2018-02-14, 17:32
Medlem
Är det någon som vet om den rektorn som snabbt uttalade sig i tv om familj i djup kris, ofattbart mm är scientolog?
Citera
2018-02-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadameMim69
Är det någon som vet om den rektorn som snabbt uttalade sig i tv om familj i djup kris, ofattbart mm är scientolog?
Tänk om han är kristen, hur skulle det ändra på något?
Citera
2018-02-14, 17:49
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelsingborgDagblad
Enligt min källa:
Mamman sjuk i cancer.
Barnen sjuka.
Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset.
Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig.

Då bokstavstolkar jag sista meningen som att det handlar om fyra självmord; tre medelst överdos och ett genom hängning.

Rätta mig vänligen om meningen jag tolkat är felformulerad.
Citera
2018-02-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Här är ett mord som var iscensatt av föräldrarna. De tycks ha fått med ett av barnen i planerna.
Kirsti och Benjamin Strack i Utah
https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2015/01/28/autopsy-reveals-utah-family-of-five-with-fixation-on-apocalypse-died-in-gruesome-murder-suicide/?utm_term=.4bef920c3053

Fruktansvärt detta fall med. Mamman hade tidigare drogproblem och familjen trodde på en nära apokalyps. Men här är det två skattejurister, båda med framgångsrika jobb.
Citera
2018-02-14, 18:24
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Så sant! Social status och vältalighet... Av precis samma anledning har rektorn OCH elevhälsan låtit sig duperas.

Hemundervisning eller enskild undervisning i annan lokal än skolan är nästan omöjligt att få igenom idag. Svenska skolan går sedan några år tillbaka stenhårt efter den sk inkluderingsprincipen (en försvenskning av en amerikansk metod som på svenska kallas Bostonmodellen). Sjuka barn och barn med diverse diagnoser ska så långt det är möjligt inkluderas i vanliga klasser. I andra hand gå i så kallad BUP-skola på sjukhuset.

Vet ett fall där familjen ansökte om hemundervisning till ett barn. Diagnosen var inte ME men liknande mer känd diagnos. Den familjen hade flertalet aktuella intyg som styrkte behovet av hemundervisning;

Flera intyg från överläkare med 30 år erfarenhet av barnsjukvård
Flera intyg från behandlande barnläkare som även personligen deltog på möten med skolan
Intyg från behandlande barnpsykolog, som även personligen deltog på flera möten med skolan
Intyg från behandlande (prisbelönt) fysioterapeut
Intyg från arbetsterapeut som personligen deltog på möte med skolan
Intyg från svensk forskare som även deltog på möte med rektorn via videolänk
Utskrift ur barnets sjukhusjournaler

- Samtliga var knutna till samma landsting och universitetssjukhus och alltså inga privata lirare som det verkar ha handlat om i Bjärredsfallet. Föräldrarna gav även fullmakt till skolan att kontakta samtliga ovan nämnda om skolan önskade mer information om barnets hälsotillstånd och mående.

Trots detta fick den familj jag känner avslag på ansökan om hemundervisning. Inte förrän familjen fick juridisk hjälp med överklagan så gick det igenom. Rektorn kopplade dessutom då in 2 kommunjurister för att försöka hitta sätt för skolan att kunna häva beslutet.

Där handlade det dessutom om hemundervisning i några månader och inte i flera år som det verkar ha rört sig om i Bjärredsfallet. Hemundervisning kostar pengar för skolorna och de håller dessutom hårt på inkluderingspolicyn.

I Bjärredsfallet verkar det ha räckt med ETT läkarintyg för att bevilja hemundervisning
Ett läkarintyg och en rektor som lät sig imponeras av en förälder med hög social ställning, tjusig titel och dominant retorik får man förmoda.

I fallet jag känner till som fick avslag trots så mycket tyngre underlag som styrkte barnets behov av hemundervisning var det mer Mekonomenpappa och vårdbiträdesmamma.

Av de fåtal fall jag känner till där hemundervisning beviljats har det i majoriteten av fallen handlat om barn eller ungdom med svåra beteendestörningar kombinerat med autism och beviljats av säkerhetsskäl. I övriga fall har det handlat om mildare beteendeproblematik kombinerat med välartikulerade föräldrar med hög social ställning...
Är det inte så att rektorn själv inte kan besluta om hemundervisning. Utan rektorn måste ansöka om det hos kommunen? Därav kommunens kännedom. Vet inte själv reglerna. Men undrar.
Citera
2018-02-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Tänk om han är kristen, hur skulle det ändra på något?

Han? Var det inte en hon?

Läs i tråden om scientologer och hierarki så får du tänka själv.
Citera
2018-02-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadameMim69
Han? Var det inte en hon?

Läs i tråden om scientologer och hierarki så får du tänka själv.
Han, hon, hen, vem bryr sig. Vad har scientologernas hierarki med detta att göra? Om du inte menar harakiri förstås men det är nog inget scientologer ägnar sig åt särskilt ofta..
Citera
2018-02-14, 19:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Är det inte så att rektorn själv inte kan besluta om hemundervisning. Utan rektorn måste ansöka om det hos kommunen? Därav kommunens kännedom. Vet inte själv reglerna. Men undrar.

Citat:
Åtgärdsprogrammet beslutas av rektorn. Om beslutet innebär att särskilt stöd ska ges i en annan elevgrupp eller enskilt enligt 11 § eller i form av anpassad studiegång enligt 12 § får rektorn inte överlåta sin beslutanderätt till någon annan.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Nej, det är fel och du har missat den informationen som tidigare lagts angående den frågan.
Så läs skollagen först och kommentera sen för det är rektorn som beslutar om anpassad studiegång.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Uppgifter om en video kom redan 2018-01-14 av 2 st.

2018-01-14 kl:12.55 inlägg: 4764
"HelsingborgDagblad"

Citat :

Enligt min källa:
Mamman sjuk i cancer.
Barnen sjuka.
Föräldrarna spelar in video och berättar vad som sker och varför och lägger videon synligt i huset.
Barn och mamma tar piller och pappan hänger sig.

Så det är här det framkommer först om en video som låg väl synlig, och då har man säkerligen fått fel uppgift då det handlade om ett brev givetvis. Massor av PM och det gäller att sortera ut helt enkelt, och det kan man göra genom att just belysa inledningen av den sk videon. Jag tror inte på det utan det räcker med brev.
Senast redigerad av Moosky 2018-02-14 kl. 19:59.
Citera
2018-02-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Efter att ha följt tråden så mina fria funderingar...

3 advent. Agnes dåligare,läkarekontakt ev utredning för sjukdom som kan framkallas av gardasilspruta.
Självmordbeteende ?

Mamman mår pissigt.Självmordsbeteende ?

Krossat glas,blod...försökte någon ta livet av sig som familjen bevakade internt ?

Sen det här religiösa snacket som jag har tagit del av

Hört av bekant i Bjärred : de var kyrkliga
Hört av bekant i Lomma : de var religiösa
Hört av en bekants fru som jobbat med mamman på skatt : De var scientologer.
Kan någon i Lomma/Bjärred bekräfta eller avfärda detta ?

Det här med krossade glaset ska det inte läggas för stor aspekt på.
Det var ett dricksglas, troligen tappat/omkullvält som någon trampat på , därav ryktades det om ”ett blodigt trauma” i början.
Nämnde det mest för att klargöra blodfläckarnas uppkomst.
Nämnde också ”ej kniv”....
Citera
2018-02-14, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Nej, det är fel och du har missat den informationen som tidigare lagts angående den frågan.
Så läs skollagen först och kommentera sen för det är rektorn som beslutar om anpassad studiegång.

Så det är här det framkommer först om en video som låg väl synlig, och då har man säkerligen fått fel uppgift då det handlade om ett brev givetvis. Massor av PM och det gäller att sortera ut helt enkelt, och det kan man göra genom att just belysa inledningen av den sk videon. Jag tror inte på det utan det räcker med brev.

Självklart behöver du inte tro på detta...
Och ingen hade väll räknat med att DU skulle tro på detta.
Och, du behöver inte tro på detta.

MEN, informationen kommer från säkra källor som var på plats, som har sett vad som fanns i huset "på köksbordet"
Den infon kom i ett tidigt skede, och har bekräftats från säker 5 olika håll.

Varför skulle det vara så otroligt att man spelar in en avskeds-video till nära anhöriga ?

Det är väll ett perfekt sätt att tala om varför man har fattat ett sånt här beslut.
Citera
2018-02-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Här är ett mord som var iscensatt av föräldrarna. De tycks ha fått med ett av barnen i planerna.
Kirsti och Benjamin Strack i Utah
https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2015/01/28/autopsy-reveals-utah-family-of-five-with-fixation-on-apocalypse-died-in-gruesome-murder-suicide/?utm_term=.4bef920c3053
Tack. Intressant parallellfall.
Citera
2018-02-14, 21:01
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Har nu läst skollagen. Och vad jag förstår är kommunen visst inkopplad vid långvarig hemskolning. Att långvarig (tex över ett helt år) hemskolning är ett undantag i åtgärdsprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in