Citat:
Ursprungligen postat av
knullklasson
Minns att SvD för fem-tio år sedan hade en artikel(serie?) om mjölkens skadliga inverkan på oss människor. Enligt forskningen som presenterades fanns tydliga samband mellan mjölkkonsumtion och prostatacancer - vi här uppe i norr är tydligen världsledande på båda områdena...
Har ingen källa, men läste för länge sedan att mjölk gör tarmen låg-inflammerad. I tarmen har vi ca 70% av vårt immunförsvar. Med det som utgångspunkt kan jag lätt föreställa mig allt annat lika att mjölkdrickare generellt har sämre hälsa än de som avstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dannebil
Grejen är ju att vi dessutom inte dricker vår egen mjölk utan mjölk från ett annat djur. Den är till för att dia nyfödda kalvar, inte att vara nyttig för människor.
Så brukar jag säga också. Mina barn dricker vatten till varje måltid. Vid ett fåtal festliga tillfällen varje år när jag dricker champagne får barnen Pommac i sina glas. Saft, juice, läsk alltså färre än 5 gånger per år. Det händer ett par gånger per år att jag gör varm choklad till dem när det varit kallt ute.
Citat:
Ursprungligen postat av
VivreSaVie
Haha, och genast kommer det såklart en massa nationalister som bergsäkert häver ur sig att detta omöjligen kan stämma.
Vi kan ju liksom inte sluta dricka mjölk, det är ju det svenskaste av det svenskaste

Jag är nationalist. Jag har inte druckit mjölk sedan mellanstadiet. Mina barn dricker vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Det är värt att poängtera att Stenholtz är veganpropagandist. Jag skulle inte ta honom på allvar. Sedan finns det säkert ett och annat vettigt att säga om mjölkens eventuella hälso- och miljöaspekter (som jag inte är insatt i), men dessa brukar i regel uttryckas som vetenskapliga forskningsrapporter i medicinska tidskrifter och andra vetenskapstidsskrifter med peer review, inte som debattartiklar i Aftonbladet.
Själv kommer jag att fortsätta att dricka min lättmjölk, då jag inte känner till att en måttlig konsumtion (jag dricker inte ens varje dag) av den skulle vara anmärkningsvärt skadlig för hälsan, samt det är och förblir den bästa drycken när jag bl.a. äter väldigt stark mat. När det gäller min hälsa, så oroar jag mig mer över hur jag ska lyckas sluta vara kedjerökare, samt hur jag ska lyckas få mer motion, medan jag knappast oroar mig för att jag någon gång dricker ett par glas lättmjölk.
Du skriver alltid bra Europe så jag söker ingen konfrontation.
Jag är inte själv vegetarian eftersom jag är svag för rött kött, vitlök, Bordeauxviner, rödvinssåser osv, men jag har i perioder dragit ner på köttkonsumtion. Kyckling köper jag enbart sådana som varit frigående och inte tvångsmatats. Fisk försöker jag alltid köpa sådan som ej är odlad. Köper sällan gris, men köper svenskt när det sker. Jag skulle kunna bli vegetarian och skälet vore att jag tycker man behandlar djuren illa. Inte att vi äter djur utan hur deras liv är när de lever och hur de dödas.