2018-02-13, 07:36
Medlem
hehehos avatar
Närmast kuriosa men inte bara:

CIA har ju en söktjänst för släppta dokument. Roade mig med att söka på "TOP SECRET" och PALME i tidsintervallet. Då får man en träff i ett dokument 1/3 86, dokumentet är som vanligt till stora delar censurerat och PALME finns inte med i den icke-censurerade texten. lägger man till "AND MURDER" i kriteriet så fortsätter dokumentet att dyka upp, men "MURDER" fiins inte heller med i den läsbara delen av dokumentet. Skriver man istället "PALME, MURDER, STOCKHOLM" så försvinner dokumnetet i söklistan. Så där höll jag på ett tag och pussla och gissa ord men jag kom inte så mycket längre. Men det är märkligt att man "läsa" censurerade "top secret" texter på detta sätt hos en organisation som är erkänt duktiga på cybersäkerhet.
Citera
2018-02-13, 08:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

CIA har ju en söktjänst för släppta dokument. Roade mig med att söka på "TOP SECRET" och PALME i tidsintervallet. Då får man en träff i ett dokument 1/3 86, dokumentet är som vanligt till stora delar censurerat och PALME finns inte med i den icke-censurerade texten. lägger man till "AND MURDER" i kriteriet så fortsätter dokumentet att dyka upp, men "MURDER" fiins inte heller med i den läsbara delen av dokumentet. Skriver man istället "PALME, MURDER, STOCKHOLM" så försvinner dokumnetet i söklistan. Så där höll jag på ett tag och pussla och gissa ord men jag kom inte så mycket längre. Men det är märkligt att man "läsa" censurerade "top secret" texter på detta sätt hos en organisation som är erkänt duktiga på cybersäkerhet.

Om dokumenten är avhemligade så är det inte särskilt märkligt, har du kollat statusen på dokumenten?
Citera
2018-02-13, 10:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Blir det här rätt, kan mannen tillhört denna organisation?
Sektionen för särskild inhämtning, SSI
Under många år på 1980- och 1990-talen leddes KSI (då benämnt SSI) av Bertil Lundin.[4]

"Kontoret för särskild inhämtning (KSI) är ett underrättelseorgan och en del av den svenska Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST). KSI arbetar med HUMINT (personbaserad underrättelseinhämtning), ett begrepp som bland annat innefattar användandet av infiltratörer[1], mot utländska förhållanden.[2]. KSI är inte en öppen organisation. Namnet på nuvarande KSI-chefen liksom hela namnet på alla andra anställda är sekretessbelagt.[1]

KSI har varit namnet sedan 1994. Dess föregångare har varit T-kontoret (1946–1964), IB (1965–1973), Gemensamma byrån för underrättelser (GBU) (1973–1982) och Sektionen för särskild inhämtning, SSI (1982–1994).[3]

Under många år på 1980- och 1990-talen leddes KSI (då benämnt SSI) av Bertil Lundin.[4]

Romanfiguren Carl Hamilton arbetar på SSI/KSI"

Liten sammanfattning av de hemliga tjänsterna.

SSI/KSI/GBU var den svenska underrättelsetjänsten. Strikt hemlig och med verksamheten förlagd utomlands. Att en person därifrån skulle springa omkring i Uniform och pressa vittnen låter helt osannolikt i mina öron.

IB03 var Birger Elmers inrikespolitiska del av IB, med rötterna i GRUPP B och socialdemokratiska partifunktionärer som ex tidigare partiombudsmannen Ingvar Paues. Ska ha avvecklats i början av i början av 80-talet, men BE var en gubbe som ville hänga kvar i verksamheten. Kan ha levt vidare i någon form av SB-organisation, isf klart sosseinfluerad.

Försvarsstaben/SÄK hade som uppgift att hålla koll på säkerheten inom försvarsmakten. Uniformerad personal på försvarsstaben. Aldrig sett uppgifter på att dom skulle haft operationella grupper som spanade på civilister. Ingår idag i MUST.

SÄPO är Sveriges säkerhetstjänst. Här vet vi att SÄPO-folk illegalt kartlade och övervakade Olof Palme. Dock Civila tjänstemän.

Stay-Behind flerhövdad motståndsrörelse som skulle inträda i tjänst vid ockupation av Sverige. En del av den har av flera källor uppgivits haft uppgifter i fredstid som omfattar övervakning. Kan dessutom finnas flera organisationer då Alvar Lindencronas organisation komprometterades av en brittisk sovjetagent på 60-talet.

Dessutom fanns fristående SB-liknande grupper vid varje MILO. Förhoppningsvis finns dom kvar än idag.

FRA sysslar med SIGINT och är Sveriges hemligaste och internationellt sett mest ansedda hemliga tjänst. Har aldrig framkommit att dom skulle haft några operationella grupper. Men det kan inte helt uteslutas.
Citera
2018-02-13, 10:27
Medlem
[quote=mvagrippa|63216102]Liten sammanfattning av de hemliga tjänsterna.

SSI/KSI/GBU var den svenska underrättelsetjänsten. Strikt hemlig och med verksamheten förlagd utomlands. Att en person därifrån skulle springa omkring i Uniform och pressa vittnen låter helt osannolikt i mina öron.

Ok, då kan jag tänka mig tre alternativ.

Alt 1 :Anna Hage talar inte sanning, hittar på ett möte för att dramatisera historien.

Alt 2. Någon person vill skrämma Anna med okänd anledning.

Alt 3. Någon person från någon organisation tar kontakt med Anna
Vilken organisation ?
Citera
2018-02-13, 10:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

För dokument med få strykningar borde det ju gå att få fram hela texten med den metoden - om man kan gissa rätt. Påminner lite om att det bara var Pentagon som fick problem 1/1 2000.

De har antagligen gigantiska mängder gammal kod i tjänst.
Citera
2018-02-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Finns det ens indicier som pekar mer mot militära und-tjänsten än ngt annat?
Skulle mannen komma från SSI så vill han kolla upp att Anna inte vet
något som kan äventyra hemligstämplingen av övningen och varna henne
gällande framtida kontakter.
Kanske troligare är att mannen är utsänd av den grupp som inom ramen
för den hemligstämplade övningen genialt nog lyckades släcka OP. Då är
nog syftet även att skrämma henne till att inte befatta sig mera med sånt
som har med MOP att göra.
Citera
2018-02-13, 12:31
Medlem
FurirRevaers avatar
Hade varit intressant om Hage hade skrivit vilken färg det var på baskern. 1988 var baskerbärande förband få, till skillnad från idag. I princip bara tre (fyra om man lägger till arme'flyget): fjs (vinröd), övrig jägartjänst (KJ, JS, K3, K4) och pansar (blåsvart). Eventuellt bar flygbasjägarna också grön basker vid den här tiden.

Och uniformen. Var jackan grå eller blå? Hade den markeringar vid ärmslutet (som t ex flottan)? Dubbelknäppt eller enkelknäppt? Finns många sätt att snäva in var mannen eventuellt hörde hemma.

Finns två förklaringar till att mannen bar uniform med hela kittet.. Antingen för att förmedla makt och överhet eller så var han på väg till/från något officiellt.

Och att han hade ett flyg att passa betyder inte nödvändigtvis att det är utlandsflyg. Det finns inrikesflyg också.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ok, vilken av dessa delar tror du mannen som varnade Hage tillhör?
Senast redigerad av FurirRevaer 2018-02-13 kl. 12:45.
Citera
2018-02-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hade varit intressant om Hage hade skrivit vilken färg det var på baskern. 1988 var baskerbärande förband få, till skillnad från idag. I princip bara tre (fyra om man lägger till arme'flyget): fjs (vinröd), övrig jägartjänst (KJ, JS, K3, K4) och pansar (blåsvart). Eventuellt bar flygbasjägarna också grön basker vid den här tiden.

Och uniformen. Var jackan grå eller blå? Hade den markeringar vid ärmslutet (som t ex flottan)? Dubbelknäppt eller enkelknäppt? Finns många sätt att snäva in var mannen eventuellt hörde hemma.

Finns två förklaringar till att mannen bar uniform med hela kittet.. Antingen för att förmedla makt och överhet eller så var han på väg till/från något officiellt.

Och att han hade ett flyg att passa betyder inte nödvändigtvis att det är utlandsflyg. Det finns inrikesflyg också.

Jag tror bara han ljög. Tror inte ett ögonblick på att det är en yrkesperson. Han har regisserat noga hur han skulle göra o säga.
Citera
2018-02-13, 13:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
För dokument med få strykningar borde det ju gå att få fram hela texten med den metoden - om man kan gissa rätt. Påminner lite om att det bara var Pentagon som fick problem 1/1 2000.

De har antagligen gigantiska mängder gammal kod i tjänst.

Ja precis!, jag skulle lätta kunna skriva ett skript som systematiskt går igenom massor av ord...men då skulle jag nog bli avstängd och "feature:n" borttagen.
Citera
2018-02-13, 13:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om dokumenten är avhemligade så är det inte särskilt märkligt, har du kollat statusen på dokumenten?

Jag får alltså träffar i delar av dokumentet som fortfarande är hemliga "strykning".
Citera
2018-02-13, 18:01
Medlem
ieshos avatar
Natural born killers. Finns de? Syns det vilka de är? Vilka känner igen dem?

En person som Rakhmat Akilov är väl inte typisk utan mer en hänsynslös person vars liv hade kraschat. Men det verkar som att islamistiska ledare har ganska lätt för att leta upp personer som inte bara är villiga att döda utan också är beredda att offra sina egna liv. Hur söker de sig fram till sina kandidater? Är det färdigheter som alla våldsmakter, alltså även västerländsk militär, behärskar?

På sjuttiotalet avslöjades att US Navy hade två träningscenter för mördare, ett i San Diego och ett i Neapel, där våldsverkare med passiv-aggressiv läggning tränades att vänja sig vid grovt våld. (Jag kan tänka mig att såväl Akilov som vissa Basebollpoliser skulle ha passat). Jag gissar på att de naturliga mördarna är alltför få för det behov som stater och andra organisationer anser sig ha och att det förekommer träning även för svenska behov.

Antag att den svenska staten (gissningsvis Must eller Säpo) håller sig med mördare, hur skulle de hanteras? Skulle de ha civila eller militära skenanställningar? Eller skulle de hållas i trim i förekommande (t.ex. kriminella) våldsmiljöer och hämtas in vid behov?
Citera
2018-02-13, 18:11
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=Sumer|63216176]
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Liten sammanfattning av de hemliga tjänsterna.

Ok, då kan jag tänka mig tre alternativ.

Alt 1 :Anna Hage talar inte sanning, hittar på ett möte för att dramatisera historien.

Alt 2. Någon person vill skrämma Anna med okänd anledning.

Alt 3. Någon person från någon organisation tar kontakt med Anna
Vilken organisation ?

Jag frågar mig vad det är för något Anna Hage sett som ger anledning till att övervaka och hota henne. Hennes berättelse är visserligen dramatisk men innehåller inga uppgifter som är svårförklarade. Hotandet av henne blir i mina ögon helt poänglöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in