Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 20:55
  #1
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Vad betyder det egentligen att driva eget förlag?

Jag försöker titta på det just nu, då jag sitter fast. Jag driver en youtubekanal som heter "Angry Foreigner" och är måttligt populär, så jag förväntar mig lite försäljningar bara där. Dock är novellen jag skriver på politisk satir som är väldigt vulgär och politiskt inkorrekt.

Har kontaktat en del förlag och vissa är för rädda att ta i den, andra svarar bara inte. Jag vill ge ut min novell till våren/sommaren och har inte tid att vänta på att en kostym ska bli intresserad.

E-böcker säljer bättre än ljudböcker, som säljer bättre än fysiska upplagor. Så det viktigaste man kan göra är att fånga e-boksmarknaden. Jag vill också att min bok ska finnas tillgänglig på online-butiker som Adlibris eller Bokus så den kan upptäckas på det sättet, och för det krävs det att man har ett förlag. Räcker det då med att registrera bolag och skicka dom en PDF, eller vad?

Jag undrar även hur man går tillväga för att trycka egna böcker, och ifall folk är lika känsliga med vad som trycks där?

Tacksam för upplysning.
Citera
2018-02-13, 21:02
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Det finns företag som https://www.vulkanmedia.se som hjälper dig med de grejerna, inklusive att distribuera till återförsäljare
Citera
2018-02-14, 03:55
  #3
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Det finns företag som https://www.vulkanmedia.se som hjälper dig med de grejerna, inklusive att distribuera till återförsäljare
Jo det vet jag ju redan. Osäkert att jag får använda dom med tanke på deras regler kring stötande material. Dom skulle läsa lite o höra av sig.

Annars vore ju dom perfekta.
Citera
2018-02-14, 07:37
  #4
Avstängd
Du kunde ju börja med böckerna:

"Ge ut på eget förlag" Olle Vejde
"Konsten att ge ut böcker på eget förlag " Carina Wolff-Brandt

Och nej, de finns varken som E-bok eller ljudbok
Citera
2018-02-14, 09:41
  #5
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du kunde ju börja med böckerna:

"Ge ut på eget förlag" Olle Vejde
"Konsten att ge ut böcker på eget förlag " Carina Wolff-Brandt

Och nej, de finns varken som E-bok eller ljudbok
Eller så kan du sammanfatta vad du läst ur böckerna?

Orimligt att behöva betala för en bok och lägga en vecka på att läsa den för att få veta nått som redan finns på nätet. Jag skulle anta att någon på Flashback startat eget förlag, eller vet via annat sätt.
Citera
2018-02-14, 11:00
  #6
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Eller så kan du sammanfatta vad du läst ur böckerna?

Orimligt att behöva betala för en bok och lägga en vecka på att läsa den för att få veta nått som redan finns på nätet. Jag skulle anta att någon på Flashback startat eget förlag, eller vet via annat sätt.


De finns på biblioteket.

Det är ännu rimligare att dina planer ska fallera på att du inte fixar att läsa en bok. När du så,tidigt vill in i bokbranschen. Något ironiskt är det faktiskt...
Citera
2018-02-14, 12:16
  #7
Medlem
Hej!

Vad för sort företag har du planerat att öppna? AB, enskildfirma? Om jag hade varit du hade jag öppnat en enskildfirma, billigt o bra så slipper du invenstera 50 k i ett AB. Du kan lätt övergå från enskildfirma till ett AB när du märker att du börjar få igång firman.

Har du svårt att bevisa för förlag att denna kommer att sälja, så hade jag kontaktat influencers, tidningar, Instagram/FB konton som inriktar sig på ditt område.

Vissa tar fast pris per inlägg andra kan tänka sig att ta en viss procent per försäljning som sker via deras inlägg. Om du nu skulle få kontakt med något konto på socialamedier va försiktigt när det kommer till pris, vissa tar ockerpriser jämfört med andra som har mer följare. Be dem gärna att skicka statistik också, då det finns många som köper följare.

Sedan när du har gjort detta har du mer kött på benen och kan bevisa att din novell säljer.

Kan ju tillägga att jag inte är någon master inom området, utan bara lite tankar/tips på hur jag hade gjort.

Lycka till!
Citera
2018-02-15, 12:03
  #8
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Vad betyder det egentligen att driva eget förlag?

Jag försöker titta på det just nu, då jag sitter fast. Jag driver en youtubekanal som heter "Angry Foreigner" och är måttligt populär, så jag förväntar mig lite försäljningar bara där. Dock är novellen jag skriver på politisk satir som är väldigt vulgär och politiskt inkorrekt.

Har kontaktat en del förlag och vissa är för rädda att ta i den, andra svarar bara inte. Jag vill ge ut min novell till våren/sommaren och har inte tid att vänta på att en kostym ska bli intresserad.

E-böcker säljer bättre än ljudböcker, som säljer bättre än fysiska upplagor. Så det viktigaste man kan göra är att fånga e-boksmarknaden. Jag vill också att min bok ska finnas tillgänglig på online-butiker som Adlibris eller Bokus så den kan upptäckas på det sättet, och för det krävs det att man har ett förlag. Räcker det då med att registrera bolag och skicka dom en PDF, eller vad?

Jag undrar även hur man går tillväga för att trycka egna böcker, och ifall folk är lika känsliga med vad som trycks där?

Tacksam för upplysning.

Låter som något för Flashback
Lägg ut din novell här så slipper du en massa utgifter och besvär.

(FB) Egna texter: noveller och lyrik

Att göra pengar i bokbranschen är ändå snudd på omöjligt för en nybörjare.
Citera
2018-02-15, 17:37
  #9
Medlem
I praktiken skapar du ett eget förlag om du betalar för att ge ut din egna bok, väl?
Citera
2018-02-16, 04:27
  #10
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Är det så enkelt? Att bara regga nått och skicka runt PDF-filer?

Citat:
Ursprungligen postat av Ljr
Hej!

Vad för sort företag har du planerat att öppna? AB, enskildfirma? Om jag hade varit du hade jag öppnat en enskildfirma, billigt o bra så slipper du invenstera 50 k i ett AB. Du kan lätt övergå från enskildfirma till ett AB när du märker att du börjar få igång firman.

Har du svårt att bevisa för förlag att denna kommer att sälja, så hade jag kontaktat influencers, tidningar, Instagram/FB konton som inriktar sig på ditt område.

Vissa tar fast pris per inlägg andra kan tänka sig att ta en viss procent per försäljning som sker via deras inlägg. Om du nu skulle få kontakt med något konto på socialamedier va försiktigt när det kommer till pris, vissa tar ockerpriser jämfört med andra som har mer följare. Be dem gärna att skicka statistik också, då det finns många som köper följare.

Sedan när du har gjort detta har du mer kött på benen och kan bevisa att din novell säljer.

Kan ju tillägga att jag inte är någon master inom området, utan bara lite tankar/tips på hur jag hade gjort.

Lycka till!
Tack för dina tankar! Det är just enskild firma jag tänkt mig isåfall, och jag kommer nog inte kontakta influencers för hjälp. Använder min följarbas till det istället.

Det jag undrar mest är hur det praktiska funkar. Behöver man kontakta någon som trycker böcker, sedan ha 500 ex liggandes hemma som man skickar till Adlibris eller? Hur knepigt är det egentligen?
Citera
2018-02-16, 04:33
  #11
Medlem
kimilsungias avatar
Ha i beaktan även de möjligheter det finns att enkelt och snabbt registrera sitt företag som t.ex. LTD i Storbritannien på Companies House eller på Malta då det ofta finns förmånligare skatteregler och även andra regler.

Det finns även liknande aktörer som Vulkan internationellt som ger fan i det eventuella innehållet i dina texter, alternativt finns det fina boktryckarföretag i Estland som kan stå till tjänst.

Orkar du inte och är villig att låta dem ta en del av kakan finns ju även frilansfinans.se eller coolcompany som du inte behöver starta något eget egentligt företag?
Citera
2018-02-16, 12:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Är det så enkelt? Att bara regga nått och skicka runt PDF-filer?


Tack för dina tankar! Det är just enskild firma jag tänkt mig isåfall, och jag kommer nog inte kontakta influencers för hjälp. Använder min följarbas till det istället.

Det jag undrar mest är hur det praktiska funkar. Behöver man kontakta någon som trycker böcker, sedan ha 500 ex liggandes hemma som man skickar till Adlibris eller? Hur knepigt är det egentligen?

Varsågod Att trycka boken och få hem dem är nog det enkla i det hela, hade en kompis som hann med det när hon gjorde sitt UF företag i gymnasiet (blev även årets UF företag i skåne). Har du inte kapital till att trycka din bok, kör det som en onlinebok i början, funkar säkert. Det knepiga är nog att nå igenom bruset, så att folk ser din bok.

Kan säkert tänka mig att det finns säljagenter som har bra kontakt med olika företag. Men dom kommer med all säkerhet ta en viss procent för varje försäljning.

Visst det kommer med all säkerhet vara tufft i början och övertyga folk att dem ska köpa varan när dem aldrig har hört talas om den innan.

Men hade försökt få någon att prata om den, tror det blir lättare då. Nu ville du inte kontakta influencers men kör ett exempel på det ändå. David som har ett konto med 12 k följare som inriktar sig på böcker, som postar ett inlägg på din bok och har någon bra content som är lockande. Med all säkerhet ser några av hans följare upp till honom och kommer ta till sig av det han skriver. Förhoppningsvis även köpa din bok. " Han har läst den boken, då måste den va bra". Men nu har du ju en egen följarbas, som det säkert kommer funka med. Så det är ju en bra tanke du har

Men försök o leta upp om det finns några säljagenter. Titta bara på Daniel wellington, han sålde inte en enda klocka innan han träffade en säljagent som hjälpte han med att nå igenom bruset.

Jag tycker att du ska testa din idee, vad har du att förlora? I värsta fall pengar, men du kommer bli många erfarenheter rikare och det väger i slutändan mer än pengar i mina ögon iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback