2018-02-14, 16:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Det är ju fett i mjölk...

Arla skrev ut att de återkallar 100.000 mjölkpaket för att ventilen som tillsätter fett i mjölken var defekt.
Vadå tillsätter fett i mjölk? Vafan va äckligt....

Tillsätter fett...

Ja, det är naturligt fett i mjölk, ca 4%, och för att kunna tillverka mjölk i olika fetthalt (t.ex lätt,mellan/standardmjölk) så separerar man grädden från skummjölken och tillsätter sedan detta beroende på fettmängden man vill ha på produkten. Kallas standardisering.
Citera
2018-02-14, 16:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Minns att SvD för fem-tio år sedan hade en artikel(serie?) om mjölkens skadliga inverkan på oss människor. Enligt forskningen som presenterades fanns tydliga samband mellan mjölkkonsumtion och prostatacancer - vi här uppe i norr är tydligen världsledande på båda områdena...

Mjölk och öl ger tydligen prostatacancer.. Samt samlag.. Då kan man fråga sig, är riskerna värda att ta, dvs. dricka mjölk, öl och idka samlag?

Acklamation: JA!
-Vem fan vill leva 100 år i tristess utan mjölk, öl och samlag?
Det finns något som heter "livskvalitet" också!
Citera
2018-02-14, 17:01
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Vad anser ni är en sund mängd mjölk som man bör konsunera?

Själv snittar jag 2-3 liter i veckan, är det för mycket?
1 liter per dag tycker jag är bra. Laktosfri då.
Citera
2018-02-14, 17:01
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Mjölk och öl ger tydligen prostatacancer.. Samt samlag.. Då kan man fråga sig, är riskerna värda att ta, dvs. dricka mjölk, öl och idka samlag?

Acklamation: JA!
-Vem fan vill leva 100 år i tristess utan mjölk, öl och samlag?
Det finns något som heter "livskvalitet" också!

Helt sant.
Det är detta som vissa extremister ofta gömmer.
Livet efter 75 är inget att vänta på, och då kan det lika gärna få ta Slut före.
Citera
2018-02-14, 17:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Helt sant.
Det är detta som vissa extremister ofta gömmer.
Livet efter 75 är inget att vänta på, och då kan det lika gärna få ta Slut före.

Exakt så. Mina föräldrar är nu 80+, har druckit en massa mjölk och öl, och tydligen idkat samlag också, annars skulle inte jag kunna skriva detta inlägg..

Mår jättebra, och de känner sig som "medelålders", enligt deras egna utsagor.
(De ägde tom. egna kor förr!)
Citera
2018-02-14, 17:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
1 liter per dag tycker jag är bra. Laktosfri då.

Drick surmjölk i så fall, den är naturligt laktosfri (mjölksyrabakterierna har "ätit upp" laktosen till stor del) samt så får du bra bakteriebalans i mag-tarm-systemet.

(Surmjölk= syrad mjölk). Fil/yoghurt etc. Givetvis inte "fruktyoghurt eller liknande trams med en massa socker i).
Citera
2018-02-14, 17:25
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag blir lite förvånad över den här diskussionen ändå, även om det kanske också beror på att jag har varit väldigt intresserad av kost och hälsa de senaste åren och därmed automatiskt dras till artiklar som handlar om det ämnet. Jag tänker inte sitta och hänvisa till studier hit och dit eftersom många här gör det så fint ändå, men min poäng med mitt inlägg är att jag trodde att det var lite allmän kunskap att mjölk inte är särskilt nyttigt och kan kopplas till både bröst- och prostatacancer och hjärt och kärlsjukdomar. Jag trodde att de flesta ändå visste att vetenskapen har visat att det bästa för hälsan är att röra sig så långt från animalier som möjligt och upp mot växtriket i matpyramiden. Tydligen vet många inte det, och jag blir ärligt talat förvånad. Hur... missar man? Och så många också.
Citera
2018-02-14, 17:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Inte enligt Aftonbladet.

-Aftonbladet är rent "utspace-at", ungefär som din avatar. AB ska man enbart läsa som förnöjelse, inte som någon "sanningskälla". Nu börjar jag vänta på påsk, påsken kommer snart..
Helt övertygad om att media/AB eller Expressen tar upp följande:
"Äter du ägg, dör du!"
"Hönsen lider när de lägger ägg"
Etc. etc.

Tyvärr är det så som media funkar. Skulle man tro på "alla varningar", skulle man typ inte kunna äta något alls, "allt" är ju livsfarligt!

"Äta bör man, annars dör man. Äta gör man, ändå dör man"..
Citera
2018-02-14, 17:31
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Aftonbladet är rent "utspace-at", ungefär som din avatar. AB ska man enbart läsa som förnöjelse, inte som någon "sanningskälla". Nu börjar jag vänta på påsk, påsken kommer snart..
Helt övertygad om att media/AB eller Expressen tar upp följande:
"Äter du ägg, dör du!"
"Hönsen lider när de lägger ägg"
Etc. etc.

Tyvärr är det så som media funkar. Skulle man tro på "alla varningar", skulle man typ inte kunna äta något alls, "allt" är ju livsfarligt!

"Äta bör man, annars dör man. Äta gör man, ändå dör man"..
Korrekt. Jag ville bara raljera över situationen, med syfte att belysa svagheten i att ange Aftonbladet som källa.
Citera
2018-02-14, 18:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag blir lite förvånad över den här diskussionen ändå, även om det kanske också beror på att jag har varit väldigt intresserad av kost och hälsa de senaste åren och därmed automatiskt dras till artiklar som handlar om det ämnet. Jag tänker inte sitta och hänvisa till studier hit och dit eftersom många här gör det så fint ändå, men min poäng med mitt inlägg är att jag trodde att det var lite allmän kunskap att mjölk inte är särskilt nyttigt och kan kopplas till både bröst- och prostatacancer och hjärt och kärlsjukdomar. Jag trodde att de flesta ändå visste att vetenskapen har visat att det bästa för hälsan är att röra sig så långt från animalier som möjligt och upp mot växtriket i matpyramiden. Tydligen vet många inte det, och jag blir ärligt talat förvånad. Hur... missar man? Och så många också.

Växtriket ligger inte "upp mot toppen" i matpyramiden*, växterna är snarare "basen"/botten. Håller med dig på sätt och vis, men ändå inte:

Tills man genomgått puberteten, bör man äta allsidig kost. Dvs även animalisk protein, samt mjölk. "Surrogat" funkar i krig, för att överleva, dock inte så mycket mer. "Köttsubstitut", "smörsubstitut", "grillade maskrosor i stället för äkta kaffe", et cetera.

Detta gäller mer flickor/kvinnor, då deras kroppar ska kunna bära barn, utan större bekymmersamheter. -Barnen ska inte behövas födas missbildade, för att kvinnan i fråga har "läst Aftonbladet!"..

Kvinnor bör alltså äta en allsidig kost, fram tills de har genomgått puberteten, kanske "mellan tummen och pekfingret" till typ 20 års ålder. Därefter står de kvinnor fritt att börja slarva.

*) Vänligen säg "kostcirkeln", "matpyramiden är bara teens med anorexi som pratar om..
Citera
2018-02-14, 18:17
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag dricker inte ens mjölk, men att det är någon från Djurens rätt som skrivit under räcker för att ignorera skiten. Dom vill ju att folk ska sluta med mjölk helt o hållet.
Citera
2018-02-14, 18:41
Medlem
LittleFishs avatar
Mjölk är nyttigt! Sen att vissa är laktosintoleranta så betyder inte det ett "no no" för alla.
Två glas möljk på 5 dl ger dig 100% av dagliga intaget av vitamin B12 och kalcium.
http://matkalkyl.se/se-mjolkfett3.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in