2018-02-12, 16:25
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Att en kallelse till soc alternativt BUP förelåg, kan ju ha varit stubinen....... Kanske ville skolan gå till botten med problematiken...
Ja. Det kan det vara.
Skolan har definitivt agerat fel. I resten av landet så hade en rektor skickat in en anmälan till soc. Av omtanke för familjen.
Inte nödvändigtvis för att vara ”elak”.
Sedan är det ju inte rektorns fel att barnen blev mördade. Det är ju mördarens fel. Men kanske hade det gått att undvika om hela familjen fått proffesionell hjälp. Och en riktig insats från samhället.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-02-12 kl. 16:31. Anledning: Syftningsfel. Har ändrat nu.
Citera
2018-02-12, 16:25
Medlem
Citat:
Att en kallelse till soc alternativt BUP förelåg, kan ju ha varit stubinen....... Kanske ville skolan gå till botten med problematiken...
Skolor gör inte ett skit. I Yara-fallet hade man ju larmat skolan - men inget hände. Rätta mig om jag har fel, mitt minne kan fallera där.
Citera
2018-02-12, 16:28
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ja. Det kan det vara.
Skolan har definitivt agerat fel. I resten av landet så hade en rektor skickat in en anmälan till soc. Av omtanke för familjen.
Sedan är det ju inte rektorns fel att barnen blev mördade. Det är ju den som mördats fel. Men kanske hade det gått att undvika om hela familjen fått proffesionell hjälp. Och en riktig insats från samhället.
Mördarens fel manar jag såklart.
Citera
2018-02-12, 16:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Mamman fungerade ju inte alls så bra tycks det. Hon arbetade bara 50% av mycket av det var hemifrån. Hon var nästan aldrig med på möten, pianolektioner, elevkonferenser etc. Alltid bara pappan. Antagligen för att mamman mådde för illa psykiskt för att klara av det.

Det är taget ur luften helt och hållet utan minsta underlag. Ingenstans finns uppgiften om att hon arbetade 50% . Jo, hon var med på vissa möten i skolan, så det är fel påstående att hon aldrig var med.
Jo hon körde den yngsta flickan i 3 månader till pianolektionerna. Hennes chef har uttalat sig i media om hur hon arbetade. Nej, mamman arbetade fram till jul enligt chefen.
Citera
2018-02-12, 16:35
Medlem
Citat:

Det funderar jag också över. Har hört att rektorn ska ha sagt att det fanns planer att A (!) ska försöka kommer tillbaka till skolan. Var det det nästa mötet efter lovet skulle handla om? Var det en rutin dessa möten vid terminstart eller skulle man verkligen försöka att få barnen tillbaka i skolan från skolans sida? Man hade kontakt med familjen innan storhelgen. Var det det man tog upp då?

Inget tillgänglig skolprotokoll? Inget som inte är sekretess belagd? Någon som kan bekräfta uppgiften?
Citera
2018-02-12, 16:58
Medlem
Lauderdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skolor gör inte ett skit. I Yara-fallet hade man ju larmat skolan - men inget hände. Rätta mig om jag har fel, mitt minne kan fallera där.

Har för mig att soc gjorde nån enstaka besök till hennes morbror och hans hustru men mycket gjorde dom inte.
Citera
2018-02-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Många grannar, andra föräldrar mfl hade larmat socialtjänsten ett otal ggr utan att något hände om Yaras situation.

Någon gång gjorde dom ett hembesök och tyckte allt var helt OK! Vi som följt Yara-fallet vet att hemmet var ren misär särskilt drabbad var Yara.
Hur kunde misären missas av Soc? övergår helt mitt förstånd.

Sedan hade Soc fräckheten att skjuta över ansvaret på skolan!

Är mitt minne.
Citera
2018-02-12, 17:16
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är taget ur luften helt och hållet utan minsta underlag. Ingenstans finns uppgiften om att hon arbetade 50% . Jo, hon var med på vissa möten i skolan, så det är fel påstående att hon aldrig var med.
Jo hon körde den yngsta flickan i 3 månader till pianolektionerna. Hennes chef har uttalat sig i media om hur hon arbetade. Nej, mamman arbetade fram till jul enligt chefen.
Vad jag hört arbetade hon deltid, kan vara allt från 10 % till 90 %. Och hon jobbade som vanligt fram till jul. Så sjukskriven var hon ju icke.
Citera
2018-02-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det är där problemet ligger. Barnen hade inga genetiska sjukdomar som dödade dom långsamt. Rektorn avslöjar sig själv:” vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna ”.
Pappa var extremt duktig på att förklara. Detta vetenskapliga hos honom tillsammans med lite konstnärlighet var ödesdigert. Den blandningen är väldigt bra om man vill vara en duktig musiker men när det gäller fixa idéer som hemundervisning så kan det bli absurd.
Barnen mådde säkert inte perfekt pga hemmiljön el annat. Men att ge 2 barn hemundervisning , samma diagnos, ungefär i samma ålder. Nåt stämmer inte.
Därför Socialstyrelsen borde utreda detta.
Känner du till pianoläraren?
Citera
2018-02-12, 17:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ja. Det kan det vara.
Sedan är det ju inte rektorns fel att barnen blev mördade. Det är ju mördarens fel. Men kanske hade det gått att undvika om hela familjen fått proffesionell hjälp. Och en riktig insats från samhället.

Skolan kanske tyckte att det inte var "vilken familj som helst". Det kom att ligga flickorna i fatet.
Citera
2018-02-12, 17:56
Medlem
Det ligger onekligen nära till hands att tro att flickorna (en av dem eller båda) kan ha lidit av någon form av psykisk ohälsa, precis som flera skribenter här har varit inne på. Ångestproblem, depression, OCD (tvångssyndrom) eller någonting annat. Kanske "valde" föräldrarna att tolka flickornas symtom som någonting annat än vad det egentligen var.

Tyvärr finns det nog fortfarande många tabun kring psykisk ohälsa. Kanske även förakt för sjukdom och "svaghet" rent allmänt.

Sedan kan man ju grubbla väldigt mycket över vad den slutenhet som verkade förekomma i och runt omkring familjen, fick för betydelse. Hur hade man kunnat ge familjen och framför allt barnen fler och kvalificerade kontakter med omvärlden?
Citera
2018-02-12, 18:00
Medlem
Citat:
Skolan kanske tyckte att det inte var "vilken familj som helst". Det kom att ligga flickorna i fatet.
Lärare är inte medicinsk utbildade, det ligger dem uppenbart i fatet. För det är inte klokt vad vi numera förväntar oss att skolan ska lösa. I princip allt är skolans fel om något går snett och minst ansvar verkar de ha som avlat barnen som går i dessa skolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in