2018-02-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Låter lite konstigt att Annas vittnesmål skulle röja en totalhemlig militärövning.

Det är ganska eftertraktat bland officerare i andra truppslag som exv infanteri att få gå en kortare kurs på FJS som ger rätt att bära örnen på bröstet. För officerare vikta för högre befattningar är det nog ganska vanligt. En kurskamrat på Officersskolan var däremot äkta officerselev från Jägarskolan. Dom utbildades i samma officerskurs som skytteofficerare. Med det sagt är det fortfarande en prestation som ligger bakom jägartecknet.

Som jag fattade det när jag läste boken så kom "militärvarningen" ganska snart efter en kvinnlig privatspanare (kanske inte privatspanare är rätt ord här men något åt det hållet) hade kontaktat Anna och att dom hade träffats. På beskrivningen av "privatspanaren" som inte var namngiven så gissar jag att det var Maj W. Anna funderade på ifall det var detta möte som föranledde varningen.
Citera
2018-02-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Som jag fattade det när jag läste boken så kom "militärvarningen" ganska snart efter en kvinnlig privatspanare (kanske inte privatspanare är rätt ord här men något åt det hållet) hade kontaktat Anna och att dom hade träffats. På beskrivningen av "privatspanaren" som inte var namngiven så gissar jag att det var Maj W. Anna funderade på ifall det var detta möte som föranledde varningen.

Stod det i tidningar om det mötet?
Citera
2018-02-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck

Det låter som att de som varnade inte ville att vittnesmålet skulle förstöras av nyfikna privatspanare. I bakgrunden kan det ju ha funnits en tidning med en agenda. Behöver inte vara kriminellt men kan förstöra Annas trovärdighet.
Citera
2018-02-12, 23:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för länken. Det verkar som Anna fick en välmenad varning från MUST. Det är ganska vanligt med officerare från andra truppslag som får gå en jägarkurs med rätt att bära basker och utbildningstecken. Uniformen var som någon skrev för att ge ett myndighetsintryck på den kvinnliga civilisten Anna. Effekten blev den avsedda, Anna tystnade. Men det är märkligt att det inte var Säpo. Det hade varit ett typiskt uppdrag för dom. Något är inte riktigt bra särskilt som han tydligen fick ett meddelande, exv. pager, att avbryta. Han var en meddelare som förmodligen varplacerad utomlands och reste till Sverige enkom för detta möte.

Någon erfaren säkerhetschef med ställföreträdare tjänstgjorde växelvis klockan runt med säkerhetsmän som tittade på Anna 24/7. Hon kunde känna sig säker. Synd att hon inte kunde ta åt sig den tryggheten utan behövde söka sjukhusvård.

Anna var säkert avlyssnad liksom hela hennes familj och stod under beskydd liksom hennes familj. Hennes hem ända in på toaletten var säkert buggad om hon ansågs som viktigt vittne. Allt finns inspelat och arkiverat. Hennes "privata" samtal i hemmet gav nog mer än de formella polisförhören.

MUST bildades 1994 så isf rör det sig om en tidsresa.
Citera
2018-02-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej. Fel av mig skall tydligen vara SSI. Men du fick ju ett frispel därmed. Alltid något. Jag bjuder.
Citera
2018-02-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Jag antar att MUST och SSI i princip är samma organisation, fast MUST är nyare .
Sedan är väl inte namnet det viktigaste i sammanhanget utan syftet är det viktigaste.
För övrigt kan man jämföra med Liberalerna och Folkpartiet, det är inte någon större skillnad, eller?
Citera
2018-02-13, 00:32
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag antar att MUST och SSI i princip är samma organisation, fast MUST är nyare .
Sedan är väl inte namnet det viktigaste i sammanhanget utan syftet är det viktigaste.
För övrigt kan man jämföra med Liberalerna och Folkpartiet, det är inte någon större skillnad, eller?

Nej! MUST består av tre delar UNDK, SÄKK och KSI ,tidigare SSI. Se vidare Wikipedia
Citera
2018-02-13, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Nej! MUST består av tre delar UNDK, SÄKK och KSI ,tidigare SSI. Se vidare Wikipedia

Ok, vilken av dessa delar tror du mannen som varnade Hage tillhör?
Citera
2018-02-13, 00:36
Medlem
bartrams avatar
Finns det ens indicier som pekar mer mot militära und-tjänsten än ngt annat?
Citera
2018-02-13, 00:39
Medlem
Blir det här rätt, kan mannen tillhört denna organisation?
Sektionen för särskild inhämtning, SSI
Under många år på 1980- och 1990-talen leddes KSI (då benämnt SSI) av Bertil Lundin.[4]

"Kontoret för särskild inhämtning (KSI) är ett underrättelseorgan och en del av den svenska Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST). KSI arbetar med HUMINT (personbaserad underrättelseinhämtning), ett begrepp som bland annat innefattar användandet av infiltratörer[1], mot utländska förhållanden.[2]. KSI är inte en öppen organisation. Namnet på nuvarande KSI-chefen liksom hela namnet på alla andra anställda är sekretessbelagt.[1]

KSI har varit namnet sedan 1994. Dess föregångare har varit T-kontoret (1946–1964), IB (1965–1973), Gemensamma byrån för underrättelser (GBU) (1973–1982) och Sektionen för särskild inhämtning, SSI (1982–1994).[3]

Under många år på 1980- och 1990-talen leddes KSI (då benämnt SSI) av Bertil Lundin.[4]

Romanfiguren Carl Hamilton arbetar på SSI/KSI"
Citera
2018-02-13, 04:21
Medlem
ieshos avatar
Kanske var inte Anna H så övervakad som basker-mannen antydde (för att påverka henne) utan kanske det var någon av dem som hon träffade som var extremt övervakad? Basker-mannen kanske kom från Storbritannien/NATO/Stay-behind för att kolla upp AH? Vilket kanske skulle kunna förklara uniformen.

AHs kontakter kan även förklara konstiga förhör på Säpo.
Citera
2018-02-13, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kanske var inte Anna H så övervakad som basker-mannen antydde (för att påverka henne) utan kanske det var någon av dem som hon träffade som var extremt övervakad? Basker-mannen kanske kom från Storbritannien/NATO/Stay-behind för att kolla upp AH? Vilket kanske skulle kunna förklara uniformen.

AHs kontakter kan även förklara konstiga förhör på Säpo.

Han sa det såklart för att skrämma henne men själv hade han ju koll på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in