• 1
  • 2
2018-02-11, 19:49
Medlem
Hej,

Jag tror att allt är i titeln...

Vi vill köpa en lägenhet med min flickvän. Jag har mer pengar än henne så jag ska investera mer än henne i lägenheten (i kontantinsats och amortering).

Hur ser jag till att jag får tillbaka pengarna på grundval av min investering om vi skiljer oss i framtiden och behöver sälja lägenheten ?
Citera
2018-02-11, 19:52
Medlem
Kontakta en jurist och skriv ett kontrakt där det framgår hur mycket ni lägger procentuellt?
Citera
2018-02-11, 19:54
Medlem
note-its avatar
Är det vettigt att tänka så? Egentligen.
Handlar erat förhållande om pengar?
Citera
2018-02-11, 20:04
Medlem
Bastubadarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Vore kanske inte så kul om han lägger tex 350 tusen och hon lägger 50 och sen ska allt delas lika om de vore så att det tar slut. Såklart i det bästa scenariot tar det aldrig slut men man måste ändå tänka steget längre även om kärlek är viktigare än pengar.
Citera
2018-02-11, 20:13
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Hej,

Vi vill köpa en lägenhet med min flickvän. Jag har mer pengar än henne så jag ska investera mer än henne i lägenheten (i kontantinsats och amortering).

Hur ser jag till att jag får tillbaka pengarna på grundval av min investering om vi skiljer oss i framtiden och behöver sälja lägenheten ?
Som sagt, kontakta en jurist.

Förstår inte folk som säger;-" ska kärlek handla om pengar".
Nej det ska det inte såklart, men gör man slut så handlar det ju inte om kärlek längre.
Citera
2018-02-11, 20:49
Medlem
tnems avatar
Citat:

Det är väl när det inte handlar om pengar man skall skriva ett kontrakt så man håller pengarna utanför förhållandet.

På sammavis man skriver äktenskapsförord för att en partner inte skall ha insitamentet att få pengar för ingå/avsluta äktenskap.
Citera
2018-02-11, 20:55
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastubadarn
Vore kanske inte så kul om han lägger tex 350 tusen och hon lägger 50 och sen ska allt delas lika om de vore så att det tar slut. Såklart i det bästa scenariot tar det aldrig slut men man måste ändå tänka steget längre även om kärlek är viktigare än pengar.
Precis, det får ju inte vara för dyrt att byta kärring om det dkulle bli aktuellt.
Citera
2018-02-11, 23:38
Medlem
Bastubadarns avatar
Citat:
Precis, det får ju inte vara för dyrt att byta kärring om det dkulle bli aktuellt.

Anar lite ironi i den kommentaren? men ifall det värsta skulle hända, säg att hon går och är otrogen eller liknande så har hon ändå rätt till halva summan. Kan ju handla om en halv miljon lixom, jag skulle då va helt galen om en tjej bedrog mig bakom ryggen sen tar flera hundra tusen av mig också. Nu ska man ju inte gå omkring å tänka så men allt kan hända tyvärr.
Citera
2018-02-12, 00:05
Medlem
Jag tycker det känns förlegat att man ska dela allt rakt 50/50 bara per automatik. Var och en får vad den bidragit med, oavsett om man är gifta eller sambo. Varför ska en person HA något som någon annan tjänat, ärvt, skapat? Är kvinnor korkade hjälplösa våp eller är de självständiga jämlika individer?

Edit: Till TS. kontakta en jurist och få upprättat ett kontakt. Avsluta relationer och håll dig långt borta kvinnor som vägrar skriva på sådana.
Citera
2018-02-12, 00:40
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Hej,

Kontakta en jurist för att få ett kontrakt som är väl gjort.
Citera
2018-02-12, 00:55
Citat:

Köper man 10 % så betalar man 10 % och äger 10 %... osv

Det kallas för aritmetik. Kärlek har inget med saken att göra.

Det andra är feminism/kommunism
Citera
2018-02-12, 01:44
Awaiting Email Confirmation
Tror att vad TS och flickvän behöver skriva är ett samboavtal. Prata med banken eller jurist direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in