Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Du har självklar helt rätt i det du skriver.
Och vi kanske ska förlita oss på att förnuftiga myndigheter här kontrollerar att det gått rätt till med skola, intyg etc. Det är ju det mest realistiska.
Men det är ett väldigt ovanligt tragiskt fall. Bara tanken på att dessa flickor och deras föräldrar kan ha kommit i klorna på oseriösa kvacksalveri-kliniker som behandlat barn fast de inte får, eller kanske skrivit ut intyg på en diagnos som de inte kunnat ställa, skrämmer.
De är en väldigt stor och stark amatörlobbylobby som ropar om dessa sjukdomar - fibromyalgi, kronisk Borrelia-"ME" och de är inte alltid så seriösa och har ofta inga belägg annat en sin egen en-personsstudie på vad det handlar om. Det gäller även deras föreslagna "vitaminkurer i hästdoser" vars skadliga långtidseffeter vi inte har någon aning om.
Precis som myndigheter är bra på lagar och regler och vi bör följa dessa - är den vetenskapligt belagda skolmedicinen bäst på att ställa diagnoser och behandla. Då går kvacksalvarna bort.
Har kvacksalvare varit inblandede med hitta-på diagnoser i döttrarnas sjukdomar hoppas jag att det utreds och presenteras offentligt. Det är i såfall brottsligt!
Jag håller naturligtvis i princip med.
Min magkänsla säger dock primärt att två (en och en halv) i alla jämförelser extremt framgångsrika skattejuristakademiker torde ligga klart i framkant vad gäller förmågan att förstå vad som är vetenskpligt gångbart, och vad som inte är det.
Låt vara att OH möjl. flörtat med momsfientliga resonemang (det där kunde vara en indikator, faktiskt) och gått vilse i en (uppfattad) skillnad mellan vetenskaplig och politisk sanning – och därtill, med ett diffust och möjl övervägande psykosomatiskt syndrom hos döttrarna, mött en form av verklighet som han inte kunde kontrollera eller rationellt gripa in i – men OH ger uppriktigt sagt inte intrycket av någon som ihärdigt skulle insistera på det ovederhäftiga och galna och aparta, mot bättre vetande. Det finns liksom inte tid heller. (Hälften av vad som utgör en framgångsrik akademiker är att inse vad som är rätt, och ge fan i allt annat, vilket förstås kan ge en del bakläxor...)
I alla händelser är det en sak att familjen tog ett kanske enda felaktigt beslut, ett annat att vi vänder på himmel och jord. Händelsen är ovanlig av goda skäl, skulle jag säga.
Hur vilse föräldrarna än varit så tar de inte livet av barnen utan belägg som skulle hålla vid en disputation. Det har jag svårt att tro. OH skulle gå i graven inför sina studenter och kolleger och familj och anfäder utan tillräckligt på fötterna? Njae.
I så fall har han hellre idealiserat hur (familje-)livet för döttrarna borde se ut och trasats sönder av förväntade skuldkänslor över sin framtida otillräcklighet som deras pappa och enda själasörjare efter mammans bortgång. Curlingpappans undergång, om man vill vara drastisk.
Men han har inte dödat i princip friska barn, det kan jag inte tro. För att någon (ev.?) kvacksalvarklinik velat teckna upp barnen på medellång bindningstid?
[EDIT: En okänd person anländer till festen, och yttrar en allmän reflektion, riktad till publiken:]
— "Bort ni falska profeter och myntväxlare...!"
[Personen går sin väg.]
Jag håller fast vid god tro så länge det går.