller samtalsstöd fungerar inte samtidigt som du använder droger/alkohol, därför prio 1 att detta behandlas först.
Citera
2018-02-14, 23:11
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag kom in till psykakuten i Helsingborg efter att jag proppat i mig tabletter, vad jag minns, en karta Imovane, typ 20 mg Iktorivil, o 25 mg Haldol, samt druckit en massa sprit. Står i journalen att jag blåste 0,98 promille. Men jag blev inlagd som vanligt, fick direkt en säng o sova i. Ingen fyllecell eller så.

Många tabletter och mycket alkohol. Du är ev van vid de doserna men annars kan det vara dödligt. Kände de till dig sedan innan som en missbrukare? Och visste att du klarar så mycket alkohol och benso i kombination och bara lät dig sova ruset av dig? Annars är det på gränsen till suicidförsök.
Citera
2018-02-15, 10:44
Medlem
Det finns en stark ovilja att hjälpa med psykiska problem inom vården ifall det finns missbruk med i bilden.

Dom kommer vilja bolla över dig på socialen.. Men sedan är det ett jävla lotteri också, du får ca 5 min på dig att snacka med läkaren som kommer fatta ett beslut baserat på dom fem minuternas samtal.
Citera
2018-02-15, 13:57
Citat:
Ursprungligen postat av nilam30
Många tabletter och mycket alkohol. Du är ev van vid de doserna men annars kan det vara dödligt. Kände de till dig sedan innan som en missbrukare? Och visste att du klarar så mycket alkohol och benso i kombination och bara lät dig sova ruset av dig? Annars är det på gränsen till suicidförsök.
Ja, syftet var väl att ta livet av mig, men hade jag verkligen velat dö, hade jag inte ringt min pappa, mamma o syster o sagt adjö, som jag gjorde. De ringde ju ambulansen, o jourläkare som kom hem till mig.

Men jo, där är ju en del personal på Helsingborgs psykiatriska avdelningar, som tidigare jobbat i Ängelholm, som känner mig, har bl.a. fått ECT-behandlingar där. Avdelningarna i Ängelholm, där jag legat tidigare är givetvis nerlagda. Men jag missbrukar inte längre (eller jo, att ta en hel karta Imovane är ju missbruk, men syftet var den eviga sömnen...). Jag har de där medicinerna utskrivna som jag annars sköter bra. Får ha hand om allt själv, t.o.m. när jag blev utskriven. Då mådde jag bättre o orkade ta tag i problemet.

Jag var väl lite sned på jourläkaren som var här o hotade med LPT, men till sist gick jag med på att frivilligt läggas in. Pappa körde mig till psykakuten, o när jag kom dit tyckte jag att jag var nykter, men sånt kan man inte bedöma själv!
Citera
2018-02-15, 16:34
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Jag var faktiskt på psykakuten igår, lagom påverkad. 20mg diazepam och 1 starköl hade jag fått i mig.

De var helt coola med det i alla fall, jag åkte dock hem med ett gäng Atarax så besöket hjälpte ju föga. Men jag vet att psykakuten inte är till för långsiktig hjälp ändå så.
Citera
2018-02-16, 17:05
Får jag passa på att ställa en lite OT-fråga...?

Jag var med en bekant som skulle läggas in. Jag körde honom till Helsingborgs psykakut. Där var en jävla lång kö... Men i receptionen delade de ut lugnande tabletter till de som väntade, bl.a. till min bekant. Jag vet inte vad det var, men jag tänkte, det är väl Stesolid eller liknande? Men sen kom jag på, de kan det väl inte vara? Då skulle ju varenda pundare komma dit o ha ångest o sånt. Kan det vara Atarax eller Lergigan?

Dessutom vet jag inte hur reglerna är hur sjuksköterskor får administrera medicin? När jag själv var inlagd fick jag Atarax o Theralen av skötarna, men när jag bad om en Stesolid, så sa de; -Ingen Stesolid innan doktorn!
Citera
2018-02-17, 08:57
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

En gång vart jag inlagd efter ha blåst 1.5 i promille, minns inte om jag tagit något annat men tror inte det - var hur som helst packad deluxe och försökt ta livet av mig. Detta var i Malmö/Lund. Vanlig avd. med dubbelrum som inte var låst eller något sådant, var dock ensam i rummet..
Har aldrig hamnat i fyllecell oavsett hur påverkad jag har varit..

Ang. det där med lugnande så lär det med största sannolikhet vara som du sa, atarax eller lergigan.
Senast redigerad av Hampr 2018-02-17 kl. 08:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in