Citat:
Ursprungligen postat av
thermalgrease
ME diagnos när man är elva år gammal, jo tjena...
Folk måste förstå att även om detta fall är det konstigaste på många år, mitt i smeten finns en självälskande och manipulerande man.
Glöm ME och andra diffusa diagnoser, det finns INGEN 11-åring som fått den diagnosen utan att psykologer och familjehjälp blivit inkallad - och om barnet fått denna diagnos så betyder det att en förälder aktivt sökt att få ett intyg på detta från en privatklinik, eller dylikt, som handskas med vetenskap som djävulen läser bibeln.
Varför behandlas detta fall med silkesvantar? En förälder har mördat sina barn, andra föräldern kanske var med på det eller inte - spelar ingen roll - barnamord är det I slutändan även om en eller båda syskonen tagit livet av sig själv...
Ohh, jag vet - övre medelklass.
Ni komplicerar saker, finns ingen av er som skulle hålla på och vela så här om det handlade om en lastbilschaufför och ett vårdbiträde som var föräldrar men nu när det är akademiker - då måste det dras i långbänk att föräldrarna var barmhärtiga som mördade sina barn.
Det är uppenbarligen skillnad på lort och pannkaka... Ni försöker desperat finna en teori där barnamord är en acceptabel väg ut ur en skandal.... Tacka vet jag lastbilschaffisen som slår ihjäl familjen och sedan skjuter skallen av sig för att han tyckte att dom var jobbiga - behöver inte vare konstigare än så i en psykotisk hjärna.
meh, kanske detta var lika men ingen accepterar det för dom var ju "fina" folket...
Mördare är mördare oavsett om dom tillhör den akademiska världen eller jobbar på Mekonomen men ni får det att låta som att denna familj var speciell, kunde lika väl varit en tvåbarnsfamilj från Frölunda med ett Laktosintolerant barn där mannen körde spårvagn 70h i veckan.
Då hade det minsann inte varit komplicerat att hitta boven, vare sig för polisen eller FB-intelligentian....
Så sant! Social status och vältalighet... Av precis samma anledning har rektorn OCH elevhälsan låtit sig duperas.
Hemundervisning eller enskild undervisning i annan lokal än skolan är nästan omöjligt att få igenom idag. Svenska skolan går sedan några år tillbaka stenhårt efter den sk inkluderingsprincipen (en försvenskning av en amerikansk metod som på svenska kallas Bostonmodellen). Sjuka barn och barn med diverse diagnoser ska så långt det är möjligt inkluderas i vanliga klasser. I andra hand gå i så kallad BUP-skola på sjukhuset.
Vet ett fall där familjen ansökte om hemundervisning till ett barn. Diagnosen var inte ME men liknande mer känd diagnos. Den familjen hade flertalet aktuella intyg som styrkte behovet av hemundervisning;
Flera intyg från överläkare med 30 år erfarenhet av barnsjukvård
Flera intyg från behandlande barnläkare som även personligen deltog på möten med skolan
Intyg från behandlande barnpsykolog, som även personligen deltog på flera möten med skolan
Intyg från behandlande (prisbelönt) fysioterapeut
Intyg från arbetsterapeut som personligen deltog på möte med skolan
Intyg från svensk forskare som även deltog på möte med rektorn via videolänk
Utskrift ur barnets sjukhusjournaler
- Samtliga var knutna till samma landsting och universitetssjukhus och alltså inga privata lirare som det verkar ha handlat om i Bjärredsfallet. Föräldrarna gav även fullmakt till skolan att kontakta samtliga ovan nämnda om skolan önskade mer information om barnets hälsotillstånd och mående.
Trots detta fick den familj jag känner avslag på ansökan om hemundervisning. Inte förrän familjen fick juridisk hjälp med överklagan så gick det igenom. Rektorn kopplade dessutom då in 2 kommunjurister för att försöka hitta sätt för skolan att kunna häva beslutet.
Där handlade det dessutom om hemundervisning i några månader och inte i flera år som det verkar ha rört sig om i Bjärredsfallet. Hemundervisning kostar pengar för skolorna och de håller dessutom hårt på inkluderingspolicyn.
I Bjärredsfallet verkar det ha räckt med ETT läkarintyg för att bevilja hemundervisning
Ett läkarintyg och en rektor som lät sig imponeras av en förälder med hög social ställning, tjusig titel och dominant retorik får man förmoda.
I fallet jag känner till som fick avslag trots så mycket tyngre underlag som styrkte barnets behov av hemundervisning var det mer Mekonomenpappa och vårdbiträdesmamma.
Av de fåtal fall jag känner till där hemundervisning beviljats har det i majoriteten av fallen handlat om barn eller ungdom med svåra beteendestörningar kombinerat med autism och beviljats av säkerhetsskäl. I övriga fall har det handlat om mildare beteendeproblematik kombinerat med välartikulerade föräldrar med hög social ställning...