Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 01:19
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Kan man plocka fram en pall och rätt upp och ner sätta sig på stjärten och tänka sig fram till ett smartare intellekt? Då menar jag liksom att få fram en bättre generell intelligens.

Här är saker man kan göra i det läget men som jag ändå inte anser bevisar trådens frågeställning:
  • Motivera och bestämma sig för att uträtta något i sitt liv. Ta ett beslut.
  • Lösa ett specifikt problem, t.ex. ett shackdrag.
  • Komma på en kreativ ingejörskonstruktion på något.
  • Försöka och lyckas komma ihåg något man glömt men försöker komma ihåg.
  • Meditera och vila ut hjärnan.
  • Inse att livet är poänglöst eller meningsfullt eller en lögn eller whatever. Dvs diverse filosofiska eller existeniella insikter.
Sådana ting tycker jag inte riktigt boostar upp intelligensen i sig. I listan ovan har man mer tänkt på specifika problem och funderat på sina ambitioner och försökt få perspektiv på saker.

Nej det jag undrar är om man som sagt kan sätta sig ner, tänka till och ställa sig upp som en ny och mycket mer intelligent människa som plötsligt har hela den intellektuella världens stig framför sig nu. Att eureka till sug äkta och genrellt geniskap.
Citera
2018-02-13, 01:23
  #2
Avstängd
både ja och nej
smarthet kräver en massa fel och rätt man måste bearbeta
innan tänket uppstår

smarthet tar tid att utveckla
inget man kan framkalla sittandes på en pall
Citera
2018-02-13, 01:31
  #3
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Kan man plocka fram en pall och rätt upp och ner sätta sig på stjärten och tänka sig fram till ett smartare intellekt? Då menar jag liksom att få fram en bättre generell intelligens.

Här är saker man kan göra i det läget men som jag ändå inte anser bevisar trådens frågeställning:
  • Motivera och bestämma sig för att uträtta något i sitt liv. Ta ett beslut.
  • Lösa ett specifikt problem, t.ex. ett shackdrag.
  • Komma på en kreativ ingejörskonstruktion på något.
  • Försöka och lyckas komma ihåg något man glömt men försöker komma ihåg.
  • Meditera och vila ut hjärnan.
  • Inse att livet är poänglöst eller meningsfullt eller en lögn eller whatever. Dvs diverse filosofiska eller existeniella insikter.
Sådana ting tycker jag inte riktigt boostar upp intelligensen i sig. I listan ovan har man mer tänkt på specifika problem och funderat på sina ambitioner och försökt få perspektiv på saker.

Nej det jag undrar är om man som sagt kan sätta sig ner, tänka till och ställa sig upp som en ny och mycket mer intelligent människa som plötsligt har hela den intellektuella världens stig framför sig nu. Att eureka till sug äkta och genrellt geniskap.
Ens IQ är ju bestämd. Dock så kan man ju alltid nå sin potential genom att lära sig mer. Våra hjärnor är kapabla till mer än vi tror.
Citera
2018-02-13, 05:10
  #4
Medlem
Jag tror Sokrates var sådan. Helt outbildad men med ett intellekt som fortfarande är världsberömt för sin analysförmåga och smarthet. Jag tror inte han själv skrev ner ett enda ord och kunde nog varken skriva och läsa heller. Han tänkte sig själv klok helt enkelt.
Citera
2018-02-13, 06:01
  #5
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold4king
Jag tror Sokrates var sådan. Helt outbildad men med ett intellekt som fortfarande är världsberömt för sin analysförmåga och smarthet. Jag tror inte han själv skrev ner ett enda ord och kunde nog varken skriva och läsa heller. Han tänkte sig själv klok helt enkelt.

Det finns tankesätt som jag känner har haft stor innebörd för hur jag tänker. Bland annat vad analys och syntes är och hur pass viktig skillnaden mellan dessa kan vara. Förr trodde jag att man kunde komma hur långt som helst med analys, men det är inte sant. Du kan inte plocka isär en människa och förstå allt om människan, du måste också titta på människans omgivning och naturen.

Emergens i kaos och självorganiserade system och kaosteori och sådant har också haft stor innebörd för hur jag tänker.
Citera
2018-02-13, 10:36
  #6
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Det finns tankesätt som jag känner har haft stor innebörd för hur jag tänker. Bland annat vad analys och syntes är och hur pass viktig skillnaden mellan dessa kan vara. Förr trodde jag att man kunde komma hur långt som helst med analys, men det är inte sant. Du kan inte plocka isär en människa och förstå allt om människan, du måste också titta på människans omgivning och naturen.

Emergens i kaos och självorganiserade system och kaosteori och sådant har också haft stor innebörd för hur jag tänker.

Det är inte du som tar beslut för framtiden, det är ditt ego som ta det.
Framtiden är en illusion skapad av egot, rätt och fel finns endast i nuet.
Citera
2018-02-13, 18:16
  #7
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Kanske inte vad som helst även om det kan gå att få en del saker gjort när man tänker aktivt på saker man gör...
Citera
2018-02-14, 10:47
  #8
Medlem
milanbajo2s avatar
Legat ner och tänkt har jag gjort i hela mitt liv. Jag har kommit så långt i min inre utveckling att jag inte längre vill prata med någon. Inte heller finns någonting kvar som jag önskar göra. Jag har tänkt mig själv dålig. Internet har speedat upp processen. Svaret på frågan kan vara ja.
Citera
2018-02-14, 11:29
  #9
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanbajo2
Legat ner och tänkt har jag gjort i hela mitt liv. Jag har kommit så långt i min inre utveckling att jag inte längre vill prata med någon. Inte heller finns någonting kvar som jag önskar göra. Jag har tänkt mig själv dålig. Internet har speedat upp processen. Svaret på frågan kan vara ja.

Vad har du kommit fram till då?
Citera
2018-02-14, 12:23
  #10
Medlem
milanbajo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Vad har du kommit fram till då?
Att så länge människan fortfarande drömmer och hoppas, stänger ute negativa tankar, lever i sin fantasivärld och inte riktigt ser hela verkligheten så är man lycklig. Allt annat spelar ingen roll.
Citera
2018-02-14, 12:41
  #11
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanbajo2
Att så länge människan fortfarande drömmer och hoppas, stänger ute negativa tankar, lever i sin fantasivärld och inte riktigt ser hela verkligheten så är man lycklig. Allt annat spelar ingen roll.
Vilken otroligt smart slutsats.

Här är ett STORT bevis på någon som tänkt sig till ett högre intellekt.

WOW
Citera
2018-02-14, 12:49
  #12
Medlem
80231s avatar
Svaret är så klart nej. Du kan inte tänka dig smart. Det du kan göra är att bli smartare genom att träna upp din hjärna (det kanske kan kallas för att tänka sig smart). Hjärnan är plastisk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback