Citat:
Ursprungligen postat av
pantywanker
Troligtvis dessa orsaker.
1. Dom saknar charm och identitet.
Ta vilken random ny bil som helst och jämför den med en liknande från annat märke så ser den nästan likadan ut.
2. Nya bilar kostar apa att underhålla. Detta släcker definitivt mitt intresse.
Så fasligt dyrt är det ändå inte med en ny bil i det långa loppet, - alltså om man behåller bilen ett antal år.
- dessutom får du ju räkna med mervärdet genom att du åker bekvämare, säkrare och mer driftsäkert med en nyare bil.
Jag köpte min bil ny år 2010, den blir alltså åtta år nu.
Jag har hittils kört 20.000 mil med den, sköter och vårdar den extremt väl, servar alltid på märkesverkstad enligt föreskrift etc.
Jag har inte haft några oförutsedda utgifter på bilen, kostnaderna har bestått av normala servicekostnader och byte av slitdelar såsom bromsar osv.
Service utföres en gång per år och den kostar mellan 2500:- till 7500:- beroende på vilka servicearbeten som ska utföras.
Skatten ligger på 3000 kronor och för helförsäkring betalar jag 4500 kronor per år.
Bränsleförbrukningen ligger på 0,6-0,65 i snitt.
På långtur och motorvägskörning (120-130 km/h) kör jag lätt på 0,55 liter/milen.
Det är hyggligt låga kostnader för ett bilägande, tycker jag.
Värdeminskningen får man naturligtvis acceptera, men samtidigt har en bil som skänker glädje och mersmak varje dag.
(bilen är en Mercedes E 200 cdi automat elegance av årsmodell 2010)