2018-02-14, 05:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är verkligen en intressant kollektiv hjärnvurpa, ja. I verkligheten handlar det om typ:

Bostäder har länge, länge setts som ett inflationsskydd. Studerar man denna faktiska data framgår det att det egentligen stämmer "sådär"; bostäder har haft lite kämpigt att mota inflationen.

Om man har höga lån till sin bostad blir det snarare en ickefråga om bostäder står emot inflationen över tid eller inte, detta eftersom lånens värde påverkas på samma sätt av inflationen som bostadens värde.

Citat:
Men om vi ändå accepterar premissen att bostäder+mark aggregerat är ett optimalt inflationsskydd (det är ju inte helt ologiskt) så följer det att bostäder aggregerat inte heller kan sticka ut åt andra hållet, dvs de kan inte (sett över hela utbudet) plötsligt generera enorma värdeökningar.

Jaså varför inte, för att du säger det, du får nog åtminstone försöka framföra några argument för det påståendet.

Citat:
Så då hittar vi den rationaliserade hjärnvurpa så många på marknaden lider av. Bostäder är plötsligt upp +300% på rätt kort tid. Nu ska plötsligt köpare tänka att bostäderna kanske eller kanske inte kan fortsätta upp i denna hiskeliga takt - eller så ska de "plana ut", enligt ovan resonemang om inflationsskydd. I klartext är det verkligen ett bisarrt feltänk. Det är ett antingen eller. Antingen är bostäders värdering volatil (kan gå lite hursomhelst upp och ned), eller så kan de agera inflationsskydd (långsamma rörelser och nästan garanterat upp på lite sikt).

Båda kan inte gälla. Så när man använder det volatila som en bonus (snittbostaden kan ge rejäl avkastning) och grundantagandet som ett skydd (kommer alltid åtminstone gå upp lite på sikt; inflationsskydd) har man förstått detta riktigt, riktigt fel.

Fortfarande inga argument för varför inte bostäder kan både vara volatil och ligga i en stigande trend som är starkare än inflationen, du bara säger att det inte kan vara så. Ser du t.ex. på amerikanska börsen har den stigit med ca 6-7% per år mer än inflationen så länge som historik finns trots att den samtidigt också varit volatil, men detta ska alltså vara en omöjlighet för dig, varför accepterar du inte verkligheten? Eller om du menar att det är möjligt för börsen men inte för bostäder ge då dina argument för det och säg inte bara att det måste vara så, blir lite tunt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-02-14 kl. 05:55.
2018-02-14, 07:25
Medlem
PresidentBahama, jag är en av många som uppskattar dina statistiska uppdateringar.

Om det kliar i fingrarna efter mer statistik så kan det vara intressant att ibland ta fram inte bara medianen, utan även några andra mått som man ofta använder tillsammans med medianen, dvs. undre och övre kvartilen som är objekten som ligger vid 25% resp. 75%. De är ett mått på lägsta- och högstanivån för vad lägenheter säljs för.

Och genom att ta övre minus undre får man det s.k. kvartilavståndet, vilket är ett mått på prisspridningen (i tusenlappar).

Jag skulle inte bli förvånad om kvartilerna förändras mer drastiskt. T.ex. kan det fullt möjligt vara så att priserna för de bästa OCH sämsta lägenheterna på Södermalm sjunker snabbare än medianen, dvs. att man har en prisfördelning som plattas till uppåt men sträcker sig längre och längre nedåt. Speciellt under perioder där medianen förefaller ligga stilla, samtidigt som magkänslan säger fallande priser.
2018-02-14, 07:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man har höga lån till sin bostad blir det snarare en ickefråga
Lån är något helt annat. Helt irrelevant till vad jag skrev. Du klarar inte av att hålla isär två vitt skiljda begrepp. Det finns människor som klarar det, även här inne.
Citat:
Jaså varför inte
Jag är inte intresserad av att försöka lära dig hela bakgrunden som behövs för att föra en vuxen dialog längre. Fastnar du på saker som de facto inses lätt av underlaget i kombination med någon minimum godtagbar nivå av allmänbildning tänker jag hädanefter inte besvara det.

Jag tänker inte vara med och dra ned tråden i sandlådan igen.
2018-02-14, 07:35
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
KONSPIRATIONSTEORI:

Så, har tidigare tänkt att mäklarstatistik ju gillar att trixa lite med siffrorna och har i mitt huvud också tänkt att "tänk om de slutar med sitt 3-mån glidande medelvärde för januarisiffrorna bara för att de kommer visa negativa siffror". Men istället så kanske man gör något annat? Jo, helt sonika struntar i att släppa januarisiffrorna.

Nu vet jag ju inte hur de gjort tidigare år, men det ser ut som man inte har något statistiksläpp i februari, för just januari. Titta här och scrolla ner:

https://www.maklarstatistik.se

Nästa släpp ska vara 14 mars!!! Dvs inget för februari. Men i utgivningsschemat så står det att man har för mars tom juni, dvs varje månad, inte varannan......

SLUT PÅ KONSPIRATIONSTEORI.

Troligtvis så har februaridatumet försvunnit från utgivningsschemat eftersom dygnet har flippat över till den dagen i månaden då de brukar släppa statistik, men det var roligt att konspirera för en kort stund innan poletten trillade ner. :-)

Hursom så bör mäklarstatistik visa på negativa siffror för januari och det ska bli intressant att läsa hur de förklarar det.

Så, nu har mäklarstatistiksiffrorna kommit och tycker inte det är så mkt fake news alls i deras uttalanden. Här är inledande:

"Den senaste månaden har priserna på både bostadsrätter och villor i riket sjunkit med -1% Årstakten för bostadsrätter har sjunkit till -4%, och villor fortsätter också nedåt men årstakten är fortfarande positiv på +4%. Det visar de senaste mätningarna från Svensk Mäklarstatistik."

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/fortsatt-minus-pa-bostadsmarknaden/

Sedan så är det lite prat om dämpning och att köpare och säljare har börjat mötas på nya nivåer.
2018-02-14, 07:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Så, nu har mäklarstatistiksiffrorna kommit och tycker inte det är så mkt fake news alls i deras uttalanden.
Förvånande att de inte plötsligt skrev typ "Tänk på att våra siffror är helt värdelösa" eller motsvarigt.

Mer spännande med HOX. Om någon region får rött för Januari kan vi konstatera att det ser mörkt ut för den regionen.
2018-02-14, 09:27
Medlem
Tulliuss avatar
Valueguard starkare än vad jag hade förväntat mig. Min prognos var ju 0,5 - 1 % för Sthlm BR. Penates visas återigen vara en tidig indikator på utvecklingen. Gissar på säsongseffekt i kombination med amorteringskrav.

Jag står fast vid att priserna kommer falla kraftigt under våren.
Senast redigerad av Tullius 2018-02-14 kl. 09:30.
2018-02-14, 09:39
Medlem
Booli för Stockholm med Prisändring(ner) som sortering ger ju en massa nybyggda lägenheter, exempelvis https://www.booli.se/annons/2132861 , som är prissänkta med 20-30%. Byggherre är JM.

Är det sänkning jämfört med ekonomisk plan? Jag kan inte hitta någon information om vad lägenheterna borde kosta enligt JM?

Lägenheterna ligger i Enskede eller Hägersten.
2018-02-14, 09:42
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Valueguard starkare än vad jag hade förväntat mig. Min prognos var ju 0,5 - 1 % för Sthlm BR. Penates visas återigen vara en tidig indikator på utvecklingen. Gissar på säsongseffekt i kombination med amorteringskrav.

Ja det var lite sjukt. I gbg som jag följer så såg det ut att vara en tydlig nedgång mellan dec och jan tex. Har ingen bra förklaring. Det hade varit intressant att se hur de räknar ut deras index.

Nu kan vi nog tyvärr vänta en comeback från beta och kanske möjligtvis att HartArbete gör entré igen.
2018-02-14, 09:44
Medlem
hallelujahkorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Anser du att "köpa innan amorteringskravet" har drivit upp priserna nu i vår?
2018-02-14, 09:47
Medlem
Citat:
Sedan så är det lite prat om dämpning och att köpare och säljare har börjat mötas på nya nivåer.

Någon som har statistik på omsättningen av bostäder? Hur mkt säljs egentligen? Det är väl ett gott tecken på om köpare och säljare har mötts eller inte.

Enligt pressreleaserna från Mäklarstatistik står det att deras underlag baserade sig på försäljning från:

23 477 bostadsrätter under november 2017 - januari 2018.
21 452 bostadsrätter under November 2016 - Januari 2017.
21 426 bostadsrätter under November 2015 - Januari 2016.

Men vet ju inte om deras underlag på något sätt förändrats mellan åren av andra anledningar.
2018-02-14, 10:17
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m99
Någon som har statistik på omsättningen av bostäder? Hur mkt säljs egentligen? Det är väl ett gott tecken på om köpare och säljare har mötts eller inte.

Enligt pressreleaserna från Mäklarstatistik står det att deras underlag baserade sig på försäljning från:

23 477 bostadsrätter under november 2017 - januari 2018.
21 452 bostadsrätter under November 2016 - Januari 2017.
21 426 bostadsrätter under November 2015 - Januari 2016.

Men vet ju inte om deras underlag på något sätt förändrats mellan åren av andra anledningar.

PresidentBahama. Och vi får helt enkelt invänta ett utlåtande från honom.
2018-02-14, 10:28
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Booli för Stockholm med Prisändring(ner) som sortering ger ju en massa nybyggda lägenheter, exempelvis https://www.booli.se/annons/2132861 , som är prissänkta med 20-30%. Byggherre är JM.

Är det sänkning jämfört med ekonomisk plan? Jag kan inte hitta någon information om vad lägenheterna borde kosta enligt JM?

Lägenheterna ligger i Enskede eller Hägersten.

Noterat samma, mycket intressanta, fenomen i gbg. Mailat två mäklare varav ingen svarat på frågan om det stämmer att det är prissänkt. Mailade den som stod som ansvarig på objektet du länkade också. Återkommer om jag får svar.

Det blir förstås dålig stämning från lite olika håll när det kommer fram till de som köpt för 20-30% högre pris, och något byggherren rimligtvis gärna undviker och inte skyltar med (om man inte kör blackfridayrea som Veidekke då). Vet att JM gjort såhär förut åtminstone:

http://cornucopia.cornubot.se/2017/11/jm-sanker-priset-pa-nya-lagenheter-med.html?m=1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in