2018-02-12, 06:04
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Köper man 10 % så betalar man 10 % och äger 10 %... osv

Det kallas för aritmetik. Kärlek har inget med saken att göra.

Det andra är feminism/kommunism
Jag trodde det handlade om att kunna fixa ett boende tillsammans med någon man tycker om? Att lösa en ekvation.
Men den som äger mest när den dör vinner gäller tydligen.
Kallas för "egoism". Kvinnor hatar sånt.
Citera
2018-02-12, 06:08
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastubadarn
Anar lite ironi i den kommentaren? men ifall det värsta skulle hända, säg att hon går och är otrogen eller liknande så har hon ändå rätt till halva summan. Kan ju handla om en halv miljon lixom, jag skulle då va helt galen om en tjej bedrog mig bakom ryggen sen tar flera hundra tusen av mig också. Nu ska man ju inte gå omkring å tänka så men allt kan hända tyvärr.
Självklart, man måste kunna garva åt eländet.
Jovisst har även du en poäng men, det finns inga garantier.
Har ni gemensamma barn åker du ändå ut. Även om du äger 90%.
Man får hoppas att kärringarna sköter sig helt enkelt. Eller bara blunda för otroheten.
Citera
2018-02-12, 06:24
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Jag trodde det handlade om att kunna fixa ett boende tillsammans med någon man tycker om? Att lösa en ekvation.

Jag tycker det handlar om att det är orättvist om flickvännen får halva lägenheten även om hon inte betalat för halva. Är det feminism eller vad?

Snart är det väldigt aktuellt för oss (mig) att skriva samboavtal då jag betalat hela vår blivande lägenhet.
Citera
2018-02-12, 06:25
Citat:
Självklart, man måste kunna garva åt eländet.
Jovisst har även du en poäng men, det finns inga garantier.
Har ni gemensamma barn åker du ändå ut. Även om du äger 90%.
Man får hoppas att kärringarna sköter sig helt enkelt. Eller bara blunda för otroheten.

Man blir tillsammans (oftast) av kärlek men skiljer sig inte (oftast) av kärlek...
Citera
2018-02-12, 06:57
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Man blir tillsammans (oftast) av kärlek men skiljer sig inte (oftast) av kärlek...
Och ändå sitter du där och fokuserar stenhårt på pengarna. Jisses.
Citera
2018-02-12, 07:19
Citat:
Och ändå sitter du där och fokuserar stenhårt på pengarna. Jisses.

Ja. Vill inte bli av med mina (skattade) pengar som jag sparat i över 10 år från min lön. Problem med det eller?

Edit: Varit tillsammans i 1,5 år bara.

Blev tipsad om samboavtal av min bankpersonal som jag nu har fullt förtroende för, tro det eller ej!
Senast redigerad av davidwatts 2018-02-12 kl. 07:22.
Citera
2018-02-12, 07:47
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Ja. Vill inte bli av med mina (skattade) pengar som jag sparat i över 10 år från min lön. Problem med det eller?

Edit: Varit tillsammans i 1,5 år bara.

Blev tipsad om samboavtal av min bankpersonal som jag nu har fullt förtroende för, tro det eller ej!
Nej jag har inget problem med det. Men du kommer få det, om du inte tror att tjejen inte kommer att se lägenheten dom sin egen.
Dom funkar lite så, tjejerna.
Sen är det lite roligt att det här är inte den första tråden om samma ämne.
Citera
2018-02-12, 07:53
Citat:
Nej jag har inget problem med det. Men du kommer få det, om du inte tror att tjejen inte kommer att se lägenheten dom sin egen.
Dom funkar lite så, tjejerna.
Sen är det lite roligt att det här är inte den första tråden om samma ämne.

Jo jag vet. Har redan tänkt på det. Och tänkt kompensera det med att betala av hennes privatlån som är ungefär lika stora som halva kontantinsatsen. Hon får betala av till mig så länge vi är ihop. Hon vill vara skuldfri.

Edit: Tror hennes räntekostnader ligger på 14000kr per år nu. Jag kommer inte ta någon ränta.
Senast redigerad av davidwatts 2018-02-12 kl. 08:11.
Citera
2018-02-12, 08:17
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nej.

Det är ni som skapat detta genom att vara de som initierar en betydande majoritet av skilsmässorna och därtill i en stor majoritet av dessa vara nettovinnare på uppbrottet.
Citera
2018-02-12, 08:26
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Hej,

Jag tror att allt är i titeln...

Vi vill köpa en lägenhet med min flickvän. Jag har mer pengar än henne så jag ska investera mer än henne i lägenheten (i kontantinsats och amortering).

Hur ser jag till att jag får tillbaka pengarna på grundval av min investering om vi skiljer oss i framtiden och behöver sälja lägenheten ?
Jag tror att det enklaste är att ni äger 50/50 och att du lånar ut en summa till din blivande sambo som hon då använder för att betala sin del av kontantinsatsen. Om ni skulle separera och sälja bostaden har hon då en skuld till dig som dras från hennes del. Jag tror att det enda ni behöver göra är att skriva ett låneavtal.
Citera
2018-02-12, 08:37
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Jag tror att det enklaste är att ni äger 50/50 och att du lånar ut en summa till din blivande sambo som hon då använder för att betala sin del av kontantinsatsen. Om ni skulle separera och sälja bostaden har hon då en skuld till dig som dras från hennes del. Jag tror att det enda ni behöver göra är att skriva ett låneavtal.

Ja det kan vara en bra lösning.

Edit: Tack! Fick mig att komma på en bra lösning i en släktings liknande fall.
Senast redigerad av davidwatts 2018-02-12 kl. 08:57.
Citera
2018-02-12, 09:50
Citat:

Ekvation? Är du dum i huvudet??Det handlar om att män står där med hakan i golvet förr eller senare (statistiskt sett). Frun har i 8 månader funderat på skilsmässa och sen kommer bomben på köksbordet.

Det är bara idioter som betalar 80 % och låter frun få 50 %. Något sådant upplägg gör man åt sina barn, inte åt ens fru.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in